De Kapper nr5 2022 Online

de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | O k t o b e r 2 0 2 2 | 2 2 e j a a r g a n g n o . 5 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY BABYLISSPRO BLIJFT INNOVEREN Saloninrichting Special

www.diapason-onl ine. com scan me DECO POWDER DUST FREE WITH WHEAT PROTEIN DECO POWDER DUST FREE WITH DIAPLEX DECO CREAM WITH ACTIVE CARBON

DE KAPPER NR 5 2022 3 Colofon en De Visie De Visie de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | O k t o b e r 2 0 2 2 | 2 2 e j a a r g a n g n o . 5 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY BABYLISSPRO BLIJFT INNOVEREN Saloninrichting Special Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Else Witten (redacteur) e.witten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl Op het moment dat ik deze Visie schrijf, is het kabinet in debat over het steunpakket om de gevolgen van de hoge energierekening te dempen. De kans is groot dat er maatregelen zullen worden getroffen voor zowel particulieren als ondernemers, maar dat de kosten hoger zullen zijn dan voorheen, staat vast. In de afgelopen jaren is duurzaamheid al een terugkerend gespreksonderwerp geweest binnen de kappersbranche, maar nu ontkomen we er écht niet meer aan. En dat is misschien zo slecht nog niet. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind het ontzettend vervelend dat iedereen hier hard door wordt getroffen, maar het zet je wel aan het denken. We moeten namelijk bewuster omgaan met ons energie- en gasverbruik. Niet alleen voor de portemonnee, maar bovenal voor het milieu. Steeds meer ondernemers zijn zich al bewust van de impact die ze maken op het milieu. Zo kiezen kappers vaker voor duurzame kappersmerken, recyclen ze de productverpakkingen en zelfs het haar en wordt er bewuster omgegaan met het energieverbruik. Ook qua interieur zijn kappers bewust bezig met duurzaamheid. Er wordt gekozen voor duurzame materialen én kwaliteitsproducten, omdat die een langere levensduur hebben. Volgens interieurspecialisten hebben de grote investeringen in saloninrichting niet alleen te maken met duurzaamheid, maar ook met de coronacrisis. Je zou denken dat er minder geïnvesteerd wordt in saloninrichting, maar niets is minder waar. Dat komt, denk ik, voornamelijk doordat men door de coronacrisis bewuster is gaan ondernemen. En als je bewust bezig bent met je onderneming, hoort daar ook de juiste uitstraling bij. De uitstraling van de salon laat namelijk in één oogopslag zien waar je voor staat en welke doelgroep je wilt aanspreken. En dat is wat je wilt, toch? Iemand die dat beaamt, is Shirley van Dijk, eigenaresse van Salon Bloom. Onlangs opende zij haar tweede vestiging in Almere. Wat haar doel met de verbouwing was? Haar eigen visie tot uiting brengen. Luxe en warmte vloeien perfect in elkaar over, en dat is precies wat Shirley wilde. Iemand die heeft gekozen voor een hele andere uitstraling, is Danny Boulker, eigenaar van Kappers van Maarssen. Duidelijk en strak, zo kun je de nieuwe uitstraling van zijn salon omschrijven. De omschrijving ‘duidelijk en strak’ past trouwens ook bij ónze nieuwe vormgeving. Net zoals jullie bewust bezig zijn met het opfrissen van je saloninterieur, zijn wij dat met ons magazine. Waar ook een flinke opfrisbeurt heeft plaatsgevonden, of beter gezegd een complete verbouwing, is bij Keune Haircosmetics. De afgelopen periode hebben er ontzettend veel ontwikkelingen plaatsgevonden bij het familiebedrijf, en de nieuwe (content)studio is er daar één van. Deze nieuwe locatie ademt creativiteit en inspiratie. Over inspiratie gesproken, in deze editie geven we een inkijk in het tweede lookbook van Mari van de Ven als Creative Director voor L’ANZA Benelux. Verder besteden we uitgebreid aandacht aan een nieuw merk op de Nederlandse markt: pH Plex. We gaan in gesprek met het team van BeyondBeautyLabels, de distributeur van pH Plex in Nederland en België, om alles te weten te komen over deze innovatie binnen de kappersbranche. Veel leesplezier! DE UITSTRALING VAN DE SALON LAAT IN ÉÉN OOGOPSLAG ZIEN WAAR JE VOOR STAAT “ ”

