De Juwelier nr 6-2023 Online

DE JUWELIER NR 6 2023 21 Weisz Group Even resumeren voordat we ons helemaal onderdompelen in de wondere wereld van Hirsch. Sinds vorig jaar is de Weisz Group verantwoordelijk voor de distributie van Hirsch in de Benelux. Met Hirsch voegde de Weisz Group een krachtig en bekend merk maar ook een echt serviceproduct toe aan haar merkenpakket, waarmee een juwelier zich nog verder kan onderscheiden. In Nederland heeft Hirsch al een lange geschiedenis als horlogebandenleverancier en een groot aantal juweliers heeft de horlogebanden van Hirsch al eerder verkocht. Het verhaal zal dus voor velen bekend zijn. Veranderingen Toch is het verhaal iets anders dan het daadwerkelijk met eigen ogen zien en beleven. Daarom reisde de Weisz Group met een twintigtal juweliers richting Oostenrijk om te laten zien hoe Hirsch te werk gaat en hoe de banden geproduceerd worden. Het gemêleerde gezelschap bestond uit dealers en juweliers die geen dealer zijn van Hirsch. Ook wij mochten mee om de reis te verslaan. Wij hebben het geluk dat we al eens in 2014 op bezoek waren bij Hirsch en dus weten hoe hoog de standaarden zijn die nagestreefd worden. Kwaliteit is niet zomaar een loze term, maar een levensstijl die heilig is. Dat zie je in alle geledingen terug bij Hirsch als we negen jaar later weer het voorrecht hebben om op bezoek te zijn, maar er is wel duidelijk het een en ander veranderd. Een nieuwe generatie betekent binnen elk familiebedrijf een jongere generatie die zijn of haar eigen gedachten heeft over hoe het bedrijf leiding te geven en haar stempel wil drukken. Dat is bij Hirsch niet anders geweest zo horen wij van Nikolaus Hirsch, die samen met zijn broer Mattheus sinds vorig jaar de volledige leiding op zich heeft genomen. “We hebben inderdaad wat veranderingen doorgevoerd. Ik ben zelf al meer dan tien jaar betrokken bij Hirsch, maar in 2016 kreeg ik de opdracht om de social media afdeling vorm te gaan geven. Social media was voorheen echt nog een ondergeschoven kindje maar als jonge generatie zijn wij daar veel meer mee bezig. Het wordt heden ten dage ook van je verwacht als bedrijf dat je in contact staat met je eindgebruiker en voor ons is dat zeer waardevol zodat we informatie van hen krijgen. Maar je wil ook relevant zijn voor je doelgroep. Dat opzetten was dus mijn eerste wapenfeit, waarna ik al snel de marketingafdeling mocht gaan leiden. We deden voorheen eigenlijk voornamelijk aan b-2-b marketing en ik ben mij meer gaan richten op marketingcampagnes richting consumenten om Hirsch als merk te positioneren. Marketing is zodoende een belangrijker aspect geworden van onze bedrijfsvoering om Hirsch als merk meer levensduur te geven zodat we iets achterlaten voor de volgende generatie waarop zij weer kunnen voortborduren, zoals dat ook voor ons is gedaan.” Handwerk De grootheid van Hirsch is zonder enige overdrijving enorm. Met honderden medewerkers in Klagenfurt en een wereldwijde afzet – ook richting de Zwitserse horloge-industrie – is Hirsch op het gebied van horlogebandenproducenten nagenoeg ongeëvenaard. Nikolaus Hirsch: “Per jaar produceren we echt héél veel horlogebanden. We produceren in samenwerking met grote Zwitserse horlogemerken de mooiste banden en hebben ons eigen assortiment bestaande uit 1600 modellen dat via het retailkanaal – dus de juwelier – verkocht wordt. De ratio is ongeveer 50/50. We zijn hier ook allemaal heel trots op wat we maken en iedereen draagt daar ook zijn of haar verantwoordelijkheid voor. Oog voor detail en liefde voor het product zijn een gegeven bij onze vakmensen in het productieproces.” Dat zien wij ook met onze eigen ogen. De productielocatie in Klagenfurt (gelegen aan de Hirschstrasse) is indrukwekkend en om te zien met hoeveel liefde en oog voor detail iedere horlogeband geproduceerd wordt, zet je aan het denken. Voor het realiseren van iedere horlogeband zijn 65 tot 85 stappen nodig: van het uitstansen van de leren huiden bijvoorbeeld, tot de allerlaatste kwaliteitscontrole. En iedere stap wordt overzien door een persoon. Wij kregen dus samen met de aanwezige juweliers het hele proces te zien. lees verder op de volgende pagina ►

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4