De Kapper nr 2 2023 Online

DE KAPPER NR 2 2023 44 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. In deze editie luidt de stelling: “De kapper is het zetten van hair extensions verleerd.” Anke Aalvanger Anke is de oprichtster en eigenaresse van de Beautyfabriek, dat uit een vestiging in Apeldoorn en Doetinchem bestaat. De Beautyfabriek is een allround beautyconcept waar je voor al je schoonheidsbehandelingen terecht kunt. Een standaard kapper doet geen hair extensions, het is echt een serieuze specialisatie. Dat zie ik nu in de ontwikkeling van weave-salons waar vaak de medewerkers geen kapper zijn en enkel haar ingezet wordt bij de klant zonder verdere behandelingen. Echter is een goede opleiding nodig. Ook het werken met verschillende merken en technieken is belangrijk, omdat iedere klant een andere behandeling of methode nodig heeft. Daarbij is het knippen van hair extensions een vak apart, wat maakt dat deze specialisatie mijns inziens bij de kapper moet liggen. Het is belangrijk dat er geen schade wordt aangedaan door onkunde, ontbrekende kennis en verkeerd advies. Daardoor is ook kennis van haar, hoofdhuid en eventuele ziekten zoals alopecia noodzakelijk. Bij bestaande kapsalons die willen starten moet er vooral gekeken worden naar het draagvlak van de salon, zowel onder de klanten, als onder de medewerkers en de eigenaar. In het verleden zagen wij dat veel kapsalons het zetten van hair extensions zijn gestart, maar vaak ontbreekt het aan genoeg klanten of medewerkers die de specialisatie echt bezitten. Hierdoor komt het niet van de grond, wanneer eens in het half jaar een extensions-behandeling gepland wordt, is de kennis niet meer up-to-date en heeft de medewerker het niet meer in de vingers. Wij zetten binnen de Beautyfabriek dagelijks haartoevoeging in alle vormen en maten. Bij ons is het zetten van haartoevoeging ook een basis om bij ons te werken, alle medewerkers zijn erin gespecialiseerd. Een nieuwe medewerker bij ons krijgt eerst een halfjaar training in het zetten van hair extensions, weaves, merkenkennis et cetera. Vervolgens leren ze hoe een adviesgesprek gaat, omdat het begint bij een intakegesprek en vervolgens het overbrengen van kennis en advies aan de klant. Tijdens deze gesprekken is het belangrijk te bespreken wat de klant wil, wat voor budget er beschikbaar is en welke levensstijl de klant heeft, waarna er wordt gekeken welk merk en systeem het beste past. Het draait om volledige service, waarbij ook focus is op styling en verzorging, maar ook dat er een controle afspraak wordt gemaakt. Per jaar volgen we diverse merktrainingen en aanvullend hebben we trainingsavonden om up-to-date te blijven en de puntjes op de ‘i’ te zetten. Klanten komen bij ons vanuit heel Nederland en willen waar voor hun geld. Door mond-tot-mond reclame en social media onderscheiden we ons en laten we zien dat we kwaliteit leveren. “DE KAPPER IS HET ZETTEN VAN HAIR EXTENSIONS VERLEERD”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4