De Juwelier nr6-2022 Online

Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | December 2022 | 22 e j aargang no. 6 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Feestdagen Coverstory Verdere professionaliseringsslag Jarrèl Exclusive Jewelry

melano-jewelry.com/dealer-worden Cateye is back! Ontvang exclusieve Melano coin purses bij aankoop van de nieuwe collectie en neem deel aan de consumentenactie! new Melano laten stralen in jouw winkel? 925 silver

DE JUWELIER NR 6 2022 3 COLOFON EN DE VISIE De Visie Voor de podcast ‘Verdieping in Ondernemen’ die ik samen met de columnisten van onze rubriek Ondernemen maak, heb ik recent TikTok geïnstalleerd. Het was onderling afgesproken dat we zouden kijken naar hoe TikTok werkt en of het commerciële kansen biedt aan juweliers. Ik ben al niet zo heel erg actief op social media, maar TikTok was zeker niet aan mij besteed. Buiten de Chinese achtergrond van TikTok en de vage bevestigingsmails die ik ontving om mijn account te verifiëren, is TikTok in mijn ogen een surrealistische weergave van de huidige wereld waarin jongeren opgroeien. Het zijn veel schreeuwerige video’s die moeten inspelen op jouw interesses en ingebouwde algoritmes die je blijven voeden met nieuwe filmpjes. Ik was er na een paar minuten klaar mee en helemaal overprikkeld heb ik de app meteen verwijderd van mijn telefoon. Van mijn mede-podcastmakers hoorde ik dat zij het wel vol hadden gehouden, waarbij vooral Benjamin Maasland blij was om te constateren dat hij door het TikTok algoritme zeker weet dat hij hetero is. Luister de nieuwe aflevering zeker even terug op onze website www.dejuwelier.biz als uw interesse is gewekt. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | December 2022 | 22 e j aargang no. 6 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Feestdagen Coverstory Verdere professionaliseringsslag Jarrèl Exclusive Jewelry Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Maar TikTok is dus wel bij uitstek een medium waarmee je een jongere doelgroep kan bereiken. Het zal aan mijn interesses en kijkgedrag gelegen hebben welke video’s ik kreeg voorgeschoteld van TikTok, maar jongeren – doorgaans onder de 20 jaar oud – stemmen elke dag meerdere uren af op dit kanaal. G-SHOCK is een merk dat je al veelvuldig tegenkomt op TikTok en samenwerkt met influencers op de nieuwe generatie (Generation Z) kennis te laten maken met het merk en natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat ze nu of in de toekomst massaal naar de juwelier trekken om de horloges aan te schaffen. Het is voor mij eigenlijk een pijnlijke constatering dat ik zo ver van de volgende generatie verwijderd ben, dat ik niet meer deelgenoot ben van hun interesses. Niet heel fijn om te concluderen als je jonge kinderen hebt, en in je hoofd ook nog lang geen 40 bent. Het begon bij ons op kantoor al met een app-groep waar ik buitengesloten van werd (ik geloof dat het de 30- groep heette), maar dat betekent niet dat ik mijn ogen sluit voor dergelijke ontwikkelingen. Ook u als juwelier zou zeker de moeite moeten blijven nemen om de nieuwe generatie te blijven begrijpen. Ik voel me al oud als ik dit schrijf, maar de realiteit is dat je een nieuwe doelgroep niet meer bereikt via traditionele kanalen, zoals Facebook, Instagram of de televisie. Maar die kanalen moet je ook niet links laten liggen, want dan mis je de 35+ groep, waar ik weer toe behoor. De boodschap? Spreid je activiteiten en lees vooral deze uitgave van De Juwelier aandachtig door voor een aantal tips. TIKTOK IS BIJ UITSTEK EEN MEDIUM WAARMEE JE EEN JONGERE DOELGROEP KAN BEREIKEN

DE JUWELIER NR 6 2022 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW De afgelopen jaren heeft Weisz Group haar assortiment en de organisatie verder geoptimaliseerd om juweliers nog verder te kunnen ontzorgen. Ook is er intern meer en meer ruimte voor de nieuwe generatie – gevormd door Jawina en Ronen – om hun visie en strategie te ontplooien. Uiteraard nog gewoon in samenspraak met vader Franklin en oom Edward Weisz, die met hun kennis en ervaring nog een cruciale rol spelen. P. 24 KASIUS Binnen Kasius worden de nationale en internationale trends op de voet gevolgd. Er is dit najaar dan ook een uitgebreide collectie ‘New Arrivals’ die de afgelopen maanden tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs en tijdens de eigen Roadshows van Kasius zijn gepresenteerd. Wij spreken met Amber Rijnhout, Hoofd Verkoop bij Kasius. P. 16 COVERSTORY Het is alweer twee jaar geleden dat Johan Leyendijk en Harold Mulder Jarrèl Exclusive Jewelry nieuw leven inbliezen en in de afgelopen twee jaar hebben zij het hoogwaardige sieradenmerk helemaal naar hun hand gezet. Dat resulteert in een betere positionering van Jarrèl Exclusive Jewelry, waarbij alles verder geprofessionaliseerd en geoptimaliseerd is, van collectie tot displays en marketing. P. 32 G-SHOCK Op productniveau is G-SHOCK eenmerk dat een ongekende innovatiedrang tentoonspreidt. Niet voor niets is G-SHOCK al zo lang een gevestigde naam in de horloge-industrie. Om de naamsbekendheid voor zover het kan nog verder te vergroten én om een nieuw publiek te bereiken, richt G-SHOCK zich de laatste tijd ook op influencer-marketing, waardoor het de toekomstige doelgroep en dan name Generation Z aan zich bindt. 10 16 24 32

DE JUWELIER NR 6 2022 5 P. 38 BEURZEN Het is nog steeds raadzaam om als ondernemer een vakbeurs te bezoeken. Buiten het bekijken van nieuwe collecties, het inkopen van sieraden en horloges en het ontdekken van nieuwe merken, is het netwerken en face to face spreken met leveranciers dé reden om een vakbeurs te bezoeken. Volgend jaar staan er weer genoeg evenementen op de agenda. Zowel in Nederland als in het buitenland kunt u uw lol op. P. 50 JUWELIER RUUD DE VRIES Juwelier Ruud de Vries gaat stoppen. Op bijna 79-jarige leeftijd moet Ruud gedwongen een punt zetten achter een rijke carrière die zestig jaar lang duurde en zich vooral afspeelde rondom een werkbank, waar hij als horloge- en klokkenmaker zijn meeste uren doorbracht. Dat doet hij nu trouwens ook, want met het naderende einde weten mensen Ruud weer massaal te vinden om gebruik te maken van zijn expertise. P. 45 PRISMANOTE PrismaNote heeft mooie resultaten geboekt in 2022. Belangrijk is dat de productinformatie van leveranciers makkelijk beschikbaar komt in het systeem van juweliers. Inmiddels is er een automatische koppeling met de 50 belangrijkste merken en staan er 800.000+ producten in de database. Hierdoor kunnen juweliers eenvoudig online laten zien wat ze in de winkel op voorraad hebben. P. 64 JUWELIER IN BEELD Ilse Sap opende op GoedeVrijdag (15 april) haar winkel Made-Liefff Juwelier inMade. Na vijftien jaar actief te zijn geweest als accountmanager vanTommy Hilfiger, runt ze inmiddels alweer ruim een half jaar haar eigen winkel. Een grote overgang zou je verwachten, maar Ilse is er heel nuchter onder. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, legt ze uit hoe ze te werk is gegaan bij het realiseren van haar visie naar haar eigen juwelierswinkel. 38 50 64 45

