DE KAPPER NR 4 2024 10 INTERVIEW Frank kwam in 1987 terecht bij een van de eerste kapperswinkels van Nederland, gevestigd in hartje Breda, waar hij verantwoordelijk was voor de verkoop van de producten. "Mensen kwamen vanuit het hele land naar de winkel om hun producten te kopen", herinnert Frank zich. "Dat was natuurlijk in een tijd zonder internet. Kun je je dat nu nog voorstellen?", zegt hij met een knipoog. Franks werkgever had ambitieuze plannen om een grotere kappersgroothandel op te zetten, wat Frank de kans gaf om als vertegenwoordiger aan de slag te gaan. "Dat vond ik geweldig", vertelt hij. "Kappers zijn dankbaar als je langs komt. Ze waarderen service en eerlijk advies, en dat was precies wat wij boden. Binnen korte tijd bouwden we een uitgebreide klantenkring op." Door gezondheidsproblemen zag zijn werkgever zich genoodzaakt het bedrijf te verkopen. Een nieuwe eigenaar nam de onderneming over, en Frank bleef daar jaren met veel plezier werken. Uiteindelijk werd het bedrijf echter verkocht aan een grote kappersgroothandel, wat Frank aan het denken zette. “Ik realiseerde me dat mijn ideeën en visie beter tot hun recht zouden komen als ik zelfstandig verder zou gaan. Ik wilde de persoonlijke en betrokken aanpak voortzetten die ik miste bij de grotere groothandel.” Een nieuw begin In 2006 richtte Frank zijn eigen groothandel op: Kappersgroothandel Hair Service Breda. “Vond ik het spannend om mijn eigen bedrijf te runnen? Eigenlijk niet. Ik was al jarenlang het gezicht van de twee bedrijven waarvoor ik werkte. Mijn werkgevers hadden mij veel vrijheid gegeven en ik was verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van die groothandels. Ik ben hen tot op de dag van vandaag dankbaar voor die kansen, want ik heb daar enorm veel van geleerd.” Met zijn opgedane ervaring en eigen ideeën kon Frank zijn ideale onderneming vormgeven. “Kappersgroothandel Hair Service Breda biedt alles wat een kapper nodig heeft, van hoogwaardige kappersproducten tot interieurbenodigdheden. Onze focus? Altijd de klant centraal stellen in alles wat we doen. En onze klant is uitsluitend de kapper; we verkopen niet aan consumenten. Deze specifieke visie heeft ervoor gezorgd dat bijna al mijn klanten van mijn vorige werkgevers zijn overgestapt naar ons. Dat maakt me ontzettend trots, maar bovenal dankbaar.” Dat de klant altijd centraal staat, blijkt onder meer uit het feit dat er altijd persoonlijk contact is. “Chatbots kennen wij niet”, knipoogt Frank. “Wij komen persoonlijk langs bij de kappers en zij bij ons. Persoonlijk contact is onze kernwaarde. Het is de basis van een goede klantenrelatie, daar ben ik van overtuigd.” Concurrentie en innovatie Hoewel er in de loop der jaren veel meer concurrenten zijn opgekomen, heeft dit Frank nooit afgeschrikt. “Ik heb andere groothandels nooit als concurrenten gezien. Dat klinkt misschien zelfverzekerd, maar voor ons gaat het om wat wij bieden en wie we zijn. Onze klanten blijven ons trouw vanwege onze unieke aanpak en toewijding. Andere groothandels hebben hun eigen klanten, gebaseerd op hun eigen identiteit en werkwijze. Het belangrijkste is om je te concentreren op wie je wilt zijn en wat je wilt uitstralen. Op die manier trek je klanten aan die jouw visie waarderen en bij je passen.” Volgens Frank betekent dit echter niet dat je stil moet blijven staan. “De tijden veranderen. Als je mij dertig jaar geleden had verteld hoe de kappersbranche er nu uitziet, had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Frank kwam in de kappersbranche terecht dankzij zijn zus, die haar eigen kapsalon runde. “Mijn zus liet regelmatig kappersproducten bij ons thuis bezorgen via een kapperswinkel. Op een dag ontmoette ik de bezorger, die ook de eigenaar bleek te zijn van de winkel. We raakten aan de praat en hij vroeg of ik interesse had om bij hem te komen werken. In eerste instantie wees ik het af, maar het idee bleef hangen. Uiteindelijk besloot ik het toch te proberen en ik vond het boven verwachting leuk”, vertelt Frank met een glimlach. “WIJ HEBBEN PLEZIER IN WAT WE DOEN; DAT IS DE BASIS VAN WIE WE ZIJN” Kappersgroothandels zijn er tegenwoordig in overvloed, zeker als we de online groothandels meerekenen. Ieder bedrijf heeft zijn eigen plekje in de markt veroverd door zich op unieke wijze te onderscheiden. Een bedrijf dat er wat ons betreft ook zeker uitspringt, is Kappersgroothandel Hair Service Breda. Eigenaar Frank Braspenning is in 1987 begonnen in de kappersbranche en vandaag de dag runt hij zijn eigen groothandel. De volgende generatie staat inmiddels ook al klaar, want zowel zijn zoon, dochter als zijn nichtje zijn actief betrokken bij het bedrijf, waar optimale service, eerlijk advies en persoonlijke aandacht voorop staan. Frank op 25-jarige leeftijd, toen hij in de kappersbranche startte
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4