De Kapper nr 2 2018

D e K a p p e r n r 2 2 0 1 8 73 D e K a p p e r n r 2 2 0 1 8 72 S a l o n X - K o o l m a n & C o , T w e l l o In 2010 kreeg de saloneigenaar een motorongeluk. Vorig jaar augustus liet hij zijn been amputeren en kreeg hij een prothese om beter te kunnen lopen. Deze ingrijpende gebeurtenis dwong Frank om zijn zaak op een andere manier te runnen: “Toen ik mijn beide benen nog had, wilde ik alles zelf doen. Dat was na het ongeluk onmogelijk. Werkweken van zestig uur draaien, zoals mijn vader deed, kon ik niet meer. Als eigenaar van een salon met personeel in dienst, word je echter geacht om dagelijks in de zaak te staan en de kar te trek- ken. Er moest dus hoe dan ook een andere oplossing komen.” Tijdens het revalidatieproces had Frank de tijd om over de toekomst van hem- zelf en de salon na te denken. Het antwoord op de vraag ‘Hoe nu verder?’ kwam in de vorm van een groep ZZP’ers. “Ik heb geen personeel in loondienst, maar werk met zelfstandig ondernemers. Deze topkappers hanteren een hoge standaard en nemen hun eigen klantenkring mee. Een kapper met een volle agenda heeft het vertrouwen van de consument en is dus daarmee een goede kapper. Wat kwaliteit is, wordt namelijk door de klant bepaald. Aandacht voor de klant staat centraal. Deze salon draait niet om snelheid of om de laagste prijs. Wij zetten in op de beste behandeling.” KOOLMAN&CO VERHEFT KNIPPEN TOT KUNSTVORM HET KOMT NIET VAAK VOOR DAT ÉÉN KAPSALON DOOR DRIE MENSEN WORDT GETIPT VOOR DE RUBRIEK ‘SALON X’. VAKGENOTEN EN KLANTEN ZIJN ECHTER ZO TE SPREKEN OVER KOOLMAN&CO DAT DE REDACTIE BESLOOT OM EEN KIJKJE TE NEMEN IN DEZE RECENT VERBOUWDE KAPPERSZAAK IN TWELLO. EIGENAAR FRANK KOOLMAN VERTELT MEER OVER ZIJN BIJZONDERE WERKWIJZE EN DE VERBOUWING DIE ONDER ANDERE IN GANG WERD GEZET DOOR EEN MOTORONGELUK. SAMENSPRAAK Het plan van Frank werkt. Hij is erin geslaagd om een aantal individuen bij elkaar te brengen en als één geolied team te laten werken: “Het team is enorm betrokken. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we slechts één ziek- melding van een halve dag gehad. Waarom deze formule zo goed werkt? Ik denk omdat zelfstandige ondernemers gewend zijn om hard te werken. Daarnaast hoop ik hen te inspireren. Door vaak samen trainingen te volgen en regel- matig te vergaderen, versterk je de onderlinge band.” Het draait om samenspraak, stelt Frank: “Niet alleen ik heb inspraak. Iedereen heeft een eigen inbreng. Elk teamlid heeft een eigen geschiedenis. We kunnen van elkaar leren en elkaar versterken. Twee teamleden waren bij mijn vader Bestaat sinds: 1781 Aantal medewerkers: 10 Specialisatie: Totaalpakketten Merken: Kao, Goldwell ◀ Koolman&Co is een echt familiebedrijf dat meer dan twee- honderd jaar geleden opgericht door barbier Toone Koolman. Inmiddels staat de zevende generatie aan het roer. Frank (mid- den) stoomt dochter Lola alvast klaar, zodat zij later het stokje kan overnemen. Links staat Frank’s vader Bert Koolman in dienst, terwijl een andere kapster een eigen vestiging van Kinki Kappers runde. Twee andere stylisten hebben in salons in het centrum van Deventer gewerkt.” OLIEVLEK Bij de selectie van nieuwe teamleden gaat het om vakmanschap. “Als je kwaliteit levert, verspreidt die boodschap zich als een olievlek. Als de basis goed is en het klikt, zijn nieuwe kandidaten welkom. Het is wel belangrijk dat nieuwkomers in het team passen. Ik denk niet in hokjes. Dat betekent dat punkers of kakkers ook welkom zijn. Het is