DE KAPPER NR 5 2022 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW In juli verwelkomde Keune Haircosmetics met trots Mark van Westerop als Global Ambassador Color & Style. We gaan met Mark in gesprek over zijn keuze voor Keune en zijn rol binnen het bedrijf. Daarnaast vertellen zowel Mark als Trijntje Hoekstra, Educatie Manager Nederland, ons alles over de educatieplannen van Keune. En we kunnen je vertellen: die zijn veelbelovend! P. 20 COVERSTORY BaBylissPRO timmert flink aan de weg. Wat de sleutel tot het succes is? Volgens Audrey Gilson, Marketing Manager Benelux, zijn dat verschillende factoren. Het team van vaktijdschrift De Kapper reisde af naar België, waar we zelf ervaarden wat de succesfactoren van BaBylissPRO zijn. P. 14 INLINE Onlangs werden de twee salons van Danny Boulker, Van Krimpen en Basic Kappers, samengevoegd tot één salon: Kappers van Maarssen. En bij een nieuw concept, hoort ook een nieuwe uitstraling, vindt Danny. We gaan met hem in gesprek over zijn carrière en de vernieuwde salon, die in samenwerking met Inline tot stand is gekomen. P. 26 MILK_SHAKE© milk_shake, dat in Nederland onder het portfolio van z.one lab valt, is een innovatief merk dat zich kenmerkt door de frisse en hippe uitstraling, evenals de hoge kwaliteit van de producten. In de afgelopen jaren heeft milk_shake veel geïnvesteerd in het kleurassortiment, om zo een nog completer aanbod te kunnen bieden. 10 14 20 26

DE KAPPER NR 5 2022 5 P. 32 PH PLEX© Haarkleuren, blonderingen en permanenten zijn berucht omdat ze het haar broos, dun en kwetsbaar maken. Toch wil niemand kiezen tussen gezond haar of een mooie kleur. Om die reden is pH Plex© ontworpen. Met deze Protect & Repair-behandeling, die uit twee stappen bestaat, hoeven klanten niet meer te kiezen tussen gezond, glanzend haar en diens favoriete haarkleur. P. 44 L’ANZA Het tweede lookbook van Mari van de Ven als Creative Director voor L’ANZA Benelux is een feit. Voor de najaars- en winterlooks van 2022 liet Nederlands bekendste make-up artist en hairstylist zich inspireren door de jaren ‘90 en ‘00. P. 40 GUY SARLEMIJN DESIGN Toen Shirley van Dijk aan de opleiding Schoonheidsspecialiste begon, had ze nooit verwacht dat ze jaren later een eigen kapsalon zou runnen. Inmiddels is ze de trotse eigenaresse van Salon Bloom in Almere. In juni opende Shirley een tweede vestiging, eveneens in Almere. We gaan met haar in gesprek over deze beslissing en de verbouwing, die is gerealiseerd door Guy Sarlemijn Design. P. 56 Salon X – Sandra’s Hairstudio Op 17-jarige leeftijd liep Sandra Wiersma een dagje mee in een kapsalon om te ervaren of het kappersvak iets voor haar zou zijn. “Het was liefde op het eerste gezicht”, lacht Sandra. Het kappersvak bleek op haar lijf geschreven te zijn, want ze is de branche nooit meer uitgegaan. 32 40 44 56

DE KAPPER NR 5 2022 6 KORT NIEUWS De nieuwe 18.21 Man Made Grit Bar is een milde, verzorgende zeep die helpt om dode huidcellen te verwijderen en een fris gezicht te onthullen, terwijl hydraterende eigenschappen de dorstige huid stillen. Doordrenkt met hoogwaardige ingrediënten zoals glycerine, quinoa, jojoba en macadamianootolie, zal deze niet-uitdrogende zeep de huid kalmeren en een blijvende frisse indruk achterlaten door het nieuwe mannelijke aroma van Absolute Mahogany. Meer informatie: Ministry of Beauty Tel. +31 (0)55 5431111 www.1821manmade.eu 18.21 MAN MADE INTRODUCEERT EEN EXFOLIËRENDE, HYDRATERENDE ZEEP VOOR MANNEN: DE GRIT BAR. EXFOLIËREN IS EEN HUIDVRIENDELIJKE MANIER OM HUIDCELLEN VAN DE BOVENSTE HUIDLAAG TE VERWIJDEREN, OOK WEL SCRUBBEN GENOEMD. 18.21 MAN MADE GRIT BAR: EXFOLIËRENDE, HYDRATERENDE ZEEP VOOR MANNEN Na een aantal intensieve jaren, is er bij de ANKO hard gewerkt aan een nieuwe strategie en het toekomstgericht maken van de vereniging, met een sterk bestuur en een professioneel kantoor. Nu deze mooie stappen gezet zijn, was Van Unen na zes jaar toe aan een nieuwe uitdaging. “Ik ben trots op de ontwikkeling die de vereniging heeft doorgemaakt en de plannen die er nu liggen. Ik zal het stokje zorgvuldig en vol vertrouwen overdragen aan Therèse.” Voor Therèse van ‘t Westende-de Bijl is de verenigingswereld de rode draad in haar loopbaan. Na een aantal jaren voor commerciële organisaties met een focus op branche- en beroepsorganisaties te hebben gewerkt, maakte ze in 2013 de overstap naar de verenigingswereld als directiesecretaris van de Landelijke vereniging van Artsen in Dienstverband. In 2017 werd ze algemeen directeur van het Register Belastingadviseurs. Deze beroepsvereniging vertegenwoordigt 6.500 fiscalisten met een focus op de mkb-adviespraktijk. Therèse verheugt zich op de nieuwe uitdaging: “Ik zie een branche met duidelijke ambities en uitdagingen en dat vraagt om krachtige belangenbehartiging en een club die staat voor haar leden. Daar ga ik me de komende jaren hard voor maken. Samenwerken en verbinding zoeken staan wat mij betreft daarbij centraal. Ik kijk ernaar uit om met de leden, het bestuur en het bureau invulling te geven aan de verenigingsstrategie, zodat ANKO een nóg krachtigere vereniging wordt, die haar leden optimaal kan bedienen.” ANKO-voorzitter Maurice Crusio: “Wijnand heeft de ANKO in de afgelopen jaren op een menselijke en deskundige wijze geleid. Ik ben heel blij dat we met Therèse een ervaren mkb-verengingsdirecteur aan DIRECTEUR WIJNAND VAN UNEN VERTREKT BIJ DE ANKO. HIJ WORDT 1 NOVEMBER OPGEVOLGD DOOR THERÈSE VAN ‘T WESTENDE-DE BIJL, DIE NU NOG WERKZAAM IS ALS ALGEMEEN DIRECTEUR VAN HET REGISTER BELASTINGADVISEURS. ANKO VERWELKOMT NIEUWE DIRECTEUR ons hebben weten te verbinden, zodat we onze leden zo goed mogelijk terzijde kunnen staan bij de uitdagingen in de branche en het succesvol ondernemen.” Meer informatie: ANKO www.anko.nl

