De Kapper nr5 2022 Online

DE KAPPER NR 5 2022 21 Bij binnenkomst worden we hartelijk ontvangen door Noemi Martin, Education Manager Benelux, en Audrey. Een warm gevoel dat binnen de gehele organisatie voelbaar is. BaBylissPRO is een groot merk, maar zo voelt het niet. De lijnen zijn kort, iedereen is betrokken bij het bedrijf en heeft hetzelfde doel: BaBylissPRO nóg succesvoller maken.” Maar hoe doe je dat, een merk nog succesvoller maken? Volgens Audrey is het van belang om altijd vooruit te blijven kijken en te durven innoveren. “We zijn nooit helemaal tevreden, want het kan altijd beter. Natuurlijk zijn we trots op wat we al hebben bereikt, maar we zijn nog niet waar we willen zijn. Ik ben van mening dat we alles in huis hebben om ons continu verder te ontwikkelen.” EIGEN R&D-CENTRUM BaBylissPRO heeft ook letterlijk alles in huis om zich te kunnen blijven ontwikkelen, aangezien er een Research & Development-centrum (R&Dcentrum) is gevestigd op de locatie in België. “Vanaf de eerste schets tot het uiteindelijke product, we ontwikkelen alles in eigen huis. Ons R&D-team bestaat uit zevenentwintig mensen, verspreid over verschillende afdelingen zoals de design-, engineer- en testafdeling”, aldus Audrey. FEEDBACK VAN AMBASSADEURS Maar alles begint natuurlijk met een idee. Noemi legt uit: “Die ideeën ontstaan vaak niet uit het niets, maar komen tot stand naar aanleiding van de feedback die we ontvangen van onze ambassadeurs. Zij werken dag in dag uit met de producten en weten als geen ander waar ze tegenaan lopen en wat ze missen. We gaan daarom regelmatig met hen in gesprek over hun ervaringen met de bestaande producten en de wensen met betrekking tot innovaties.” VAN DE TEKENTAFEL TOT DE TESTFASE Vervolgens worden de nieuwe ideeën vertaald naar de eerste schetsen, die worden ontworpen aan de tekentafel. “Aan de tekentafel worden verschillende schetsen gemaakt voor een nieuw product. Er passeren heel wat schetsen de revue voordat er een definitief concept staat, kan ik je vertellen”, glimlacht Frédéric Gilsoul, R&D Managing Director. “Nadat we op papier een concept hebben uitgedacht, wordt dit vertaald naar een 3D-programma, waar we qua design en kleur alles kunnen finetunen. Dat neemt ontzettend veel tijd in beslag, omdat het design en materiaalgebruik moet passen bij de uitstraling van BaBylissPRO, maar ook moet aansluiten op de wensen van de kappers. Een perfecte ergonomie staat daarbij bijvoorbeeld zeer hoog in het vaandel.” Het komt regelmatig voor dat er in een vervolgstap nog een nieuw idee ontstaat over het design, waarna er weer terug wordt gegaan naar de tekentafel. “Het is geen lineair, maar circulair proces. Het komt regelmatig voor dat we kleine details in het design aanpassen, dus je kunt wel raden dat het de nodige tijd in beslag neemt voordat het eerste prototype wordt geproduceerd”, aldus Frédéric. Frédéric vervolgt: “Wanneer het design van het product definitief bekend is, gaan de grafische designers aan de slag met de communicatie rondom het product, zoals de verpakkingen, de catalogus en campagnebeelden. Alles moet tot in de details kloppen, en daar horen ook de communicatie-uitingen omtrent het product bij. Een product kan nog zo mooi en goed zijn, maar als de campagnebeelden of verpakkingen daar niet op aansluiten, sla je de plank mis. Onze grafische designers hebben daarom nauw contact met de andere afdelingen om het totaalplaatje te laten kloppen.” Uiteraard wordt er ook veel tijd geïnvesteerd in de kwaliteit van het product, want dat is waar het