juist leuk om een divers team te hebben, omdat je dan ook verschillende mensen trekt. Door met ZZP’ers met een eigen klantenkring te werken, vergroot je de vijver en trek je ook mensen uit grotere plaatsen zoals Deventer en Apeldoorn. Mijn klanten komen uit een groot deel van het land.” Frank werkte lange tijd in grote steden als Apeldoorn en Amsterdam. Toch kiest hij er bewust voor het Gelderse Twello als thuisbasis. Niet alleen omdat het in deze plaats begon voor het familiebedrijf. “Toen mijn vader er werkte, besloeg het gebouw 75 m 2 . Ik heb het uitgebouwd en nu is de oppervlakte 160 m 2 . Niet alleen de oppervlakte is verdubbeld, ook het aantal medewerkers is de laatste anderhalf jaar vergroot. Er is nog steeds ruimte voor meerdere mensen. Doorgroeien is nog steeds mogelijk en dat is fijn”, verduidelijkt Frank. RUST Twello straalt rust uit en dat is de reden dat Koolman&Co daar gevestigd is: “Het is de bedoeling dat een bezoek aan de salon een uitje wordt. Dat je na afloop volledig ont- spannen en met een mooie coupe de deur uitloopt en op je gemak huiswaarts keert. Dat kan moeilijker in steden als Apeldoorn, Utrecht of Amsterdam. Als je al een parkeerplekje kunt vinden, betaal je je blauw. Daarnaast heb je vaak met de hectiek van de binnenstad te maken en zijn omleidingen ook aan de orde van de dag. Dikke kans dat je na afloop in de spits staat. Niks ontspannen naar huis! Wat een verademing is een dorp dan. Gratis parkeren, rust en makkelijk begaanbaar: ik denk dat steeds meer klanten daar naar vra- gen.” Een uitje plan je vooruit. Dat kan ook bij de salon van Frank: “De klant kan voor zijn of haar favoriete kapper kiezen. Ook kan er op voorhand een behandeling gereserveerd wor- den. De klant bepaalt alles: de behandeling en ook de prijs. Je kunt een bezoek zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Daar onderscheiden we ons mee. Ik heb her en der in het land gezien dat er in kapsalons aan prijsdifferentiatie wordt gedaan. Prijsdifferentiatie in combinatie met ZZP’ers maakt ons echter uniek. Vooral in deze regio.” De saloninrichting straalt rust uit “Creativiteit zit niet alleen in een gek kapsel. Het is overal. Zo vereist het vin- den van de perfecte coupe passend bij de gezichtsvorm van je klant ook creatief inzicht”, stelt Frank Koolman TOTAALPAKKETTEN De formule werkt. Toch was niet iedereen daar in het begin van overtuigd, stelt Frank: “Sommige mensen, inclusief mijn vader, zette in het begin hun vraagtekens bij deze werkwijze. Zij betwijfelden of het succesvol kon zijn. Mijn vader was scep- tisch, maar inmiddels is hij bijgedraaid. Hij zei laatst dat hij de afgelopen veertig jaar nog nooit met zo’n fijne groep mensen had gewerkt. Een mooier compliment kun je wat mij betreft niet krijgen. Vakgenoten, collega’s en ook klanten zien dat deze com- binatie werkt. Dat is echt tof om te zien.” De kracht van Koolman&Co schuilt in vakmanschap. “Wij zijn echte kappers en richten ons duidelijk op de commerciële klant. Wat we doen, is totaalpakketten leveren. Dan moet je denken aan een combinatie van knippen, kleuren en styling. Ook zijn we erg advies- en servicegericht. We verzorgen de bezoekers van A tot Z. Het knippen, wassen en föhnen wordt door één persoon gedaan. Dat is veel prettiger werken en fijner voor de klant. We willen met onze expertise en service knippen weer tot kunstvorm verheffen.” Meer informatie: Koolman&Co Tel. 0571-271423 www.koolmanenco.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4