Coverstory Voorkappers opent educatieruimte in Experience Center de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale kappersbranche | juni 2025 | 25e jaargang no.3 | Prijs € 10, 50 SPECIAL HAIR EXTENSIONS
In quality we trust
DE KAPPER NR 3 2025 3 Op het moment dat ik deze visie schrijf, sta ik op het punt om naar de Verenigde Staten te vertrekken, het land van glitter en glamour, van Hollywoodsterren, grote dromen en... Trump. Je kunt over hem van alles vinden, maar één ding valt niet te missen: zijn kapsel. Hij heeft duidelijk de zomertrend-analyse van onze trendwatchers gemist. Want volgens Natasja Keijzer en Bert de Zeeuw draait het dit seizoen om zachte Teddy Browns en Teddy Blonds. Dromerige pastels zoals lila, perzik en lavendel maken het palet compleet. Stuk voor stuk kleuren met karakter en verfijning. En als we het toch over de Verenigde Staten hebben, en Hollywood in het bijzonder, dan kunnen we niet om hair extensions heen. Daar zijn ze al jaren een vast onderdeel van het schoonheidsideaal. Maar inmiddels zijn extensions allang geen exclusief sterrending meer. Ook in Nederland zijn ze razend populair. Niet vanwege overthe-top lokken of rode loper-drama, maar omdat ze mensen meer zelfvertrouwen geven. Omdat ze onzichtbaar mooi zijn, naadloos aansluiten bij het eigen haar en bijdragen aan een krachtige uitstraling. Zoals columnist Coos Tieleman het treffend verwoordde: je geeft iemand niet alleen volume, maar een houding, een uitstraling, een gevoel van trots. Dát is de kern van ons vak. Een ander belangrijk element van ons vak is blijven groeien. Niet alleen in creativiteit of techniek, maar ook in bewustzijn en ondernemerschap. Dat weet Dominic Vleer als geen ander. Twee jaar geleden volgde hij een NLPtraining (Neurolinguïstisch Programmeren), zonder precies te weten wat het hem zou brengen. Nu traint hij zelf kappers in NLP. Zijn aanpak is praktisch, nuchter en direct toepasbaar in de salon. Hij helpt collega’s bewust te worden van hun gedrag, overtuigingen en leiderschapsstijl. Want als jij als ondernemer groeit, groeit je salon met je mee. Die mindset herkennen we ook bij Bertina en Ino, het duo achter Kapsalon Bertina, Berino en Herenkapper Mannen van de Berg. Onlangs stapten zij over op het merk Keune Haircosmetics. Een keuze die niet alleen draait om producten, maar vooral om toekomstvisie. Ze willen blijven ontwikkelen en tegelijkertijd ruimte maken voor de volgende generatie. Keune ondersteunt hen daarbij met praktische begeleiding én een gedeeld doel: samen succesvol zijn en blijven. Dat brengt me weer terug bij de Verenigde Staten, een land waar de mentaliteit draait om groots denken, dromen najagen en altijd vooruitkijken. En hoewel we in Nederland misschien wat nuchterder zijn, delen we die ambitie maar al te graag. Want of je nu in Los Angeles werkt of in Leeuwarden: in dit vak draait alles om het lef om jezelf en je salon steeds opnieuw uit te vinden. Veel leesplezier! Colofon en De Visie DE VISIE ALS JIJ ALS ONDERNEMER GROEIT, GROEIT JE SALON MET JE MEE Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Maaike Liebers (media-adviseur) m.liebers@gpmedia.nl Coverfoto: Hélène de Bruijn Fotografie Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper | g.arts@gpmedia.nl
4 DE KAPPER NR 3 2025 INHOUD P. 10 Groot Interview Keune Kapsalon Bertina is al jarenlang een begrip in Grou, Friesland. Wat ooit begon met een flinke investering en een dosis lef, groeide uit tot een bedrijf met vier salons, een hecht team én een heldere visie. Aan het roer staan Bertina en Ino. Onlangs maakten ze een opvallende keuze: ze stapten volledig over op het merk Keune Haircosmetics. Het is, zoals ze zelf zeggen, een stap richting de toekomst. P. 19 Cutwerk Wat begon als een stageplek in een barbierszaak, groeide uit tot een ambitieus ondernemersverhaal. Jari van de Griend is nog jong, maar weet precies waar hij naartoe wil. Met de oprichting van zijn eigen salon en trainingsbedrijf, genaamd Cutwerk, wil hij niet alleen knippen, maar ook inspireren. “Ik ben ooit gevraagd om een training te geven en toen is het balletje gaan rollen”, vertelt hij. P. 16 Interview Dominic Vleer Twee jaar geleden begon Dominic Vleer aan zijn NLP-avontuur, zonder precies te weten waar het hem zou brengen. Wat startte als een persoonlijke zoektocht naar groei, ontwikkelde zich al snel tot een duidelijke missie: kappers helpen om hun volledige potentieel te benutten. Inmiddels heeft Dominic de NLP Practitioner-, Master- én Trainersopleiding afgerond en zet hij zijn kennis in om de kappersbranche naar een hoger niveau te tillen. P. 20 Coverstory Voorkappers Vorig jaar opende Voorkappers een nieuw Experience Center aan de George Marshallweg in Zwaag. En alsof dat nog niet genoeg was, werd onlangs ook een educatieruimte geopend, waarmee Voorkappers opnieuw een belangrijke stap zet. “Onze missie is om de kapper op alle vlakken te ondersteunen. Educatie was de ontbrekende schakel”, aldus Sanne van der Leek van Voorkappers. 10 19 16 20
DE KAPPER NR 3 2025 5 P. 48 Salon X – ’t Haarhuys ‘t Haarhuys in Nijlen, België, bestaat dit jaar 25 jaar, maar het had niet veel gescheeld of de salon was er helemaal niet geweest. “Ik wilde helemaal geen kapster worden”, glimlacht Bianca, eigenaresse van ’t Haarhuys. “Mijn plan was om met kinderen te werken, maar dankzij een vriendin belandde ik op de kappersopleiding. Zij werd kleuterjuf, ik kapster. Het moest blijkbaar zo zijn.” P. 24 Salon Goederen Twee jaar geleden richtten Kim en Cliff de online groothandel Salon Goederen op, een onderneming die inmiddels samenwerkt met meer dan veertig gerenommeerde kappersmerken en klaar is voor de volgende stap. Op 19 mei openden zij met trots de deuren van hun gloednieuwe pand in Almelo: een inspirerende locatie met een moderne showroom, een ruime educatieruimte en faciliteiten voor salonverhuur. P. 38 CURLSYS® Brian en Waltraud McLean hebben dertig jaar geleden een revolutie teweeggebracht in de kappersindustrie. Wat begon als een passie voor het perfect knippen van krullend haar, groeide uit tot een wereldwijd erkende methode: CURLSYS®. Deze kniptechniek heeft niet alleen de manier veranderd waarop kappers met krullen omgaan, maar ook de perceptie van krullend haar in de mode- en kapperswereld. 24 48 30 38 P. 30 Nature Hair Bij Nature Hair draait alles om bewuste haarverzorging, gezondheid en persoonlijke groei. Eigenaresse Petra Scholten vertelt hoe haar visie zich door de jaren heen heeft ontwikkeld, waarom ze kiest voor een natuurlijke aanpak en hoe ze spiritualiteit integreert in haar salon. “Ik wist altijd al dat ik kapper wilde worden, maar pas later ontdekte ik waarom: ik wil van betekenis kunnen zijn.”