DE JUWELIER NR 6 2022 6 NIEUWS Onze hoofdredacteur Coen de Jager gaat in De Juwelier podcast ‘Verdieping in Ondernemen’ samen met onze vaste columnisten van de rubriek Ondernemen – George van Ekeren, Benjamin Maasland en David Rakers – uitgebreid in op thema’s en onderwerpen die spelen in onze branche én specifiek op het onderwerp dat zij beschreven hebben in hun rubriek. Waar zij in het magazine beperkt zijn door een aantal woorden, hebben we in de podcast de ruimte om het betreffende onderwerp veel breder behandelen en aan de hand van kennis en ervaringen uit de praktijk bespreken. TIKTOK In de laatste aflevering van De Juwelier podcast ‘Verdieping in ondernemen’ spreken George, Benjamin en David over mentale gezondheid, maar gaan zij ook dieper in op de commerciële kansen die TikTok biedt aan ondernemers. TikTok is een nieuw medium dat er voor kan zorgen dat een video binnen no time viral gaat en door miljoenen mensen gezien wordt. Wat kun je daar als ondernemer mee doen? Luister naar de tips van onze ondernemers. HARRY BIJL Wij gaan in deze aflevering voor het eerst in gesprek met Harry Bijl, innovator & inspirator bij INretail, de grootste brancheorganisatie Non-food in Nederland en hij zal vanaf nu in iedere podcast een blik werpen op het retaillandschap. Hij spreekt onder meer over de kansen voor juweliers en hoe je ervoor zorgt dat je relevant blijft. VRAAG VAN DE LUISTERAAR De eerste vraag van een luisteraar wordt behandeld in deze met informatie gevulde aflevering en gaat over klantloyaliteit en dat klanten steeds minder waarde lijken te hechten aan een relatie tussen een winkelier en henzelf als klant. Heeft u ook een vraag die u wil stellen aan onze podcast deelnemers? Stuur uw vraag in naar c.dejager@gpmedia.nl. Het thema klantenloyaliteit en de veranderende relatie tussen retailer en consument is trouwens het onderwerp dat David, George en Benjamin in deze uitgave uitgebreid beschrijven en dus in onze volgende podcast zullen bespreken. ABONNEREN Altijd op de hoogte zijn van nieuwe afleveringen van onze podcast? U kunt zich abonneren op De Juwelier podcast, waardoor u een melding krijgt zodra een nieuwe aflevering online staat. Dat communiceren wij natuurlijk ook via deze mailing en onze socials. Alle podcasts zijn terug te luisteren op onze website en alle bekende streamingsdiensten zoals Spotify en Buzzsprout. Meer informatie: www.dejuwelier.biz | c.dejager@gpmedia.nl Harry Bijl voegt zich bij specialisten De Juwelier podcast DE JUWELIER PODCAST ‘VERDIEPING IN ONDERNEMEN’ BESTAAT INMIDDELS BIJNA EEN JAAR EN MET IEDERE NIEUWE AFLEVERING ONTWIKKELEN WE ONS FORMAT EN PROBEREN WE ONSZELF TE VERBETEREN. INTERACTIE MET ONZE LUISTERAARS IS EEN BELANGRIJK ELEMENT, EN VANDAAR DAT WE RECENT OOK ‘DE VRAAG VAN DE LUISTERAAR’ HEBBEN TOEGEVOEGD. VERDER WILLEN WE ONDERNEMERSNIEUWS BRENGEN EN DUS VERTELT HARRY BIJL VAN INRETAIL IN ONZE NIEUWE EN KOMENDE AFLEVERINGEN OVER HET RETAILLANDSCHAP.

BETTER STARTS NOW Time for Global Players. Being at home in the metropolises of the world, the radio-controlled chronograph in a sporty design is your reliable partner. At any time. Everywhere. CB5945 -85L / CAL I BER E660 citizenwatch.eu

DE JUWELIER NR 6 2022 8 NABESCHOUWING De lichte stijging van de internationaliteit onder vakbezoekers op INTERGEM 2022 is vooral te danken aan bezoekers uit België, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Er waren ook talrijke vakbezoekers uit Oostenrijk, Finland en de VS. De toename van de internationaliteit werd ongetwijfeld geholpen door de aanwezigheid van Katerina Perez. De getrainde edelsteenkundige is een belangrijke internationale influencer en blogger voor premium sieraden en de bijbehorende trendy creaties. Katerina Perez was ook aanwezig op de INTERGEM 2021 en begeleidde de beurs met haar social media activiteiten. Tijdens de INTERGEM 2022 streamde ze de INTERGEM-sieradenshows live op haar kanalen naar haar meer dan 400.000 volgers. Het ondersteuningsprogramma van INTERGEM 2022 als geheel werd goed ontvangen. Naast de sieradenshows van Katerina Perez was er ook aandacht voor het aspect duurzaamheid, wat een bijzondere weerklank vond bij de INTERGEM Round Table. Hier rapporteerde Dr. Konrad Henn van Karl Faller over de ervaring en lessen uit het lopende certificeringsproces. Een bijzonder hoogtepunt dit jaar was de première van de "Long Night of the Gemstones", die voor het eerst in het kader van INTERGEM werd georganiseerd en plaatsvond. Op de zaterdagavond van de beurs openden de zes vooraanstaande instellingen en locaties van de sieraden- INTERGEM 2022 eindigt met positieve signalen NA DRIE SPANNENDE EN VEELBEWOGEN DAGEN SLOOT DE INTERGEM 2022 OP MESSE IDAR-OBERSTEIN POSITIEF AF, ONDANKS DE MOEILIJKE SITUATIE IN DE SECTOR. ONGEVEER 90 EXPOSANTEN UIT TIEN LANDEN PRESENTEERDEN HUN EERSTEKLAS SIERADENCREATIES EN EEN ENORM AANBOD AAN DIAMANTEN, PARELS EN GEKLEURDE EDELSTENEN AAN EEN GEÏNTERESSEERD HANDELSPUBLIEK. IN TOTAAL KWAMEN ER 1.401 VAKBEZOEKERS UIT 23 LANDEN DIT JAAR NAAR INTERGEM, IETS MINDER DAN HET JAAR ERVOOR. en edelsteensector in Idar-Oberstein hun deuren in een gezellige avondsfeer met bijbehorend muzikaal en culinair programma. Ze maakten unieke inzichten mogelijk in de lange geschiedenis van de sieraden- en edelsteenindustrie in Idar-Oberstein, evenals in de huidige stand van zaken op het gebied van onderzoek en wetenschap. Het aanbod was gratis voor vakbezoekers en inwoners van de regio en werd ook geholpen door een INTERGEM-shuttleservice naar de locaties. Deelnemers waren het Deutsches Edelsteinmuseum, de Weiherschleife, de Steinkaulenberg, het Deutsches Mineralienmuseum, het Jakob Bengel Industrieel Monument en het Gemmologisches Institut. De belangstelling voor de "Long Night of the Gemstones" overtrof de verwachtingen. Alleen al het Edelsteinmuseum verwelkomde meer dan 300 bezoekers. Alle rondleidingen van het Edelsteinmuseum, het Jakob Bengel Industriemonument en de Steinkaulenberg waren volgeboekt. Ruim 100 bezoekers woonden het Jakob Bengel Industriemonument bij. In het Gemmologisches Institut werden 50 geïnteresseerde bezoekers geïnformeerd over de laatste stand van zaken op het gebied van onderzoek. Hiermee werd een verbinding gelegd tussen de INTERGEM en de stad en regio. De "Long Night of the Gemstones" bleek dan ook een extra attractie voor de vakbezoekers van INTERGEM. Zoiets is alleen in Idar-Oberstein te vinden. Volgend jaar vindt de 39e INTERGEM en de tweede "Long Night of the Gemstones" plaats. De exacte data voor beide evenementen worden in maart bekend gemaakt.

