De Kapper nr1-2023 Online

DE KAPPER NR 1 2023 10 GROOT INTERVIEW Op jonge leeftijd was Erik al ondernemer, maar als hij nu terugdenkt aan de tijd dat hij drie salons runde, had hij het wellicht anders aangepakt. “Ik was zo overtuigd van mijn eigen kwaliteiten, dat ik op dat moment geen hulp zocht om verder te kunnen groeien. Natuurlijk ben ik trots op wat ik heb bereikt, ik heb drie mooie zaken neergezet en had vijfentwintig medewerkers in dienst. Echter ben ik van mening dat er nog meer had ingezeten met goede externe begeleiding. Vanuit die gedachte heb ik later Groeizaken opgericht: om de beste versie van iemand en iemands bedrijf te creëren.” Om de beste versie van jezelf te worden, is het volgens Erik van belang om terug te gaan naar de kern van jezelf, maar ook van je ondernemers-mindset. “Als we een coachingtraject met iemand ingaan, willen we eerst weten hoe iemand is en wat iemands ambities en doelen zijn. Zo stellen we vragen als: wie ben je? Waar sta je voor? Wat wil je bereiken en bovenal waarom wil je dat bereiken? Dat lijken wellicht makkelijke vragen, maar het antwoord blijkt vaak moeilijk. Toch zijn die antwoorden van groot belang. Als je niet weet hoe je in elkaar steekt, wat je drijfveren en lange termijn doelen zijn, kom je onmogelijk tot het bereiken van je doelen.” DE 3M-METHODE Het team van Groeizaken bestaat naast Erik uit drie andere partners, namelijk: Richard Bartels, Arjan van Vugt en Bert van Bennekom. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en specialiteiten en ze beschikken allemaal over ervaring in de kappersbranche. “We vullen elkaar goed aan, waardoor we ondernemers op verschillende aspecten kunnen ondersteunen.” De aspecten waarop saloneigenaren worden ondersteund, komen tot uiting in de 3M-methode, “IEDERE DAG EEN BIJDRAGE LEVEREN AAN DE GROEI VAN MENSEN EN BEDRIJVEN, DÁT IS ONS DOEL” ERIK SWABEDISSEN IS OPGEGROEID IN EEN KAPPERSFAMILIE EN WERD DAARDOOR AL OP JONGE LEEFTIJD ‘BESMET’ MET HET KAPPERSVIRUS. TIEN DAGEN NADAT ZIJN MOEDER EN BROER EEN SALON OPENDEN IN RIJSSEN-HOLTEN, KREGEN ZIJ EEN AUTO-ONGELUK WAARDOOR ZE HUN WERKZAAMHEDEN NOODGEDWONGEN MOESTEN NEERLEGGEN. ERIK NAM DESTIJDS OP NEGENTIENJARIGE LEEFTIJD DE SALON OVER EN BOUWDE HET BEDRIJF UIT TOT DRIE FILIALEN. TOCH LAG ZIJN PASSIE ERGENS ANDERS. “MENSEN GELUK EN SUCCES LATEN ERVAREN, DAT IS MIJN PASSIE. DAT IS OOK DE REDEN DAT IK RUIM VIJFTIEN JAAR GELEDEN HET BEDRIJFSCOACHINGBUREAU GROEIZAKEN HEB OPGERICHT.” DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER GAAT MET ERIK IN GESPREK OVER WAT HET BEDRIJF TE BIEDEN HEEFT AAN KAPPERSONDERNEMERS ÉN OVER HET NIEUWE STOELVERHUURCONCEPT. de kern van het coachingtraject van Groeizaken. “De drie ‘M’s’ staan voor Mensen, Munten en Minuten. In ons coachingtraject bekijken we altijd waar de pijnpunten liggen. Dat kan bijvoorbeeld op menselijk vlak zijn, daar staat de eerste ‘M’ voor. We bespreken daarom altijd of iemand de juiste mensen om zich heen heeft. Denk daarbij aan het team en alle externe partners waarmee wordt samengewerkt. De tweede ‘M’ gaat over Minuten, de structuur in je bedrijf. Zo bekijken we hoe de tijd van de ondernemer en zijn medewerkers zo efficiënt mogelijk kan worden ingedeeld. De derde ‘M’, Munten, gaat over het financiële aspect. Het gaat daarbij niet om de omzet, maar om rendement! Kortom, aan de hand van de 3M-methode ontdekken we samen welke stappen de saloneigenaar kan nemen om verder te groeien.” STOELVERHUUR Om ondernemers en bedrijven te laten groeien, is Groeizaken continu bezig met het ontwikkelen van concepten die bijdragen aan het succes van ondernemers, nu en in de toekomst. Een nieuw concept dat het bedrijf onlangs heeft gelanceerd, is het stoelverhuurconcept. “Stoelverhuur is geen nieuw concept binnen de branche, maar wij durven te stellen dat ons concept onderscheidend is. Het is een zeer helder, duurzaam en overzichtelijk concept dat bijdraagt aan het succes van de saloneigenaar (de stoelverhuurder) én de stoelhuurder. Vaak zie je dat ondernemers die stoelverhuur gaan aanbieden onvoldoende nadenken over het concept, waardoor het minder rendement oplevert dan verwacht. Daar brengen wij met dit concept verandering in.” PERSOONLIJKE AFSPRAAK Op de vraag wat het stoelverhuurconcept precies inhoudt, antwoordt Erik: “Wij focussen ons op het traject vóór de stoelverhuur. De eerste stap is informeren en vervolgens volgt een inventarisatie, waarbij we één op één met de ondernemer tijdens een persoonlijke afspraak bekijken of de salon wel geschikt is voor stoelverhuur. Daarbij hanteren we vijf criteria. Als een salon daar niet aan voldoet, raden wij het af. Wij garanderen groei, we gaan een traject daarom alleen aan als we er écht van overtuigd zijn dat de salon geschikt is voor het concept.” Eén van de vijf criteria waar de salon aan moet voldoen, is het behalen van een minimale omzet per uur. “Waarom we deze eis stellen? Omdat het concept anders onrendabel is voor de saloneigenaar en de stoelhuurder. Voor beide partijen moet winst op alle fronten ontstaan.” HALFJAARTRAJECT Wanneer de salon aan de vijf criteria voldoet, gaat het halfjaartraject van start. “Een half jaar lang maken we de salon gereed voor stoelverhuur. Dit doen we in zes sessies in groepjes van maximaal zes ondernemers met V.l.n.r. Erik Swabedissen, Bert van Bennekom en Richard Bartels

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4