6 DE KAPPER NR 3 2025 KORT NIEUWS CORDLESS PEANUT® LI VAN WAHL PROFESSIONAL: COMPACT, KRACHTIG EN COMFORTABEL Met de Cordless Peanut® Li presenteert WAHL Professional de volgende generatie van een klassiek apparaat. Deze nieuwe snoerloze trimmer sluit naadloos aan bij de wensen van de moderne kapper: krachtig en precies knippen in een handzaam, licht ontwerp. Dankzij het ergonomische model ligt hij prettig in de hand, terwijl slimme details het werken nog comfortabeler maken. De frisse, lichtblauwe uitstraling en eenvoudige bediening geven de trimmer niet alleen een herkenbare look, maar zorgen ook voor gebruiksgemak in de salon. met de USB-C snellaadfunctie bijzonder snel opladen mogelijk: het apparaat is al na 20 minuten volledig gebruiksklaar en biedt een werkduur tot 110 minuten. De levering omvat een mesbeschermer, vier opzetkammen in lengtes van 3, 6, 10 en 13 mm, een USB-C/USB-C oplaadkabel, tondeuseolie en een reinigingsborstel. Meer informatie: Wahl Nederland BV Tel. +31 (0)571 268360 | www.wahl.nl De formule is speciaal ontwikkeld voor fijn of dun haar dat wel wat extra ondersteuning kan gebruiken. Dankzij de sterke versteviging blijft het volume goed zitten gedurende de hele dag. De mousse bevat bovendien hittebescherming, waardoor het perfect samengaat met föhntechnieken of stylingtools. Voor het mooiste resultaat werk je de mousse sectie voor sectie in op de aanzet en gebruik je tijdens het föhnen een ronde borstel om de lift te versterken. Ook in de punten kun je extra product verdelen, voor een nog voller effect. Meer informatie: Ministry of Beauty Tel. +31 (0)55-5431111 www.kis-haircare.nl MEER VOLUME MET KIS ROOT VOLUMIZER Fijn haar dat slap valt na het föhnen: het is een veelvoorkomende uitdaging in de salonstoel. KIS speelt daarop in met de introductie van de nieuwe Root Volumizer: een mousse die vanaf de haaraanzet zorgt voor voelbare lift, langdurige body en een luchtig, natuurlijk resultaat. Before After De Cordless Peanut® Li is ontworpen voor veelzijdig gebruik in dagelijks salonwerk: van klassieke haar- en baardknipbeurten tot contour- en blendovergangen. Met een kniplengte van 0,4 mm en een snijmesbreedte van 32,5 mm knipt hij nauwkeurig en creëert hij duidelijke contouren. Het compacte, ergonomische ontwerp zorgt voor een hoog gebruikscomfort, zelfs bij langdurig gebruik. Uitgerust met een krachtige roterende motor met 7.000 rpm glijdt de Cordless Peanut® Li moeiteloos door alle haartypes, zelfs dik of weerbarstig haar. Het precieze snijmes levert consistent nauwkeurige resultaten, of je nu trimt, contourt of inkort. Moderne functies zijn onder andere een LED-laadindicator en een geïntegreerde reisvergrendelingsfunctie die voorkomt dat het apparaat per ongeluk wordt ingeschakeld tijdens transport. De krachtige lithium-ion accu maakt in combinatie
DE KAPPER NR 3 2025 7 BEURSNIEUWS Voorafgaand aan de officiële opening kregen persbezoekers een rondleiding langs enkele exposanten. Een van de eyecatchers was de stand van Takara Belmont, waar het nieuwste Head Spa-concept werd gepresenteerd. Deze Japanse wellnessbehandeling, die ontspanning combineert met haarverzorging, maakt in Europa een snelle opmars. Denk aan nevelapparaten, ergonomische wasunits en de inmiddels iconische ‘haarfontein’. Het zijn behandelingen die verder gaan dan knippen en kleuren en inspelen op het groeiende belang van Op 29 en 30 maart vond in Düsseldorf opnieuw TOP HAIR – DIE MESSE plaats: het toonaangevende evenement voor de Europese kappersbranche. Onder het motto ‘ROCK YOUR HEAD’ kwamen ruim 27.000 professionals samen voor twee dagen vol shows, workshops, lezingen en innovaties. Ook het team van vaktijdschrift De Kapper reisde af naar Düsseldorf om de innovaties te bekijken en de sfeer te proeven. beleving en welzijn in de salon. De constante drukte bij de stand gedurende de dag liet duidelijk zien hoe groot de vraag naar deze innovaties is. Andere hoogtepunten van de beurs waren de shows op de Main Stage. Het programma was ook dit jaar weer goed gevuld. Internationale grootheden lieten hun kunsten zien: Mario Krankl verraste met avant-gardistische creaties, Patrick Cameron stal de show met zijn elegante bridal looks en Guy Tang demonstreerde zijn nieuwste blondeertechnieken. De finale van de Cut & Conquer Tour en de verkiezing van de ‘Barber of the Year’ zorgden ook voor een volle zaal. Naast de twaalf indrukwekkende shows konden bezoekers kiezen uit zo’n zestig praktijkgerichte workshops, variërend van kniptechnieken tot kleuradvies. Kennisdeling stond hierbij centraal. ‘TOP HAIR – DIE MESSE biedt nu nog meer waarde’ Een Nederlandse bezoeker die we op de beurs spraken, benadrukte het belang van TOP HAIR – DIE MESSE. “Nu er in Nederland geen kappersbeurs meer is, biedt deze beurs echt meerwaarde. Je ontdekt nieuwe producten, doet inspiratie op én het is een leuk dagje uit met je medewerkers. Het zorgt voor nieuwe energie binnen je team en dat zie je dan weer terug op de werkvloer.” Hannes Niemann, directeur van TOP HAIR, onderstreepte de meerwaarde van de beurs als ontmoetingsplek: “Met zoveel internationale merken en innovaties laat deze beurs zien hoe dynamisch de sector is. Hier ontstaan ideeën, worden contacten gelegd en zie je waar de markt naartoe gaat.” De eerste beursdag werd feestelijk afgesloten met de grote avondshow én de inmiddels legendarische TOP HAIR-party, een perfecte afsluiting vol muziek, dans en gezelligheid. Volgend jaar vindt TOP HAIR – DIE MESSE plaats op 21 en 22 maart, eveneens in Messe Düsseldorf. Ga voor meer informatie naar www.top-hair-international.com TOP HAIR – DIE MESSE BRACHT DE BRANCHE SAMEN EN ZORGDE VOOR NIEUWE ENERGIE Fotocredits: Messe Düsseldorf / ctillmann
DE KAPPER NR 3 2025 9 HAIR EXTENSIONS Het merk levert uitsluitend extensions van de hoogste kwaliteit, zorgvuldig geselecteerd om een natuurlijke look en langdurig gebruik te garanderen. YOAR.MUSE biedt premium haar in de vorm van Genius Wefts, gemaakt van 100% Europees Virgin Human Hair. Deze wefts hebben een ultradunne band, zonder retourhaartjes, wat zorgt voor optimaal draagcomfort. De oprichtsters van het merk, Yara en Romee, kijken met trots terug op het afgelopen jaar. “We zijn ontzettend trots en dankbaar voor de groei die we in dit eerste jaar hebben doorgemaakt”, aldus Yara. Romee voegt toe: “Onze klanten waarderen de persoonlijke aanpak en het directe contact met ons. Voor ons draait het niet alleen om het leveren van de best mogelijke producten, maar vooral om de persoonlijke relatie met onze klanten.” YOAR.MUSE biedt een unieke ervaring door iedere klant individueel te ondersteunen. Daarnaast helpt het merk haar ‘MUSE.SALONS’ met marketing en sales en investeert het veel tijd en energie in educatie. Dit geldt zowel voor salons die voor het eerst een extensieservice willen aanbieden als voor bestaande MUSE.SALONS die hulp zoeken bij het benaderen van de juiste klanten. YOAR.MUSE blijft zich inzetten voor innovatie en uitbreiding van het assortiment, zodat klanten kunnen blijven genieten van de beste kwaliteit extensions en service. Over YOAR.MUSE Bij YOAR.MUSE geloven ze in de kracht van zelfexpressie en het vergroten van zelfvertrouwen. Het merk biedt niet alleen de mogelijkheid om een bestaande look te veranderen, maar ook om een nieuwe levensstijl vol schoonheid te omarmen. Alle producten zijn zorgvuldig geselecteerd en ontworpen om de natuurlijke schoonheid te versterken en een boost van zelfvertrouwen te geven. Meer informatie: YOAR.MUSE | info@yoarmuse.nl | www.yoarmuse.nl YOAR.MUSE: FOCUS OP KWALITEIT EN PERSOONLIJKE SERVICE YOAR.MUSE viert met trots haar eerste verjaardag. Sinds de lancering op 17 juni 2024 heeft het merk zich gepositioneerd als specialist in hoogwaardige Europese virgin hair weft extensions. Wat YOAR.MUSE onderscheidt, is de persoonlijke aanpak, waarbij klanttevredenheid en vakmanschap centraal staan.