Hierdoor is het product, in tegenstelling tot andere Plexen op de markt met een lagere pH waarde, eenvoudig in gebruik, zonder dat de inwerktijd, het recept of de pH waarde van de verf of het oxidatiemiddel verandert. Door de unieke en met meer dan 54 patenten beschermde formule wordt het haar optimaal beschermd en hersteld, zonder dat een ingewikkelde dosering of weging noodzakelijk is. Terwijl de Bonding Technology van andere Plex producten beweren te reageren met slechts ÉÉN type aminozuur van het haar, reageert het actieve ingrediënt van pH Plex met ALLE typen aminozuren van het haar. Daarom pakken we het hele haar aan, niet slechts een deel ervan. In tegenstelling tot andere Plexen verandert pH Plex de pH waarde van de kleurmix niet. pH Plex is het enige plex product op de markt met een optimale pH-waarde van 9,0! pH Plex kent een zeer eˆectieve werking door de reactie met alle aminozuren van het haar! *gemiddelde pH waardes van de verschillende merken Aantrekkelijke marges en behandelingsprijs en voordelige aankoop van individuele producten mogelijk. pH Plex is tevens te gebruiken als haar herstellende stand-alone treatment. Profiteer tot het einde van 2022 van de introductieaanbieding! Vind de gebruiksaanwijzing en antwoord op de meeste gestelde vragen op www.ph-plex.nl www.ph-plex.nl +31 (0)85-8769941 De Groote Heeze 27 - 6598AV Heijen Gessel 7 - 3454MZ Utrecht „pH Plex is de grootste innovatie in haarverzorging sinds we Plex-producten zijn gaan gebruiken“ - Thommy Stöber, meervoudig wereldkampioen Test pH Plex nu GRATIS met de bijgevoegde test sachet. Geschikt voor alle merken kleuringen en blonderingen! Geen test sachet gevonden? Vraag er hier gratis 1 aan! Waarom pH Plex? pH Plex beschermt en herstelt het haar – van binnenuit!

