Kapper nr3 2020 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 0 11 producten wordt verbeterd en er nieuwe producten worden geïntrodu- ceerd die inspelen op de wensen van barbers, herenkappers én eindge- bruikers. Zo heeft Depot onlangs een desinfecterende handgel ontwikkeld, omdat daar op dit moment vraag naar is.” Dat het assortiment breed is, wil niet zeggen dat het niet overzichtelijk is. “Wij werken met sub-concepten, waardoor duidelijk wordt welk product tot welke lijn behoort en waarvoor het is bedoeld. Je wilt natuurlijk niet dat de barbers en kappers, maar ook zeker de eindgebruikers, door de bomen het bos niet meer zien. We ontwikkelen geen producten om maar weer iets nieuws te ontwikkelen. Absoluut niet. Het moet een toegevoegde waarde hebben.” EXCLUSIVITEIT BEHOUDEN Sinds de lancering van Depot verzorgt Z.one Lab samen met Happy Hairservice de distributie in Nederland. De samenwerking was sinds de start direct een succes. Sergio vertelt: “Stefan Boonekamp, de eigenaar van Happy Hairservice, was bij de lancering van het merk in Bologna en was direct verkocht. Stefan nam contact met mij op en uiteindelijk is daar een samenwerking uit voortgevloeid. Dat gaat ontzettend goed.” Nu zullen veel barbers en kappers misschien niet weten dat Depot onder de merken van Happy Hairservice valt. Dat is ook niet zo gek, aangezien het merk enkel beschikbaar is op aanvraag en via de buitendienst. Het is niet via de webshop van Happy Hairservice verkrijgbaar en het merk ligt ook niet tussen de andere merken in de groothandel. Arthur legt uit: “Depot heeft een speciaal plekje in onze groothandel. We willen de exclusiviteit van het merk namelijk behouden. Er staat een prachtige vitrine met de producten van Depot in onze winkel, maar daar staan geen prijzen bij. Wanneer iemand interesse heeft in het merk, gaan we met diegene in gesprek over een eventuele samenwerking.” MARKETINGONDERSTEUNING Dat Depot een uitgebreid assortiment bevat, is niet het enige wat het merk onderscheidt. Het merk heeft een unieke identiteit, wat bij binnenkomst in het pand van Z.one Lab al blijkt. De visuals die in het pand staan, trekken direct je aandacht. Elegant, vintage en verfijnd, maar toch ook stoer. Het is daardoor niet enkel geschikt voor barbers, maar ook voor de uniseks salons. Sergio vertelt: “Het merk is ontwikkeld voor de barbers en kappers die net dat stapje extra willen maken met betrekking tot het herenvak. Niet alleen op het gebied van kwaliteit, maar ook op het gebied van uitstraling. Er zit een verhaal achter het merk en dat straalt door in alle producten en communicatie-uitingen.” WINACTIE! Ben je nieuwsgierig naar Depot en wil je graag kennismaken met het merk? Stuur dan voor 20 juli een mail naar info@depotmaletools.nl en maak kans op dit kennismakingspakket waarmee je zelf de producten kunt ervaren. Op 1 augustus worden de vijf winnaars bekend gemaakt! De visuals die het merk ontwikkelt, zorgen ervoor dat de barbers en kappers die met het merk werken, worden ontzorgd op het gebied van marketing. “Het beeldmateriaal voor in de salon, maar ook voor social media, wordt door Depot verzorgd. Dit wordt continu aangevuld, zodat er altijd nieuw materiaal is waarmee de salon zichtbaar kan zijn. Dit neemt enorm veel werk uit handen. Daarnaast zorgt het beeldmateriaal voor een elegante uitstraling van de salon. Het straalt klasse uit en dat is wat je als saloneigenaar wilt bereiken”, aldus Arthur. De salons mogen volgens Sergio ook ondersteuning verwachten op het gebied van management. “Wij denken met onze klanten mee. Het is dan ook niet zo dat saloneigenaren al onze lijnen moeten afnemen om met ons merk te mogen werken. Een productlijn moet wel passen bij de salon. Je wilt natuurlijk niet dat de producten op de plank blijven staan. Wij bekijken daarom samen met de saloneigenaren wat wel en niet geschikt voor hen is.” MERCHANDISING Naast marketing, investeert Depot ook veel in merchandising. “Met het merk Depot willen we een shop-ervaring creëren door tools beschikbaar te stellen in de salon. Denk hierbij aan eau de toilette, geurkaarsen en allerlei andere acces- soires”, aldus Sergio. Arthur vult aan: “De geurkaarsen kunnen in de salon worden aangestoken, wat een bepaalde geurbeleving teweeg brengt. Wanneer de klant dit als aangenaam ervaart, wordt de kans groot dat de klant het product gaat kopen. Kortom, aan alles is gedacht om een unieke beleving rondom het merk te creëren. Het zit ‘m in de kleine dingen.” Dat de merchandising een succes is, blijkt uit de reacties van de kappers en barbers die de accessoires in de salon verkopen. “Wanneer klanten een salon binnen stappen waar wordt gewerkt met Depot, zijn ze vaak direct enthousiast. De look & feel van de producten, maar ook zeker van het marketingmateriaal en de merchandising zorgt voor een unieke beleving. Dat spreekt niet alleen kappers en barbers enorm aan, maar ook consumenten. De doorverkoop in de salon is dan ook erg positief. Dat is uiteindelijk natuurlijk waar het om draait”, vertelt Arthur enthousiast. Een goed voorbeeld waarbij de merchandising perfect tot uiting komt, zijn de Depot Conceptstores, waarvan er twee zijn gevestigd in Milaan en één in Varese. Sergio vertelt: “In de Depot Conceptstores worden tassen, schoenen, riemen, sjaals en overige accessoires ver- kocht, die nergens anders verkrijgbaar zijn. Daarnaast zit er ook een barbershop in deze conceptstores. Deze stores creëren een unieke merkbeleving. Hiermee heeft het merk een enorme naamsbekendheid gecreëerd.” EDUCATIE Sinds de start van het merk wordt er ook veel geïnvesteerd in educatie. Zo wor- den er trainingen gegeven in het pand van Z.one Lab, bij Happy Hairservice, maar ook op locatie. “We merkten dat er steeds meer behoefte was aan edu- catie, dus daar hebben we flink in geïnvesteerd. Jeroen Gelderblom is onze Ambassador en is hét gezicht van de trainingen. We krijgen daar erg veel posi- tieve reacties op.” Een bewijs dat educatie hoog in het vaandel staat bij Depot, is de samenwerking die het merk in januari is aangegaan met De Barberschool. Een positieve ontwikkeling volgens Sergio: “De school heeft bewust voor ons gekozen vanwege de compleetheid, kwaliteit en uitstraling van het merk. Daar zijn we enorm trots op! De leerlingen zijn toch de toekomstige barbers en kap- pers, dus we zijn blij dat wij ons steentje kunnen bijdragen in hun ontwikkeling en hen kennis kunnen laten maken met ons merk.” Dat er binnen enkele jaren al 500 salons in Nederland met Depot werken, is niet niks. Toch is het eindstation volgens Sergio nog lang niet bereikt. “Ons doel is om binnen vijf jaar het grootste herenmerk op de Nederlandse markt te worden. Hierbij is het van belang om het concept van het merk te waarborgen. Wij zijn er absoluut van overtuigd dat dat haalbaar is!” Meer informatie: www.depotmaletools.com Z.one Lab Happy Hairservice Tel. 0413-724934 Tel. 010-4115555 info@depotmaletools.nl info@happyhairservice.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4