10 DE KAPPER NR 3 2025 Samen zijn ze de drijvende kracht achter Kapsalon Bertina, Berino in Grou en Sneek en Herenkapper Mannen van de Berg – die laatste wordt gerund door hun zoon Roy. Onlangs maakten Bertina en Ino een opvallende keuze: ze stapten volledig over op het Nederlandse merk Keune Haircosmetics. En dat is volgens hen niet zomaar een keuze voor andere producten. Het is, zoals ze zelf zeggen, een stap richting de toekomst. Het begon allemaal met Kapsalon Bertina in Grou, een echte dorpszaak waar het hele gezin welkom is, maar waar kwaliteit altijd centraal staat. “Hier komt letterlijk het hele dorp over de vloer, dat maakt het zo gezellig”, vertelt Bertina. “Gezelligheid en kwaliteit kunnen prima samengaan, dat hebben we inmiddels wel bewezen.” Op den duur groeide de wens om verder te kijken en meer focus te leggen op beauty. Zo ontstond Berino: eerst in Grou, later ook in Sneek. Ino legt uit: “In deze salons combineren we haarverzorging met beauty en in Grou richten we ons daarnaast op zorg, zoals hoofdhuidanalyses INTERVIEW “DE SAMENWERKING MET KEUNE GEEFT ONS FRISSE ENERGIE” Kapsalon Bertina is al jarenlang een begrip in Grou, Friesland. Wat ooit begon met een flinke investering en een dosis lef, groeide uit tot een bedrijf met vier salons, een hecht team én een heldere visie. Aan het roer staan Bertina en Ino, een ondernemersduo dat elkaar naadloos aanvult. Bertina is het gezicht van de salons en staat met hart en ziel op de werkvloer. Ino blijft liever op de achtergrond, maar is minstens zo betrokken. en haarwerken. Onze vierde vestiging is een herensalon: Herenkapper Mannen van de Berg in Grou, gerund door onze zoon Roy.” Alle vier de zaken lopen goed, maar toch besloten Bertina en Ino een belangrijke verandering door te voeren: de overstap naar Keune. Die keuze ging niet over één nacht ijs. “We hadden al jaren contact met Keune”, vertelt Bertina. “Maar het kwam er steeds niet van. Tot we ermee aan de slag gingen in Kapsalon Bertina en dat voelde zó goed.” Ino vult aan: “Wat ons raakte, was hun oprechte betrokkenheid. Ze willen je écht helpen groeien. En uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: succesvol zijn en blijven. Keune ondersteunt ons daarin op alle fronten.” Dat herkent ook Roel Muller, General Manager van Keune Nederland en Vlaanderen: “Onze samenwerking is heel natuurlijk ontstaan. In gesprekken over hun visie, wensen en toekomstplannen ontdekten we uiteindelijk dat we dezelfde waarden delen. Voor ons draait het niet om vertellen hoe je een salon runt, Bertina en Ino weten precies wat ze doen. Onze rol is hen ondersteunen bij het versterken en verder laten groeien van hun salons. Dat betekent: geen standaardoplossingen bieden, maar luisteren naar de ondernemer en inspelen op hun specifieke situatie. Of het nu gaat om personeel, strategie of trendontwikkeling, wij willen hen helpen groeien. Niet achter de trends aanhollen, maar samen trends creëren.” Ino, Bertina en Roel ▲
DE KAPPER NR 3 2025 11 Ino benadrukt hoe belangrijk het persoonlijke contact met Keune voor hen is. “Het feit dat Keune een Nederlands familiebedrijf is, gaf ons meteen een gevoel van herkenning. Net als wij hechten ze veel waarde aan relaties, betrokkenheid en kwaliteit. De lijntjes zijn kort, de begeleiding is uitstekend en we voelen ons echt gezien. Keune laat merken dat we ertoe doen.” Roel haakt daarop in: “We werken met een vast aanspreekpunt in de regio, iemand die precies weet wie je waarvoor moet hebben. Maar ook daarbuiten kunnen Bertina en Ino direct bij iedereen binnen Keune terecht. We willen het niet ingewikkeld maken, maar juist laagdrempelig en persoonlijk houden.” Keune als partner in groei De samenwerking met Keune begon bij Kapsalon Bertina, dat inmiddels is uitgegroeid tot een officiële Keune Ambassador Salon. Al snel volgde de rest: ook de Berino-salons in Grou en Sneek schakelden volledig over op Keune, en bij Herenkapper Mannen van de Berg wordt nu gewerkt met de mannenlijn 1922 By J.M. Keune. De overstap verliep volgens Bertina opvallend soepel. “We hebben het samen met het team aangepakt”, vertelt ze. “De producten zijn netjes omgeruild en er is veel aandacht geweest voor training, vooral op kleurgebied. Gelukkig hebben we veel allround kappers, dus de basis was er al. En Keune biedt fijne ondersteuning, ook bij styling. Dat maakt het wennen aan een nieuw merk een stuk makkelijker.” Ino, Bertina, Roy en Lisette ▼ Frisse energie én toekomstplannen Met het oog op de toekomst willen Bertina en Ino vooral ruimte gaan maken voor de nieuwe generatie. Zoon Roy is inmiddels een gevestigde naam als barbier en samen met zijn partner Lisette zal hij in 2027 ook de salon in Sneek overnemen. “We zijn op een punt gekomen dat we het niet meer voor onszelf doen”, zegt Bertina openhartig. “Wij zijn straks klaar – en dan is het tijd dat zij het voortzetten. Daar hebben we echt alle vertrouwen in.” Maar dat betekent niet dat ze stil gaan zitten. “We blijven betrokken, vooral in de samenwerking met Keune. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen, naar ontwikkeling. Deze samenwerking geeft ons frisse energie en dat hebben we nodig om vooruit te blijven gaan”, stelt Bertina. Bertina en Ino willen hun team blijven uitdagen en inspireren. Ino besluit: “We willen blijven groeien, maar dan wel samen. Niet alleen als ondernemers, maar als mensen. De samenwerking met Keune voelt daarin als een verlengstuk van ons eigen verhaal en dat is precies wat we zochten.” Roel vult aan: “Dit is wat ons betreft het begin van een langdurige, betekenisvolle samenwerking. We willen Bertina en Ino, maar ook Roy en Lisette blijven ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap, zodat we samen kunnen blijven groeien.” Meer informatie: Keune Haircosmetics | Tel. +31 (0)35 6016161 | www.keune.com UITEINDELIJK WILLEN WE ALLEMAAL HETZELFDE: SUCCESVOL ZIJN EN BLIJVEN. KEUNE ONDERSTEUNT ONS DAARIN OP ALLE FRONTEN
SALON GOEDEREN | VIRULYWEG 37 B | ALMELO WWW.SALONGOEDEREN.NL | INFO@SALONGOEDEREN.NL STOELVERHUUR Bied jouw klanten meer service en comfort. Een stoel voor een dag, een week of een maand? Jij bepaalt wanneer en hoe vaak je huurt. Slechts €59,99 per dag. TRAININGSLOCATIE Wil jij je klanten in een professionele bedrijfsruimte ontvangen, dan bieden wij voor jou de perfecte oplossing. Onze ruimte is te huur voor workshops, cursussen of trainingen. Een vast bedrag voor de hele dag, inclusief extra kantoor ruimte. SHOWROOM Naast de werking van het product is de geur ook bepalend in de keuze die je maakt. Wij stellen de producten beschikbaar in onze showroom, zodat je de geuren zelf kunt ervaren.
