De Kapper nr2-2022 Online

D e K a p p e r n r 2 2 0 2 2 61 MARIA KRAMER “Ik ben al vijfentwintig jaar werkzaam in het kappersvak en heb al die jaren met hair extensions gewerkt. Je ziet dat de behoefte aan hair extensions steeds verder toeneemt. Waar er vroeger een taboe op heerste, is het inmiddels een trend waar je niet meer omheen kunt. Gelukkig maar, want waarom zou er een taboe moeten heersen op iets wat mensen gelukkig kan maken?” “In december heb ik mijn eigen salon aan huis geopend en vanaf dat moment ben ik mezelf nog meer gaan focussen op het zetten van extensions. Ik werk met de producten van Double True en ben daar enorm tevreden over, evenals mijn klanten! In de salon waar ik voorheen heb gewerkt heb ik al mogen ervaren wat de toegevoegde waarde kan zijn van het specialiseren in hair extensions. Het trekt een doelgroep aan die specifiek voor jouw specialisatie naar de salon komt, dus dat zorgt voor een nieuwe klantenkring. Daarnaast heb ik gemerkt dat deze klanten ook terugkeren voor een knip- en kleurbehandeling. En als ze tevreden zijn, adviseren ze ook hun omgeving om naar jou toe te gaan. Kortom, het vergroot absoluut commerciële kansen voor je salon.” “Het is naar mijn idee wel van belang dat je je ook écht specialiseert in iets waar je passie ligt. Zelf heb ik dun haar en weet ik wat het zetten van hair extensions met je uitstraling en zelfvertrouwen kan doen. Ik haal enorm veel voldoening uit de glimlach van mijn klanten als ze de deur uitgaan. Je kunt mensen hier zo gelukkig mee maken, en dat is waarom ik mijn vak zo leuk vindt. Maar als je die passie voor hair extensions niet hebt, maar juist voor iets anders, dan ben ik van mening dat je je ook niet moet focussen op hair extensions. Het kost tenslotte veel tijd en energie om je erin te verdiepen en specialiseren. En ik ben van mening dat als je iets doet, je er voor de volle 100% voor moet gaan. En áls jij je wilt specialiseren in hair extensions, kies dan voor een goed merk en investeer in educatie. Alleen zo kun je jouw klanten voorzien van een mooi resultaat en zullen ze blijvend terugkeren.” Maria Kramer is al vijfentwintig jaar werkzaam in het vak en is sinds december trotste eigenaresse van haar eigen salon, genaamd @Mari. Ze is gespecialiseerd in hair extensions. @mari.hair.barber.hairextension ROLAND ROSMALEN “Ik ben het absoluut met deze stelling eens. Maar daarbij is het wel van belang dat je specialiseert in iets waar je passie ligt. Als je iets doet wat je leuk vindt, dan word je daar beter in, haal je daar energie uit en die energie straalt uiteindelijk ook door naar jouw klanten. Kortom, je moet jezelf dus niet ergens in specialiseren om het specialiseren. Doe iets wat bij je past, waar jij écht in uitblinkt.” “Ik heb me met mijn salon vanaf dag één gespecialiseerd in het creëren van een wellness beleving. Met Hairpro’s focussen wij ons op een doelgroep die graag in de watten gelegd wil worden van A tot Z. Zo komt het nooit voor dat er twee klanten tegelijk aanwezig zijn in de salon. De klant staat écht centraal. Bij ons hoef je dus niet aan te kloppen voor een snelle knipbeurt, we zijn geen knipfabriek. En wellicht dat ik daardoor een grote groep klanten buitensluit en geld misloop, maar door me te specialiseren bouw ik juist een vaste klantenkring op die bij de visie van de zaak past en waar ik enthousiast van word en energie uit haal. En dat is waar het naar mijn idee om draait: energie uit je vak halen, alleen dan kan je succesvol blijven in de toekomst. Want als je iets doet wat je niet leuk vindt, dan is er naar mijn idee geen toekomstperspectief.” “Waar Hairpro’s ook in is gespecialiseerd, is het knippen en verzorgen van krullen. Ik wil namelijk ook mensen met krullen een wellness beleving kunnen geven en de kwaliteit van de behandelingen is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Wij zijn een officiële Global Curl salon, werken volgens de Curly Girl Methode en al onze producten zijn CG approved. We merken dat er ontzettend veel behoefte is aan kwalitatief hoogwaardige krullenkappers waarbij aandacht voor de klant centraal staat. Inmiddels hebben al veel dames de weg naar onze salon weten te vinden. Kortom, ik ben van mening dat je een trouwe klantenkring kunt opbouwen door jezelf te specialiseren in iets waar jouw passie en kwaliteit ligt. Voor mij geldt dat voor het creëren van een wellness beleving en het knippen en verzorgen van krullen, maar wellicht ligt jouw passie op een heel ander vlak. En dat is maar goed ook, anders zouden we allemaal in hetzelfde gespecialiseerd zijn, en dan is niemand meer onderscheidend.” Roland Rosmalen is eigenaar van Hairpro’s, een officiële Global Curl salon en is gespecialiseerd in het knippen en verzorgen van krullen. www.hairpros.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4