DE KAPPER NR 5 2022 8 KORT NIEUWS Alle draadloze WAHL-apparaten, zoals de CORDLESS LEGEND, CORDLESS MAGIC CLIP, CORDLESS SENIOR en CORDLESS SUPER TAPER, kunnen eenvoudig op dit apparaat worden geplaatst en vervolgens probleemloos worden opgeladen. Zowel de nieuwe 5V- als de oude 4V-versie van het WAHL draadloze apparaat passen in de nieuwe oplaadstandaard. De standaard is van bijzonder hoge kwaliteit en blinkt uit door zijn moderne, compacte design. Dankzij de kabelrotatiefunctie is hij gemakkelijk te gebruiken. De chaotische dagen van lange kabels en slordig verspreide apparaten zijn nu echt voorbij. Kappers die hun salon het liefst netjes en minimalistisch hebben, zullen veel plezier beleven aan de nieuwe oplaadstandaard. Meer informatie: Wahl Nederland BV Tel. +31 (0)571 268360 | www.wahl.nl WE HOUDEN ALLEMAAL VAN DE KLEINE GADGETS DIE ONZE DAGELIJKSE ROUTINE IN DE SALON GEMAKKELIJKER MAKEN, EN DE NIEUWE OPLAADSTANDAARD VAN WAHL IS ZEKER ZO’N PRODUCT. DEZE HOOGWAARDIGE, STEVIGE EN EXTRA VERZWAARDE KLEINE STANDAARD ZIET ER NIET ALLEEN GEWELDIG UIT, HIJ NEEMT OOK WEINIG RUIMTE IN BESLAG EN ZORGT VOOR MEER ORDE IN DE SALON. COMFORTABELE OPLAADSTANDAARD VOOR DRAADLOZE TONDEUSES VAN WAHL JAGUAR INTRODUCEERT SET SO GLAMOROUS De stijlvolle zilverkleurige gereedschapsrol, ROLL-UP BAG SILVER, voor scharen en andere gebruiksvoorwerpen (formaat geopend: B 46 x H 26 cm) en een hittebestendige en warmtegeleidende professionele föhnborstel, genaamd ONE 33, met aluminium body (Ø 33 mm) maken de glamoureuze set compleet. De hoogwaardige ‘metallic deep purple’ coating en de eendelige ergonomische borstelelement voldoen aan de hoogste eisen. De Limited Edition SO GLAMOROUS-set is vanaf november beschikbaar bij alle deelnemende groothandels, zolang de voorraad strengt. Meer informatie: Jaguar Tel. +49 (0)212 252070 www.jaguar-solingen.com MET DE SOGLAMOROUS 5.5’’ HAARSCHAAR INOFFSET DESIGN BRENGT JAGUAR GLITTER EN GLAMOUR NAAR SALONS. DE HOOGWAARDIGE TITANIUM-HOOGGLANSCOATING ‘DEEP PURPLE’ SCHITTERT NIET ALLEEN, MAAR ZORGT OOK VOOR EEN EXTREEM LANGE LEVENSDUUR EN BESCHERMING TEGEN NIKKELALLERGIE. DEZE PROFESSIONELE SCHAAR UIT DE JAGUAR WHITE LINE BIEDT LANGDURIG SCHERPTE EN IS UITERMATE GESCHIKT VOOR HET SLICEN.

DE KAPPER NR 5 2022 9 KAPPERSBENODIGDHEDEN DIVA PRO STYLING INTRODUCEERT DE NIEUWE MICRO 5000 PRO FÖHN Het compacte formaat doet geen afbreuk aan deze föhn. De föhn wordt geleverd met een Torque DC-motor met het vermogen van een AC-motor. De Micro 5000 PRO beschikt over drie warmte- en twee snelheidsinstellingen, naast twee mondstukken. Deze innovatieve föhn is verkrijgbaar in twee prachtige kleuren, in strak zwart en stijlvol roségoud, zodat je de föhn kunt afstemmen op jouw saloninterieur. Bij Diva Pro Styling draait alles om het maken van tools waarmee je geweldige kapsels kunt creëren. Daarom is de voorgrill van de föhn doordrenkt met de beroemde combinatie van macadamia, arganolie en keratine (MAK-mix). Perfect voor een ultraglanzende en gladde afwerking. De Micro 5000 Pro is ook uitgerust met een ionisch conditioneringssysteem, dat helpt kroezen en statische elektriciteit te verminderen. Samen met de MAK-mix zorgt dit ervoor dat je elke keer weer perfect kunt föhnen. Meer informatie: Diva Pro Styling helpdesk@saloneurope.com www.divapro.co.uk DE NIEUWE MICRO 5000 PRO FÖHN BRENGT NIEUWE INNOVATIES IN DE KAPPERSBRANCHE. DE FÖHN WEEGT 407 GRAM, WAARDOOR HET DE ULTIEME MUSTHAVE IS VOOR ELKE STYLIST. DE FÖHN IS SUPER COMPACT EN PAST IN ELKE STYLINGSET. BIJ DIVA PRO STYLING DRAAIT ALLES OM HET MAKEN VAN TOOLS WAARMEE JE GEWELDIGE KAPSELS KUNT CREËREN “ ”

