De Kapper nr 2 2019

D e K a p p e r n r 2 2 0 1 9 43 MARK VERHULST “Deze stelling is erg kort door de bocht. Onze kappersbranche verandert door het internet, zoals elke branche verandert door de komst van het internet. Maar het biedt ook kansen. Wat gaat er kapot in onze branche door de komst van internet? Misschien netwerken die de consument voorzien van kappersproducten. Daar waar de consument voorheen kappersproducten bij de kapper kocht, zie je een prijsconcurrentie via het web ontstaan. Dit is voor onze kappersbranche een lastig gegeven, niks meer, niks minder. Als je in je bestaande netwerk van leveranciers beconcurreerd wordt door prijsvechters, ga dan op zoek naar leveranciers die voor de kapper gaan waarmee je samenwerkt om onze branche toonaangevend te houden. Gelukkig hebben wij in de kappersbranche omzet uit diensten die nooit via het net geleverd kunnen worden. Onze branche kan nooit kapot gemaakt worden en al helemaal niet door het internet. Sterker nog, het bied extra kansen om je bedrijf te presenteren op het W(world) W(wide) W(web). De wereld verandert. Als je als ondernemer de veranderingen accepteert en er uitdagingen in ziet, zul je succesvol zijn. Ik draai de stelling om: Internet biedt kansen voor de kappersbranche.” Mark Verhulst is eigenaar en allround hairstylist van Kapsalon Hem en Haar uit Dongen. Daarnaast deelt hij als ondernemerstrainer praktijkgerichte kennis met vakgenoten. Dit heeft hij jarenlang voor Joico Nederland gedaan; tegenwoordig is Mark Business Developer voor de Keune Ambassadors. JOHN BEERENS “Over deze stelling kan ik wel een vol A4’tje schrijven. Ondanks dat we echt niet meer zonder het internet kunnen, zien sommige kappers het internet vaak als iets negatiefs. Dit terwijl het internet ook juist kansen creëert en interessante mogelijkheden biedt voor de kapper. Het is aan jou als kapper om weloverwogen te kiezen voor het merk of de merken waar je mee werkt. Natuurlijk zijn er merken die nu roepen dat ze nooit op het internet gaan, maar alles is tegenwoordig te verkrijgen op het internet. Kijk maar naar de merken die vijf jaar geleden zeiden nooit verkrijgbaar te zullen zijn op internet.” “Onbekend maakt weliswaar onbemind, maar internet draagt enorm veel bij aan de naamsbekendheid van merken, waardoor de verkoop van deze merken ook makkelijker wordt in de salon. Een populair en bekend merk zal zorgen voor een hogere omzet. Daarnaast verschuift de hele markt naar het internet van oriëntatie tot aankoop. Niet alleen de kappersproducten, maar bijvoorbeeld ook fashion-, food- en supermarktproducten. Branchecijfers vertellen dat het marktaandeel van de productverkoop via de kapper nog net zo hoog is als voor het internettijdperk. Als webshop willen we de kappers juist graag helpen. Zo zetten we vaak samenwerkingen op met verschillende salons door heel Nederland. We hebben namelijk ook klanten over het hele land en ons maakt het niet uit waar deze klant naar de kapper gaat. We sturen dan onze johnbeerens.com consumenten naar de johnbeerens.com professional in de buurt voor een kappersbehandeling. Maar ook op het productaanbod kan de kapper van internet profiteren. Zo koop je bij ons al Viba haarverf voor 3,95 per tube. Inmiddels zijn al vele salons – ook in het hoge segment- overgestapt. Hierdoor zie je dat internetverkoop ook voor de professional tot kostenverlaging en interessanter productaanbod leidt” “Tot slot zie ik ook een trend dat steeds meer grote merken ervoor kiezen om geen vertegenwoordiger meer in te zetten, maar de samenwerking met ons op te zoeken. Voordeel voor de kapper is daarbij dat de inkoopprijs daardoor scherper kan zijn. Zo biedt het internet voor iedereen een win-win situatie.” John Beerens is één van Nederlands bekendste kappers. Veel mensen zullen hem kennen van televisieprogramma’s als ‘John Beerens Salon Takeover’ en ‘Holland’s Next Topmodel’ op RTL 5. John heeft zijn eigen kapsalon in Tilburg en is eigenaar van beautywebshop JohnBeerens.com.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4