De Kapper nr-4 2022 Online

Om z e t v e r g e l i j k i n g Maar hoe gaat het dan nu eigenlijk? Aan de omzetcijfers is te zien dat het beter gaat met de salons. Iedere maand wordt er meer omzet gemaakt dan dezelfde maand één jaar eerder. Als we inzoomen op het tweede kwartaal van 2022, zien we dat alle drie de maanden in een plus zijn geëindigd. April met 10%, mei met 8% en juni met 6%. Natuurlijk kan dit ook nog te maken hebben met een eventuele prijsverhoging van begin dit jaar. Ondanks dat de omzet er positief uitziet, horen ook wij om ons heen dat salons het niet altijd even makkelijk hebben. Dit lijkt vooral aan de kostenkant te zitten. Kosten die nog uit de afgelopen twee jaar moeten worden goedgemaakt. OVERAL OMZETKANSEN In iedere salon zijn er omzetkansen te vinden. Voor iedereen zal dat verschillend zijn, maar je kan wél altijd je bestaande klant meer in de watten leggen. Dit ‘Hoe gaat het bij anderen?’ OMZETVERGELIJKING VAN DE KAPPERSBRANCHE DOOR DA VINCI SALONSOFTWARE ‘HOE GAAT HET EIGENLIJK BIJ ANDEREN?’ DIT IS OP HET MOMENT EEN VAN DE MEESTE GESTELDE VRAGEN BIJ DA VINCI AAN DE HELPDESK. ZEKER NA DE BIJZONDERE JAREN DIE WE ACHTER DE RUG HEBBEN. DA VINCI GEEFT DAAROM INZICHT IN HOE HET ERVOOR STAAT IN DE BRANCHE. DIT DOEN ZE DOOR DE OMZET VAN BIJNA 1700 SALONS IEDERE MAAND ANONIEM TE VERGELIJKEN MET DEZELFDE MAAND EEN JAAR EERDER. BIJVOORBEELD: DE MAAND JUNI 2022 WORDT VERGELEKEN MET DE MAAND JUNI 2021. maakte ik mee... Ik had ieder jaar dat de zon ging schijnen weer in mijn hoofd: ik moet een nieuwe zonnebril hebben. Maar het kwam er steeds niet van om naar de opticien te lopen en een nieuwe zonnebril te kopen. Ik moet er namelijk een op sterkte hebben. Dit jaar is het zowaar gelukt. Bij de opticien aangekomen vroeg ik hem ‘hoe lang is het geleden dat ik een zonnebril heb gekocht?’ Ik schrok mij een hoedje - en durf het eigenlijk niet te zeggen - in 2008 had ik voor het laatst een zonnebril gekocht! Geen wonder dat dat ding niet meer lekker zat. Ik bedacht mij dat hij een enorme kans liet liggen, een hele makkelijke kans om de omzet te verhogen. Want wat nou als deze opticien mij had herinnerd, na bijvoorbeeld twee jaar, dat het tijd is voor een nieuwe oogmeting en misschien wel een nieuwe bril. Dan had ik dus in de afgelopen veertien jaar een paar brillen extra gekocht. Dat is dus gewoon omzet die hij heeft laten liggen. Behalve dat we software maken, hebben we ook een eigen kapsalon. Dus ik vroeg mij af: pakken we dit soort kansen wel in onze eigen salon? Gelukkig kon ik daar ‘ja’ op antwoordden. Wat we doen is dat we automatisch een bericht sturen naar iedere klant die nog geen vervolgafspraak heeft gemaakt: ‘Hoi Janine, ik heb weer een plekje voor je. Kijk even op onze site www.davinciforhair.nl welk plekje je past. Tot snel! Groeten Team Da Vinci’ En dit werkt echt! Onze klanten komen hierdoor sneller naar onze salon en zo pakken we die omzetkans. Je snapt, dit regelen we in onze salon met de software van Da Vinci. Ik weet dan ook zeker dat er bij jou in de salon ook dit soort kansen zijn. Als jij ze niet ziet, ziet je collega ze misschien wel. Of bel gewoon even naar een van de collega’s hier bij Da Vinci, dan denken we met je mee. 63 De Ka p p e r n r 4 2 0 2 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4