DE KAPPER NR 5 2022 10 INTERVIEW Dit jaar won Mark voor de derde keer de felbegeerde Coiffure Award ‘Hairdresser of the Year’, waardoor hij tot de Hall of Fame behoort. “Gedurende mijn carrière heb ik altijd een doel voor ogen gehad. Nadat ik voor de derde keer de Coiffure Award ‘Hairdresser of the Year’ gewonnen had, heb ik mezelf de vraag gesteld wat mijn volgende stap zou zijn. Ik wil namelijk gemotiveerd en geinspireerd blijven en mezelf continu blijven ontwikkelen. Stilstaan is achteruitgaan, en dat gezegde komt niet in mijn woordenboek voor”, glimlacht Mark. AMBITIES WAARMAKEN Mark kende het merk Keune al, maar had er nog nooit mee gewerkt. Toch besloot hij om de samenwerking met Keune aan te gaan. “Waarom? Omdat ik zag welke ontwikkeling het merk de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Toen ik met het bedrijf in gesprek ben gegaan, hun ambities aanhoorden en welke rol ik daar volgens hen in kon spelen, was ik direct enthousiast.” “Ik ben educator, inspirator, maar tegelijkertijd ook ondernemer. Als creative artist droom ik groot, als ondernemer wil ik het verschil maken en als educator wil ik inspireren. Kortom, op al deze vlakken wil ik kunnen excelleren. In mijn ‘THE SKY IS THE LIMIT’ BIJ KEUNE HAIRCOSMETICS IN JULI VERWELKOMDE KEUNE HAIRCOSMETICS MET TROTS MARK VAN WESTEROP ALS GLOBAL AMBASSADOR COLOR & STYLE. HIJ SLUIT ZICH AAN BIJ HET KEUNE GLOBAL COLLECTIVE, EEN COLLECTIEF DAT BESTAAT UIT ELF INTERNATIONALE HAARKUNSTENAARS DIE TOT DE ABSOLUTE TOP BEHOREN. DEZE AMBASSADEURS ZIJN NAUW BETROKKEN BIJ SHOOTS, CONTENTCREATIE, INTERNATIONALE SHOWS EN EDUCATIEPROGRAMMA’S. WE GAAN MET MARK IN GESPREK OVER ZIJN KEUZE VOOR KEUNE EN ZIJN ROL BINNEN HET BEDRIJF. DAARNAAST VERTELLEN ZOWEL MARK ALS TRIJNTJE HOEKSTRA, EDUCATIE MANAGER NEDERLAND, ONS ALLES OVER DE EDUCATIEPLANNEN VAN KEUNE. EN WE KUNNEN JE VERTELLEN: DIE ZIJN VEELBELOVEND! gesprek met Keune kreeg ik direct het gevoel dat ik samen met hen mijn ambities kon waarmaken. Daarnaast voelde ik mezelf direct thuis bij het bedrijf, wat ook een belangrijke reden was om de samenwerking met het merk aan te gaan. Ik kan namelijk alleen presteren als ik me veilig voel en omringd word met mensen die het beste met mij voor hebben en waar ik door geïnspireerd raak. Bij Keune is dat absoluut het geval. Ik ben er heilig van overtuigd dat iedereen bij Keune elkaar naar een hoger niveau kan tillen.” ‘THE SKY IS THE LIMIT’ Volgens Trijntje is de rol van Global Ambassador Color & Style Mark op het lijf geschreven. “Zijn aanstekelijke enthousiasme, creatieve meesterbrein en onmiskenbare talent zorgen ervoor dat hij deze functie perfect kan invullen.” Op de vraag wat zijn functie precies inhoudt, antwoordt Mark: “In mijn rol als Global Ambassador ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onder andere mijn eigen Color & Style-collectie. Hierin word ik volledig vrij gelaten, wat ik enorm prettig vind. Vervolgens wordt er op basis van de collectie ook een educatieprogramma uitgerold, voor zowel Nederland als het buitenland. Kortom, ik krijg alle vrijheid én de tools uitgereikt om mijn eigen collectie te ontwikkelen en vervolgens te delen met de rest van de wereld.