uiteindelijk om draait. Frédéric: “Onze engineers bepalen onder meer welke motoren worden gebruikt en hoe deze in de tools worden verwerkt. Daarbij wordt met álles rekening gehouden. Zo moet een föhn bijvoorbeeld krachtig zijn, maar niet te zwaar. Daarnaast zijn een lange levensduur en gebruiksduur ook van groot belang bij al onze tools. De hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de tools is wat BaBylissPRO kenmerkt.” Zodra het eerste prototype wordt geproduceerd, begint de testfase. “De producten worden intern eerst getest op veiligheid, waar uiteraard strenge restricties voor gelden. De veiligheid van onze gebruikers staat voorop, dus daar wordt ontzettend veel in geïnvesteerd. We testen onze producten overigens niet alleen zelf, maar huren ook een externe consultant in die alles controleert volgens alle richtlijnen alvorens de producten definitief worden geproduceerd. De wetgeving verandert continu, waardoor we aan steeds strengere eisen moeten voldoen.” Christian Maes, consultant bij SGS, vertelt: “Vijfentwintig jaar geleden werd ik voor het eerst als consultant ingehuurd door BaBylissPRO. Toen deden we drie á vier keuringen per jaar, inmiddels zijn dat er meer dan tweehonderd. Dat zegt denk ik genoeg over hoe snel het bedrijf is gegroeid.” TRAININGSCENTRUM Nadat de producten intern zijn getest, gaat een selecte groep kappers aan de slag met het eerste prototype in het trainingscentrum, dat eveneens op deze locatie is gevestigd. “Dat is altijd een spannend moment voor ons”, vertelt Audrey. “De kappers zijn uiteindelijk degenen voor wie we de producten ontwikkelen en die ermee moeten werken. Zodra zij de producten uitvoerig hebben getest en hun feedback hebben gegeven, gaan we daarmee aan de slag en wordt het volgende prototype geproduceerd. We gaan net zo lang door totdat wij en de kappers 100% tevreden zijn. Als dat het geval is, dan gaat de productie van de tools van start.” Noemi vult aan: “In het trainingscentrum worden niet alleen nieuwe producten getest, maar er worden ook trainingen gegeven met de bestaande producten. Dat is niet alleen interessant voor de kappers, maar ook voor ons. De kappers blijven up-to-date van de laatste trends en technieken, en wij ontvangen feedback over onze producten. Kortom, een win-winsituatie.” Ook Hans Koopman, Algemeen Directeur Benelux, is ontzettend blij met het R&D- en trainingscentrum in België. “Het is uitzonderlijk voor een merk om een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum te hebben. Dat het centrum in de Benelux is gevestigd, biedt enorm veel voordelen.” LOPROFX Op het moment dat we in het trainingscentrum zijn, zien we de nieuwste productlijn van BaBylissPRO op de plank liggen: de LOPROFX-serie, die bestaat uit een tondeuse en trimmer. “Voor de ontwikkeling van deze tools, zijn alle productiestappen genomen die we vandaag hebben laten zien. Het gewicht, de balans en de ergonomie van de trimmer en tondeuse zijn nauwkeurig ontworpen, waardoor je er ontzettend soepel mee kunt werken. We zijn ontzettend trots op het resultaat en hebben al veel positieve reacties ontvangen”, aldus Audrey. Noemi vult aan: “De LOPROFX-serie is onlangs geïntroduceerd, maar de volgende innovaties staan alweer op de planning. En ik durf te zeggen: die zijn veelbelovend, dus houd BaBylissPRO zeker in de gaten!” Meer informatie: BaBylissPRO Tel. +31 (0)30 2219630 www.babylisspro.eu VANAF DE EERSTE SCHETS TOT HET UITEINDELIJKE PRODUCT, WE ONTWIKKELEN ALLES IN EIGEN HUIS “ ”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4