De Juwelier nr6-2022 Online

DE JUWELIER NR 6 2022 11 ons eigen sieradenmerk Swing Jewels en deze producen vanuit voorraad te leveren. We hebben ons aanbod op het gebied van sieraden de laatste jaren zo uitgebreid, dat we alle vraag in alle prijsklassen kunnen beantwoorden.” VERTROUWDE NAAM Het is indrukwekkend om de transformatie van horlogespecialist te zien naar totaalaanbieder. Waarom kon het bedrijf deze andere tak zo snel, zo goed op poten zetten? “We hebben natuurlijk de nodige ervaring op het gebied van merkendistributie, maar ook bij het creëren van eigen merken en collecties. Daarbij zijn we een vertrouwde, bekende en gevestigde naam in de branche. Voor ons was het een logische keuze op deze manier te werk te gaan. We zijn met bijvoorbeeld Swing Jewels wel van strategie veranderd. Waar we begonnen als white label, zagen we al snel dat we meer als merk naar buiten moesten treden, met een eigen naam, eigen display, duidelijk collectiebeeld en eigen marketingstrategie. Swing Jewels heeft een enorme groeipotentie en in korte tijd hebben we gerealiseerd dat de naamsbekendheid heel goed is.” FAMILIEBEDRIJF Naast Swing Jewels zijn er in korte tijd een aantal nieuwe distributiemerken opgenomen in het portfolio, zoals Maurice Lacroix en Hirsch, waardoor je het gevoel zou kunnen krijgen dat ze bij Weisz Group ‘merken verzamelen’. Dat is zeker niet het geval. Ronen: “We nemen echt niet alle merken op waarvan we de kans krijgen. Anders hadden we wel het dubbele aantal merken gehad. Er is een duidelijke strategie aanwezig en dat houdt onder meer in dat het desbetreffende merk toegevoegde waarde moet hebben en bij ons als familiebedrijf moet passen. Dat wil zeggen: heeft het merk dezelfde normen en waarden? Het fijne aan familiebedrijven is dat er geen aandeelhouders achter het bedrijf zitten die alleen maar winst maken als belang hebben. Er is een toekomstvisie.” “Als je ziet hoe de samenwerking met Maurice Lacroix is ontstaan. Wij hadden een eerste gesprek met elkaar en de overeenkomsten tussen onze bedrijven was zo groot, dat er meteen een klik was. Nagenoeg alle merken waarmee wij samenwerken, zijn familiebedrijven of opereren zo. Wij of de merken waarmee wij werken zullen ook nooit met eigen retail beginnen, want dat past niet bij ons. De juwelier is ons afzetkanaal en wij zullen hen nooit laten vallen door eigen winkels te openen. Wij werken samen met de juwelier en onze merken horen daar verkocht te worden”, vult Edward aan. De manier van werken is de laatste jaren nog verder geprofessionaliseerd, zo geven Jawina en Ronen aan. “We hebben al grote slagen gemaakt met de verdere automatisering van onze interne organisatie, maar we gaan onze resultaten nu nog meer cijfermatig analyseren. Dat geeft onze klanten ook nog meer handvaten om inzichtelijk te krijgen wat succesvol is en wat niet. Daarop moeten we samen gaan sturen en als blijkt dat een bepaald merk niet het gewenste resultaat boekt, kunnen we een goed alternatief bieden.” MARKETING Op het gebied van marketing en communicatie is Weisz Group ook heel erg actief. “De ondersteuning van onze merken is voor ons én onze klanten heel erg belangrijk en we hebben meerdere manieren waarop we onze merken onder de aandacht brengen”, aldus Jawina. “We zetten heel breed in op exposure en je ziet ons door onze outdoor uitingen door het hele land op abri’s, maar met onze online, print-, influencer- en social media campagnes zijn we overal, elke dag zichtbaar. Het valt misschien niet eens op, maar we zijn ook iedere dag op televisie te zien met onze merken en producten. Door een uitgebalanceerde