Kapper Nr5-2021 Online

D e K a p p e r n r 5 2 0 2 1 47 PIM STUIJ “Om heel eerlijk te zijn, heeft de coronacrisis niet bijgedragen aan het bevorderen van nieuwe trends voor wat betreft de inrichting van de salon. Onze ontwikkelafdeling heeft helaas een tijdje stil gestaan. Net als al onze collega’s zijn we bezig geweest met overleven in een sterk teruggelopen markt en ik ben bang dat het nog een tijdje lastig zal zijn in deze markt.” “Echter, de coronacrisis heeft geen grote invloed gehad op de trends qua salonmeubelen, maar wel op de indeling van de salon. Met meer afstand kunnen er minder stoelen en wasbakken worden gebruikt en dus ook worden geplaatst. Dit zorgt uiteraard voor een andere, veelal rustigere, uitstraling van de salon.” “Vóór de coronacrisis zag je een duidelijke trend in natuurlijke tinten en materialen. Zo zag je meer hout in de salons. Verder zag je veel vintage kleuren van de stofferingen. Dat ze je vandaag de dag nog steeds terug. Het is echter moeilijk om te zien of in een salon met een duurzame uitstraling ook duurzame producten en grondstoffen worden gebruikt. Wij proberen in ieder geval zoveel mogelijk van deze materialen toe te passen, hoewel dat niet heel erg makkelijk is voor een producent in een kleine markt. Zo kopen we bijvoorbeeld onze onderdelen en grondstoffen in onze regio of zo nabij mogelijk in Europa. Hierop besparen we kosten van vervoer en verlagen we onze milieu-impact. We merken dat kappers steeds meer waarde hechten aan een duurzame productie, en zo hoort het ook, vind ik.” “Gelukkig zijn de kapsalons alweer enige tijd geopend en we zien dat het steeds beter gaat in de branche. In de periode dat salons gesloten waren, hadden de saloneigenaren de tijd om eens goed na te gaan wat de filosofie van het bedrijf is. Het is van groot belang dat ook de inrichting aansluit op die filosofie. Daarnaast ben ik van mening dat de inrichting van de salon mee moet gaan met de tijd. Kijk ook eens rond buiten de kapperswereld. Zo kun je bijvoorbeeld enorm veel inspiratie halen uit huizen en andere gebouwen, maar ook uit de modewereld met betrekking tot kleuren, maar ook gebruikte materialen. Je zult verstelt staan op welke ideeën je kunt komen!” Pim Stuij is Sales Director bij Salon Ambience, een van de grootste producten van salonmeubilair ter wereld. www.salonambience.com MICHEL KIELA “Het afgelopen anderhalf jaar heeft een enorme impact gehad op de kappersbranche, waaronder ook op de saloninrichting. Kappers moesten hun salon anders inrichtingen vanwege de anderhalvemeterregel. De routing moest worden aangepast en er mochten ook minder klanten naar binnen. Je zou denken dat dit zorgde voor minder omzet, maar door ruimere openingstijden te hanteren werd dit deels gecompenseerd. Diverse saloneigenaren hebben ervaren dat de nieuwe indeling veel voordelen biedt. Zo zorgt het voor meer rust in de salon, niet alleen qua bezetting, maar ook qua uitstraling. Het geeft een luxere sfeer, wat ook door de klanten als zeer prettig werd ervaren. Het geeft de klanten een gevoel dat er nóg meer aandacht voor hen is en er een speciale, rustige plek voor hen wordt gecreëerd.” “Daarnaast heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat kappers zich meer bezighouden met de uitstraling van hun salon. Ze zijn gaan nadenken of de saloninrichting nog wel bij de uitstraling en beleving van de zaak past. En zo hoort het natuurlijk ook. Ik ben van mening dat je altijd bewust bezig moet zijn met de uitstraling van je salon. In de coronacrisis lieten veel saloneigenaren via social media aan hun klanten zien dat ze zich, ondanks de sluiting, toch bezighielden met trainingen, maar ook met de uitstraling van de salon. Zo werd de inrichting vernieuwd en kregen de muren een nieuwe kleur. Daardoor lieten ze niet alleen aan hun bestaande klanten zien dat ze zich bleven ontwikkelen, maar daardoor trokken ze natuurlijk ook nieuwe klanten aan. Want hoe je het went of keert, de uitstraling van de salon is een belangrijke reden voor consumenten om wel of niet naar binnen te stappen.” “Bij de salons die hun interieur een opfrisbeurt of zelfs een geheel nieuwe uitstraling hebben gegeven, zien we vooral dat een huiselijke sfeer vaak terugkomt. Die sfeer wordt met verschillende kleuren gecreëerd. Het gebruik van kleuren is dan ook een populaire trend. Ook zien we dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Mede door de coronacrisis is er een tekort gekomen in veel grondstoffen. Mensen hechten daardoor steeds meer waarde aan producten die lang meegaan. Ook kappers zijn daar bewust mee bezig. We zien namelijk dat kappers aankopen doen voor de lange termijn en producten kiezen die op een duurzame manier zijn geproduceerd. En gelukkig maar, want we moeten allemaal ons steentje bijdragen aan een beter milieu. Bij Inline focussen we ons al jaren op duurzame producten. Ook zorgen we ervoor dat producten niet worden weggegooid, maar dat ze een nieuw leven krijgen. Bij alles wat we doen, proberen we de milieu-impact zo laag mogelijk te houden.” Michel Kiela is eigenaar van het familiebedrijf Inline, dat een rijke historie kent. Alle meubels en interieurs worden ontworpen én geproduceerd in Nederland. www.inline.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4