DE KAPPER NR 3 2025 13 KAPPERSBENODIGDHEDEN OLIVIA GARDEN LANCEERT DE FINGERBRUSH IN LIMITED EDITION ‘DOLCE VITA’ Olivia Garden brengt de iconische Fingerbrush terug, dit keer in een exclusieve, limited edition: Dolce Vita. De kleuren Pink Granita, Orange Spritz, Blue Sky en Green Pistachio zijn niet slechts tinten, maar weerspiegelen een gemoedstoestand. Geïnspireerd door de zonsondergangen aan de Amalfikust, het delen van pasta met vrienden en de zachte bries die door het haar waait tijdens een zomerse vakantie, vertegenwoordigt iedere borstel een levendig eerbetoon aan het Italiaanse levensmotto ‘la dolce vita’. Wat deze editie extra bijzonder maakt, is de samenwerking met de Franse illustrator Limistic. Haar exclusieve kunstwerk voor de collectie omvat een speelse zijden sjaal die perfect in het haar gedragen kan worden. Dit creatieve en expressieve accessoire voegt een extra dimensie toe aan de lente, met een speelse flair en een explosie van kleur. Limistic: “Het thema Dolce Vita sprak me meteen aan. Als zomermens haal ik mijn inspiratie uit zonneschijn en mediterrane landschappen. De Italiaanse levensstijl, de kleurrijke huizen van de Amalfikust en het gevoel van vrijheid met de wind door je haren, waren mijn inspiratiebronnen. Ik wilde dit gevoel vertalen naar de collectie, met een vogel die symbool staat voor vrijheid, citroenen voor warmte en de Fingerbrush als het centrale element van de serie.” Florence Libon, Brand & Product Lead bij Olivia Garden, voegt toe: “De samenwerking met Limistic voegde een extra dimensie toe aan de lancering van deze limited edition. Haar levendige, kleurrijke stijl sluit naadloos aan bij de sfeer die we met Dolce Vita wilden neerzetten.” Een onmiskenbare must-have voor professionals De Fingerbrush is meer dan alleen een borstel. Dankzij het flexibele ontwerp glijdt de borstel moeiteloos door het haar, zonder te trekken of te breken. Het is de ideale keuze voor alle haartypes, zelfs voor kwetsbaar of nat haar. De zachte, flexibele haren bieden een comfortabele ervaring voor zowel de kapper als de klant. Perfect voor het creëren van een natuurlijke afwerking na een föhnbeurt, met een lichte en luchtige uitstraling. Meer informatie: Olivia Garden | www.oliviagarden.eu
Verkrijgbaar bij alle deelnemende groothandels Kurayami • Perfecte ergonomische vorm • Vaste vingerhaak in Japanse stijl • 3D handvat voor bijzonder ontspannen werken • Zwarte titanium coating • Japanse staalkwaliteit • Laserprint op de snijkant en de schroef - elegante look Art.Nr. 0525 / HS 55 + MS 55 / 40 tanden (+Razor en scharen map) Art.Nr. 0526 / HS 60 + MS 55 / 40 tanden (+Razor en scharen map) NIEUW e-kwip Kurayami + GRATIS Modelleerschaar + GRATIS Razor + GRATIS Scharen map SLIM Ultra-light. Ultra-precise. NIEUW De dunste en lichtste schaar van Joewell • De Joewell Slim serie knipt met perfecte precisie - voor de beste contourresultaten • Convex blad • Ergonomische vorm om ontspannen te werken • Handgemaakt in Japan • Gewicht: 39g / 44g • Beschikbare maten: 5.5“ / 6.0” Art.Nr. 0113 / HS 55 Art.Nr. 0114 / HS 60
DE KAPPER NR 3 2025 15 PRODUCTNIEUWS Om aan deze behoefte te voldoen, heeft INDOLA haar BLONDE EXPERT-portfolio vernieuwd. Het gemoderniseerde assortiment bevat alles wat kappers nodig hebben om in de salon prachtige blondines te creëren, plus speciale verzorgingsproducten voor klanten om hun blonde haar thuis te verzorgen. Nieuwe look, nieuwe producten De nieuwe BLONDE EXPERT-lijn is op allerlei gebieden geoptimaliseerd. De producten hebben een nieuwe look in de vorm van slanke, moderne en minimalistische verpakkingen met een matte afwerking en verbeterde kleurcodering. Het assortiment is uitgebreid met nieuwe producten, die gebruik maken van een nieuwe technologie: een 360° Bonding System voor ‘direct en langdurig haarherstel’, gewaarborgd door zowel BLONDE EXPERT Colour als BLONDE EXPERT Care samen als een regime te gebruiken. De geur van de verzorgingslijn is geüpgraded met een premium, spa-achtige geur. Indola maakt een duurzaamheidsstap door de BLONDE EXPERT Lighteners in recyclebare verpakkingen aan te bieden. Colour Heroes Lightener 9+ (Blauw) zorgt voor superieure liftniveaus en zuivere blonde resultaten, met geïntegreerde Hair-Bond Technologie om haarbreuk tot wel 90% te verminderen, plus een nieuwe, mildere geur en stofvrije formule. Clay Transformer transformeert de blondeermix in een kleiachtige, niet-druipende textuur, perfect voor freehand toepassingen zoals Balayage, Ombré en Sombré en Pastel Gel Toners zijn beschikbaar in vijf tinten, voor een snelle flesapplicatie om ongewenste gele tonen te neutraliseren. Highlift +Blend is beschikbaar in twee nieuwe tinten, waarbij tot 80% van grijs haar in één stap wordt gelift en geblend. Care Heroes Deze reeks bevat drie producten: Restoring Spray is een pre-service spray om het haar direct voor te bereiden op het oplichten door de veerkracht en sterkte te vergroten en haarbreuk te voorkomen, zonder concessies te doen aan de kleurresultaten. Leave-in Cream is een post-service crème om het haar te beschermen na het oplichten, die de porositeit, breuk en zichtbare schade vermindert. Deze producten zijn exclusief voor de salon. Het derde product, Bonding Oil, is een zeer geconcentreerde, herstellende olie die de haarcuticula afsluit door het creëren van een beschermend schild. Geschikt voor dagelijks gebruik, zowel thuis als in de salon. INDOLA BLONDE EXPERT VERNIEUWD EN UITGEBREID INDOLA heeft haar BLONDE EXPERT kleur- en verzorgingsportfolio vernieuwd en professionele kapperstools toegevoegd om vol vertrouwen elke blondtint te creëren die de klanten wensen. “Blond is belangrijk in de salon, aangezien de meerderheid van de vrouwen voor lichtere tinten kiest bij het kleuren van hun haar. Als een van de populairste en meest winstgevende salonbehandelingen is het essentieel voor kappers om betrouwbare kleurproducten te hebben waarmee je elke blondtint kunt creëren, van het icy platina tot het diepste karamel. Maar het verzorgen van blond haar stopt niet in de salon. Tussen de afspraken door hebben klanten hoogpresterende verzorging nodig om hun blonde haar stralend, glanzend