DE KAPPER NR 5 2022 11 Daarnaast zal ik ook meewerken aan verschillende shows, campagne-shoots en events. Van al deze dingen krijg ik zóveel energie. ‘The sky is the limit’ bij Keune, daar houd ik van. Als kapper word je echt aangemoedigd om niet in beperkingen, maar mogelijkheden te denken. Durf groots te denken, dat is wat Keune haar ambassadors wil meegeven.” Trijntje vult aan: “Je bent hier geen nummer, in tegendeel. De lijnen zijn kort, waardoor er snel geschakeld kan worden als iemand een goed idee heeft. Kortom, de kappers worden écht gehoord en gestimuleerd om mee te denken, zij maken het merk tot een succes. Dat begrijpen ze bij Keune als geen ander.” E-LEARNING Zo kwam Keune onder andere via haar ambassadors tot de conclusie dat er steeds meer behoefte was aan E-learning. Trijntje legt uit: “Gedurende de lockdowns hebben we verschillende webinars georganiseerd, die goed aansloegen. Echter ben je bij een webinar gebonden aan een bepaald moment, dat is niet meer van deze tijd. Daarom hebben we een E-learning-programma ontwikkeld, dat kappers kunnen volgen op het moment dat het hen uitkomt. Op die manier kun je, wanneer je wilt en geheel in je eigen tempo, je kennis verbreden. Kortom, het E-learning-programma is een laagdrempelige manier om up-to-date te blijven van de laatste trends en technieken.” NIEUW OPLEIDINGSCENTRUM Keune heeft de afgelopen periode niet alleen geïnvesteerd in online educatie, maar ook in een fysiek opleidingscentrum. Trijntje: “Wij geloven in de combinatie tussen online en fysieke educatie. Het kappersvak is en blijft een praktijkvak. Kappers willen ruiken, voelen en ervaren wat de producten doen. Wij geven educatie op verschillende Keune Academy’s door het hele land. Naast E-learning breiden we het fysieke educatieprogramma ook steeds meer uit, dus hebben we een nieuwe (content)studio geopend op ons hoofdkantoor in Soest, een prachtige, inspiratievolle en duurzame ruimte die van alle gemakken is voorzien!” De nieuwe (content)studio ademt creativiteit. En dat is waar het bij Keune om draait. Trijntje: “Het opleidingscentrum heeft als doel om elkaar te inspireren. Er is geen sprake van een hiërarchie. Natuurlijk worden de trainingen geleid door één van onze educators of artists, maar dat wil niet zeggen dat de kappers geen inbreng hebben. Iedereen kan van elkaar leren, dat maakt de trainingen ook zo interessant. Op deze nieuwe, inspirerende locatie kun je met elkaar sparren en je creativiteit de vrije loop laten. Daarnaast is het voor Keune ontzettend interessant hoe de kappers op de producten reageren. Dit wordt allemaal meegenomen in de ontwikkeling van nieuwe producten. De kappers staan aan de basis van nieuwe producten, zij moeten er uiteindelijk ook mee werken en daarmee het beste uit zichzelf kunnen halen.” AMBASSADOR PROGRAMMA De ondersteuning op het gebied van educatie is onderdeel van het Ambassador Programma, een programma dat salons ontzorgt op het gebied van educatie, marketing en management. Dit geeft Keune-salons de tools om nog meer uit hun salon te halen en zich zakelijk en creatief verder te ontplooien. Met het Ambassador Programma laat Keune eveneens zien dat niemand een nummer is. Trijntje legt uit: “Onze Business Developers gaan eerst bij een ambassador langs om de wensen en behoeften te bespreken. Zo stellen we samen met de ambassador en educator een persoonlijk educatieplan op. Niemand is namelijk hetzelfde. Zo heeft de één meer behoefte aan kleurtrainingen, wil een ander bijvoorbeeld dat iedere werknemer een ander traject volgt en weer iemand anders wil juist dat iemand van het team een training volgt om tot bedrijfsleidster uit te groeien. Kortom, alles is mogelijk en alles is bespreekbaar. We kijken samen met de salon waar hij of zij naartoe wil groeien. Daarbij is de grootte van de salon niet van belang, het gaat erom om wat je wilt bereiken. We zijn geen merk dat producten verkoopt, we zijn een businesspartner die op verschillende vlakken ondersteuning biedt als je daar behoefte aan hebt.” EXCLUSIVITEIT Iets waaruit ook blijkt dat Keune er alles aan doet om de kapper te ondersteunen, is de beslissing om alle producten uit de groothandels te halen. Deze beslissing is ook één van de redenen voor Mark geweest om voor het merk te kiezen. “Ik vind het, net als veel andere kappers, frustrerend dat de consument de producten online tegen een veel lagere prijs koopt, terwijl wij veel moeite steken in het adviseren van de juiste producten. Wij willen ook geld verdienen, we zijn ten slotte ondernemers. Doordat Keune exclusiviteit voor de salons garandeert, laten ze zien dat ze volledig trouw zijn aan de kappers en in hen geloven. Dat waardeer ik enorm. Nu is het aan ons, de kappers, om dat vertrouwen ook waar te maken.” Mark kan niet wachten om in de toekomst samen met Keune verder te groeien. “Keune heeft de bal voor het doel gelegd. Nu is het aan mij om die bal erin te schieten. En ik kan je vertellen: die gaat dwars door het net heen. Er staan zoveel spannende ontwikkelingen op de planning. Ik kan niet wachten!” Meer informatie: Keune Haircosmetics Tel. +31 (0)35 6016161 | www.keune.com

