De Kapper 2 2025 Online

DE KAPPER NR 2 2025 43 De trend is duidelijk: mannen hechten steeds meer waarde aan verzorging. Uit diverse grote onderzoeken blijkt dat de markt voor verzorgingsproducten voor gezicht, huid en haar de komende vijf jaar zal verdubbelen. Social media speelt hierin een grote rol. Tien jaar geleden gebruikten mannen nauwelijks haarlak, terwijl dat nu de normaalste zaak van de wereld is. Hetzelfde geldt voor gezichtscrème. Als kapper kun je ervoor kiezen om deze ontwikkelingen te negeren, maar dan loop je het risico de boot te missen. Wees niet eigenwijs en zie de kansen die er liggen. Het combineren van traditioneel herenvakmanschap met verzorgingsproducten en speciale behandelingen is de volgende stap: the next level barber! Onderscheid jezelf en speel in op de groeiende vraag in de markt. ‘Grooming specialist’ is geen loze term, maar een relevante ontwikkeling waar ik volledig in geloof. We zien het al gebeuren en merken het ook aan de vragen die we krijgen. Barbers en kappers moeten zich daarom goed oriënteren op de juiste partners en merken die hen hierin kunnen ondersteunen. Wil je groeien? Wil je je onderscheiden? Of blijf je hangen in oude patronen terwijl de markt om je heen verandert? Mijn advies: verdiep je in de mogelijkheden, maak bewuste keuzes en zet stap voor stap koers naar de toekomst. Do you care, or will you be rare? Succes! Sergio is directeur van Z.one Lab, waar de merken milk_shake, simply zen, No Inhibition en Depot onder vallen. Laatstgenoemde eert de klassieke mannenverzorging met een uitgebreid assortiment aan producten. Johan Denekamp is oprichter en eigenaar van het erkende opleidingsinstituut Barber College, dat op dit moment uit zeventien trainingslocaties in Nederland & België bestaat. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van het herenmerk Gladjakkers. Sergio Livesi Johan Denekamp Het herenvak is de afgelopen decennia enorm veranderd. Toen we in 2011 startten met Barber College, gaven we vooral shave courses en cursussen voor klassieke herenkapsels. Traditioneel barberen zat toen sterk in de lift. In de loop der jaren is de focus echter verschoven naar diverse variaties in herenkapsels. Dit maakt het essentieel om jezelf als kapper – en zeker als traditionele barber of herenkapper – voortdurend te blijven ontwikkelen. Klanten stellen steeds hogere eisen en willen trendy kapsels die passen bij het straatbeeld van nu, niet dat van tien jaar geleden of langer. Er ontstaan voortdurend nieuwe variaties op bestaande stijlen en om die goed onder de knie te krijgen, moet je jezelf blijven inspireren en ontwikkelen. Het antwoord op de stelling is dus een volmondig ‘ja’, maar niet alleen voor de traditionele barbier. Dit geldt voor iedereen in het kappersvak. De vraag naar klassieke herenkapsels blijft bestaan – de skin fade is bijvoorbeeld nog altijd razend populair – maar tegelijkertijd groeit de interesse in ‘new skool’ stijlen zoals de buzz cut, modern mullet en diverse langere haarvarianten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4