De Kapper nr 3-2022 Online

D e K a p p e r n r 3 2 0 2 2 52 I n t e r v i e w Het doel van Leander is om een leuk leven te leiden. Daarvoor is volgens hem financiële onafhankelijkheid van belang, maar bovenal werkgeluk. Dat werkge- luk heeft hij gevonden in de kappersbranche. “Hoe ik in de branche terecht ben gekomen? Mijn vader was kapper, dus via die weg ben ik in aanraking gekomen met het vak. Daarnaast is vrijwel iedereen binnen de familie ondernemer, dus ook de passie voor het ondernemerschap heeft er bij mij altijd al ingezeten.” Dat hij een ondernemer pur sang is blijkt als hij op zijn achttiende de zaak van zijn vader overneemt. “Deze salon liep al jaren goed”, vertelt Leander bescheiden. “Het was destijds niet nodig om grote veranderingen door te voeren, wat natuurlijk een fijne basis is. Maar daarnaast heb ik ervaren dat “JEZELF ZIJN IS DE BASIS VAN SUCCESVOL ONDERNEMERSCHAP” LEANDER GROTENHUIS IS EEN ONDERNEMER IN HART EN NIEREN. DAT BLIJKT DIRECT WANNEER WE ZIJN IMPOSANTE SALON BINNENSTAPPEN EN HIJ ONS VERWELKOMT. DE PASSIE VOOR HET BEDRIJF ÉN ZIJN PERSONEEL SPAT ERVAN AF. SINDS ZIJN ACHTTIENDE IS HIJ ONDERNEMER, HEEFT HIJ OP VERSCHILLENDE GROTE PODIA GESTAAN, HEEFT HIJ RUIME ERVARING ALS EDUCATOR, IS HIJ ZIJN EIGEN OPLEIDING GESTART, START HIJ BINNENKORT EEN TWEEDE VESTIGING IN ZUTPHEN EN IS HIJ BESTUURSLID BIJ DE ANKO. ÉN NIET TE VERGETEN: HIJ HEEFT IN 2021 DE ANKO ONDERNEMERS AWARD GEWONNEN. KORTOM, LEANDER IS CONTINU BEZIG. TOCH MAAKTE HIJ TIJD VOOR ONS VRIJ OM TE PRATEN OVER ZIJN ALLERGROOTSTE PASSIE: ONDERNEMEN IN DE KAPPERSBRANCHE. het ook lastig kan zijn om je eigen draai te geven aan een salon die al jaren- lang dezelfde visie draagt, hetzelfde personeel in dienst heeft én daarmee altijd succesvol is geweest. In de eerste tien tot vijftien jaar nadat ik de zaak overnam, heb ik me daardoor voornamelijk ontwikkeld op artistiek vlak, in samenwerking met L’Oréal Professionnel. Ik heb jarenlang als educator en ambassadeur gewerkt voor het merk en heb daar enorm veel van geleerd.” Ook heeft Leander in die periode in het artistiek team van Haute Coiffure Française gezeten en heeft hij backstage gewerkt bij verschillende shows, waaronder de Fashion Week in Amsterdam. Toch was Leander op den duur toe aan een nieuwe uitdaging, en dan met name op ondernemersvlak. “Door de jaren heen heb ik gemerkt dat ik voornamelijk uitdaging zoek in het onderne- merschap. Vijf jaar geleden besloot ik daarom om met de salon te gaan ver- huizen om uiteindelijk verder te kunnen groeien.” Zijn oog viel op het pand waarin de salon nu gevestigd is. “Ik was direct verliefd op dit pand, het biedt zóveel mogelijkheden. Op deze locatie kunnen we echt de visie uitstralen die ik wil en de juiste beleving creëren. Want dat vind ik zo mooi aan ons vak. Je verkoopt geen product, maar een dienst. De sfeer en de uitstraling zijn belang- rijke onderdelen van de dienstverlening. Ik had er het volste vertrouwen in dat ik de juiste beleving kon realiseren op deze locatie.” DRIE PILAREN Het succes van de salon berust volgens Leander op drie pilaren, namelijk kwaliteit, beleving en empathie. “De juiste balans tussen deze drie pilaren is essentieel. Zo vind ik het belangrijk dat er kwaliteit geleverd moet worden, maar onze kapsters moeten ook energie over hebben om de juiste beleving en empathie over te brengen. Je kunt wel een tien scoren op het leveren van kwaliteit, maar dat moet niet ten koste gaan van de andere twee pilaren. Het totaalplaatje is uiteindelijk de reden dat klanten terugkeren. Een goede kapper zonder interesse in de klant trekt minder klanten aan, andersom trek je wel klanten aan. Wij willen juist op alle vlakken hoog scoren. De salon straalt

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4