Kapper nr3 2020 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 0 53 I n t e r v i e w J e a n n e t t e K o o p s “JE MOET ZUINIG ZIJN OP DE MOMENTEN DAT HET GOED GAAT EN INVESTEREN WANNEER HET MINDER GOED GAAT” In de weken dat de kapsalons gesloten waren, is er geen dag voorbij gegaan waarbij er in de media niet over de kappers werd gesproken. Iets waar Jeannette erg over te spreken is. “Doordat men niet naar de kapper kon, werd pas duidelijk dat mensen veel waarde hechten aan hun uiterlijk. Nederland is tot het besef gekomen dat kappers er wel degelijk toe doen. Dat het kappersvak in de afgelopen weken enorm veel waardering heeft gekregen, geeft mij een ontzettend goed gevoel.” Een ander positief gevolg van de afgelopen periode is dat de digitalisering in de kappersbranche een vogelvlucht heeft genomen. Jeannette vertelt: “We beseffen nu pas hoe eenvoudig het is om adviesgesprekken, meetings en ook educatietrainingen via skype of Zoom te organiseren. Het scheelt enorm veel tijd en het is daarnaast erg effectief. Toch blijft het kappersvak een showbizz branche. Het heeft zo zijn charmes om met een groot publiek naar een show te kijken. Daarnaast is het een creatief vak en kom je met creatieve ideeën wanneer je samen met vakgenoten bent. Maar de afgelopen periode is gebleken dat er online ook ontzettend veel mogelijk is.” ANDERHALVEMETERSAMENLEVING Jeannette zit in de werkgroep van de branchevereniging van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO) die landelijke richtlijnen heeft opgesteld voor kapsalons. “Ik heb het geluk gehad dat ik in de werkgroep zat voor de samenstelling van het hygiëneprotocol voor de kappersbranche. Daardoor wist ik waar ik me op kon voorbereiden. Ondanks dat, was het op het begin toch onwennig. Je moet daar je weg in vinden, maar die hebben we zeker gevonden. Op den duur wen je aan de nieuwe manier van werken en gaat het steeds beter.” Op de vraag hoe je de persoonlijkheid met de klant behoudt ondanks de genomen maatregelen, antwoordt Jeannette: “Het is belangrijk om de klant op zijn of haar gemak te stellen. Door er op er op een luchtige manier mee om te gaan en er met de klant over in gesprek te gaan, merken wij dat we de persoonlijkheid toch kunnen waarborgen.” Het is volgens Jeannette niet alleen van belang om je klanten op hun gemak te stellen, maar ook je medewerkers. “Wij hebben onze medewerkers in alle processen meegenomen. Zo hebben zij zelf bepaald hoe zij hun werkplek wilden inrichten. Ook hebben we ze betrokken in onze financiële situatie en vragen we hen om mee te denken in het opzetten van bijvoorbeeld nieuwe acties. Ik wil andere ondernemers adviseren om de dialoog aan te gaan met het team. Jouw medewerkers zijn je meest kostbare bezit. Je wilt dat ze voor de volle 100% achter je staan, maar dat lukt alleen als jij ook al je energie in het steekt. Wij zijn acht weken gesloten geweest, maar hebben iedere dag contact gehad met ons team. Niet alleen over werk gerelateerde zaken, maar ook over privézaken. Je bent tenslotte een soort familie en je moet het écht samen doen. Je medewerkers zijn onderdeel van de oplossing en dat mag je hen best wel eens duidelijk maken.” ONDERNEMEN Volgens Jeannette verandert niet alleen de manier van werken, maar ook de manier van ondernemen als gevolg van de coronacrisis. “Ik denk dat deze crisis een gefaseerd ondernemerschap gaat opleveren. De eerste fase hebben we net achter de rug en op dit moment zitten we middenin de tweede fase, een wat rustigere periode. In deze periode moet je bewust gaan nadenken over de tijd die gaat komen. We