Openingstijden showroom: Maandag t/m vrijdag 8:30- 16:30 uur Keienbergweg 12- 1101 GB Amsterdam | T. (+31) 020 564 8 520 info@drijfhoutnl.com | www.drijfhoutnl.com ITALIAANS GOUD BIJ DRIJFHOUT.

DE JUWELIER NR 6 2022 10 INTERVIEW WEISZ GROUP “Met Hirsch hebben we ons assortiment echt rond gemaakt” DE AFGELOPEN JAREN HEEFT WEISZ GROUP HAAR ASSORTIMENT EN DE ORGANISATIE VERDER GEOPTIMALISEERD OM JUWELIERS NOG VERDER TE KUNNEN ONTZORGEN. DAT UIT ZICH IN HET FEIT DAT HET SIERADENAANBOD VANUIT WEISZ GROUP IN KORTE TIJD ALLESOMVATTEND IS GEWORDEN ÉN DAT ALLE ACTIVITEITEN DIE ER RONDOM DE ONDERSTEUNING VAN JUWELIERS KOMT KIJKEN VERDER GEPROFESSIONALISEERD ZIJN. OOK IS ER INTERN MEER EN MEER RUIMTE VOOR DE NIEUWE GENERATIE – GEVORMD DOOR JAWINA EN RONEN – OM HUN VISIE EN STRATEGIE TE ONTPLOOIEN. UITERAARD NOG GEWOON IN SAMENSPRAAK MET VADER FRANKLIN EN OOK EDWARD WEISZ, DIE MET HUN KENNIS EN ERVARING NOG EEN CRUCIALE ROL SPELEN. HET FAMILIEBEDRIJF IS VOLOP IN BEWEGING EN TOONT ZICH ONVERMINDERD AMBITIEUS IN HAAR STREVEN U ALS JUWELIER ZO GOED MOGELIJK TE KUNNEN HELPEN MET EEN SUCCESVOLLE VERKOOP VAN ALLE MERKEN VAN WEISZ GROUP. Het zal bij de meesten u wel bekend zijn, maar Weisz Group is in 1965 opgericht als S. Weisz Uurwerken door dhr. Samu Weisz. Zijn zoons Edward en Franklin Weisz volgden in hun vaders voetsporen. Zij hebben het familiebedrijf verder uitgebouwd en met Jawina en Ronen is de derde generatie ook alweer meer dan vijftien jaar werkzaam binnen de organisatie. Zoals dat doorgaans gaat bij een familiebedrijf, vindt de transitie van oude naar nieuwe generatie geleidelijk plaats en krijgen Ronen en Jawina steeds meer de mogelijkheid hun stempel te drukken op de bedrijfsvoering. Hoe uit zich dat? Wat is er de afgelopen jaren veranderd? Wij bespreken het met beide generaties. GROEI Een paar jaar geleden verhuisde Weisz Group met haar hele organisatie van Amstelveen naar Uithoorn. Een noodzakelijke verhuizing vanwege ruimtegebrek en dat zorgt ervoor dat wij nu in de ruime showroom spreken met Jawina, Ronen, Franklin en Edward. “We zijn naar Uithoorn verhuisd om onze groei te kunnen faciliteren”, legt Ronen uit. “Groei hebben we de afgelopen tijd ook gerealiseerd in ons portfolio, waar meer de nadruk is komen te liggen op sieraden, maar recent hebben we met Hirsch ons assortiment wat mij betreft echt rond gemaakt. Mede door de groei hebben wij de uitdaging leuke mensen te vinden om ons team te komen versterken.” SIERADEN Nog niet eens zo heel lang geleden stond Weisz Group vooral bekend als horlogeleverancier, waar gerenommeerde merken als Danish Design, Jacob Jensen, Raymond Weil, Edox, Swiss Military Hanowa en inmiddels ook Maurice Lacroix het voornaamste aanbod waren. Inmiddels heeft Weisz Group in een paar jaar tijd een aanbod op sieradengebied samengesteld met eigen- en distributiemerken. Dat aanbod bestaat onder meer uit het eigen merk Swing Jewels en daarnaast Sif Jakobs, Peroni & Parise, Italo Bottene, FJF Jewellery en Ma Vie en Rose. Daardoor kan iedere juwelier worden bediend met zilveren sieraden tot high end gouden juwelen met diamant. Jawina: “Ongeveer vijf jaar geleden hebben we - naar aanleiding van de vraag vanuit de consumenten en het ontbreken aan aanbod vanuit leveranciers - besloten ons assortiment uit te breiden met sieraden. Zeker de vraag naar tijdloze en duurzame sieraden was hoog, dus hebben we een strategische zet gemaakt door ons daarop te richten met onder meer Edward, Franklin, Jawina en Ronen Weisz

