De Juwelier nr6-2022 Online

DE JUWELIER NR 6 2022 65 RUNNEN EIGEN WINKEL In coronatijd begon bij Ilse de gedachte te leven dat haar tijd als accountmanager van het trendmerk Tommy Hilfiger ten einde kon komen. “Ik deed het al vijftien jaar en voor mijn gevoel ging ik steeds vaker hetzelfde riedeltje vertellen. Ik was toe aan wat nieuws. Tommy is daarbij een jong merk en ik voelde voor mezelf dat er een jonger persoon moest komen om het te vertegenwoordigen. Ik ben dus voor mijzelf gaan uitzoeken waar mijn toekomst zou kunnen liggen. Ik ben dol op paarden en heb ze zelf ook, dus ik heb gekeken om in die wereld wat te doen, maar dat idee ging al snel de prullenbak in. Ook ben ik gek op honden en fok ik ze zelf, maar om dat professioneel te gaan doen, zag ik niet zitten. Dus kwam ik uit bij het andere wat ik zo graag doe: het werken in de juweliersbranche en in het bijzonder, het runnen van een eigen winkel.” MADE Toen de keuze was gemaakt voor deze stap, ging Ilse op zoek naar de juiste plek om haar droom te verwezenlijken. “Door mijn werk wist ik wel wat er te koop stond en dus ook dat René en Andrea Wols hun winkel wilden verkopen. Ik ben met ze in gesprek gegaan en mijn visie uitgelegd en uiteindelijk ben ik er met René en Andrea uitgekomen. Waarom de keuze hierop gevallen is? Made is echt een dorp, gemoedelijk, met een divers publiek en in de regio zijn er niet zoveel juweliers. Hier kon ik de eigentijdse, leuke, sfeervolle winkel voor een brede doelgroep realiseren die ik voor ogen had. Vorig jaar oktober is alles afgerond en zijn wij druk aan de slag gegaan om op 15 april van dit jaar te kunnen openen.” EIGEN CONCEPT Op de plek waar de afgelopen zeventien jaar René en Andrea Wols hun juwelierszaak bestierden, heeft Ilse haar eigen plek helemaal gecreëerd. Aan de buitenzijde worden wij verwelkomd door een uitnodigende pui met planten erin verwerkt. Eenmaal binnen is een open en mooie winkel te vinden, waar sfeer en beleving duidelijk ervaren worden. De achterzijde van de winkel heeft als eyecatcher een plantenmuur waarop de naam van de zaak prominent prijkt. Allemaal details uit de hoge hoed van Ilse. “Ik wist van te voren heel erg goed wat ik wilde, ook qua gevoel en uitstraling. De winkel moest uitnodigend zijn en ik wilde een ‘koopsfeer’ creëren. Met andere woorden; er alles aan doen zodat mensen zich prettig voelen in een vertrouwde omgeving. Geluid en geur dragen daar aan bij, net zo goed als de merken die we verkopen. Ik heb natuurlijk in de praktijk genoeg inspiratie op kunnen doen door mijn jarenlange bezoeken aan juweliers door het hele land. De gehele winkel van Juwelier Wols is gesloopt totdat er nog enkel kale muren en plafonds te zien waren en samen met Lars Beukers van Van Formaat heb ik het nieuwe interieur ontworpen en gerealiseerd.” KEUZE ASSORTIMENT Toen het aankwam op het maken van keuzes qua aanbod, kon Ilse wederom putten uit haar eigen ervaring ‘langs de weg’. “Ik had altijd heel veel inside information gekregen, doordat ik aan juweliers vroeg wat hun bestverkopende merken waren. Heel eerlijk: het is ook geen hogere wiskunde. Je moet de accountmanagers die de merken vertegenwoordigen ook gewoon hun expertise laten inbrengen en ze vertrouwen dat ze de juiste collecties samenstellen. Zij weten immers wat de best sellers zijn. Ik heb wel zelf de collectie van Tommy Hilfiger samengesteld natuurlijk. We hebben een groot aantal merken van de PDA Group – die mij heel erg goed op weg hebben geholpen als startende juwelier – en verder een divers aanbod met mooie uiteenlopende merken als Seiko, Fjory, Unode50, Buddha to Buddha, Georg Jensen van mijn broer Steven en sinds kort ook het nieuwe merk Andrea Marazzini. Als ik mocht kiezen zou ik er nog wel een mooi Zwitsers horlogemerk bij willen hebben zoals Maurice Lacroix of Longines. Maar nu al is er voor ieder wat wils, van jong tot oud. We merken ook dat we de jongere doelgroep veel meer bereiken dan voorheen hier gebeurde. We hebben een merkenpakket dat hen aanspreekt en we zetten heel erg in op social media marketing en online profilering.” HET BESTE VAN TWEE WERELDEN De grand opening vond dus plaats op 15 april. “Ik vond het nog wel spannend. De wethoudster kwam de winkel officieel openen en ’s avonds was er nog een receptie voor klanten, leveranciers en dergelijke. Dat was heel leuk. We hebben eigenlijk meteen vanaf de eerste dag een vliegende start gemaakt. Het loopt al maanden echt storm. Iedereen is positief over de winkel en de producten en we worden goed gevonden. Op voorhand had ik een flyer gemaakt om mezelf te introduceren die René aan iedereen meegaf, dus het kwam niet als een verrassing dat ik het had overgenomen, maar het loopt allemaal geweldig. Ik dacht op voorhand het wel alleen af te kunnen met behulp van mijn moeder, maar ik heb al twee dames moeten aannemen om de drukte het hoofd te bieden. Maar hard werken is iets dat ik graag doe. Ik heb het geluk dat ik mijn ervaring als accountmanager mee kan nemen de winkel in. Ik combineer het beste van twee werelden en ik ben blij met hoe alles tot nu toe gaat.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4