Previous Page  16 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 56 Next Page
Page Background

C

O L U M N

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 5

16

Toen mij in 2012 door een paar ondernemers werd gevraagd hoe ik de toe-

komst zag in onze branche, moest ik toch even goed nadenken. Immers, als er

bij uitstek een branche is, waar niet of nauwelijks grootse innovatie plaatsvindt,

dan is het in deze branche.

Uiteindelijk was mijn antwoord dat als ik het 100% voor het zeggen had, ik een

nieuwe zaak volledig op abonnementen zou richten. Dit om een paar redenen.

Allereerst ga ik ervan uit dat kwaliteit steeds meer een basale randvoorwaarde

gaat worden om überhaupt een zaak te kunnen drijven. Immers, als je daar

vandaag de dag een zooitje van maakt, is dat met alle sociale media, al dan

niet versterkt door reviews, zo rond. Voor de rest lijkt het er soms op alsof je

overal mee weg kan komen, of beter gezegd dat voor elk type salon wel een

klantengroep lijkt te bestaan.

Zo heb ik de afgelopen jaren salons gezien die zo klein waren als uw meter-

kast, of salons waar u van de grond kon eten, niet omdat het zo schoon was,

maar omdat er zoveel lag. Ook kwam ik in salons waar de halve ark van Noach

binnen leek te zitten en zag ik salons die met trots twintig jaar niet in hun

interieur geïnvesteerd hadden. Altijd een uitdaging waren de salons waarbij je

winnaar van de Iron Man moest zijn om überhaupt binnen te komen of eerst

Pluggerz in je oren moest doen om geen blijvende gehoorschade op te lopen

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk ken ik de mooie voorbeelden ook, waar alles lijkt te kloppen – maar

mijn punt is dat kennelijk voor bijna elke salon wel een doelgroep bestaat. Het

gaat dus steeds vaker om het bestieren van de overige uitdagingen, die over-

duidelijk branchebreed gelijk zijn.

-

Afnemende klanten trouw

-

Afnemende bezoekfrequentie

-

Grimmigheid in drukte

-

Afnemende gemiddelde besteding

-

Verlies van retailomzet aan het online kanaal

De ondernemers die de vraag aan mij gesteld hadden, luisterden aandachtig

en zeiden weinig. Een nieuwe salon zat in hun planning, maar het probleem

was het schrijven van het businessplan voor de beoogde financiering. In een

moment van verstandsverbijstering bood ik aan ze te helpen door middel van

het schrijven van een voorbeeldplan op mijn idee. Twee zondagen later stuurde

ik het op met de boodschap dat ze deze als leidraad aan konden houden voor

het schrijven van hun eigen plan, gebaseerd op hun eigen ideeën.

Vervolgens was het twee maanden stil. Enigszins geïrriteerd daarover besloot

ik te bellen met de vraag of hun eigen plan gelukt was. Het antwoord was

kort: “We gaan het doen”. Verbaasd vroeg ik wat precies, maar al snel werd

mij duidelijk gemaakt dat het een prima plan was, mijn plan wel te verstaan,

welke niet veranderd hoefde te worden. Ik was zowel met stomheid geslagen

als blij verrast.

Daarna ging het snel, de salon kwam er en alle bestaande structuren werden

omgegooid. De klanten betaalden nauwelijks meer via cash of pin aan de

kassa, maar hadden een abonnement waarvoor ze bepaalde diensten kregen

zonder moeilijke voorwaarden. Ze wisten van tevoren precies waar ze aan toe

waren en kochten gemakkelijker producten omdat ze voor hun gevoel tijdens

hun bezoek aan de salon nog geen geld hadden uitgegeven. Ook was er geen

reden meer om hun bezoek uit te stellen en het belangrijkste argument: het

voelde als ‘affordable luxury’! De klanten gedroegen zich als ambassadeur van

de salon.

Een nieuw format was geboren! Andere salons volgden, zelfs in verschillende

marktsegmenten en in verschillende streken, maar wel altijd zo veel mogelijk

conform het plan. De ondernemers in kwestie incasseren inmiddels meer dan

één miljoen euro per jaar en vinden cash al lang geen King meer, maar zo

2012!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklap-

pe@bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

bnfgroep.nl

Automatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een heel

eigen kijk op de kappersbranche en is daarom columnist van vaktijdschrift De

Kapper. In deze uitgave gaat Patrick in op het werken met abonnementen in

de salon.

Cash is King, of toch niet?

Pa tr i ck Kla pp e