DE JUWELIER NR 6 2022 11 ons eigen sieradenmerk Swing Jewels en deze producen vanuit voorraad te leveren. We hebben ons aanbod op het gebied van sieraden de laatste jaren zo uitgebreid, dat we alle vraag in alle prijsklassen kunnen beantwoorden.” VERTROUWDE NAAM Het is indrukwekkend om de transformatie van horlogespecialist te zien naar totaalaanbieder. Waarom kon het bedrijf deze andere tak zo snel, zo goed op poten zetten? “We hebben natuurlijk de nodige ervaring op het gebied van merkendistributie, maar ook bij het creëren van eigen merken en collecties. Daarbij zijn we een vertrouwde, bekende en gevestigde naam in de branche. Voor ons was het een logische keuze op deze manier te werk te gaan. We zijn met bijvoorbeeld Swing Jewels wel van strategie veranderd. Waar we begonnen als white label, zagen we al snel dat we meer als merk naar buiten moesten treden, met een eigen naam, eigen display, duidelijk collectiebeeld en eigen marketingstrategie. Swing Jewels heeft een enorme groeipotentie en in korte tijd hebben we gerealiseerd dat de naamsbekendheid heel goed is.” FAMILIEBEDRIJF Naast Swing Jewels zijn er in korte tijd een aantal nieuwe distributiemerken opgenomen in het portfolio, zoals Maurice Lacroix en Hirsch, waardoor je het gevoel zou kunnen krijgen dat ze bij Weisz Group ‘merken verzamelen’. Dat is zeker niet het geval. Ronen: “We nemen echt niet alle merken op waarvan we de kans krijgen. Anders hadden we wel het dubbele aantal merken gehad. Er is een duidelijke strategie aanwezig en dat houdt onder meer in dat het desbetreffende merk toegevoegde waarde moet hebben en bij ons als familiebedrijf moet passen. Dat wil zeggen: heeft het merk dezelfde normen en waarden? Het fijne aan familiebedrijven is dat er geen aandeelhouders achter het bedrijf zitten die alleen maar winst maken als belang hebben. Er is een toekomstvisie.” “Als je ziet hoe de samenwerking met Maurice Lacroix is ontstaan. Wij hadden een eerste gesprek met elkaar en de overeenkomsten tussen onze bedrijven was zo groot, dat er meteen een klik was. Nagenoeg alle merken waarmee wij samenwerken, zijn familiebedrijven of opereren zo. Wij of de merken waarmee wij werken zullen ook nooit met eigen retail beginnen, want dat past niet bij ons. De juwelier is ons afzetkanaal en wij zullen hen nooit laten vallen door eigen winkels te openen. Wij werken samen met de juwelier en onze merken horen daar verkocht te worden”, vult Edward aan. De manier van werken is de laatste jaren nog verder geprofessionaliseerd, zo geven Jawina en Ronen aan. “We hebben al grote slagen gemaakt met de verdere automatisering van onze interne organisatie, maar we gaan onze resultaten nu nog meer cijfermatig analyseren. Dat geeft onze klanten ook nog meer handvaten om inzichtelijk te krijgen wat succesvol is en wat niet. Daarop moeten we samen gaan sturen en als blijkt dat een bepaald merk niet het gewenste resultaat boekt, kunnen we een goed alternatief bieden.” MARKETING Op het gebied van marketing en communicatie is Weisz Group ook heel erg actief. “De ondersteuning van onze merken is voor ons én onze klanten heel erg belangrijk en we hebben meerdere manieren waarop we onze merken onder de aandacht brengen”, aldus Jawina. “We zetten heel breed in op exposure en je ziet ons door onze outdoor uitingen door het hele land op abri’s, maar met onze online, print-, influencer- en social media campagnes zijn we overal, elke dag zichtbaar. Het valt misschien niet eens op, maar we zijn ook iedere dag op televisie te zien met onze merken en producten. Door een uitgebalanceerde marketingstrategie, maar zeker ook door onze samenwerking met ons PR-bureau en contacten met BN’ers bereiken we een heel groot publiek. We hebben veel Friends of the Brands die met ons samenwerken en onze merken en producten dragen, omdat ze het mooi vinden, maar ook door onze prettige en persoonlijke samenwerking.” “Het komt ook doordat we onszelf zijn en Jawina oprecht, enthousiast en eerlijk is”, zo complimenteert haar vader Franklin haar. “De aandacht die ze besteedt op dit gebied heeft duidelijk zijn uitwerking en resulteert in een grote publiciteit voor onze merken.” Bij Weisz Group denken ze graag groots en creatief. Jawina: “We staan dit najaar in het Grazia Winterboek met maar liefst zes pagina’s in de vorm van een modeshoot. Links- of rechtsom kun je niet om onze merken heen en we hopen natuurlijk dat dit ook zijn uitwerking heeft op de juwelier, want de vraag naar onze merken moet daar groter worden. Dat is de enige reden om zo groots in te zetten op marketing: de naamsbekendheid van en vraag naar onze merken vergroten.” WIJ WERKEN SAMEN MET DE JUWELIER EN ONZE MERKEN HOREN DAAR VERKOCHT TE WORDEN HIRSCH Om het plaatje wat betreft aanbod ook helemaal compleet te maken, heeft Weisz Group onlangs Hirsch toegevoegd. “Hirsch is voor ons de perfecte aanvulling, want nu kunnen we echt het totale productaanbod voor een juwelier verzorgen”, zegt Ronen. “Na horloges en sieraden kunnen we nu ook de allerbeste horlogebanden bieden die er zijn. Hirsch staat voor topkwaliteit en met horlogebanden kun je geweldige omzetten behalen. Er zijn juweliers die met Hirsch-banden meer verkopen dan met de meeste horlogemerken. Een horlogeband is ook al lang niet alleen een serviceproduct meer. Hirsch gaat meer en meer inzetten op de horlogeband als verkoopproduct waarmee je jouw horloge gemakkelijk en snel van een andere uitstraling voorziet. Een horlogeband is ‘the dress of your watch’. Dat biedt kansen voor juweliers, want ook op het gebied van smartwatch banden is Hirsch sterk. Hirsch is een merk met een strategie passend bij deze tijd. Ook hier zijn de overeenkomsten van onze bedrijven weer groot, met een nieuwe generatie die zich opmaakt voor een nieuw tijdperk.” LOSLATEN Tijdens ons gesprek met de familie Weisz nemen Jawina en Ronen veelvuldig de beantwoording van onze vragen voor hun rekening, maar op de achtergrond luisteren vader en oom aandachtig en goedkeurend mee. “Wij dragen onze kennis over waar het kan en zodoende blijft die binnen dit bedrijf. Wij blijven ook gewoon lekker meehelpen. Beslissingen worden nu met zijn vieren genomen en met sommige dingen bemoeien wij ons helemaal niet, omdat het goed loopt. Het is niet zozeer loslaten, maar meer verantwoordelijkheden uit handen geven aan iemand die je vertrouwt en aangetoond heeft het te kunnen.” HET VAK LEEFT Waar een nieuwe generatie, nieuwe inzichten met zich meebrengt én de ruimte krijgt om die uit te voeren, zien ze bij Weisz Group de rol van de juwelier niet snel veranderen. “De juwelier en zijn of haar team is en blijft een belangrijke rol spelen als adviseur en iemand die het verhaal achter een merk of product vertelt. Wij geven niet voor niets trainingen in de winkel om iedereen op de winkelvloer mee te nemen in het verhaal van onze merken. We willen iedereen enthousiast maken over onze merken. De consument komt nog steeds voor beleving naar een juwelier en koopt iets dat emotie opwekt of vertegenwoordigt. Het juweliersvak leeft en dat is een mooi gegeven.” Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 www.weiszgroup.com

Get your ticket now: inhorgenta.com/ tickets February 24–27, 2023 Europe’s leading platform for jewelry, watches and gemstones Follow us on VAN EKERIS EXPO SERVICE B.V. TEL. +31 23 525 8500, INFO@VANEKERIS.NL

DE JUWELIER NR 6 2022 13 FOTOGRAFIE RICO PLOEG: SPECIALIST IN HET VASTLEGGEN VAN SIERADEN EN HORLOGES HET GOED OP DE GEVOELIGE PLAAT LEGGEN VAN SIERADEN EN HORLOGES IS EEN VAK APART. ER ZIJN OPLOSSINGEN VOOR JUWELIERS EN GOUDSMEDEN OP DE MARKT VOOR HET SIMPEL VASTLEGGEN VAN SIERADEN EN HORLOGES, MAAR DIE SPREKEN NIET ALTIJD HELEMAAL TOT DE VERBEELDING, ZOALS JE EEN PRODUCT WIL TONEN AAN JE KLANTEN. SIERADENFOTOGRAFIE HEEFT EEN HELE HOGE MOEILIJKHEIDSFACTOR, MAAR IEMAND DIE ZICH GESPECIALISEERD HEEFT OP DIT GEBIED, IS RICO PLOEG. HIJ HEEFT HET ‘WEERGEVEN VAN HET GEVOEL DAT JE HEBT ALS JE EEN SIERAAD OF HORLOGE VASTHOUDT’ IN EEN BEELD ONDER KNIE. “EEN GOED BEELD IS DE ENIGE MANIER OM TE COMMUNICEREN MET JE KLANT, WANT DAT GEEFT WEER WAT JE ZE KAN BIEDEN. DAT VALT NIET TE OMSCHRIJVEN”, VERTELT RICO ONDER MEER. leeft, weerkaatst licht, sprankelt als je het beweegt. Dat kun je niet afbeelden. Daarbij is een sieraad rond, glimt het en heb je te maken met edelstenen of diamanten in een gouden ring. Dat eerste moet je met hard tegenlicht vastleggen, terwijl goud met zacht voorlicht gefotografeerd moet worden. Het contrast is dus niet vast te leggen, vandaar dat de nabewerking het beeld pas tot leven wekt.” NABEWERKING U zult in uw marketinguitingen ook heus wel eens gestoeid hebben met het op een juiste manier fotograferen van sieraden of horloges, al is het maar voor een social media post. Het is tegenwoordig heel simpel met een smartphone snel een goede foto te maken, maar daar is Rico het als specialist niet mee eens. “Alles valt of staat met de informatie die je vastlegt. Die informatie heb je nodig om in de nabewerking dingen te kunnen aanpassen. Je gaat manipuleren, maar je moet wel weten wat je doet. Door jarenlange ervaring en kennis weet ik wat er nodig is om een sieraad of horloge op de juiste manier te bewerken, zodat je een sprekend beeld krijgt, dat de realiteit nabootst. Evenaren kan niet, want het is een oneerlijke concurrentiestrijd zoals gezegd.” PRIJZEN Naast studiofotografie, is Rico ook in te huren voor modelfotografie, fotografie op locatie, het bewerken van reeds bestaande beelden, maar ook voor het realiseren van zogenaamde 3D modellen. “Dat is eigenlijk een render van een sieraad, die je natekent en waarmee je niet gelimiteerd bent door de realiteit. Dat kan ook heel goed werken, omdat het steeds realistischer eruit ziet tegenwoordig. Maar er zijn zo nog veel meer opties, die ik allemaal uiteenzet op mijn website. Daar geef ik ook meer informatie over prijzen, om zo transparant mogelijk te zijn. Ik denk dat ik zeker juweliers en goudsmeden kan helpen bij het realiseren van mooie beelden van hun producten en daardoor toegevoegde waarde kan creëren voor hen.” Meer informatie: www.sieradenfotograferen.nl Rico Ploeg werkt al 30 jaar als reclame- en productfotograaf in zijn eigen foto- en filmstudio in Haarlem. “Mijn specialiteit is technische fotografie waar het fotograferen van juwelen, sieraden en horloges zeker onder valt. Ik werk voor diverse gerenommeerde ontwerpers en juweliers. Ik beschik over alle kennis, apparatuur en kunde om zowel in mijn studio als op locatie te werken om sieraden te laten stralen. Dat is niet zo simpel als ik het nu zeg, want er komt nogal wat kijken bij het goed vastleggen van sieraden en horloges, en zeker ook in de nabewerking daarvan.” CONTRAST Wat maakt het zo lastig om sieraden en horloges goed vast te leggen? “Wat je eigenlijk probeert te doen, is honderden foto’s in een stilstaand beeld te vangen. De concurrentie van een beeld is oneerlijk als je het vergelijkt met de werkelijkheid, want een sieraad

