De Kapper 2 2025 Online

16 DE KAPPER NR 2 2025 INTERVIEW Mark van Westerop, wie kent ‘m niet? Als eigenaar van de succesvolle salon Pro-Solo in Alkmaar, drievoudig winnaar van The Hairdresser of the Year, en daarmee Hall of Fame-lid, en meervoudig internationaal prijswinnaar, heeft hij zijn sporen in het kappersvak ruimschoots verdiend. Daarnaast staat hij als Global Ambassador voor Keune regelmatig op het podium. Toch is zijn werk allesbehalve routine. “Je moet jezelf blijven uitdagen. Doe je dat niet, dan stagneer je”, zegt Mark. "Creativiteit is de kern van alles wat ik doe, in de salon, op het podium en in mijn ontwikkeling als professional.” Zijn nieuwste collectie, genaamd Dazzling Essence, is daar een uitstekend voorbeeld van. We spreken Mark over zijn onstilbare drang naar vernieuwing en zijn nieuwe collectie. Mark’s voortdurende zoektocht naar creativiteit bracht hem enkele jaren geleden naar Keune Haircosmetics. "Na werkervaring bij verschillende bedrijven, ontdekte ik bij Keune de kans om mijn creativiteit naar een hoger niveau te tillen. Dankzij de korte communicatielijnen binnen het bedrijf kan ik mijn ideeën snel en effectief delen", legt hij uit. “Ik kan mijn energie en creativiteit hier volledig kwijt. Presteren lukt alleen als ik me veilig voel en omringd ben door mensen die het beste met mij voor hebben. Bij Keune is dat absoluut het geval." Buiten de gebaande paden denken Authenticiteit is de drijvende kracht achter zijn werk en vormt de basis van zijn presentaties en trainingen voor Keune. “Veel kappers zeggen dat ze creatief willen zijn, maar vinden het moeilijk om zichzelf los te laten. Ze blijven vastzitten in herhalende patronen. Ik wil ze uitdagen om buiten de gebaande paden te denken. Het draait niet alleen om het creëren van een mooie look, maar ook om het ontwikkelen van een eigen ‘signature’ en visie. Dat is hoe je echt het verschil maakt. Het is essentieel om jezelf voortdurend uit te dagen en je werk te vernieuwen”, vervolgt Mark. “Dat betekent ook dat je af en toe een misstap maakt. Maar dat hoort erbij, zeker in ons vak. Als je niet durft te creëren, kom MARK VAN WESTEROP: “CREATIVITEIT IS DE KERN VAN ALLES WAT IK DOE” je niet verder. Geloof me, ik heb zelf genoeg fouten gemaakt, maar zonder die fouten zou ik niet staan waar ik nu ben." Dicht bij de realiteit Naast zijn rol als Global Ambassador bij Keune, is Mark ook nog regelmatig in zijn salon te vinden. "Ik werk twee dagen per week op de werkvloer. Dit geeft me niet alleen inzicht in wat er binnen mijn team speelt, maar ook in de wensen en behoeften van de consument. Het stelt me in staat om trends te volgen en te begrijpen wat er leeft. Bovendien voedt het werk in de salon mijn podium- en educatiewerk. Als je in de salon werkt, ben je dichter bij de realiteit en dat is van groot belang voor mijn werk als educator." Collectie Dazzling Essence Mark’s nieuwste collectie, Dazzling Essence, is een perfect voorbeeld van zijn creatieve visie. Het is een eerbetoon aan de iconen van de jaren '80 en '90. "Die periode was voor mij enorm inspirerend. Ik bezocht clubs zoals de iT en de Roxy in Amsterdam, waar ik de flamboyante, iconische stijlen van die tijd zag. Mijn doel met deze collectie was om die energie en stijl te combineren met moderne technieken. Stel je voor dat je nu in nachtclub Studio 54 in New

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4