De Juwelier nr6-2020 Online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 2 0 57 het gedaan met de groei. Destijds was ik al als jonge jongen veelvuldig in de winkel te vinden. Maar de ambitie om samen met mijn vader de winkel te gaan runnen was er zeker niet. Welke tiener wil nou met zijn vader werken? Ik wilde makelaar worden, maar toch is het bloed gekropen waar het niet gaan kan. Toen ik een dagje mocht helpen in de winkel van mijn oom in Emmen, was ik verkocht. Ik heb opleidingen gevolgd en ervaring buiten de branche opgedaan, maar op achttienjarige leeftijd mocht ik mijn vader in de winkel in Veendam vergezellen.” ONDERNEMEN Toen Joseph definitief besloot zich te richten op het voortzetten van het familiebedrijf, is er gekozen om de verschillende winkels te splitsen. Zodoende is Juwelier Kremer in Veendam nog volgens bloedlijn verbonden aan Juwelier A. Kremer in Emmen, maar zakelijk gezien niet meer. “En mijn zus heeft een eigen winkel in Groningen”, aldus Joseph. “Wat wij hebben meegekregen van onze familie? Dat je moet durven ondernemen, veranderen en investeren. Je moet iets neerzetten. Daar is deze winkel denk ik het beste voorbeeld van.” RELEVANT BLIJVEN Twee jaar geleden – na een bezoek aan BaselWorld – vormde zich het idee van een nieuwe winkel. “We waren samen op pad, wat al niet veel voorkomt, en zagen dat BaselWorld haar bestaansrecht aan het verliezen was. Het was allemaal niet zo relevant meer. Wij constateerden dat en zeiden tegen elkaar; wat gaan wij doen om relevant te blijven de komende twintig jaar? Ik als volgende generatie moet zover vooruit denken, mijn vader niet meer. Hij is net zestig geworden en gaat rustig afbouwen. Maar ook hij zag de noodzaak van verandering. Je kan wel simpelweg je huidige winkel verbouwen, maar dan waren we voor hooguit vijf tot tien jaar weer relevant. Ik wilde naar de langere termijn kijken.” WSB Wim en Joseph gingen hun ideeën uitwerken en zagen genoeg mogelijkheden. “De twee panden naast ons stonden leeg, dus hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een bod uitgebracht. Zo konden we uitbreiden van 108 vierkante meter winkel, naar 210 vierkante meter winkeloppervlak, waarbij we ook een prachtige ruimte zouden hebben voor magazijn, kantoren en voor een werkplaats. Beleving, inspiratie, mooie merken, een breed en diep aanbod en service zijn kernwoorden voor dit nieuwe winkelconcept. We hebben WSB gevraagd om onze ideeën van een inspiratiewinkel te vertalen naar een ontwerp en dat is ze zeker gelukt. We zijn zeer blij en trots op het resultaat.” Door de uitbreiding kunnen vader en zoon ook samen op één locatie werken. “We hadden voorheen ons magazijn en dergelijke op een andere locatie. Mijn vader was daarvoor verantwoordelijk en ik voor de winkel. Zodoende leefden en werkten we een beetje langs elkaar op eilanden, maar doordat alles nu onder één dak zit, is dat verleden tijd. We zijn nu samen in de winkel te vinden.” GOUDSMID Je kunt juwelier Kremer met recht een familiebedrijf noemen, zeker nu ook de vrouw van Joseph, Elisa Kremer-van Campen, in de werkplaats terug te vinden is als goudsmid. “Ze heeft de kunstacademie gedaan en is dus heel creatief. Ze opperde zelf om in de werkplaats te gaan werken en heeft de nodige opleidingen in Schoonhoven gevolgd om het vak eigen te maken.” “Het is een heel boeiend en mooi vak”, zo vertelt Elisa zelf. “Door de werkplaats zichtbaar te maken voor klanten, kun je laten zien wat je aan het doen bent en het trekt mensen aan. Ze zijn toch nieuwsgierig. Daarbij werkt het service- verhogend, want we kunnen sneller mensen helpen.” PLACE TO BE In alles heeft Juwelier Kremer een winkel die ‘relevant’ is en waarmee de nieuwe generatie de komende decennia vooruit kan. “De winkel is opgesplitst in een heren- en damesassortiment, met beide een aparte ingang. Daar tussenin zijn veel zitjes gecreëerd waar mensen rustig kunnen zitten en er is een bar waar mensen even kunnen wachten. We hebben inspiratie opgedaan in andere branches, zoals de horeca en hotels, waar gastvrijheid hoog in het vaandel staat. Wij ontvangen hier ook gasten en die moeten zich hier op hun gemak voelen en onthaasten. Hierdoor ontstaat een huiskamer gevoel, meer een 'place to be' en niet alleen een 'place to buy'. Je vindt hier een ruime keuze aan producten waardoor we relevant zijn. We gaan naar een omnichannel benadering, met een webshop, maar onze winkel zal altijd prioriteit nummer één zijn. Mensen kijken toch op internet, maar producten met emotie en waar beleving voor nodig is, daar is men bereid voor om naar de winkel te komen. En dat merken we nu al! Er zijn mensen die tientallen kilometers rijden om hier te komen kijken. De reacties zijn ook heel mooi.” Juist op dat moment stapt een ouder echtpaar op Wim af en feliciteert hem met zijn nieuwe winkel. “Dat we dit nog mee mogen maken in Veendam. Wat een fantastische winkel”, zo zeggen ze. “Dit is de reactie die we het meeste horen. Onze gasten verwachten dit niet in Veendam. We hebben een stadse winkel met allure en uitstraling gecreëerd. Dit zie je vaak alleen in het hoog segment. Wij willen toegankelijk zijn voor iedereen en blijven. Naast ons bestaande aanbod gaan we ook op zoek naar het stapje hoger. Vraag me nog niet wat precies, daar zijn we nog niet uit, maar met deze winkel moet het kunnen.” VERWACHTINGEN OVERTREFFEN Het assortiment is met het verdubbelen van het winkeloppervlak ook uitgebreid. “We hebben nieuwe merken, zoals Citizen en Bulova, onze collectie goud en briljant enorm uitgebreid, maar we zijn vooral de breedte en de diepte ingegaan met onze bestaande merken. We presenteren alles ruim en we willen onze gasten verrassen. Hun verwachtingen overtreffen. We kunnen het qua aanbod natuurlijk niet winnen van online aanbieders, maar wel qua beleving en service. Zodoende dat daar de nadruk op ligt. Het moet voor mensen een uitje zijn om hier te komen.” In die opzet lijken ze bij Juwelier Kremer zeker te zijn geslaagd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4