DE JUWELIER NR 6 2022 14 NIEUWS Met dit tweetraps polijstsysteem kunt u het sieraad bijna drukloos laten glanzen. De toepassing zonder extra polijstpasta maakt voorpolijsten met het groen gekleurde Soft Wheel via de ingebedde medium schuurkorrel mogelijk. Het roze gekleurde Soft Wheel (extra fijne korrel) is geschikt voor het glanspolijsten zonder vettige polijstpastaresten die het zicht op het oppervlak van het metaal belemmeren. De Soft Wheels worden ongemonteerd geleverd met zes stuks voor elke polijststap en kunnen eenvoudig worden gemonteerd. Meer informatie: Busch & Co. Tel. +49 (0) 2263 860 | www.busch.eu BUSCH HEEFT HET POLIJSTEN VAN SIERADEN WEER EEN STAPJE VERDER VEREENVOUDIGD MET DE INTRODUCTIE VAN EEN NIEUWE SOFT WHEEL-POLIJSTSCHIJVEN. WAT ZO FIJN IS AAN DEZE POLIJSTSCHIJVEN IS DAT BIJ GEBRUIK VAN SOFT WHEELS GEEN EXTRA POLIJSTPASTA NODIG IS. HET VERVELENDE DOMPELEN EN ABSORBEREN VAN POLIJSTPASTA IS ZO VERLEDEN TIJD. POLIJSTEN ZONDER PASTA? BUSCH SOFT WHEELS Met de 10 YEARS CREATOR'S EDITION en de voorplaat van 10 verschillende bladgoudlegeringen van 12 tot 24 karaat herdenkt QLOCKTWO de unieke serie. Het kleurverloop van de fijne bladgoudstructuur geeft het object een fascinerende driedimensionaliteit en een indrukwekkende goudglans, die wordt afgerond door het diepe blauwzwart van de body. Meer informatie: www.hourlux.com QLOCKTWO VIERDE OP 14 OKTOBER 2022 DE TIENDE VERJAARDAG VAN HUN INTERNATIONALE SUCCESVOLLE SERIE CREATOR'S EDITION MET DE PRESENTATIE VAN DE EXCLUSIEVE 10 YEARS CREATOR'S EDITION. DE SPECIALE EDITIE IS OP 45 OBJECTEN GELIMITEERD, ELK OP DE ACHTERZIJDE GESIGNEERD DOOR DE KUNSTENAARS BIEGERT & FUNK. HET HEEFT EEN FORMAAT VAN 90 × 90 CM EN ZAL VERKRIJGBAAR ZIJN IN DE GEWENSTE TAAL VOOR EEN PRIJS VAN € 12,250. QLOCKTWO VIERT 10 JAAR CREATOR’S EDITION

Al dertig jaar de partner van de moderne juwelier * Onderscheidende, nieuwe collectie van topkwaliteit * Sterke, online ondersteuning voor dealers * 24/7 online bestellen & inzicht in voorraadstatus * Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden WWW.EXCELLENTJEWELRY.NL | INFO@EXCELLENTJEWELRY.NL | 035-5259599 Goud & diamant Ontdek de nieuwe collectie

DE JUWELIER NR 6 2022 16 COVERSTORY JARRÈL Jarrèl bestaat sinds jaar en dag uit een assortiment van opvallende sieraden in 14 karaat goud vervaardigd en is daardoor gunstig geprijsd. De collectie 14 karaat gouden sieraden met kleurstenen zijn het afgelopen jaar flink uitgebreid. “De nieuwe collectie betreft uitbreidingen van de families die de namen dragen van plaatsen in Zuid-Europa waar het goed vertoeven is, zoals Nice, Milano, Monte Carlo, Lucca, Saint-Tropez en Rimini. Binnenkort komt deze collectie online. We hebben afgelopen zomer gezien dat de bangle Braccialetto uit de Rimini collectie onze bestseller is en dat er een geweldige doorverkoop mee wordt gerealiseerd. Voortbordurend op dit succes hebben we een nieuwe armband ontworpen, gezet met kleuredelstenen die een vollere uitstraling heeft en daardoor luxe uitstraalt. In de San Marino collectie hebben we ons laten inspireren door de talloze pleinen in deze stad die zijn bestraat met vlakke vierzijdige keien. Deze vorm hebben we laten terugkomen in gouden elementen die gebruikt worden in armbanden en colliers in combinatie met parelmoer of kleuredelstenen”, aldus Johan. Verdere professionaliseringsslag Jarrèl Exclusive Jewelry HET IS ALWEER TWEE JAAR GELEDEN DAT JOHAN LEYENDIJK EN HAROLD MULDER JARRÈL EXCLUSIVE JEWELRY NIEUW LEVEN INBLIEZEN EN IN DE AFGELOPEN TWEE JAAR HEBBEN ZIJ HET HOOGWAARDIGE SIERADENMERK HELEMAAL NAAR HUN HAND GEZET. DAT RESULTEERT IN EEN BETERE POSITIONERING VAN JARRÈL EXCLUSIVE JEWELRY, WAARBIJ ALLES VERDER GEPROFESSIONALISEERD EN GEOPTIMALISEERD IS, VAN COLLECTIE TOT DISPLAYS EN MARKETING. WIJ SPREKEN DE BEVLOGEN ONDERNEMERS – DIE OOK HA JUWELIERS IN HAREN BESTIEREN – OVER DE ONTWIKKELING VAN JARRÈL EXCLUSIVE JEWELRY EN WAT ZIJ NOG IN PETTO HEBBEN. AMSTERDAM OORRINGEN De Pret a Porter collectie van Jarrèl Exclusive Jewelry bestaat uit gouden oorringen en uit aanhangers die 100% gemaakt zijn van edelstenen en parelmoer. De verschillende oorringen zijn er in 3 kleuren goud, namelijk geel-, rosé- en witgoud. Harold: “De Amsterdam oorringen zijn beschikbaar in drie maten. Deze zijn een groot succes vanwege het volume van de oorring en het draagcomfort dat ze hebben. Er is een nieuw model oorring ontwikkeld met dezelfde voordelen als de Amsterdam oorringen, model Haarlem, en deze zijn momenteel op voorraad in geel- en roségoud. Deze oorringen zijn zeer geschikt om te dragen zonder hangers, maar het kan ook met hangers gecombineerd worden. Dit model zit vlakker op het oor en heeft een tonneau vorm, wat de oorring elegant maakt terwijl deze zijn volume behoudt.”

