Previous Page  11 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 56 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 5 11

door een mystery shopper in te zetten, want dat blijkt in de praktijk heel goed te

werken. De slogan die hierbij hoort is ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Hoe

word ik gezien door de klant?’ De mystery shopper komt eenmalig of bijvoor-

beeld tweemaal per jaar als ‘klant’ in de salon en brengt vervolgens verslag uit

van dit bezoek. De kosten die hieraan verbonden zijn, vallen erg mee. Per bezoek

wordt een bedrag van € 126,- gerekend, inclusief de rapportage.”

“Zowel voor saloneigenaren als voor de medewerkers kunnen de bevindingen

van de mystery shopper soms best confronterend zijn, maar juist hierdoor is dit

zo’n goede methode om zwakke punten aan te pakken en het niveau van de zaak

verder te verhogen. Bij iedere ‘control check’ wordt op tien verschillende thema’s

gelet, die allemaal in de eindrapportage worden meegenomen. Wanneer mede-

werkers weten dat de mystery shopper periodiek een bezoek aan de zaak brengt,

stimuleert hen dit om scherp te blijven.”

Iets heel anders is dat Pivot Point vanaf deze maand de kappersscharen van het

Franse merk Exthand aanbiedt. Waarom is dat? Per slot van rekening zijn er al

zoveel andere merken.

“De Exthand-scharen verschillen enorm van vrijwel alle andere scharen. Bij de

ontwikkeling ervan is veel onderzoek gedaan naar de lichamelijke klachten van

kappers. Die rapporten zijn behoorlijk schokkend. Zo geeft veertig procent van

de kappers aan last te hebben van schouder-, rug- of gewrichtsklachten. Ook is de

zogeheten ‘RULA’-test ingezet, waarbij op een wetenschappelijke manier wordt

vastgelegd in hoeverre een bepaald model kappersschaar het lichaam belast.

Hieruit bleek dat de meeste kappersscharen zeer belastend zijn voor bijvoor-

beeld rug, schouders, elleboog en pols. De Exthand-scharen scoorden vele malen

beter. Wel moet ik hieraan toevoegen dat het enige gewenning vergt om met een

Exthand-schaar te werken, maar zeker kappers die al klachten hebben zweren

erbij. De prijzen van de scharen variëren van € 70,- voor een leerlingenmodel tot

€ 700,- voor het meest exclusieve model. Voor alle scharen geldt dat een instruc-

tiedemo bij de prijs is inbegrepen. Op

exthand.nl

zijn ook veel video’s te vinden

waarin de werking van de scharen wordt gedemonstreerd en wordt uitgelegd hoe

ze de lichamelijke belasting minimaliseren.”

Afgelopen jaar heb je de salonautomatisering van Shortcuts in de Benelux geïn-

troduceerd. Waarin onderscheidt het systeem zich van andere geautomatiseerde

systemen voor salons?

“Shortcuts is een geweldige tool om in de salon efficiënter te werken, waardoor

er eenvoudigweg meer winst wordt gemaakt. Een toonaangevend bedrijf als Salon

B bijvoorbeeld werkt er al jaren mee.”

“Kenmerkend voor het systeem is dat alle verschillende onderdelen met elkaar

zijn geïntegreerd. Met andere woorden: de online agenda, het kassasysteem, het

voorraadbeheer, de sms-functie voor afspraakverificatie en een systeem waarin

klanten – desgewenst anoniem – feedback kunnen geven: werkelijk alles is met

elkaar verbonden en dat werkt natuurlijk heel prettig.”

“Ook zijn er hierdoor veel mogelijkheden voor klantgerichte acties. Vier van deze

acties worden standaard meegeleverd. Daarbij gaat het om een verjaardagsactie,

een actie die gericht is op klanten die voor het eerst in de salon zijn geweest, een

actie gericht op klanten die al een bepaalde tijd niet meer in de salon zijn geweest

en een actie die bestaande klanten beloont voor het aandragen van een nieuwe

klant, wat overigens een zeer effectieve manier is om de groep vaste klanten te

vergroten. Verder voorziet Shortcuts in een spaarsysteem, waarmee vaste klanten

punten kunnen sparen. Ook is het bijvoorbeeld weer mogelijk een e-mailing te

versturen met een bepaalde aanbieding waarbij een x-aantal punten verdiend

kunnen worden. Met andere woorden: de mogelijkheden zijn eindeloos, mits de

database met klantgegevens goed op orde is. De Shortcuts-slogan ‘Werk slim-

mer in plaats van harder’ is dus zeker geen loze kreet. In plaats daarvan kan het

systeem voor veel salons echt de basis zijn om verder te komen.”

Meer informatie: Pivot Point Nederland

Tel. 0499-330910,

www.pivotpoint.nl www.exthand.nl, www.shortcutssoftware.nl

“Veertig procent van de kappers heeft

nek-, schouder-, rug- of polsklachten.

Exthand-scharen zijn ontwikkeld om deze

klachten te verminderen en te voorkomen”