I
N T E R V I E W
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 5 11
door een mystery shopper in te zetten, want dat blijkt in de praktijk heel goed te
werken. De slogan die hierbij hoort is ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Hoe
word ik gezien door de klant?’ De mystery shopper komt eenmalig of bijvoor-
beeld tweemaal per jaar als ‘klant’ in de salon en brengt vervolgens verslag uit
van dit bezoek. De kosten die hieraan verbonden zijn, vallen erg mee. Per bezoek
wordt een bedrag van € 126,- gerekend, inclusief de rapportage.”
“Zowel voor saloneigenaren als voor de medewerkers kunnen de bevindingen
van de mystery shopper soms best confronterend zijn, maar juist hierdoor is dit
zo’n goede methode om zwakke punten aan te pakken en het niveau van de zaak
verder te verhogen. Bij iedere ‘control check’ wordt op tien verschillende thema’s
gelet, die allemaal in de eindrapportage worden meegenomen. Wanneer mede-
werkers weten dat de mystery shopper periodiek een bezoek aan de zaak brengt,
stimuleert hen dit om scherp te blijven.”
Iets heel anders is dat Pivot Point vanaf deze maand de kappersscharen van het
Franse merk Exthand aanbiedt. Waarom is dat? Per slot van rekening zijn er al
zoveel andere merken.
“De Exthand-scharen verschillen enorm van vrijwel alle andere scharen. Bij de
ontwikkeling ervan is veel onderzoek gedaan naar de lichamelijke klachten van
kappers. Die rapporten zijn behoorlijk schokkend. Zo geeft veertig procent van
de kappers aan last te hebben van schouder-, rug- of gewrichtsklachten. Ook is de
zogeheten ‘RULA’-test ingezet, waarbij op een wetenschappelijke manier wordt
vastgelegd in hoeverre een bepaald model kappersschaar het lichaam belast.
Hieruit bleek dat de meeste kappersscharen zeer belastend zijn voor bijvoor-
beeld rug, schouders, elleboog en pols. De Exthand-scharen scoorden vele malen
beter. Wel moet ik hieraan toevoegen dat het enige gewenning vergt om met een
Exthand-schaar te werken, maar zeker kappers die al klachten hebben zweren
erbij. De prijzen van de scharen variëren van € 70,- voor een leerlingenmodel tot
€ 700,- voor het meest exclusieve model. Voor alle scharen geldt dat een instruc-
tiedemo bij de prijs is inbegrepen. Op
exthand.nlzijn ook veel video’s te vinden
waarin de werking van de scharen wordt gedemonstreerd en wordt uitgelegd hoe
ze de lichamelijke belasting minimaliseren.”
Afgelopen jaar heb je de salonautomatisering van Shortcuts in de Benelux geïn-
troduceerd. Waarin onderscheidt het systeem zich van andere geautomatiseerde
systemen voor salons?
“Shortcuts is een geweldige tool om in de salon efficiënter te werken, waardoor
er eenvoudigweg meer winst wordt gemaakt. Een toonaangevend bedrijf als Salon
B bijvoorbeeld werkt er al jaren mee.”
“Kenmerkend voor het systeem is dat alle verschillende onderdelen met elkaar
zijn geïntegreerd. Met andere woorden: de online agenda, het kassasysteem, het
voorraadbeheer, de sms-functie voor afspraakverificatie en een systeem waarin
klanten – desgewenst anoniem – feedback kunnen geven: werkelijk alles is met
elkaar verbonden en dat werkt natuurlijk heel prettig.”
“Ook zijn er hierdoor veel mogelijkheden voor klantgerichte acties. Vier van deze
acties worden standaard meegeleverd. Daarbij gaat het om een verjaardagsactie,
een actie die gericht is op klanten die voor het eerst in de salon zijn geweest, een
actie gericht op klanten die al een bepaalde tijd niet meer in de salon zijn geweest
en een actie die bestaande klanten beloont voor het aandragen van een nieuwe
klant, wat overigens een zeer effectieve manier is om de groep vaste klanten te
vergroten. Verder voorziet Shortcuts in een spaarsysteem, waarmee vaste klanten
punten kunnen sparen. Ook is het bijvoorbeeld weer mogelijk een e-mailing te
versturen met een bepaalde aanbieding waarbij een x-aantal punten verdiend
kunnen worden. Met andere woorden: de mogelijkheden zijn eindeloos, mits de
database met klantgegevens goed op orde is. De Shortcuts-slogan ‘Werk slim-
mer in plaats van harder’ is dus zeker geen loze kreet. In plaats daarvan kan het
systeem voor veel salons echt de basis zijn om verder te komen.”
Meer informatie: Pivot Point Nederland
Tel. 0499-330910,
www.pivotpoint.nl www.exthand.nl, www.shortcutssoftware.nl“Veertig procent van de kappers heeft
nek-, schouder-, rug- of polsklachten.
Exthand-scharen zijn ontwikkeld om deze
klachten te verminderen en te voorkomen”