DE JUWELIER NR 6 2022 17 GUIDELINES Het afgelopen jaar hebben Johan en Harold achter de schermen hard gewerkt om Jarrèl Exclusive Jewelry verder te ontwikkelen en gebruiksvriendelijke oplossingen aan te bieden voor de juweliers. “Er is een samenwerking aangegaan met Cachet groep, waardoor juweliers die aangesloten zijn bij deze groep, gebruik kunnen maken van groepsvoordelen, zoals grote gezamenlijke marketingcampagnes om maar een voorbeeld te geven. Dergelijke samenwerking willen we graag aangaan. De nieuwe guidelines van Jarrèl zijn verder gereed. Onze collectie wordt inmiddels naast 14 karaat ook aangeboden in 18 karaat goud en de winkelverkoopprijzen van 14 en 18 karaat zijn nu opgenomen in de guidelines. We hebben gezien dat consumenten in Belgie die onze website bezoeken daar naar vragen. Er zijn ook Belgische juweliers die vragen naar Jarrèl en voor de Belgische markt is de 18 karaat prijslijst een echte toevoeging.” MARKETING Om de naamsbekendheid van Jarrèl Exclusive Jewelry verder te vergroten en de zichtbaarheid bij consumenten te vergroten, hebben Johan en Harold veelt tijd en geld gestoken in marketingcampagnes de afgelopen tijd. “In de maanden oktober, november en december hebben we bijvoorbeeld een consumentenactie ontwikkeld in samenwerking met het befaamde Italiaanse chocoladehuis Venchi. In deze periode krijgen consumenten bij hun aankoop of bestelling een fraai boek met een herfstprint gevuld met 200 gram fijne chocolade. Daarnaast wordt een beeldbank ontwikkeld waar productfoto’s en afbeeldingen ten behoeve van social media-uitingen, nieuwsbrieven en andere marketingdoeleinden worden geplaatst waar dealers kunnen inloggen. Er ligt een afspraak met onze fotostudio om alle modellen die zijn gefotografeerd ook in de andere kleuren goud te fotograferen, zodat de hele Jarrèl collectie in geel-, rosé- en witgoud beschikbaar is voor wat betreft het beeldmateriaal. Zo blijven we onze database verder uitbreiden en onze dealers ondersteunen om Jarrèl op de juiste manier onder de aandacht te brengen.” MEDIA “Het mediaplan is ook gestart”, vult Johan aan. “Wij hebben een bureau in de arm genomen om onze social media campagnes op een professionele manier aan te pakken en te stroomlijnen met de nieuwsbrieven die we sturen naar consumenten en geïnteresseerde juweliers. Uniformiteit is daarin key en dus zie je dezelfde onderwerpen, maar wel met een andere inhoud. Alle communicatie laten we ook synchroon lopen met de website Jarrel.com. We zien het aantal bezoekers op deze website snel groeien naar aanleiding van de aandacht in de media.” EVENTS OP LOCATIE Point of Sale materiaal is voor elk merk belangrijk om een juiste indruk te maken in de winkel en ook hierin is een stap gezet om Jarrèl in de winkels uit te lichten. “Dat kan bijvoorbeeld door een visual op maat van een vitrine te laten maken en daar de collectie te presenteren. Een voorbeeld daarvan is te zien op de cover van deze uitgave van De Juwelier. Voor deze gelegenheden stellen we gedurende enkele weken tot maximaal twee maanden een aanvullende collectie beschikbaar voor de verkoop in de winkel. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met juweliers waar wij deelnemen aan events in de winkel of op locatie. Consumenten krijgen tijdens deze events de gelegenheid om de gehele collectie te zien, te passen wat hen aanspreekt en natuurlijk om te kopen. Dit leidt tot grote klanttevredenheid en betrokkenheid, met mooie verkoopresultaten tot gevolg. De laatste ronde van het jaar komt er aan. We hebben nog een paar afspraken met Nederlandse juweliers en vervolgens hopen we dat alle juweliers in Nederland mooie verkopen gaan realiseren tot en met het einde van het jaar.” Wilt u meer weten over de creaties van Jarrèl of over een eventueel partnerschap, neem dan contact op met Jarrèl Exclusive Jewelry, tel. 050-2003063 of mail naar info@jarrel.com

WIJ BIEDEN 0.5% MEER VOOR UW GOUD VERKOOP UW OUD GOUD AAN DE SPOTPRIJS -0.5% IPV. -1%*! WWW . VA L U E T R A D I N G . E U VALUE TRADING BV JACOB JACOBSSTRAAT 58, 2018 ANTWERPEN +32 3 221 15 69 - INFO@VALUETRADING.EU KOM SNEL LANGS EN PROFITEER PROMOTIE U KOOPT FIJN GOUD KORRELS AAN NETTO SPOTPRIJS! *op basis van het gehalte fijn goud Actie geldig tot 31/12/2022

DE JUWELIER NR 6 2022 19 SIERADEN MORI DIAMOND Mori Diamonds is een ander prachtig sieradenmerk dat SGS helemaal zelf in eigen beheer van A tot Z ontwikkelt en vervaardigt, waardoor ze de meest mooie sieraden realiseren. Mori Diamond kenmerkt zich door onderscheidende designs, luxe elegantie en een sublieme afwerking. De collectie bestaat uit bijzondere combinaties van 14 karaats goud met diamant, waarbij moderne styling elke set een unieke eigen sfeer geeft. FJORY De Fjory collectie bestaat uit modern uitgevoerde sieraden met veel mogelijkheden. Fjory sieraden zijn gemaakt van 14 karaat goud met een daarin een kern van de hoogste kwaliteit zilver. Deze bijzondere samenstelling zorgt voor een sieraad dat sterk is en nagenoeg niet kan deuken. Van een Fjory sieraad kunt u dan ook een leven lang genieten. Zeker in de collectie van Fjory heeft SGS altijd mooie noviteiten. Gouden banden, bicolor colliers, bijpassende bangles, grove schakelsets: je vindt het allemaal terug in de Fjory-collectie. Zeker nu de goudprijs record na record breekt, is Fjory echt een geweldig merk om je klanten aan te bieden. Met zijn 14 karaat gouden omhulsel en zilveren kern zijn de Fjory sieraden in eerste instantie nagenoeg ondeukbaar, maar de prijs-kwaliteitverhouding is op dit moment toch echt hetgeen wat de grootste ‘USP’ is van Fjory. Meer informatie: SGS Fabriek BV Tel. 0591-794047 & 06-28826974 www.sgsonline.nl Prachtige noviteiten Fjory en Mori Diamond ALS WE KIJKEN NAAR SIERADENFABRIKANTEN IN NEDERLAND, KENT SGS FABRIEK, DAT ONDER LEIDING STAAT VAN DE GEBROEDERS BAS EN WIM STIJNIS, EIGENLIJK GEEN GELIJKE. IN HET EIGEN VOLLEDIG GEOUTILLEERDE ATELIER WORDEN ONDER MEER DE SIERADEN VAN DE EIGEN MERKEN FJORY EN MORI DIAMOND IN EIGEN HUIS VERVAARDIGD.

