De Juwelier nr6-2022 Online

DE JUWELIER NR 6 2022 60 ONDERNEMEN VOOR ONZE RUBRIEK ONDERNEMEN GAAN WIJ IN ELKE UITGAVE VOOR U OP ZOEK NAAR ANTWOORDEN OP VRAAGSTUKKEN DIE VOOR U ALS ONDERNEMER VAN TOEPASSING ZIJN. STERKER NOG: INMIDDELS GAAN WE OOK IN DE JUWELIER PODCAST ‘VERDIEPING IN ONDERNEMEN’ NOG DIEPER IN OP DEZE VRAAGSTUKKEN. IN DEZE UITGAVE EN IN DE AANKOMENDE PODCAST DIE SNEL ONLINE KOMT, BESCHRIJVEN EN BESPREKEN GEORGE VAN EKEREN (VAN PRISMANOTE), DAVID RAKERS (FOUNDER EN SENIOR PARTNER BIJ SYNTYCHE BV EN BUSINESS CONSULTANT BIJ DAVIDRAKERS.COM) EN BENJAMIN MAASLAND (BERING) KLANTLOYALITEIT EN HOE JE ALS ONDERNEMER KUNT ZORGEN DAT KLANTEN BIJ JE BLIJVEN KOMEN EN KOPEN. BENJAMIN MAASLAND Merkwaardige klantrelatie Afgelopen donderdag gaat het motorlampje van onze auto branden. Enigszins gespannen heb ik de merkdealer gebeld door wie ik gelukkig gelijk gerust gesteld werd. “Zolang het niet rood gaat branden of de auto minder vermogen geeft, is er niet direct een probleem.” Er werd gevraagd of ik gelijk een afspraak wilde maken om de auto uit te lezen om zo een diagnose te stellen. Het is maandagochtend en ik kom bij de garage binnen, geef mijn sleutels af en vraag of ik ergens kan werken. Ik word begeleid naar een tafel en krijg een kopje koffie aangeboden. Op de tafel staat een display met de naam van het internetnetwerk en de wificode. Ik log in en ga aan het werk. Het is er behaaglijk en de radio staat gezellig aan. Ik kijk de showroom in en droom over de mooie auto’s die voor me tentoongesteld staan. Wellicht staat mijn toekomstige auto er wel tussen. Als ik een rondje door de showroom loop, maak ik oogcontact met de gastvrouw bij de receptie. Zij geeft aan dat mijn auto klaar is en ik loop naar haar toe. Gelukkig had mijn auto alleen een software update nodig en na het afrekenen van een goede €100.- loop ik de showroom uit. In het kader van deze column heb ik mijn bezoek aan de dealergarage van een gerenommeerd premium merk goed geobserveerd. Mijn conclusie is dat het bezoek aan mijn verwachtingen voldeed, maar zeker ook niet meer dan dat. Ik was opgelucht, dat ik een relatief laag bedrag moest betalen, maar weet eigenlijk niet waarvoor ik precies betaald heb. Tijdens mijn ronde door de showroom ben ik niet aangesproken door een verkoper, die zo de relatie tussen mij en de garage had kunnen starten en gelijktijdig mijn toekomstige behoefte en budget had kunnen bepalen. Weliswaar kom ik met een tweedehands auto, die ik niet bij hen heb aangeschaft, betaald gebruik maken van de service. Maar nu weet de garage niet meer van mij dan mijn kenteken en telefoonnummer, als ze die al hebben opgeslagen. De factuur is opgemaakt met als adressering “Passant – Strander Klant XXXX Cars”. Hoeveel geld ik de komende 40 jaar nog ga uitgeven aan vervoer? Vast een heleboel! Maar deze ervaring heeft mij niet genoeg geboeid om dat perse bij deze garage te gaan doen. Gemiste kans, maar ach het is ook maandagochtend. In de komende podcast zal ik vertellen wat ik als klant prettig had gevonden dat deze garage had gedaan om met mij een klantrelatie op te bouwen. BESTAAT KLANTLOYALITEIT NOG?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4