en gezond te houden.” Een 360° Bonding System Wetende dat gezond blond haar wordt gecreëerd door een sterke bonding, biedt de nieuwe BLONDE EXPERT collectie een 360° Bonding System. Wanneer BLONDE EXPERT Care en Colour samen als een regime worden gebruikt, creëren deze bonding-technologieën haarverbindingen in het haar en zorgen direct voor een langdurig herstel en versterking van het haar. De Hair-Bond Technology (Kleurproducten) dringt diep door in de haarvezel en vormt een beschermende laag rond de verbindingen om breuk tijdens chemische processen te voorkomen; Bond Builder Technology (Care Products) bevat eigenschappen voor herstel van de innerlijke matrix en het opbouwen van structuur om de veerkracht van het haar te vergroten, levert intensief herstel van binnenuit en integreert finishing producten voor extra glans en gladheid. “Dit uitgebreide regime versterkt en voedt elke haarlok voor vlekkeloze resultaten en een stralende glans. Het biedt kappers alles wat nodig is voor salon blond services en klanten alles wat ze nodig hebben voor verzorging thuis, en benadrukt zo de kracht van prachtig blond haar!” Meer informatie: Indola | www.indola.com
16 DE KAPPER NR 3 2025 INTERVIEW DE WERELD VERANDERT EN DE KAPPERSBRANCHE VERANDERT MEE. HET IS BELANGRIJK DAT WE ALS ONDERNEMERS BLIJVEN ONTWIKKELEN, ZOWEL OP VAKTECHNISCH ALS PERSOONLIJK VLAK
DE KAPPER NR 3 2025 17 "Meer dan 70% van onze keuzes, emoties en gedrag wordt gestuurd door onze gedachten en gevoelens", legt Dominic uit. "Als kapper, salonmanager of -eigenaar sta je dagelijks voor uitdagende keuzes en constante interactie met mensen. Hoe zorg je ervoor dat je niet vastloopt in patronen die je tegenhouden? NLP helpt je om bewuster te worden van je eigen gedrag en overtuigingen, zodat je ze kunt veranderen en effectiever kunt functioneren." Samen met Diane den Boer, eigenaresse van Arena Kappers en New Wolves, richtte hij het NLPtrainingsinstituut Salon.Mindset op, speciaal voor kappers. “We zagen dat veel kappers worstelen met communicatie, stress en leiderschap. Ze zoeken naar manieren om hun salon te laten groeien, maar vergeten vaak hun eigen groei", zegt Dominic. "Daarom hebben we trainingen ontwikkeld die hen helpen om persoonlijk leiderschap te versterken en effectiever om te gaan met dagelijkse uitdagingen." Praktische en toepasbare NLP-technieken Hoewel NLP soms als ‘zweverig’ wordt gezien, benadrukt Dominic dat zijn trainingen juist praktisch en toepasbaar zijn. "Kappers zijn doeners. Ze willen direct resultaat zien van wat ze leren. Daarom zorgen we ervoor dat de technieken die we aanbieden meteen bruikbaar zijn in de salon. Denk aan betere communicatie met klanten en medewerkers, meer zelfvertrouwen in je rol als ondernemer en het leren doorbreken van beperkende overtuigingen." De basistraining Salon.Mindset GROW is een tweedaagse cursus waarin kappers leren hun eigen gedrag te herkennen en bewust te sturen. “Je ontdekt hoe je jouw talenten kunt inzetten voor groei, hoe je oude patronen doorbreekt en hoe je meer balans vindt tussen hoofd, hart en buik. Want als jij lekker in je vel zit, straal je dat uit – naar je team én je klanten.” Een van de belangrijkste thema’s in de training is bewustwording. "Veel kappers en salonhouders lopen tegen dezelfde uitdagingen aan: ze willen alles perfect doen, hebben moeite met het aangeven van grenzen of twijfelen aan hun eigen kunnen. Door hier bewust mee aan de slag te gaan, kunnen ze enorme stappen zetten." TRANSFORMEER JE SALON MET NLP: GROEI ALS ONDERNEMER EN LEIDER Twee jaar geleden begon Dominic Vleer aan zijn avontuur in NLP (Neurolinguïstisch Programmeren), zonder precies te weten waar het hem zou brengen. Wat startte als een persoonlijke zoektocht naar groei, ontwikkelde zich al snel tot een duidelijke missie: kappers helpen om hun volledige potentieel te benutten. Inmiddels heeft Dominic de NLP Practitioner-, Master- én Trainersopleiding afgerond en zet hij zijn kennis in om de kappersbranche naar een hoger niveau te tillen. Dat doet hij vanuit zijn eigen academy, Atelier DMNC, én via Salon.Mindset, het NLP-trainingsinstituut dat hij samen met Diane den Boer oprichtte. Voor wie klaar is voor de volgende stap, is er de vervolgmodule Salon.Mindset THE.UNLOCKED.LEADER – een training in moeiteloos leiderschap binnen de kappersbranche. In veel salons groeien medewerkers organisch door van ervaren stylist naar salonmanager – vaak zonder ervaring of begeleiding in leidinggeven. “En dan mag je ineens een team aansturen”, zegt Dominic. “Maar hoe motiveer je mensen? Hoe ga je om met weerstand? Hoe bouw je aan een positieve werksfeer, zonder jezelf voorbij te lopen? In deze training helpen we salonleiders om stevig in hun schoenen te staan en met zelfvertrouwen hun rol te vervullen.” Van stilstand naar groei Dominic weet uit eigen ervaring hoe het voelt om vast te zitten. "Jarenlang had ik het gevoel dat ik stilstond in mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik was succesvol in mijn vak, maar voelde dat er iets miste. Toen ik NLP ontdekte, vielen er zoveel puzzelstukjes op hun plek. Ik leerde hoe ik mijn mindset kon veranderen en bewuster kon sturen op wat ik écht wilde. Die inzichten gun ik andere kappers ook." Waarom zou een ondernemer zich inschrijven voor een NLP-training? Volgens Dominic is het simpel: "Als jij groeit, groeit je salon met je mee. Je leert hoe je bewuster keuzes maakt, hoe je stress vermindert en hoe je meer plezier haalt uit je werk. Dat heeft niet alleen een positief effect op jou, maar ook op je medewerkers en klanten. Bovendien leidt een sterke mindset vaak tot betere resultaten: een fijnere werksfeer, tevreden klanten en uiteindelijk een hogere omzet." Blijven ontwikkelen Met zijn trainingen hoopt hij een nieuwe standaard te zetten in de kappersbranche. "De wereld verandert en de kappersbranche verandert mee. Het is belangrijk dat we als ondernemers blijven ontwikkelen, zowel op vaktechnisch als persoonlijk vlak. Wie zich blijft aanpassen en groeien, blijft met plezier en succes werken." Meer informatie: Salon.Mindset Instagram: @salon.mindset Je leert hoe je bewuster keuzes maakt, hoe je stress vermindert en hoe je meer plezier haalt uit je werk. Dat heeft niet alleen een positief effect op jou, maar ook op je medewerkers en je klanten Atelier DMNC www.atelierdmnc.nl