DE KAPPER NR 5 2022 12 KORT NIEUWS De J-CUT 60 Li COPPER is voorzien van een duurzame lithium-ionenaccu met een extreem lange gebruiksduur van vier uur. De krachtige, snel draaiende motor met een drietraps toerentalinstelling (5.000 - 7.000 omw/min) en intelligente, constante aanpassing van het toerental heeft niet alleen een lange levensduur, maar is ook erg betrouwbaar, ongeacht de dikte van het haar. Tegelijkertijd werkt de J-CUT 60 Li COPPER trillingsarm en vrijwel geluidloos. Het snijblad van kwalitatief hoogwaardig roestvast staal met titaan-coating, met beweegbaar keramisch mes, heeft vier verschillende kniplengtes (ca. 1,0 -1,9 mm) en wordt aangevuld met vier opsteekkammen (3/6/9/12 mm). De tondeuse beschikt verder over een indicator voor de aanduiding van de accustatus op het LCD-display en een controlelampje voor het bijvullen van olie. De oplaadduur bedraagt drie uur. Meer informatie: Jaguar Tel. +49 (0)212 252070 www.jaguar-solingen.com DE PROFESSIONELE TONDEUSE J-CUT 60 LI VAN JAGUAR IS VANAF NU OOK VERKRIJGBAAR IN DE TRENDY KLEUR COPPER. DE J-CUT 60 LI VAN JAGUAR IS VERKRIJGBAAR IN DE KLEUR COPPER “Ik ben verheugd om mijn liefde voor haar en mode te combineren bij Balmain Hair Couture en na verschillende projecten die we samen hebben uitgevoerd, ben ik er trots op om eindelijk deel uit te maken van het team.” Haar kracht ligt in het versterken van de business van professionele beautypartners via educatie door het geven van creatieve lessen, inspirerende seminars en presentaties. Wat Ilham het meest interesseert aan het zijn van een haarstylist, is om op zoek te gaan naar het verborgen potentieel en de schoonheid die er in de wereld en in ieder van ons is. Ilham gelooft dat hard werken, toewijding, voortdurende inspanning, doorzettingsvermogen en veel geduld het belangrijkste zijn. Ilham is een old school kapper en gelooft dat het uitoefenen van het kappersvak vakmanschap, techniek en perfectie is. MET TROTS KONDIGT BALMAIN HAIR COUTURE ILHAM MESTOUR AAN ALS DE NIEUWE ARTISTIC DIRECTOR VOOR HET MERK. IN HAAR NIEUWE FUNCTIE ZAL ILHAM EEN BELANGRIJKE ROL GAAN SPELEN BIJ HET CREËREN VAN CAMPAGNES, TRENDCOLLECTIES EN BIJ HET VERBETEREN VAN CREATIEVE EN INSPIRERENDE INPUT AAN ONDER ANDERE HAARSTYLISTEN IN DE VORM VAN CREATIES, PRESENTATIES, COMMUNICATIE EN EDUCATIE. BALMAIN HAIR COUTURE VERWELKOMT ILHAM MESTOUR ALS ARTISTIC DIRECTOR Meer informatie: Balmain Professional Tel. +31 (0)15 3804802 www.balmainhair.com

COMFORTEL EUROPE STOCKIST SA LON FURN I TURE SHOWROOM ZUID-KAVELSEDIJK 3 3291 LX STRIJEN OPEN EVERY SUNDAY 12-17 WWW.GUYSARLEMIJN.COM INFO@GUYSARLEMIJN.COM PHONE +31 (0) 10 303 1600 WHATSAPP 31 (0) 6 57 83 86 88 BLAKE TEXTURED BLACK Salon Chair ARIA TAN Salon Chair with Matte Black Round Omega Base €479,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black Round Omega Base €455,- with Matte Black Round Omega Base €499,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black Round Omega Base €449,- with Matte Black Round Omega Base €385,- with Matte Black Round Omega Base €545,- JOEY Salon Chair ROSIE Salon Chair with Brushed Chrome Round Omega Base €475,- with White 5 Star Capital Base €435,- HARPER Salon Chair STOCKHOLM Salon Chair FRANKA Salon Chair CHLOE TAN Salon Chair DAWN Salon Chair with White 5 Star Capital Base €435,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- with Matte Black 5 Star Capital Base €409,- with White 5 Star Capital Base €459,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- with Matte Black Round Omega Base €469,- ROXANNE Salon Chair with Matte Black 5 Star Capital Base €429,- with Matte Black 5 Star Capital Base €415,- with Matte Black 5 Star Capital Base €349,- with Matte Black 5 Star Capital Base €499,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- CHLOE Salon Chair with Matte Black Round Omega Base €399,- with Matte Black 5 Star Capital Base €369,- ECO Salon Chair

