De Juwelier nr6-2020 Online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 2 0 53 GEORGE VAN EKEREN Baselworld 2019. Ik herinner me het moment nog goed dat daar een schitterend Bulova horloge stond te glinsteren. 'Even kijken wat het online kost' was de tweede gedachte. Één minuut later bleek hetzelfde product 30% goedkoper en met gratis verzending verkrijgbaar te zijn via mijn mobiel. Bij een geverifieerde verkoper, maar wel over de grens. Dankzij het internet is de markt bijzonder transparant geworden en daar liggen kansen voor de lokale ondernemer. Zo kan je nu eenvoudiger een specifieke groep mensen van dienst zijn of overtollige voorraad internationaal aanbieden. Kijk dus zeker over de landsgrenzen, want een ander doet het ook. Bijvoorbeeld bedrijven als James Allen en Blue Nile bieden honderdduizenden(!) trouw- en verlovingsringen aan. Dit kan onze keten van juweliers en leveranciers schaden. Gelukkig weet Google hoe de consument lokale beschikbaarheid en beleving waardeert. Toon daarom uw producten standaard op de website, zodat het internet u helpt bij het inspelen op de vraag van (nieuwe) klanten. Hiermee combineert u het comfort van online met het persoonlijke contact en service in de buurt. Ook om de internationale prijsstrijd aan te pakken is het essentieel om over de grens te kijken. Hiervoor dient een netwerk te worden gevormd van juweliers en leveranciers, waarbij de systemen goed op elkaar aansluiten. Door betere integratie kunnen gegevens worden uitgewisseld, zoals productinformatie en realtime verkoop en voorraadcijfers. Hiermee zullen alle partijen kosten besparen en de consument beter van dienst zijn. Durf daarom zeker over de eigen grenzen te kijken. TOM PEPELS Machteloosheid confronteert ons met de grenzen van onze individuele invloed. Ik voel het als ik probeer te schrijven over ondernemen tijdens een pandemie. We voelen het allemaal na elke persconferentie. Optimisme is moeilijk, maar niet onmogelijk. Soms lijkt het alsof de rand van de afgrond steeds sneller op ons afkomt. Toch ligt erachter wellicht geen diepe kloof, maar niet meer dan een afstapje. Hoe dichterbij de rand, des te zichtbaarder wordt het pad dat voor je ligt. Een trap afdalen is immers niet meer dan gecontroleerd naar beneden vallen. De wereld die je voor jezelf maakt is een product van je gedachten. Hij kan nooit veranderen zonder je gedachten te veranderen. Het duurde voor de één langer dan voor de ander, maar de afgelopen maanden hebben onthuld hoe vaardig we van opvatting zijn veranderd. Op den duur zijn we genoodzaakt verder te gaan kijken dan we ooit verwacht hadden. Vroeger keek je vooral uit voor namaak uit China, maar opeens is wat in een verre Chinese stad gebeurt direct van invloed op de omzet van jouw bedrijf. De feiten veranderen, je gedachten gaan mee, de grenzen van wat je kan beïnvloeden worden steeds vager. Misschien vind je het wat moeilijk te ontcijferen, maar het punt dat ik wil maken is dat je ondanks alles nog steeds een invloedssfeer hebt. Maak eens een opsomming van de mogelijkheden die je nog ziet. Er is een weg die je kan inslaan, maar niet elk besluit leidt tot een voorspelbare situatie. Nu meer dan ooit vraagt de situatie om over je grenzen heen te kijken. Welke scenario's kun je zien aankomen, welke zouden wenselijk zijn en hoe kun je die bereiken? Een sprong in het diepe wagen mag, misschien kom je erachter dat je veilig op beide benen landt. Water blijft nat, zwaartekracht blijft aan je trekken en onze winter voelt altijd koud, dat ga je niet veranderen. De wereld zoals die is wacht nog steeds op je aan de andere kant van het diepe.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4