marketingstrategie, maar zeker ook door onze samenwerking met ons PR-bureau en contacten met BN’ers bereiken we een heel groot publiek. We hebben veel Friends of the Brands die met ons samenwerken en onze merken en producten dragen, omdat ze het mooi vinden, maar ook door onze prettige en persoonlijke samenwerking.” “Het komt ook doordat we onszelf zijn en Jawina oprecht, enthousiast en eerlijk is”, zo complimenteert haar vader Franklin haar. “De aandacht die ze besteedt op dit gebied heeft duidelijk zijn uitwerking en resulteert in een grote publiciteit voor onze merken.” Bij Weisz Group denken ze graag groots en creatief. Jawina: “We staan dit najaar in het Grazia Winterboek met maar liefst zes pagina’s in de vorm van een modeshoot. Links- of rechtsom kun je niet om onze merken heen en we hopen natuurlijk dat dit ook zijn uitwerking heeft op de juwelier, want de vraag naar onze merken moet daar groter worden. Dat is de enige reden om zo groots in te zetten op marketing: de naamsbekendheid van en vraag naar onze merken vergroten.” WIJ WERKEN SAMEN MET DE JUWELIER EN ONZE MERKEN HOREN DAAR VERKOCHT TE WORDEN HIRSCH Om het plaatje wat betreft aanbod ook helemaal compleet te maken, heeft Weisz Group onlangs Hirsch toegevoegd. “Hirsch is voor ons de perfecte aanvulling, want nu kunnen we echt het totale productaanbod voor een juwelier verzorgen”, zegt Ronen. “Na horloges en sieraden kunnen we nu ook de allerbeste horlogebanden bieden die er zijn. Hirsch staat voor topkwaliteit en met horlogebanden kun je geweldige omzetten behalen. Er zijn juweliers die met Hirsch-banden meer verkopen dan met de meeste horlogemerken. Een horlogeband is ook al lang niet alleen een serviceproduct meer. Hirsch gaat meer en meer inzetten op de horlogeband als verkoopproduct waarmee je jouw horloge gemakkelijk en snel van een andere uitstraling voorziet. Een horlogeband is ‘the dress of your watch’. Dat biedt kansen voor juweliers, want ook op het gebied van smartwatch banden is Hirsch sterk. Hirsch is een merk met een strategie passend bij deze tijd. Ook hier zijn de overeenkomsten van onze bedrijven weer groot, met een nieuwe generatie die zich opmaakt voor een nieuw tijdperk.” LOSLATEN Tijdens ons gesprek met de familie Weisz nemen Jawina en Ronen veelvuldig de beantwoording van onze vragen voor hun rekening, maar op de achtergrond luisteren vader en oom aandachtig en goedkeurend mee. “Wij dragen onze kennis over waar het kan en zodoende blijft die binnen dit bedrijf. Wij blijven ook gewoon lekker meehelpen. Beslissingen worden nu met zijn vieren genomen en met sommige dingen bemoeien wij ons helemaal niet, omdat het goed loopt. Het is niet zozeer loslaten, maar meer verantwoordelijkheden uit handen geven aan iemand die je vertrouwt en aangetoond heeft het te kunnen.” HET VAK LEEFT Waar een nieuwe generatie, nieuwe inzichten met zich meebrengt én de ruimte krijgt om die uit te voeren, zien ze bij Weisz Group de rol van de juwelier niet snel veranderen. “De juwelier en zijn of haar team is en blijft een belangrijke rol spelen als adviseur en iemand die het verhaal achter een merk of product vertelt. Wij geven niet voor niets trainingen in de winkel om iedereen op de winkelvloer mee te nemen in het verhaal van onze merken. We willen iedereen enthousiast maken over onze merken. De consument komt nog steeds voor beleving naar een juwelier en koopt iets dat emotie opwekt of vertegenwoordigt. Het juweliersvak leeft en dat is een mooi gegeven.” Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 www.weiszgroup.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4