C
O L U M N
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 5
16
Toen mij in 2012 door een paar ondernemers werd gevraagd hoe ik de toe-
komst zag in onze branche, moest ik toch even goed nadenken. Immers, als er
bij uitstek een branche is, waar niet of nauwelijks grootse innovatie plaatsvindt,
dan is het in deze branche.
Uiteindelijk was mijn antwoord dat als ik het 100% voor het zeggen had, ik een
nieuwe zaak volledig op abonnementen zou richten. Dit om een paar redenen.
Allereerst ga ik ervan uit dat kwaliteit steeds meer een basale randvoorwaarde
gaat worden om überhaupt een zaak te kunnen drijven. Immers, als je daar
vandaag de dag een zooitje van maakt, is dat met alle sociale media, al dan
niet versterkt door reviews, zo rond. Voor de rest lijkt het er soms op alsof je
overal mee weg kan komen, of beter gezegd dat voor elk type salon wel een
klantengroep lijkt te bestaan.
Zo heb ik de afgelopen jaren salons gezien die zo klein waren als uw meter-
kast, of salons waar u van de grond kon eten, niet omdat het zo schoon was,
maar omdat er zoveel lag. Ook kwam ik in salons waar de halve ark van Noach
binnen leek te zitten en zag ik salons die met trots twintig jaar niet in hun
interieur geïnvesteerd hadden. Altijd een uitdaging waren de salons waarbij je
winnaar van de Iron Man moest zijn om überhaupt binnen te komen of eerst
Pluggerz in je oren moest doen om geen blijvende gehoorschade op te lopen
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk ken ik de mooie voorbeelden ook, waar alles lijkt te kloppen – maar
mijn punt is dat kennelijk voor bijna elke salon wel een doelgroep bestaat. Het
gaat dus steeds vaker om het bestieren van de overige uitdagingen, die over-
duidelijk branchebreed gelijk zijn.
-
Afnemende klanten trouw
-
Afnemende bezoekfrequentie
-
Grimmigheid in drukte
-
Afnemende gemiddelde besteding
-
Verlies van retailomzet aan het online kanaal
De ondernemers die de vraag aan mij gesteld hadden, luisterden aandachtig
en zeiden weinig. Een nieuwe salon zat in hun planning, maar het probleem
was het schrijven van het businessplan voor de beoogde financiering. In een
moment van verstandsverbijstering bood ik aan ze te helpen door middel van
het schrijven van een voorbeeldplan op mijn idee. Twee zondagen later stuurde
ik het op met de boodschap dat ze deze als leidraad aan konden houden voor
het schrijven van hun eigen plan, gebaseerd op hun eigen ideeën.
Vervolgens was het twee maanden stil. Enigszins geïrriteerd daarover besloot
ik te bellen met de vraag of hun eigen plan gelukt was. Het antwoord was
kort: “We gaan het doen”. Verbaasd vroeg ik wat precies, maar al snel werd
mij duidelijk gemaakt dat het een prima plan was, mijn plan wel te verstaan,
welke niet veranderd hoefde te worden. Ik was zowel met stomheid geslagen
als blij verrast.
Daarna ging het snel, de salon kwam er en alle bestaande structuren werden
omgegooid. De klanten betaalden nauwelijks meer via cash of pin aan de
kassa, maar hadden een abonnement waarvoor ze bepaalde diensten kregen
zonder moeilijke voorwaarden. Ze wisten van tevoren precies waar ze aan toe
waren en kochten gemakkelijker producten omdat ze voor hun gevoel tijdens
hun bezoek aan de salon nog geen geld hadden uitgegeven. Ook was er geen
reden meer om hun bezoek uit te stellen en het belangrijkste argument: het
voelde als ‘affordable luxury’! De klanten gedroegen zich als ambassadeur van
de salon.
Een nieuw format was geboren! Andere salons volgden, zelfs in verschillende
marktsegmenten en in verschillende streken, maar wel altijd zo veel mogelijk
conform het plan. De ondernemers in kwestie incasseren inmiddels meer dan
één miljoen euro per jaar en vinden cash al lang geen King meer, maar zo
2012!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar pklap-
pe@bnfgroep.nlof te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.
Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
bnfgroep.nlAutomatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een heel
eigen kijk op de kappersbranche en is daarom columnist van vaktijdschrift De
Kapper. In deze uitgave gaat Patrick in op het werken met abonnementen in
de salon.
Cash is King, of toch niet?
Pa tr i ck Kla pp e