De Kapper nr5 2022 Online

DE KAPPER NR 5 2022 23 OMZETVERGELIJKING OMZETVERGELIJKING VAN DE KAPPERSBRANCHE DOOR DA VINCI SALONSOFTWARE ‘HOE GAAT HET BIJ ANDEREN?’ Hoe gaat het dan eigenlijk? Als ik kijk naar onze omzetmonitor mogen we nog steeds een plus noteren. Juli had een kleine plus van 1% en augustus zelfs een plus van 6%. Toch blijft het lastig vergelijken omdat veel salons ook prijsverhogingen hebben doorgevoerd. We hebben te maken met een nieuwe cao en natuurlijk nog de nasleep van de afgelopen jaren. Op het moment van schrijven ziet het ernaar uit dat september ook positief gaat eindigen. In de volgende editie weet ik het zeker. DENKEN VANUIT DE PORTEMONNEE VAN JE KLANT Ik was in de zomer op vakantie in Frankrijk. Op de camping wilde ik voor mijn zoontje van zes jaar een fiets huren. Dus ik liep met hem naar de fietsverhuur op de camping. Kom ik daar, zegt de man van dat bedrijf tegen mij dat ik na de middag terug moet komen om dan de fiets te huren (het was op dat moment 11:00 uur). Ik keek hem vol verbazing aan, ik snapte het niet. Die fietsen zie ik daar staan. Waarom zou het dan nu niet kunnen? Ik heb toch maar even doorgevraagd. Als ik nu die fiets wilde huren, zou ik €2,- duurder uit zijn dan in de middag. Ik ben op vakantie, wat kan mij die €2,- schelen?! En mijn zoontje wilde er NU graag op fietsen. Uiteindelijk kregen we die fiets wel mee. Wat had de meneer van de fietsverhuur moeten doen? Mij de keuze geven. Wil je het nu huren, dan kost het €2,- meer, of wil je het vanaf vanmiddag huren, dan kost het je minder. Hij dacht voor mij. En dat kan ik zelf wel. Als ondernemer zie je overal een leermoment in. Het leermoment in deze situatie? Nooit denken vanuit de portemonnee van een ander. Geef de keuze en laat je klant zelf nadenken. Het leuke is dat je als ondernemer wel invloed kan uitoefenen op de keuze van je klant. Hoe? Simpel: de behandeling die ik wil dat het meeste wordt afgerekend bovenaan zetten. Dus geen ‘Knippen’ bovenaan, maar ‘Wassen, Knippen’. Zowel voor het online boeken, zodat de klant die behandeling het snelst kiest, als in je salon, zodat je medewerkers die het snelst kiezen. In onze salon ga ik het testen. Doe je mee? Het is zo aangepast! Tenminste, als je met de software van Da Vinci werkt. LIDWIEN HEERSINK, ALGEMEEN DIRECTEUR DA VINCI SALONAUTOMATISERING ‘HOE GAAT HET EIGENLIJK BIJ ANDEREN?’ DIT IS OP HET MOMENT EEN VEELGESTELDE VRAAG BIJ DA VINCI SALONSOFTWARE AAN DE HELPDESK. ZEKER NA DE BIJZONDERE JAREN DIE WE ACHTER DE RUG HEBBEN. DA VINCI GEEFT DAAROM INZICHT IN HOE HET ERVOOR STAAT IN DE BRANCHE. DIT DOEN WE DOOR DE OMZET VAN BIJNA 1700 SALONS IEDERE MAAND ANONIEM TE VERGELIJKEN MET DEZELFDE MAAND EEN JAAR EERDER. BIJVOORBEELD: DE MAAND SEPTEMBER 2022 WORDT VERGELEKEN MET DE MAAND SEPTEMBER 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4