DE KAPPER NR 1 2025 43 Ik vind dat de mentale druk in ons vak absoluut meer aandacht verdient, want deze wordt vaak onderschat - niet alleen door de ‘oude garde’ van saloneigenaren, maar ook door medewerkers zelf, hun omgeving en zelfs hun klanten. In mijn teams, met haarstylisten en schoonheidsspecialisten, heb ik gezien hoe ingrijpende situaties - zoals ziekte of overlijden bij klanten of vaste klanten die langere tijd niet goed in hun vel zitten - veel van medewerkers kunnen vragen. Hoewel zij dit werk met liefde en passie doen en het vaak in hun aard ligt om te zorgen, luisteren en verzorgen, is het belangrijk dat ze zich bewust worden van de energie die dit kost. Begrip en ruimte hiervoor zijn essentieel, zodat medewerkers niet over hun eigen grenzen gaan of vast komen te zitten. Een sterk en hecht team is hierbij onmisbaar. Het helpt enorm om regelmatig samen buiten de salon iets te ondernemen. Dit versterkt de band, wat vooral in grotere teams van grote waarde is. In mijn teams probeer ik actief ruimte te bieden om te ventileren door regelmatig één-op-één gesprekken te voeren, zodat ik weet wat er speelt en we samen kunnen stilstaan, zowel bij het verleden als de toekomst. Daarnaast zorg ik ervoor dat medewerkers vaste roosters hebben en om het weekend vrij zijn, zodat werk goed te combineren is met hun privéleven. Dit maakt het mogelijk om de werkprivébalans op maat af te stemmen, want wanneer die in het gedrang komt, kan het enorme stress opleveren voor een medewerker. Daarnaast heb ik bewust gekozen voor een aparte HR-medewerker die niet in de salons werkt en daardoor 'buiten' het bedrijf staat. Mijn medewerkers waarderen dit enorm, omdat ze zo een vast contactpersoon hebben bij ziekte of afwezigheid en de mogelijkheid hebben om even te luchten. HR heeft ook regelmatig contactmomenten om te bespreken hoe het met de medewerkers gaat en hoe ze zich voelen. Het is een positieve ontwikkeling dat er meer aandacht komt voor dit onderwerp, vooral gezien de huidige werk-privébalans en het groeiende besef van mentale druk en stress. Ik zou dan ook alle saloneigenaren willen adviseren om hier binnen hun eigen organisatie eens met een frisse blik naar te kijken. Anke is eigenaresse van de Beautyfabriek in Doetinchem en Apeldoorn, een one stop beautyconcept voor haar en huid. www.debeautyfabriek.nl Bert de Zeeuw heeft ruim dertig jaar ervaring in het kappersvak, is International Freelance Artist en runt maar liefst drie salons in Ede. Anke Aalvanger Bert de Zeeuw In het kappersvak ligt de nadruk vaak op het uiterlijk van de klant, terwijl de mentale gezondheid van de kapper onderbelicht blijft. Dit is opvallend, want een goede mentale gesteldheid van medewerkers draagt bij aan hun werkplezier en kwaliteit van dienstverlening. Klanten voelen zich beter in een salon waar een positieve sfeer heerst. Het stellen van duidelijke grenzen in klantverwachtingen kan al stress verminderen. Medewerkers moeten zich ondersteund voelen door hun werkgever, die goed luistert naar wat zij belangrijk vinden in hun werk en privéleven. Een balans tussen werk en privé is essentieel en deze verschilt per individu. Als werkgever kun je een voorbeeldrol vervullen door zelf welzijn prioriteit te geven, bijvoorbeeld door sport of vaste vrije dagen. Het bespreekbaar maken van persoonlijke behoeften en grenzen binnen het team is belangrijk. Medewerkers in verschillende levensfasen, zoals ouders of starters, hebben uiteenlopende schema’s en prioriteiten. Begrip voor elkaars situatie bevordert een positieve werksfeer. Tools zoals de "circle of quality" (een systeem dat ik hanteer binnen mijn bedrijf om te kijken wie wat het leukste vindt om te doen) helpen inzicht te bieden in wat medewerkers leuk vinden en waar ze zich in willen ontwikkelen, zodat taken beter kunnen worden afgestemd op individuele voorkeuren. Regelmatige communicatie, zoals werkoverleg en evaluatiegesprekken, helpt spanning weg te nemen. Ook buddy-systemen en vertrouwenspersonen bieden ondersteuning. Junior stylisten, die vaak kwetsbaarder zijn, kunnen baat hebben bij communicatietrainingen en momenten om de werkdag af te sluiten. Na werktijd is er altijd een drankje bij de bar om de dag nog eens door te nemen. Het openbreken van het gesprek over mentale gezondheid is de eerste stap naar verandering. Dit draagt niet alleen bij aan gelukkige en energieke kappers, maar ook aan betere prestaties en een fijne werksfeer. Door mentale gezondheid een vast onderdeel te maken van het gesprek, investeert de branche in tevreden medewerkers én klanten. Blije kappers zorgen immers voor tevreden klanten.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4