De Kapper nr 3-2022 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 2 3 C o l o f o n & V i s i e Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Else Witten (redacteur) e.witten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Jeroen Koebrugge (media-adviseur) J.koebrugge@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl In deze editie schenken we speciale aandacht aan educatie en duurzaamheid, twee factoren die volgens velen uit de branche essentieel zijn om je salon draaiende te houden. Educatie is dat al sinds het kappersvak bestaat, maar duurzaamheid niet. Steeds meer leveranciers en saloneigenaren beginnen te beseffen dat de milieu-impact zo laag mogelijk moet worden gehouden. Op de allereerste plaats omdat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid moet nemen als het om verduurzamen gaat, maar ook omdat de consument dat van jou als saloneigenaar verwacht. Consumenten zijn namelijk steeds kritischer als het om het milieu gaat. En geef ze eens ongelijk, want zoals het er nu naar uitziet, ziet de toekomst van de aarde er niet gunstig uit door de klimaatverandering. Er wordt van ondernemers verwacht dat ze investeren in duurzaamheid. Zo kun je bijvoorbeeld jouw afval laten recyclen en kun je de samenwerking aangaan met duurzame merken. Een goed voorbeeld van een merk dat zich focust op duurzaamheid, is Davines. Onlangs heeft het merk een nieuw initiatief geïntroduceerd, genaamd ‘We Sustain Beauty’. We gaan in gesprek met Mark Giannandrea, Global General Manager bij Davines, over deze lancering en de visie van het bedrijf. Maar nog even terugkomend op het belang van educatie. Sinds jaar en dag is educatie een belangrijke factor voor het behalen en behouden van succes, en dat zal het ook altijd blijven. Iemand die dat kan beamen, is Dory Hendriks, eigenaresse van Well Done en educator voor Lisap Benelux BV. Volgens haar moet je jezelf continu blijven uitdagen om je te blijven ontwikkelen, en educatie is daar een belangrijk onderdeel van. Door up-to-date te zijn van de laatste trends en technieken, kun je jouw klanten blijven verrassen en de kwaliteit waarborgen, wat essentieel is voor het succes van je salon. Volgens Leander Grotenhuis, eigenaar van Leander Grotenhuis Hairdressers, is er daarnaast nog een factor die bijdraagt aan het succes van een bedrijf. Hij is van mening dat jezelf zijn de basis is van succesvol ondernemerschap. Ik vind dat hij gelijk heeft, maar hoe doe je dat, jezelf zijn? Dat vergt namelijk vertrouwen in je eigen kunnen én persoonlijkheid. We gaan met Leander in gesprek over deze kwestie en over zijn passie voor ondernemen. Onlangs was ik aanwezig op het L’Oréal Professionnel Gala 2022 in Hilversum, waar het belang van jezelf zijn ook weer naar voren kwam. Tijdens deze avond werden onder andere de finalisten van de Style & Colour Trophy 2022 bekendgemaakt. Toevallig zat ik aan tafel bij familieleden en vriendinnen van één van de halve finalisten. De spanning steeg gedurende de avond en uiteindelijk kwam het verlossende woord eruit: ze is door naar de finale. De ontlading van haar vriendinnen en familieleden was prachtig om te zien. Toen ik hen vroeg waarom juist zij die finaleplek zo verdient, luidde het antwoord: omdat ze altijd zichzelf blijft. Veel leesplezier! “JEZELF ZIJN IS DE BASIS VAN SUCCESVOL ONDERNEMERSCHAP”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4