Kasius Sieraden B.V. | Rietdekkerstraat 10 | 2984 BM Ridderkerk | Nederland | T +31 180 462700 | verkoop@l-kasius.nl Voor meer informatie, bezoek onze webshop: www.l-kasius.nl 14kGoud &D iamant

DE JUWELIER NR 6 2022 21 HORLOGES De Classics Carré-lijn, die in 2003 op de markt werd gebracht ondergaat een transformatie. De eerste grote verandering is dat de 'Heart Beat'-opening opnieuw wordt dichtgemaakt, zodat het goed bewaarde geheim van de in Zwitserland geproduceerde mechanica van het uurwerk opnieuw wordt verborgen. Zo ontstaat een nieuwe wijzerplaat die veel strakker is. De grote Romeinse cijfers maken plaats voor een opgedrukte index, verdubbeld op 12 uur. De stijl is tijdloos en staat dichter bij de esthetische pronkstukken uit de jaren 1920. Op 6 uur doet een bijkomende discrete functie ons herinneren aan de alledaagse behoeften van het moderne leven. Deze nieuwe datumweergave heeft dezelfde rechthoekige vorm als de horlogekast. De weergave is voorzien van een kader met dezelfde afwerking als die laatste, ook opgedeeld door indexen. SPEL VAN NUANCES Het midden van de wijzerplaat bevat de meest verfijnde afwerkingen. Deze rechthoek, met dezelfde afmetingen als de kast (30,4 x 33,3 mm) wordt afgesloten door een timer zoals die op spoorweghorloges, typisch voor de jaren 1920 en voor de bijbehorende art deco. Hij is voorzien van ultrafijne groefjes, die alleen zichtbaar zijn voor de drager of draagster. Deze subtiele toets zorgt voor een beter contrast met het spel van de drie wijzers. De uur- en minutenwijzers zijn vervaardigd in dauphine-stijl, een geometrie die ook kenmerkend was voor de vorige eeuw. Door deze eenvoudige, strakke stijl kan de tijd in alle omstandigheden perfect worden afgelezen dankzij de twee facetten die naar twee verschillende hoeken zijn gericht, zodat ten minste een van de twee het licht altijd opvangt. Het geheel wordt ingesteld op 3 uur met behulp van een kroon in ajuinvorm, zoals we terugvonden op bijna alle uurwerken tot halverwege vorige eeuw. Classics Carrée Automatic van Frederique Constant DE DRIE NIEUWE VERSIES VAN DE CLASSICS CARRÉE AUTOMATIC VERWIJZEN NAAR HET OORSPRONKELIJKE TIJDPERK VAN DE COLLECTIE, DIE VAN DE UITBUNDIGE JAREN '20, VAN WAARUIT EEN STILISTISCHE DURF ONTSTOND DIE NOG ALTIJD MERKBAAR IS. DEZE STIJLVOLLE HORLOGES IN VERGULD ROSÉGOUD OF STAAL HEBBEN EEN MINIMALISTISCH DESIGN DOOR DE BATONWIJZERS, DAUPHINE WIJZERS EN DATUM. DE WIJZERPLAAT MET SUBTIEL GUILLOCHE DECORATIE GEEFT DE CLASSICS CARRÉE AUTOMATIC EEN ZELDZAME ELEGANTE LOOK, VOOR VERZAMELAARS MET EEN VERFIJNDE SMAAK. DRIE VERSIES, DRIE STIJLEN De nieuwe Classics Carrée Automatic is verkrijgbaar in drie versies, allemaal voorzien van het kaliber FC-303 met een gangreserve van 38 uren, zichtbaar door de achtergrond van saffierglas. De meest eenvoudige en klassieke heeft een stalen kast, zilveren wijzerplaat en zwarte lederen band; de meest moderne heeft dezelfde kast met blauwe wijzerplaat op een bijpassende band in dezelfde tint en is met blauw doorgestikt; de meest chique en kostbare heeft een kast in verguld roségoud, met indexen en wijzers in dezelfde kleur en met een bruine band. Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte | Tel. +31 (0)6 36276676 www.frederiqueconstant.com

Zeearend 9 | 7609PT Almelo | 0546 – 819 607 | receptie@bransalmelo.nl | www.bransalmelo.nl HORLOGE REPARATIE SIERADEN REPARATIE GRAVEREN ALLE SOORTEN ZETWERK Let’s work together! Voor informatie: Montu | Henk Gottenbos | info@montu.nu

DE JUWELIER NR 6 2022 23 HORLOGES De nieuwe modellen zijn voorzien van een glazen achterdeksel in tegenstelling tot de originele modellen. Esthetisch gezien behoudt het dagvenster van de CITIZEN C7 dezelfde positie, geplaatst onder de logo op 12 uur. De zevenhoekige vorm van dit venster en van de indexen zijn echter nieuw geïntroduceerd om de ‘7’ in de naam van het horloge te eren. De CITIZEN C7 wordt aangedreven door het bekende mechanische uurwerk Cal.8200. WAAR KOMT DE NAAM VANDAAN? Toen de Crystal Seven in 1965 werd geïntroduceerd, was het opmerkelijk omdat het 's werelds dunste automatische horloge was met een dag- en datumweergave, evenals het eerste in Japan geproduceerd horloge voorzien vanmineraal kristalglas. De naamvan het horloge is gekozen omdeze speciale keuze weer te geven, waarbij ‘Crystal’ verwijst naar het mineraalkristal, en ‘Zeven’ voor het aantal dagen in een week, verwijzend naar de unieke positie en vormgeving van het dagvenster van het horloge. Inmiddels zijn een mineraal kristal en een dag-datumfunctie standaardkenmerken die we in veel horloges kunnen terugvinden. Op het moment dat de Crystal Seven werd uitgebracht, waren ze echter nog bijzonder. Glorietijden CITIZEN C7 herleven! DE NIEUWE CITIZEN C7-COLLECTIE NEEMT DE KLASSIEKE DESIGNESTHETIEK VAN DE CRYSTAL SEVEN UIT 1965 OVER EN CITIZEN BREIDT DE SERIE NU UIT MET VIER NIEUWE MODELLEN. DEZE NIEUWE MODELLEN ZIJN ONTWIKKELD OP BASIS VAN HET ORIGINELE CRYSTAL SEVEN-CONCEPT OP HET GEBIED VAN SPECIFICATIE EN DESIGN, VERSMOLTEN MET EEN MODERN TINTJE. DE NIEUWE MODELLEN HEBBEN BIJVOORBEELD EEN GROTERE KASTMAAT MET EEN DIAMETER VAN 40 MM, TERWIJL DE OUDE MODELLEN 36 MM WAREN. KENMERKEN Acrylglas, of plexiglas, is een transparante thermoplast die lichtgewicht en breukvast is, waardoor het een populaire keuze is. Hoewel het taai is, was het extreem gevoelig voor krassen. Mineraalkristal aan de andere kant is een warmtebehandeld glas dat beter bestand is tegen krassen. Dit zorgt ervoor dat de leesbaarheid van de wijzerplaat goed is. Afgezien hiervan was het andere opvallende kenmerk van de Crystal Seven het ontwerp en de locatie van het dagvenster op de wijzerplaat. In plaats van de gebruikelijke 3 uur-positie naast de datum, was het net onder het 12 uur CITIZEN-logo geplaatst. De Crystal Seven kende een groot succes in het jaar dat hij werd gelanceerd met meer dan een miljoen verkochte horloges. Meer varianten werden geïntroduceerd door de jaren heen, waarbij sommige enigszins afwijken van het oorspronkelijke ontwerp, maar alle horloges zijn voorzien van dezelfde kenmerken van mineraalkristal en de complicatie van de dag. Meer informatie: Citizen Watch Europe Tel. +49 (0)40 73462360 www.citizenwatch.nl

