De Kapper nr5 2022 Online

DE KAPPER NR 5 2022 56 ... SALON X – SANDRA’S HAIRSTUDIO “DICHTBIJ ONSZELF BLIJVEN, DAT IS ONZE SUCCESFACTOR” OP 17-JARIGE LEEFTIJD LIEP SANDRA WIERSMA EEN DAGJE MEE IN EEN KAPSALON OM TE ERVAREN OF HET KAPPERSVAK IETS VOOR HAAR ZOU ZIJN. “HET WAS LIEFDE OP HET EERSTE GEZICHT”, LACHT SANDRA. HET KAPPERSVAK BLEEK OP HAAR LIJF GESCHREVEN TE ZIJN, WANT ZE IS DE BRANCHE NOOIT MEER UITGEGAAN. NA HAAR STAGE IS ZE BIJ DIEZELFDE SALON AAN DE SLAG GEGAAN ALS HAARSTYLIST EN IS ZE DOORGEGROEID TOT BEDRIJFSLEIDSTER. ZESENTWINTIG JAAR GELEDEN KREEG ZE DE MOGELIJKHEID OM DE SALON OVER TE NEMEN. DIE KANS HEEFT ZE MET BEIDE HANDEN AANGEGREPEN. Sandra komt uit een ondernemersfamilie, maar had zelf niet de ambitie om onderneemster te worden. “In de eerste jaren dat ik op de werkvloer stond, had ik niet de droom om een eigen salon te runnen. Toen ik uitgroeide tot bedrijfsleidster en steeds meer eigen ideeën ontwikkelde over de bedrijfsvoering, ontstond die ambitie wel. Op den duur wilde mijn werkgever zijn salons verkopen en kreeg ik de mogelijkheid om de salon waar ik werkzaam was, over te nemen. Ik vond het ontzettend spannend, maar besloot om er helemaal voor te gaan.” Op de vraag wat haar eigen ideeën over de bedrijfsvoering waren, is ze duidelijk: “Ik wilde dat mijn team meer inspraak zou hebben in het bedrijf. Je moet het ten slotte toch samen doen, dus het is naar mijn idee ontzettend belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan. Iedereen mag haar ideeën in de groep gooien, daardoor kunnen we als bedrijf ook verder groeien. Daarnaast wil ik geen hiërarchie in de salon. Ik ben misschien wel de eigenaresse, maar zonder een goed team waar ik op kan bouwen en dat ik kan vertrouwen, ben ik nergens. We doen het écht samen.” KAPSTER ÉN ONDERNEEMSTER Dat er geen hiërarchie in de salon is, blijkt ook uit het aantal uren dat Sandra op de werkvloer staat. “Ik draai volledig mee in de salon. Niet alleen omdat het knippen en kleuren van mijn klanten mijn allergrootste passie is, maar ook omdat ik dan weet wat er speelt op de werkvloer en waar we tegenaan lopen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet bewust bezig ben met ondernemen. Ik denk namelijk dat ik juist een betere onderneemster kan worden door veel op de werkvloer te staan.” DICHTBIJ JEZELF BLIJVEN Sandra runt haar salon al zesentwintig jaar. Een lange periode, waarin er veel is veranderd in de branche. “De concurrentie is in die jaren enorm toegenomen. Hoe we daarmee om zijn gegaan? Door dichtbij onszelf te blijven. Een groot deel van ons team werkt al meer dan twintig jaar in de zaak. We weten wie onze klanten zijn, hoe we met hen om moeten gaan en hoe wij hen het beste kunnen voorzien van het beste advies en de juiste behandeling. Daar hebben we al die jaren op vertrouwd en het is gebleken dat onze klanten onze aanpak waarderen.” Sandra vervolgt: “Als je dichtbij jezelf blijft, denken veel mensen dat je daarmee bedoelt dat je niet verandert, maar dat is niet waar. We hebben ons in de afgelopen jaren continu ontwikkeld op verschillende vlakken, zoals educatie. Niet alleen omdat we de kwaliteit van onze behandelingen willen waarborgen voor onze klanten, maar ook om het team te inspireren en gemotiveerd te houden. Als kapper ben je nooit uitgeleerd en dat vind ik zo mooi aan dit vak. Je kunt jezelf continu blijven ontwikkelen.” SAMENWERKING MET LISAP BENELUX BV Als je jezelf wilt blijven ontwikkelen, moeten er volgens Sandra soms belangrijke keuzes gemaakt worden. Een belangrijke keuze die ze gedurende de coronacrisis heeft gemaakt, is om de samenwerking met een ander merk aan te gaan. Sandra legt uit: “Gedurende de lockdowns ben ik tot het besef gekomen dat ik meer uit mezelf, mijn team en de salon kon halen door de samenwerking met een ander merk aan te gaan.” De keuze voor een ander merk, viel op Lisap Milano. De reden dat Sandra voor Lisap Milano heeft gekozen, is de kwaliteit van de producten en de korte lijnen met de Nederlandse distributeur van het merk, Lisap Benelux BV. “De uitstraling van het merk

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4