hebben nu noodgedwongen een piek gehad in het aantal klanten en die zal over een tijdje weer ontstaan. Ik adviseer om het aantal klanten te verspreiden. Als je dat niet doet, zit je in de vakantieperiode met weinig medewerkers en teveel klanten. Kortom, daar moet je op anticiperen.” De derde fase is volgens Jeannette de fase na de vakantie, de recessie. “Een groep mensen zal hun baan verliezen en anderen zullen bang zijn om hun baan te verliezen. Steeds meer mensen zullen dan ook bewuster omgaan met hun bestedingspatroon, waardoor we in een recessie terechtkomen. Ook in een recessie moet je een plan hebben en ik ben van mening dat je daar nu al mee bezig moet zijn.” Ook bij Silhouet Kappers worden de plannen bijgesteld. “Dat je de plannen moet wijzigen, betekent ook dat er ruimte is voor nieuwe ideeën. Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuw herenconcept, samen met een barbier. Door de coronacrisis komt er meer aandacht voor de uiterlijke verzorging van de man. Zij zijn zich de afgelopen periode namelijk bewust geworden van het belang van een goed verzorgde haardos. Daardoor zal er ook meer aandacht komen voor het herenvak. We zijn op dit moment aan het bekijken of we een Herenvak Academy op kunnen starten in Groningen. Daarnaast heb ik ook de ambitie om een herenzaak te openen, echter wel met stoelverhuur. Deze zaak moet anders zijn dan een barbershop en echt een gentlemen sfeer uitstralen. De focus licht op de zakenman van tegenwoordig, daar wordt op dit moment te weinig aandacht aan besteed. Naar mijn idee kunnen herenkappers en barbers uitstekend naast elkaar bestaan.” Jeannette is allesbehalve bang om risico te nemen in de bizarre periode waarin we verkeren. Ze legt uit: “Je moet zuinig zijn op de momenten dat het goed gaat en investeren op de momenten dat het slecht gaat. Daar heb je uiteraard wel lef voor nodig, maar dat heeft ons al drie keer door een crisis heen geholpen.” Tot slot wil Jeannette ondernemers adviseren om eens goed in de spiegel te kijken. “Dit is de uitgelezen kans om je bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Ben je tevreden met je medewerkers? Zo niet, ligt dat dan aan jouw begeleiding, de hoeveelheid energie die je erin hebt gestoken of heb je simpelweg niet de juiste keuze gemaakt? En heb je wel de juiste klantenkring? Zo niet, dan moet je je gaan verdiepen in de specifieke doelgroep die je wél wilt bereiken en waarin jij je kunt onderscheiden. Hoe je die doelgroep bereikt? Door de juiste communicatie-uitingen via de juiste kanalen, zoals social media. En kijk ook eens kritisch naar je verdienmodel. Zijn de prijzen die je hanteert nog conform anno 2020? Kijk niet naar wat de kapper een straat verderop vraagt voor een knipbeurt, maar kijk naar jouw kostenplaatje. Wat kost je huur en je medewerkers bijvoorbeeld? En kijk daarnaast welke investeringen je de afgelopen tijd hebt gedaan. Heb je geïnnoveerd of veel geïnvesteerd in educatie en is je eindproduct beter, dan mag je de prijzen ook verhogen. Ik hoop dat iedereen van deze bizarre periode leert om bewuster om te gaan met jezelf, je bedrijf en met de wereld”, besluit Jeannette. SILHOUET KAPPERS IN VEENDAM IS ACHT WEKEN GESLOTEN GEWEEST. DE SLUITING HAKTE ER, NET ALS BIJ ALLE ANDERE SALONS, BEHOORLIJK IN. TOCH BRENGT DE CORONACRISIS VOLGENS JEANNETTE KOOPS, EIGENARESSE VAN SILHOUET KAPPERS, OOK VOORDELEN VOOR DE KAPPERSBRANCHE. “NATUURLIJK IS HET VERSCHRIKKELIJK DAT ER MENSEN AAN DEZE ZIEKTE OVERLIJDEN. ECHTER, IK DENK OOK DAT WE HIER ALLEMAAL WAT VAN KUNNEN LEREN.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4