DE JUWELIER NR 6 2022 24 SIERADEN Vorig jaar startte Kasius met het organiseren van haar eigen Roadshows. “De Roadshows waren in 2022 een heel groot succes. Wij kijken terug op drie mooie Roadshows in het zuiden, noorden en westen van het land en we kunnen vast verklappen dat er in juni 2023 weer een Roadshow aan komt in het zuiden van Nederland. De locatie houden we nog even geheim. Tijdens de Roadshow willen we de juwelier ‘een dagje weg’ bieden en daar hoort een verrassende locatie met een fijne sfeer en ambiance bij. Dit ondersteunen we met live muziek, heerlijke hapjes, drankjes, een walking lunch of diner, afhankelijk van het tijdstip dat de juwelier er is. Ook maakt de juwelier altijd nog kans op een winactie en krijgen ze een passend presentje bij vertrek. Komt u gerust ons grote assortiment aan zilveren, gouden, diamanten sieraden en alle New Arrivals bekijken tijdens één van de volgende Roadshow komend jaar.” “HELPDESK WEBSHOP & SOCIAL MEDIA” Bij de afgelopen Roadshow heeft Kasius voor de eerste keer een “Helpdesk Webshop & Social Media” georganiseerd. Amber: “Hiervoor was onze E-commerce manager Kay Vossenaar aanwezig om de vragen van de juwelier over de webshop te beantwoorden. Denk hierbij aan vragen als: • Wat zijn de voordelen van een gepersonaliseerde consumentensite en hoe stel ik deze in? • Hoe deel ik een artikel met mijn klanten via WhatsApp of social media? • Hoe plaats ik een artikel van Kasius op mijn eigen website? • Wat is datafeed en wat zijn de mogelijkheden voor mij om deze in te zetten? • Vragen over onze data in kassasystemen. Op deze manier willen we onze klant zo goed mogelijk wegwijs maken in alle online tools die wij te bieden hebben. Ook op social media kan de juwelier beeldmateriaal van Ultieme sieradencollectie voor de feestdagen van Kasius BINNEN KASIUS WORDEN DE NATIONALE EN INTERNATIONALE TRENDS OP DE VOET GEVOLGD. ZO IS KASIUS VOOR DE JUWELIER ALTIJD ACTUEEL MET DE UITGEBREIDE COLLECTIE. DE NEW ARRIVALS WORDEN CONTINU TOEGEVOEGD AAN DE VORIG JAAR VOLLEDIG VERNIEUWDE WEBSITE. OOK IS KASIUS SINDS KORT GESTART MET HET WEKELIJKS VERSTUREN VAN EEN ‘NEW ARRIVALS NIEUWSBRIEF’ NAAR ALLE KLANTEN. “HIERIN WORDEN STEEDS DE NIEUWSTE COLLECTIES UITGELICHT. ZO WILLEN WE DE KLANTEN OP DE HOOGTE HOUDEN VAN HUN COLLECTIE EN VAN ALLE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN DE SIERADENTRENDS. DIT NAJAAR HEBBEN WE WEER EEN UITGEBREID AANBOD VOOR DE KOMENDE FEESTDAGEN, WAT WE DE AFGELOPEN MAANDEN OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS EN TIJDENS ONZE EIGEN ROADSHOWS HEBBEN GEPRESENTEERD”, ALDUS AMBER RIJNHOUT, HOOFD VERKOOP BIJ KASIUS. MET HAAR GAAN WE DIEPER IN OP DEZE ROADSHOWS EN WERPEN WE NATUURLIJK OOK EEN NADERE BLIK OP HET VERNIEUWDE ASSORTIMENT VAN KASIUS.

DE JUWELIER NR 6 2022 25 Kasius gebruiken. Bij elk artikel op de website staat een download knop voor het downloaden van product- en modelbeelden. In de footer van de website staat ook nog ‘social media beelden’. Dit zijn sfeerbeelden die wij speciaal laten maken voor de juwelier en ook aansluiten bij de seizoenen en belangrijke momenten, zoals herfst, winter, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw, Valentijn.” BENUT U ALLE MOGELIJKHEDEN DIE DE KASIUS WEBSHOP BIEDT? De webshop van Kasius biedt daarnaast nog veel meer opties. “Zo kunt u bijvoorbeeld per artikelgroep zien wat de bestverkochte artikelen zijn door in het vak rechts waar ‘nieuw-oud’ staat te sorteren op best verkocht aflopend. Op deze manier vergelijkt u makkelijk de hardlopers binnen het Kasius assortiment met uw eigen assortiment. Daarnaast hebben wij tijdens de corona-periode de ‘mijnjuwelier.online link’ ontwikkeld, waarmee u gemakkelijk de gehele Kasius collectie kunt tonen aan uw klant. Wanneer de klant een keuze maakt heeft u, zoals u van Kasius gewend bent, het artikel zeer snel in huis. De link is te personaliseren op de webshop met uw eigen naam. Zo creëert u uw eigen ‘online etalage’ en is deze natuurlijk voor de komende feestdagen, maar ook zeker het hele jaar door een tool waarmee u gemakkelijk uw kant op verkoop kunt verhogen.” GOUD De verkoop draait natuurlijk om sieraden. Het is en blijft toch voornamelijk goud waar de vraag naar is. Kasius heeft het aanbod uitgebreid met 14 karaat geelgouden ringen uitgevoerd met diamant en verschillende soorten edelsteen. Een mooi voorbeeld zijn ringen met amethist en groen agaat. Bekijk de Kasius website voor het verdere aanbod. Nieuw is ook een 14 karaat geelgouden set uitgevoerd met peridot. Ook verkrijgbaar in amethist en blauw topaas. KLEURSTENEN Kleur en dan vooral kleurstenen is en blijft dus de belangrijkste trend van dit moment. “Nieuw in het Kasius assortiment zijn de prachtige 14 karaat stretch armbanden met kleursteen en diamant gecombineerd met de verschillende goudkleuren wit-, geel- en roségoud. De banden staan ook wel bekend als de tennisarmbanden. Naast het gebruik van natuurlijk diamant zijn er ook varianten met lab grown diamanten te vinden in het assortiment. De wat grotere ringen met kleurrijke, cabochon geslepen edelstenen zijn ook in korte tijd uitgegroeid tot een zeer populair item.” PARELS, VINTAGE EN MEER Sieraden die gelukkig altijd passen bij een modische look zijn gouden schakelsieraden. “Grove schakels, dubbele schakels en fijne schakels zijn eindeloos met elkaar of andere sieraden te combineren. Dit najaar hebben we ook ons parelassortiment flink uitgebreid, van klassiek tot hip, u vindt het allemaal op de webshop. Creëer makkelijk en snel een elegante look door meerdere authentieke parelsieraden met elkaar te combineren. Nog zo’n musthave van dit moment: een reeks van prachtige edelstenen, die staan voor elke maand van het jaar, met elk hun eigen eigenschap en unieke schoonheid. Vintage ringen zijn weer helemaal terug van weggeweest. Creëer de perfecte look met een hippe vintage ring of zelfs met meerdere vintage ringen. Vintage ‘look’ wel te verstaan, want de ringen zijn uiteraard helemaal nieuw vervaardigd. Zo hebben we voor ieder wat wils in ons assortiment”, aldus Amber tot slot. Bent of kent u mensen die deel uit willen maken van het Kasius team. Kasius is nog opzoek naar een (Junior) E-commerce specialist en een medewerker Pick & Pack. Bekijk zeker eens de vacaturepagina of stuur een open sollicitatie. Voor meer informatie: L. Kasius Sieraden Tel. 0180-462700 | www.l-kasius.nl Instagram: kasiussieradenb2b LinkedIn: Kasius Sieraden

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4