De Kapper nr 3-2022 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 2 10 G r o o t I n t e r v i e w ARTISTIQUE NEDERLAND: NEDERLANDS FAMILIEBEDRIJF DAT IS ONTWIKKELD DOOR KAPPERS, VOOR KAPPERS IN 2017 VERHUISDE ARTISTIQUE NEDERLAND NAAR EEN GROTER PAND, ALS GEVOLG VAN DE ENORME GROEI DIE HET BEDRIJF DOORMAAKTE. EN SINDS DE VERHUIZING IS DIE GROEI ALLEEN NOG MAAR TOEGENOMEN. HOE DAT KOMT? VOLGENS INGRID GÖBEL, MEDE-EIGENARESSE VAN HET BEDRIJF, IS HET EEN COMBINATIE VAN VERSCHILLENDE FACTOREN. WE GAAN IN GESPREK MET INGRID EN MIRANDA TE PLATE, DIE VERANTWOORDELIJK IS VOOR ALLE STUDIOWERKZAAMHEDEN, OVER DE SUCCESFACTOREN VAN HET BEDRIJF. In 1995 werd het familiebedrijf Artistique Nederland opgericht door de broers Paul en Willy Göbel. Het doel? Een merk ontwikkelen dat gemaakt is door kappers, voor kappers. De twee broers zijn sinds jaar en dag actief in het kappersvak en liepen regelmatig tegen technische problemen aan die ze niet konden oplossen met de bestaande merken. Dat bracht hen op het idee om zelf een merk te ontwikkelen dat een oplossing zou kunnen bieden voor de problemen waar kappers tegenaan liepen. De slogan van het merk luidt daarom: ‘The solution for the professional’. Dat het concept van Artistique goed aanslaat, blijkt uit het feit dat het Nederlandse bedrijf inmiddels wereldwijd actief is. Ze leveren aan landen over de hele wereld en blijven de markt verder uitbreiden. Tijdens de Cosmoprof in Bologna, waar Artistique aanwezig was, kwam duidelijk naar voren dat er vraag naar het merk is vanuit de hele wereld. “Het was geweldig om na twee jaar weer op de beurs in Italië te staan en iedereen weer live te ontmoeten. We hebben goede gesprekken gehad met onze bestaande klanten en hebben ook veel nieuwe contacten gelegd. De reacties op onze producten waren erg positief. In de toekomst hopen we ons aandeel binnen Europa steeds verder uit te breiden”, aldus Ingrid. ALLEEN VOOR KAPPERS Door de jaren heen is Artistique steeds verder gegroeid, maar er zijn veel dingen hetzelfde gebleven, waaronder de visie. “Door kappers, voor kappers, zo zou je onze visie kunnen omschrijven”, aldus Ingrid. Dat het bedrijf er voor de kapper wil zijn, blijkt uit het feit dat Artistique nog steeds salon exclusief is. “Als je belooft er voor de kapper te zijn, moet je daar ook naar handelen. Daar hoort naar ons idee salon exclusiviteit bij. Onze producten zijn niet beschikbaar via fysieke of online groothandels en dat zal ook nooit gaan gebeuren. Wij willen er echt zijn voor onze klanten en wij vinden dat het stimuleren van de salonverkoop daarbij hoort. Daarom zullen we ervoor blijven zorgen dat Artistique altijd een salonexclusief merk blijft.” PERSOONLIJKE BENADERING Wat ondanks de groei ook hetzelfde is gebleven, is de persoonlijke benadering en toewijding aan de klanten. Ingrid: “Ons team is inmiddels steeds verder uitgebreid, maar iedereen heeft hart voor de zaak én onze klanten. De persoonlijke benadering is één van de redenen geweest waardoor we staan waar we nu staan, en die visie verliezen we nooit uit het oog. We zijn en blijven een familiebedrijf waar persoonlijke service centraal staat. Dat blijkt ook uit de manier waarop onze buitendienst te werk gaat. Zij zijn geen vertegenwoordigers, maar adviseurs. Ze hebben regelmatig contact met onze klanten over waar ze behoefte aan hebben

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4