Kapper nr3 2020 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 0 17 I n t e r v i e w J u l i e t t e d e n O u d e n SINDS 11 MEI ZIJN DE KAPSALONS WEER GEOPEND. IN DE EERSTE WEKEN NA 11 MEI WAS HET EEN GEKKENHUIS BIJ VEEL KAPSALONS. TELEFOONTJES, APPJES EN E-MAILS BLEVEN VAAK BINNENSTROMEN. FANTASTISCH DAT DE KAPPERS HUN PASSIE WEER KUNNEN UITOEFENEN NATUURLIJK, MAAR DE GELUIDEN UIT DE BRANCHE ZIJN NIET ALLEEN MAAR POSITIEF. ER ZIJN NAMELIJK OOK ZORGEN, WAT VOLKOMEN TE BEGRIJPEN IS. ZO ZITTEN KAPPERS MET VEEL VRAGEN ALS ‘WAT ALS ER EEN TWEEDE GOLF AAN KOMT, OVERLEEF IK DAT?’ EN ‘IS HET NOG WEL VERSTANDIG OM DE GEPLANDE VERBOUWING DOOR TE LATEN GAAN?’ OF ‘HOE ZORG IK ERVOOR DAT IK MIJN KLANT ONDANKS DE GENOMEN MAATREGELEN OP ZIJN OF HAAR GEMAK STEL?’. KORTOM, VEEL VRAGEN WAAR VAAK GEEN EENDUIDIG ANTWOORD OP TE GEVEN IS. WIJ VROEGEN JULIETTE DEN OUDEN, INTERNATIONAL HAIR & MAKE-UP ARTIST EN EIGENARESSE VAN JDO ACADEMY, WAT HAAR VISIE IS OVER HET OMGAAN MET DE ANDERHALVEMETERSAMENLEVING. “HEB AANDACHT VOOR DE KLANT ÉN JE PERSONEEL. NU WEET JE HOE HET IS ALS ZIJ ER NIET ZIJN” Volgens Juliette is men door deze periode veel bewuster geworden. “Ik denk dat deze pandemie invloed heeft op hoe we in de toekomst zullen blijven handelen. Bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne, maar ook met betrekking tot het aantal mensen dat in de salon aanwezig zal zijn. Het is anders dan voorheen, maar we mogen blij zijn dat we ons vak kunnen blijven uitoefenen met dezelfde passie als altijd.” Mocht er een tweede golf aankomen, dan hoopt Juliette dat kappers niet vanuit emotie gaan handelen. “In de periode dat de kapsalons gesloten waren, zag ik massaal filmpjes online geplaatst worden over hoe je zelf je haar kunt knippen en verven. Mijn advies is: doe dat niet! De kans dat consumenten dit voortaan zelf gaan doen is namelijk aanwezig. Blijf betrokken bij je klanten, maar maak hen er ook bewust van dat je het echte werk aan de professional over moet laten wanneer die mogelijkheid er is.” PERSOONLIJKHEID Dat de manier van werken is veranderd, kan niet worden ontkend. Maar hoe je daarmee om moet gaan, is de vraag. Want hoe zorg je er ondanks de 1,5 meter afstand voor dat de persoonlijkheid gewaarborgd wordt? Juliette vertelt: “We zul- len allemaal veel bewuster te werk gaan en ik denk juist dat we door deze situatie gedwongen worden tot meer persoonlijkheid. Dit komt voornamelijk doordat grote groepen niet zijn toegestaan en je hierdoor nu juist meer 1 op 1 werkt. Er is meer aandacht voor de collega’s onderling én de klanten. Gesprekken zullen momenteel ook anders zijn. Wanneer een klant of zijn of haar dierbare is getroffen door Covid-19, wordt het alledaagse gesprek over het weer een intiem en gevoelig onderwerp waardoor je juist met jouw medeleven en interesse een luiste- rend oor kunt bieden. Daarbij komt ook kijken dat je als ondernemer even bent wakker geschut en juist nog meer service beidt aan je klanten om ze te binden en de werkplek voor je werknemers nog fijner en veiliger maakt om ze te behouden. Want je weet nu immers hoe het is wanneer zij er beiden niet meer zullen zijn.” Het is volgens Juliette van belang om nu nog meer aandacht te besteden aan de wensen van de klant. Ze legt uit: “Klanten kunnen bang zijn, ga hier niet te luchtig mee om. Laat zien dat je afstand houdt en laat zien dat je de werkplek en scharen ontsmet. Kortom, laat zien dat je voorzichtig bent en dat de veiligheid van de klant op nummer één staat. Je moet ver- trouwen winnen en door hier niet attent op te zijn, zal dit klanten kosten.” ONDERNEMEN Volgens Juliette heeft het coronavirus invloed op de manier van onderne- men. “Ondernemers zullen waarschijnlijk twee keer nadenken voordat ze geld uitgeven. Maar ondernemen is altijd een risico geweest en dat zal ook nooit veranderen. Natuurlijk zal er een groep zijn die hierin voorzichtiger wordt, maar er kunnen altijd obstakels op je pad komen dus ik ben van mening dat de coronacrisis niet de oorzaak moet zijn om je dromen niet meer te volgen.” Ook vindt Juliette het niet verstandig om nu de prijzen te verhogen. Ze legt uit: “Persoonlijk zou ik de prijzen niet verhogen. Iedereen heeft het nu moeilijk, dus ook de klanten. Wanneer je de prijs verhoogt in deze moeilijke tijden, kan het zijn dat je sommige klanten een gevoel van wantrouwen geeft of dat je simpelweg te duur wordt waardoor ze voor een andere salon kiezen. Wanneer je je prijzen wilt verhogen, adviseer ik om dat over een half jaar te doen en niet nu tijdens deze coronacrisis.” TRENDS Juliette is ervan overtuigd dat het coronavirus niet alleen invloed heeft op de manier van ondernemen, maar ook op de trends die komen gaan. “Het coronavirus zal, naast de trends in de salons, ook invloed hebben op de trends op de catwalk. Ik zie momenteel hele gave designs voor mondkapjes, toffe handschoenen of zelfs hele outfits die daarop zijn aangepast. Dus dit gaat zeker ook invloed hebben op de aankomende haartrends en onze klanten.” EDUCATIE Dat fysieke educatietrainingen voorlopig geen doorgang kunnen vinden, wil absoluut niet zeggen dat je ontwikkeling stil moet komen te staan. Juliette ver- telt: “De afgelopen tijd hebben enorm veel bedrijven geïnvesteerd in educa- tie. Hierdoor zullen de kappers alsnog hun educatie krijgen en hebben zij de mogelijkheid om zichzelf te blijven ontwikkelen. Dit zal in de toekomst voor veel bedrijven ook zo blijven. Je ziet dat het coronavirus de kappersbranche heeft gedwongen tot online ontwikkelingen en nog meer digitalisatie.” Tot slot wil Juliette aan kappers het volgende meegeven: “Handel niet uit emotie! Bedenk geen gekke acties of zelf verf en knip tutorials. Niet alleen jij zelf, maar ook je collega’s, ondernemers en de gehele kappersbranche zullen hier uiteindelijk de negatieve gevolgen van ervaren. We moeten het uiteindelijk samen doen!” Meer informatie: JDO Academy www.jdo-academy.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4