HAIR CUTTING CONCEPT INSTAGRAM - MCLEANCURLSYS MORE THAN JUST THE ORIGINAL CURL CUTTING TECHNIQUE BUT ALSO 2025 SEMINAR DATES & INFORMATION WWW.CURLSYS.COM +43 (0)664 9289566 WWW.CURLSYS.NL +31 (0) 543 512 480 +31 (0)654 955 040 INFO@KAPPERSHUISDEVRIES.NL WWW.VIVADONNA.NL/DIVADERME/B2B SCAN HIER: DIVADERME IN JOUW SALON? DIVADERME IS TE BESTELLEN BIJ VIVA DONNA. VOOR MEER INFORMATIE KUNT U CONTACT OPNEMEN MET INFO@VIVADONNA.NL | 0624190976 DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK! Vaktijdschrift De Kapper biedt een magazine, een informatieve website en een aansprekende digitale nieuwsbrief. Kortom: een mooie mediamix. Als b-to-b mediapartner zien wij social media (Facebook, Instagram en LinkedIn) als digitale ontmoetingsplek bij uitstek. www.dekapper.biz de kapper Vakinformatie voor de totale kappersbranche
DE KAPPER NR 3 2025 19 INTERVIEW Een salon én een trainingsbedrijf runnen klinkt als twee aparte werelden, maar bij Cutwerk vormt het juist één krachtig geheel. “Cutwerk is één bedrijf waarin mijn werk op de salonvloer en mijn trainingen elkaar aanvullen. Doordat ik dagelijks in de praktijk werk, weet ik precies wat er leeft in het vak. Die inzichten neem ik mee in mijn trainingen. Tegelijkertijd biedt de salon de ideale setting om die trainingen te geven. Alles komt samen onder één dak. Dat maakt het uniek én effectief.” Praktijkgerichte trainingen met persoonlijke aandacht Met Cutwerk richt Jari zich onder andere op het verbeteren van de basis binnen het herenvak. “Veel mensen stappen het vak in zonder een goede fundering. Dat zorgt voor onzekerheid bij de kapper en bij de klant”, legt hij uit. Zijn missie is dan ook helder: zorgen dat kappers zich zekerder voelen over hun vaardigheden, zodat ze met meer plezier en zelfvertrouwen kunnen werken. “Het is van cruciaal belang dat we blijven leren”, zegt Jari stellig. “Dat geldt voor iedereen in het vak, ongeacht je ervaring. Daarom zijn mijn trainingen ook altijd maatwerk. Geen one-size-fits-all, maar afgestemd op de behoefte van het team of de salon.” De trainingen variëren van een paar uur tot meerdaagse trajecten en kunnen op locatie plaatsvinden. “Flexibiliteit is voor mij belangrijk. Zo maken we het makkelijk voor salons om zich verder te ontwikkelen, zonder meteen de hele dag dicht te moeten.” Leren door te doen – samen groeien Bij Cutwerk draait alles om leren in de praktijk. “Ik geloof in de kracht van doen”, zegt Jari. “Je kunt uren luisteren, maar je leert pas echt als je het zelf toepast.” In de trainingen wordt veel geoefend, gekeken en van elkaar geleerd. “Kennisdeling is de sleutel. Deelnemers leren niet alleen van mij, maar ook van elkaar. Dat maakt het leerproces veel krachtiger.” De groepen zijn bewust klein – maximaal zes personen – om ruimte te bieden voor persoonlijke aandacht. Maar bij grotere aanvragen schakelt Jari extra trainers in. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd. Een unieke mix: barbershop en dameskapsalon Wat Jari uniek maakt, is de combinatie van zijn werkzaamheden. Niet alleen traint hij kappers, hij staat zelf ook nog met beide benen in het vak. In zijn salon knipt hij zowel mannen als vrouwen. “Ik wilde een plek creëren die én de sfeer van een traditionele barbershop heeft én toegankelijk is voor dames”, vertelt hij. “Zo’n concept zie je niet vaak, maar het werkt. Klanten waarderen de persoonlijke sfeer en het feit dat iedereen welkom is.” CUTWERK: VAN STARTER TOT SPECIALIST, PRAKTIJKTRAININGEN OP MAAT Wat begon als een stageplek in een barbierszaak, groeide uit tot een ambitieus ondernemersverhaal. Jari van de Griend is nog jong, maar weet precies waar hij naartoe wil. Met de oprichting van zijn eigen salon en trainingsbedrijf, genaamd Cutwerk, wil hij niet alleen knippen, maar ook inspireren. “Ik ben ooit gevraagd om een training te geven en toen is het balletje gaan rollen”, vertelt hij. “Ik merkte dat er veel vraag naar was, dus besloot ik mijn eigen trainingsbedrijf op te richten.” Zijn team bestaat uit zzp’ers, elk met hun eigen specialiteit. “De een richt zich op heren, de ander op dames, of allebei. Dat maakt het dynamisch. En het mooie is: we leren van elkaar. Ik geloof sterk in een werkplek waar je je niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk kunt ontwikkelen.” Hoewel Jari zich nu vooral richt op herenvaktrainingen, kijkt hij al vooruit. “Ik wil straks ook cursussen voor dames aanbieden, maar dan moet ik zelf eerst nog meer ervaring opdoen”, zegt hij eerlijk. Die ervaring doet hij nu op in zijn eigen salon. En zo blijft hij trouw aan zijn visie: blijven leren, blijven ontwikkelen, blijven verbeteren. “Het kappersvak is prachtig, maar vraagt veel”, besluit Jari. “Daarom is het belangrijk dat we blijven investeren in onszelf.” Meer informatie: Cutwerk | www.cut-werk.nl
20 DE KAPPER NR 3 2025 COVERSTORY VOORKAPPERS OPENT EDUCATIERUIMTE IN NIEUW EXPERIENCE CENTER Vorig jaar opende Voorkappers een nieuw Experience Center aan de George Marshallweg in Zwaag. En alsof dat nog niet genoeg was, werd onlangs ook een educatieruimte geopend, waarmee Voorkappers opnieuw een belangrijke stap zet. “Onze missie is om de kapper op alle vlakken te ondersteunen. Educatie was de ontbrekende schakel”, aldus Sanne van der Leek van Voorkappers. De verhuizing van Voorkappers naar de nieuwe locatie markeerde al een belangrijke mijlpaal. “Het vorige pand was te klein geworden”, vertelt Sanne. “Dit gold niet alleen voor het magazijn en de kantoorruimte, maar vooral voor onze ambities.” Die ambities kregen vorm in het indrukwekkende Experience Center, dat inmiddels kappers en beautyprofessionals uit de regio en ver daarbuiten aantrekt. “We wilden een ruimte creëren waar je niet alleen kunt kijken, maar ook kunt voelen, testen en beleven”, legt Manon Cremer van Voorkappers uit. “En dat is gelukt: het Experience Center is nu een echte trekpleister geworden.” Van inspiratie naar educatie Toch voelde het team dat er nog een belangrijke schakel ontbrak: een ruimte