De Juwelier nr 6-2023 Online

DE JUWELIER NR 6 2023 26 COLUMN De juiste muziek, inspirerende videocontent en geurmarketing zijn belangrijke elementen voor een in-store marketingstrategie. Hoe gebruik je ze in de decembermaand? In de laatste column van deze reeks legt Claudine Pickard, International Marketing Coordinator bij Mood Media, uit hoe je een uitnodigende kerstsfeer creëert in de juwelierszaak. De feestdagen zorgen voor een mix van emoties. Van opwinding en geluk, tot warmte en nostalgie. Een slimme instore marketingaanpak speelt in op deze gevoelens en nodigt consumenten uit tot een fysiek winkelbezoek in de drukke decembermaand. Het is hierbij belangrijk om extra aandacht te besteden aan de emotionele aantrekkingskracht van de beleving die voor de consument wordt gecreëerd, gebruikmakend van alle elementen die in onze vorige columns zijn besproken. Het klinkt misschien eenvoudig, maar er komt veel kijken bij het inspireren van consumenten rond de feestdagen. Veel mensen associëren deze tijd van het jaar met gezelligheid maar het kan ook stressvol zijn, bijvoorbeeld als het gaat om het kopen van cadeaus. Het creëren van een uitnodigende en inspirerende sfeer in de juwelierszaak helpt klanten in de feeststemming te komen en te blijven. Zo kan kerstmuziek bijdragen aan de sfeer in de winkel, maar kan het ook als stoorzender ervaren worden als er bijvoorbeeld cultureel ongevoelige ‘klassiekers’ worden afgespeeld. Denk goed na over de muziek die je speelt, of beter nog: werk samen met een professionele muziekontwerper die het denkwerk voor je kan doen. Een andere eenvoudige maar effectieve manier om positieve emoties bij klanten op te wekken tijdens de feestdagen is het gebruik van geurmarketing. Klassieke wintergeuren hebben de kracht om herinneringen op te roepen, maar ook om nieuwe te smeden die rechtstreeks verband houden met je merk. Volgens een van onze wereldwijde onderzoeken zegt 58% van de consumenten dat inspirerende videocontent een positieve invloed heeft op hun koopgedrag. Consistente beelden in de gehele juwelierszaak helpen een merkverhaal tot leven te brengen. Dit is extra relevant rond de feestdagen, aangezien veel merken hun focus en budget dan richten op het creëren van kerstcampagnes. Dynamische visuele content zorgt ervoor dat consumenten volledig worden ondergedompeld in de merkbeleving. Consumenten komen tijdens de feestdagen naar de juwelierszaak voor meer dan alleen een simpele transactie: ze willen geïnspireerd en geïnformeerd worden. Live-evenementen zijn hierbij een fantastische manier om consumenten iets extra’s te bieden. In een de kerstperiode waarin allerlei emoties hoog oplopen, is het van cruciaal belang dat marketingstrategieën deze gevoelens kanaliseren, verlichten en omarmen. Ik wens jullie een mooie en succesvolle decembermaand toe. IN-STORE STRATEGIEËN VOOR EEN INSPIREREND DECEMBERGEVOEL Column Mood Media Claudine Pickard International Marketing Coordinator

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4