De Kapper nr2-2022 Online

D e K a p p e r n r 2 2 0 2 2 10 G r o o t I n t e r v i e w “Mijn opa en oma runden samen een apotheek in Amsterdam, waar ze ook kappersproducten verkochten, waaronder de populaire permanentvloeistof die mijn opa zelf heeft uitgevonden. Mijn opa was een chemicus en was daarnaast jarenlang barbier in het leger, dus de passie voor het ambacht heeft er bij hem altijd al ingezeten. Mijn oma was juist de zakenvrouw, samen vormden ze dan ook een perfect koppel. Later trad mijn vader ook toe tot het bedrijf en vanaf dat moment is de groei ingezet. Hij zag dat de producten in de omgeving van Amsterdam goed werden verkocht en besloot daarom om een aantal vertegenwoordigers in te zetten om ook de rest van Nederland kennis te laten maken met het merk. En inmiddels zijn we in meer dan negentig landen actief”, glimlacht Eelco. TROUW AAN DE KAPPER De visie van het bedrijf is sinds de oprichting nooit veranderd. “Honderd jaar na de oprichting, is onze visie nog steeds hetzelfde: een trouwe partner zijn voor de kapper. Ik las laatst een interview in Het Kappersblad uit 1947 met mijn opa. Hierin beantwoordde hij een vraag van een journalist met betrekking tot het verkopen van producten aan consumenten. Zijn antwoord was stellig: wij leveren onze producten uitsluitend aan kappers. Dat gaf me stiekem toch wel kippenvel”, zegt Eelco. Een trouwe partner zijn voor de Keune: al 100 jaar trouw AAN DE KAPPER J.M. KEUNE WAS IN 1922 SAMEN MET ZIJN VROUW DE GRONDLEGGER VAN KEUNE HAIRCOSMETICS. NU, HONDERD JAAR LATER, STAAN HUN ZOON GEORGE KEUNE SR. EN KLEINZOON EELCO KEUNE SAMEN AAN HET ROER VAN DIT BIJZONDERE FAMILIEBEDRIJF. WE GAAN IN GESPREK MET CEO EELCO EN GENERAL MANAGER RIK VAN CASTEREN, OVER DEZE BIJZONDERE MIJLPAAL. kapper, dát is de visie van Keune. Maar hoe doe je dat? “Bij alle keuzes die we maken, stellen we onszelf de vraag of de kapper er beter van wordt. Zo ja, dan is het een goede beslissing en zo niet, dan weten we dat we een andere keuze moeten maken. Zo simpel is het.” Eelco vervolgt: “We hebben de samenwerking met de groothandels stopgezet, ondanks het feit dat die keuze ons geld kost. We willen namelijk dat de kapper geld verdient met de productverkoop, niet de groothandels. De kappers geven de klanten immers de positieve ervaring. Kortom, we beloven trouw te zijn aan de kapper, dus daar handelen we ook naar. Alleen via die weg kun je langetermijnrelaties opbouwen en samen verder groeien op een organische en gezonde manier.” FAMILIEBEDRIJF Volgens Rik draagt de bedrijfscultuur binnen Keune bij aan het in stand houden van deze visie in de afgelopen honderd jaar. “Bij Keune wordt altijd gedacht aan de lange termijn, simpelweg omdat het een familiebedrijf is. Er wordt niet alleen gedacht aan de volgende generaties binnen de familie, maar ook binnen de kappersbranche. Je bestaansrecht verzekeren kun je alleen door vast te blijven houden aan je normen en waarden, en dat is precies wat Keune de afgelopen jaren heeft gedaan. We willen de beste zijn, niet de grootste.” PARTNER IN CRISISTIJDEN Ook gedurende de coronacrisis heeft Keune er alles aan gedaan om een goede partner te zijn. Eelco legt uit: “We hebben Support Your Salon in het leven geroepen om de cashflow voor kappers op gang te brengen. En niet alleen voor onze eigen partners, maar voor álle kappers. Als wij beloven er voor de kapper te zijn, dan moeten we dat ook doen. Daarom hebben we ook de beslissing om onze producten uit de groothandels te halen doorgezet, ondanks de coronacrisis. Was het een makkelijke keuze? Ja, eigenlijk wel. Natuurlijk zijn ook wij enorm hard getroffen door de coronacrisis, maar juist in crisistijd moet je laten zien dat je trouw blijft aan je belofte en niet van koers verandert.” Dat Keune een goede partner is in crisistijden, blijkt ook uit de manier waarop het bedrijf omgaat met de oorlog in Oekraïne. Eelco: “Een bedrijf is natuurlijk niet geschikt om politiek te bedrijven, maar met het bereik en de verantwoordelijkheid die wij hebben, ben ik wel van mening dat je je mag uitspreken over gebeurtenissen in de wereld. Dat hebben we onlangs gedaan door de samenwerking met Rusland te stoppen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Daarnaast zijn we samen met onze partners in Roemenië en Polen bezig om gevluchte kappers een veilige werkplek en onderkomen te bieden. Een groot aantal van onze salons staat hiervoor open, dat is geweldig om te zien! Mocht je iemand weten die op zoek is naar een werkplek of sta je er zelf voor open om je salon hiervoor beschikbaar te stellen, dan kun je mij een e-mail sturen (ekeune@keune.com) .” AMBASSADOR PROGRAMMA In de afgelopen honderd jaar is er veel veranderd in de kappersbranche, en dus ook bij Keune. De eerste generatie heeft de producten ontwikkelt, de tweede generatie heeft de producten zo goed gemaakt en verder ontwikkeld Eelco Keune

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4