voor verdieping en educatie. “We ontvingen steeds vaker de vraag of we ook trainingen boden”, stelt Manon. “Veel merken organiseren trainingen, maar die zijn vaak niet in onze regio te vinden. Zeker voor ZZP'ers of kleine salons is het aanbod van trainingen op locatie beperkt. Daarom besloten we om educatie vanaf het begin op te nemen in de verdere ontwikkeling van ons pand.” Het resultaat is een volledig uitgeruste educatieruimte, waar hands-on trainingen, look & learns en praktijkgerichte workshops worden aangeboden. “Dit is een logische uitbreiding van ons bestaande aanbod. We willen een echte partner zijn voor de kapper, van producten en service tot beleving en opleidingen. De cirkel is nu echt rond”, zegt Sanne. De educatieruimte biedt een scala aan workshops van gerenommeerde merken zoals Wella, Indola, KIS en Wahl. “De eerste trainingen waren al binnen twee dagen uitverkocht”, vertelt Manon enthousiast. De trainingen variëren van technische vaardigheden tot productkennis. “Er is voor ieder wat wils. Ons actuele aanbod is te vinden op www.voorkappers.nl/trainingen.” Sanne voegt toe: “We willen dat kappers echt waarde halen uit onze trainingen. Ze moeten vertrekken met nieuwe inzichten, praktische tips en hernieuwde energie.” Alles is tot in de puntjes verzorgd: elke training wordt aangeboden inclusief een lunch en gebruik van professionele tools en producten. “Bovendien ontvangt elke deelnemer een Voorkappers-bon van 20 euro, zodat ze na de training nog kunnen shoppen in ons Experience Center.” Shoppen in het Experience Center Dat shoptegoed komt goed van pas, want er is genoeg te zien in het Experience Center. “Hier vind je letterlijk alle merken die we online aanbieden. Van L’Oréal en Schwarzkopf tot Dyson, BaBylissPRO, Olaplex en sinds kort zelfs Redken. Het is een complete ontdekkingsreis”, aldus Manon. Wat het Experience Center extra bijzonder maakt, is de mogelijkheid om producten te testen. “Bijvoorbeeld bij onze elektrawand, waar je tondeuses en föhns zelf kunt uitproberen. Dat is ontzettend waardevol, zeker bij tools waar gevoel en grip zo belangrijk zijn”, zegt Sanne. Beeld: Hélène de Bruijn Fotografie
DE KAPPER NR 3 2025 21 Die laagdrempeligheid zie je ook terug in hun service. “Op onze nieuwe locatie hebben we veel geautomatiseerd, zodat we snel kunnen leveren, maar dat betekent niet dat we onze persoonlijke benadering verliezen. Onze klantenservice bestaat nog steeds uit echte mensen die de telefoon opnemen en altijd klaarstaan om mee te denken”, vertelt Manon. “Of je nu op zoek bent naar een product, een nieuwe schaar wilt testen of een training wilt volgen, wij denken met je mee.” Vooruit kijken De educatieruimte is pas net geopend, maar het team van Voorkappers is alweer bezig met de volgende ambitieuze plannen. “We willen ons assortiment verder uitbreiden met meer beautyproducten, omdat we merken dat kappers daar steeds vaker mee werken”, vertelt Sanne. “Onze doelgroep verandert en wij passen ons daarop aan.” Ook educatie blijft een belangrijke focus. “Het is nog maar net begonnen, maar we hebben al talloze ideeën voor nieuwe trainingen, thema’s en samenwerkingen”, zegt Manon. “We willen blijven luisteren, blijven vernieuwen en vooral blijven bijdragen aan de groei van de kapper.” Meer informatie: Voorkappers Tel. +31 (0)229 552242 | www.voorkappers.nl Facebook: Voorkappers | Instagram: @voorkappers Fysiek en digitaal sterk Hoewel Voorkappers groot is geworden met hun webshop, bewijst de combinatie van online gemak en offline beleving zijn kracht. “We zien een duidelijke stijging in het aantal bestellingen na een bezoek aan ons Experience Center”, zegt Sanne. “De omzet is met twintig procent gestegen, dat zegt veel over de toegevoegde waarde van onze fysieke locatie.” Dit succes is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het team speelt zorgvuldig in op de wensen van de markt. “We monitoren de data van onze webshop om te zien waar kappers naar zoeken en wat ze bestellen. Daarnaast vragen we kappers regelmatig welke merken ze graag zouden zien en wat ze van ons als groothandel verwachten op het gebied van service. Die feedback nemen we ter harte”, legt Manon uit. “Onze uitbreiding met Redken is daar een mooi voorbeeld van.” Een totaalpartner voor de kapper Voorkappers richt zich specifiek op kleinere salons en zelfstandige ondernemers, een doelgroep die vaak over het hoofd wordt gezien. “Niet elke kapper heeft de mogelijkheid of de behoefte om een langdurige samenwerking met een merk aan te gaan. Daarnaast willen ze producten eenvoudig los bestellen en de volgende dag in huis hebben, zonder grote voorraden of risico’s. Ze willen snel kunnen schakelen en daar spelen wij op in”, legt Sanne uit. “We willen laagdrempelig zijn, maar altijd professioneel.” We willen blijven luisteren, blijven vernieuwen en vooral blijven bijdragen aan de groei van de kapper
VEDERLICHTE VEELZIJDIGHEID PAK ELKE STIJL MET VERTROUWEN EN COMFORT AAN verkrijgbaar in de winkel & online
DE KAPPER NR 3 2025 23 EVENT Het evenement begon met een onthulling van de nieuwe kleurlancering in +CODE-thema door CEO Bastiaan van Lammeren. Zes modellen stelden enkele van de 91 nieuwe tinten tentoon, ondersteund door vier KEVIN.MURPHY-stylisten, waaronder internationale SESSION.STYLIST Koen Leseman. De creaties combineerden kleuren met de herkenbare looks van grondlegger Kevin Murphy, variërend van de warme blonde beach wave tot iriserend rood, chocoladebruin en heldere koper. Futuristische ervaring Ondersteunend aan Bastiaan en de KEVIN.MURPHY-stylisten werd de show geleid door een Digital Host, gecreëerd door evenementenbureau SESSIBON, die in gesprek ging met Bastiaan en de modellen introduceerde. Een wereldprimeur, volgens Bookies: het was de eerste keer dat een AI-avatar met een niet-menselijk uiterlijk op deze manier werd ingezet. De Digital Host was op maat gemaakt als een etherisch, goud gezicht dat naadloos deel uitmaakte van de achtergrond. Met behulp van verschillende generatieve AI-softwares kreeg de avatar niet alleen een stem, maar ook de mogelijkheid om gezichtsuitdrukkingen te tonen. Een unieke en futuristische ervaring. BOOKIES HAIR SUPPLIES