De Kapper nr 1 2019 Online

D e K a p p e r n r 1 2 0 1 9 34 “Een verloren klant is niet terug te winnen” MARI VAN DE VEN “Hier ben ik het niet mee eens. Het is echter wel héél moeilijk. Een klant kan door allerlei redenen wisselen van salon, het gebeurt. Normaliter niet zomaar, dus er zal iets voorgevallen zijn waardoor een klant mogelijk switcht. Ik denk dat men uiteindelijk de stap terug kan maken als je je als kapsaloneigenaar door blijft ontwikkelen qua personeel en qua uitstraling van je zaak, zorgt voor leuke activatie, leuke samenwerkingen en leuke evenementen. Bewaar daarom goed de gegevens van je oude klanten om ze bijvoorbeeld eens uit te nodigen voor eenVIP-avond in je zaak. Bepaalde evenementen organiseren die een toegevoegde waarde bieden aan je huidige en voormalige klanten.” Als bekendste haar- en make-upstylist van Nederland heeft Mari nauwelijks nog een introductie nodig. Meer dan 25 jaar geleden begon hij als kapper maar daarna is hij ook make-up en visagie gaan doen. Tegenwoordig werkt hij veel voor tv, als visagist van bekende Nederlanders achter de schermen en als tv-persoonlijkheid zelf. Daarnaast lanceerde hij de merken Maestro en Fair Haircare, is hij creative director bij zijn kapsalon Het Haaratelier Mari van de Ven in ’s-Hertogenbosch en heeft hij zijn eigen Mari Academy. ER KOMT HEEL WAT BIJ KIJKEN OM ALS ONDERNEMER SUCCESVOL TE ZIJN IN EEN SECTOR DIE ZO COMPETITIEF IS ALS DE KAPPERSBRANCHE. JE MOET ‘BIJBLIJVEN’ OP HET GEBIED VAN NIEUWE TRENDS, COUPES EN KNIPMETHODES, JE KENNISNIVEAU UP-TO-DATE HOUDEN, JE TEAM MOTIVEREN EN AAN- STUREN, TARGETS HALEN, JE ADMINISTRATIE OP ORDE HEBBEN, BESTAANDE EN NIEUWE KLANTEN AAN DE SALON BINDEN, ACTIEF ZIJN OP SOCIAL MEDIA, BEREIKBAAR ZIJN VOOR JE KLANTEN EN GA ZO MAAR DOOR. TER ONDERSTEUNING GEVEN PANELLEDEN IN DE RUBRIEK ‘ONDERNEMEN’ STEEDS HUN VISIE OP EEN STELLING DIE VERBAND HOUDT MET EEN BEPAALD ASPECT VAN HET ONDERNEMERSCHAP. IN 2018 BESTAAT HET PANEL UIT VIER PROMINENTE ONDERNEMERS UIT DE KAPPERSBRANCHE, TE WETEN: MARI VAN DE VEN (KOFFIETIJD, MAESTRO), MARIËLLE BASTIAANSEN (DISTRI- BUTEUR DJARLING HAIREXTENSIONS), MARK VERHULST (HEM/HAAR KAPPERS) EN JOHN BEERENS (BEAUTYWEBSHOP JOHNBEERENS.COM) . VOOR DEZE EDITIE LEGDE VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER HEN DE VOLGENDE STELLING VOOR: “EEN VERLOREN KLANT IS NIET TERUG TE WINNEN”. JOHN BEERENS “Ik ben het niet eens met deze stelling. Het is makkelijker om een verloren klant terug te winnen, dan om een nieuwe klant te maken. Bij de verloren klant heb je een klanthistorie. Zij zijn bekend met jou en dan is het aan de kapper om ervoor te zorgen dat de verloren klant weer een blije klant wordt. Het is erg belangrijk om een luisterend oor te bieden. Zorg ervoor dat de klant zich gehoord en begrepen voelt. Je krijgt van de klant vaak belangrijke informatie, waar je als kapper weer van kan leren. Daarnaast kun je de klant natuurlijk tegemoetkomen in het geven van een extraatje. Zorg ervoor dat dit nooit in de vorm van een korting is op de diensten, maar altijd in de vorm van een cadeautje. Een gratis product is een mooi gebaar en daarnaast biedt dat weer een mooie kans om de klant jouw producten te laten gebruiken, wat uiteindelijk voor meer productverkoop kan zorgen. Een verloren klant is geen verlies, maar een mooie kans!” John Beerens is één van Nederlands bekendste kappers. Veel mensen zullen hem kennen van televisieprogramma’s als ‘John Beerens Salon Takeover’ en ‘Holland’s Next Topmodel’ op RTL 5. John heeft zijn eigen kapsalon in Tilburg en is eigenaar van beautywebshop JohnBeerens.com. O n d e r n e m e n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4