INTRODUCEERT KEVIN.MURPHY +CODE Onlangs presenteerde Bookies Hair Supplies, in samenwerking met GIGI The Agency, de nieuwe KEVIN.MURPHY +CODE kleurlijn tijdens een evenement in hun eigen studio in Rotterdam. Het hoogtepunt van de avond was een adembenemende runway show, waarin de veelzijdigheid en innovatie van de kleuren volop in de schijnwerpers stonden. Geïnspireerd door het innovatieve karakter van de +CODE-lijn, verschenen opvallende interpretaties van de nieuwste haartrends op de catwalk. Testlab Na afloop van de show kwamen de gasten bij het transformatieve TEST.LAB, waar verschillende extensions klaar hingen in de kleuren van +CODE, zoals overlopen van pastel-roze naar koelblond of speelse donkerblauwe polkadots. Bezoekers gingen in gesprek met KEVIN.MURPHY-stylisten en stelden vragen om meer te leren over de veelzijdigheid van de collectie. De gasten maakten kans op een exclusieve prijs: een luxe reis naar Kopenhagen, inclusief een exclusieve 2-daagse KEVIN.MURPHY Masterclass, volledig verzorgd en ter waarde van €5000. Tijdens deze masterclass krijgt de winnaar de unieke kans om te leren van de experts van het Global KEVIN.MURPHY-team en zijn of haar skills naar een hoger niveau te tillen. De nieuwe KEVIN.MURPHY +CODE is KEVIN.MURPHY's eerste kleuring die ammonia bevat. Hierbij wordt rijke, langhoudende kleur gecombineerd met de voordelen van huidverzorgingstechnologie. KM.LAMELLAR Technology is een geavanceerde oplossing op basis van systemen bekend binnen de huidverzorging, ontworpen om de afgifte van kleurstof en de verzorgende eigenschappen van kleurformules te verbeteren. Dit zorgt voor nauwkeurigere, consistentere en effectievere resultaten, ongeacht de haarbehoeften van de klant. Dit is een hoogwaardige, moderne, stralende kleur met tot 100% grijsdekking en betrouwbare resultaten. Meer informatie: Bookies Hair Supplies Tel. +31 (0)10 4355 152 | info@bookies.nl www.kevinmurphy.nl | Instagram: @kevinmurphynl
24 DE KAPPER NR 3 2025 Eerlijk zakendoen vormt sinds het begin de kern van de bedrijfsfilosofie van Kim en Cliff. Kortingen geven zij bewust niet; een principiële keuze. “We houden ons aan de prijsafspraken met onze leveranciers. Dat zorgt voor duidelijkheid en wekt vertrouwen, zowel bij onze partners als bij de kappers die bij ons inkopen”, legt Cliff uit. Kim vult aan: “In een markt waarin prijsdruk vaak de norm is, onderscheiden wij ons juist door vast te houden aan deze transparante aanpak.” In plaats van te concurreren op prijs, focussen ze op kwaliteit, service en persoonlijke betrokkenheid. “Onze klanten waarderen het directe contact”, vertelt Kim. “Geen eindeloze wachtrijen of onpersoonlijke systemen, maar echte mensen die meedenken en helpen.” Slimme combinatie tussen online en fysiek De nieuwe showroom vormt het kloppend hart van Salon Goederen. “We willen e-commerce combineren met de voordelen van fysieke beleving”, zegt Kim. “Kappers kunnen hier producten zien, ruiken, voelen én testen. Die ervaring maakt het verschil.” Dankzij slimme technologie is het winkelen in de showroom net zo efficiënt als online. “Alle producten in de showroom zijn voorzien van een QR-code”, legt Cliff uit. “Door die te scannen, kom je direct op de juiste productpagina in onze online winkel. Bestellingen worden direct vanuit het magazijn, dat pal naast de showroom ligt, verwerkt. Je kunt dus met je bestelling onder de arm de deur uitlopen, of we bezorgen het gewoon thuis.” Educatie en stoelverhuur Met de opening van hun nieuwe locatie investeren Kim en Cliff niet alleen in hun eigen groei, maar ook in die van anderen. Zo is er een ruime educatieruimte, beschikbaar voor trainingen voor andere bedrijven. “Soms huren ze de ruimte exclusief af voor hun eigen klanten, maar regelmatig organiseren we ook gezamenwlijke sessies die kappers eenvoudig via onze website kunnen boeken.” Op de dagen dat er geen trainingen plaatsvinden, is de ruimte beschikbaar voor salonverhuur. Daarmee bieden Kim en Cliff een laagdrempelige en INTERVIEW SALON GOEDEREN: GLOEDNIEUWE SHOWROOM, EDUCATIERUIMTE EN SALONVERHUUR IN ALMELO Wat begon als een klein winkeltje met een scherp oog voor handel, groeide acht jaar later uit tot een volwaardige speler in de kappersbranche: Salon Goederen. Kim en Cliff, het ondernemende duo achter het bedrijf, zagen in eerste instantie kansen in faillissementspartijen en scherp geprijsde goederen. Toch bleek hun ware passie elders te liggen. Twee jaar geleden richtten zij de online groothandel Salon Goederen op, een onderneming die inmiddels samenwerkt met meer dan veertig gerenommeerde kappersmerken en klaar is voor de volgende stap. Op 19 mei openden zij met trots de deuren van hun gloednieuwe pand in Almelo: een inspirerende locatie met een moderne showroom, een ruime educatieruimte en faciliteiten voor salonverhuur. “Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het is het allemaal waard geweest”, vertelt Kim. WE WILLEN EEN PLEK CREËREN WAAR SFEER, VERBINDING EN COMMUNITY CENTRAAL STAAN flexibele oplossing voor startende en ambulante kappers die behoefte hebben aan een professionele werkomgeving, zónder hoge vaste lasten of langdurige verplichtingen. “We merkten dat er veel behoefte is aan een goed uitgeruste plek om klanten te ontvangen, zonder meteen vast te zitten aan een duur huurcontract”, vertelt Cliff. “Hoe het werkt? Je boekt eenvoudig een stoel via ons online systeem, op de dag en het tijdstip dat jou uitkomt. Je zit nergens aan vast.” De salonruimte is volledig ingericht en voorzien van alle faciliteiten om klanten professioneel te kunnen ontvangen. “Kappers mogen hun eigen producten meenemen, maar kunnen ook producten aanschaffen van het assortiment dat hier beschikbaar is”, vult Kim aan. “Van stylingtools tot verzorgingsproducten, alles is aanwezig.” Het concept is ontwikkeld met het oog op groei en zelfstandigheid. “We willen kappers de ruimte geven om ervaring op te doen, hun eigen stijl te ontwikkelen en geleidelijk een klantenkring op te bouwen”, aldus Cliff. “Zonder grote investeringen of vaste lasten. Voor veel professionals is dit een ideale tussenstap
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4