DE KAPPER NR 5 2022 14 SALONINRICHTING DUIDELIJK EN STRAK, ZO KUN JE DE UITSTRALING VAN KAPPERS VAN MAARSSEN OMSCHRIJVEN Na de middelbare school begon Danny aan de Mbo-opleiding Bank- en Verzekeringswezen, maar hij kwam er al snel achter dat de opleiding niets voor hem was. “Ik was ingeloot om in militaire dienst te gaan, maar voordat ik kon starten, moest ik nog een half jaar overbruggen. Mijn vrouw kende ik destijds al, zij was leerling kapster en was zelf erg enthousiast over het kappersvak. Omdat het mij ook interessant leek, ben ik ook tijdelijk het kappersvak ingerold.” De keuze voor het kappersvak bleek echter niet tijdelijk. Danny legt uit: “Ik vond het zó leuk, dat ik de branche nooit meer uit ben gegaan. Inmiddels ben ik ruim 35 jaar haarstylist”, glimlacht Danny. “Wat me zo aanspreekt aan dit vak? Vooral de interactie met de klant en het ‘mooi’ maken van iemand. Zelfs in de afgelopen jaren, die ontzettend lastig zijn geweest voor ondernemers in onze branche, heeft dat mij er doorheen gesleept. Wanneer je klanten blij kunt maken, geeft dat enorm veel voldoening, iedere keer weer.” Danny begon als haarstylist bij Cosmo Hairstyling, maar groeide al snel door tot franchisenemer. “Bij Cosmo Hairstyling bieden ze iedereen de mogelijkheid om verder te groeien. Als franchisenemer heb ik ontzettend veel geleerd, maar op den duur was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Gedurende de periode dat ik franchisenemer was, was ik ook parttime docent voor de kappersopleiding op het ID College in Gouda. Nadat ik besloot om te stoppen met franchisen, ben ik fulltime aan de slag gegaan als docent. Dat heb ik altijd met ontzettend veel plezier gedaan. Ik vind het prachtig om te zien welke ontwikkeling de leerlingen door kunnen maken. Dat je daar als docent je steentje aan bij kunt dragen, vind ik geweldig.” EIGEN SALONS Na twee jaar voor de klas te hebben gestaan, begon het bij Danny weer te kriebelen om zelf als kapper aan de slag te gaan. Veertien jaar geleden richtte hij daarom de salon Van Krimpen Kappers op, vernoemd naar zijn vrouw. Een salon waar aandacht voor de klant en kwaliteit centraal staan. “Ik stond samen met mijn vrouw in de zaak, maar het aantal klanten breidde zo snel uit, dat we al snel medewerkers moesten aannemen. Niet veel later besloten we om nog een zaak te openen, die zich in het wat lagere segment bevindt. Op die manier konden we ons met de twee salons op verschillende doelgroepen richten en een zo breed mogelijk publiek aanspreken.” SAMENVOEGING De twee salons draaiden ontzettend goed, totdat de coronacrisis uitbrak. Hierdoor heeft Danny besloten om beide salons samen te voegen. “De coronacrisis heeft voor een enorme financiële klap gezorgd. Daarnaast is ONLANGS WERDEN DE TWEE SALONS VAN DANNY BOULKER, VAN KRIMPEN EN BASIC KAPPERS, SAMENGEVOEGD TOT ÉÉN SALON: KAPPERS VAN MAARSSEN. EN BIJ EEN NIEUW CONCEPT, HOORT OOK EEN NIEUWE UITSTRALING, VINDT DANNY. WE GAAN MET HEM IN GESPREK OVER ZIJN CARRIÈRE EN DE VERNIEUWDE SALON, DIE IN SAMENWERKING MET INLINE TOT STAND IS GEKOMEN.

DE KAPPER NR 5 2022 15 het ontzettend moeilijk om goed personeel te vinden en te behouden, zeker in deze tijd. Hierdoor hebben we ervoor gekozen om de twee salons samen te voegen tot één salon.” Voordat het zover was, heeft Danny de twee salons in de afgelopen jaren dichter naar elkaar toe laten groeien. “We hebben de twee concepten langzaamaan dichter bij elkaar gebracht. Zo hebben we de prijzen van Van Krimpen in de afgelopen twee jaar onveranderd gelaten en hebben we de prijzen bij Basic Kappers langzaamaan verhoogd en de behandelingen en de aandacht voor de klant uitgebreid. Een groot deel van de Basic Kappers klanten vond dat erg prettig, maar van een aantal hebben we ook afscheid moeten nemen, omdat het concept niet meer bij hun wensen aansloot. Dat is natuurlijk ook prima. Wij hebben gekozen voor deze visie, en daar hoort ook een bepaalde doelgroep bij.” Op de vraag wat de visie van Kappers van Maarssen precies is, antwoordt Danny: “Bij ons heerst een ongedwongen, warme sfeer, waar onze klanten bij ons terecht kunnen voor vakkundig advies en kwalitatieve behandelingen, waar persoonlijke aandacht centraal bij staat.” SAMENWERKING MET INLINE Kappers van Maarssen is gevestigd op de locatie waar Basic Kappers zat. De salon heeft echter niet alleen een nieuwe naam, maar ook een nieuwe uitstraling gekregen. “Bij een nieuwe salon, hoort ook een nieuwe, frisse uitstraling. De nieuwe uitstraling moest passen bij waar Kappers van Maarssen voor staat. Ik wilde een warme sfeer creëren, maar de uitstraling moest wel duidelijk en strak zijn, geen poespas. Dat is denk ik goed gelukt”, aldus Danny. Voor de verbouwing is Danny de samenwerking aangegaan met het kappers interieurbedrijf Inline. “Ik kende Michel Kiela, de eigenaar van Inline, vanuit het ID College in Gouda. Ik was daar destijds docent en Michel heeft de verbouwing en het interieur van het kapperslokaal verzorgd. Dat heeft hij toen zo goed gedaan, dat ik direct aan hem dacht toen we de salon wilden gaan verbouwen.” Danny had een duidelijk beeld voor ogen wat betreft de nieuwe uitstraling. “Ik wilde meer ruimtelijkheid creëren en had zelf al verschillende ideeën over hoe dat tot uiting zou moeten komen. Daarnaast had Michel ook een aantal voorstellen over de inrichting. Samen hebben we het uiteindelijke concept bedacht. Zo zijn de stoelen en spiegels naar de muren verplaatst en heeft Michel gekozen voor een open balustrade op het balkon, waardoor de zaak ontzettend ruimtelijk oogt. Onze klanten reageren daar erg positief op! Michel voelde perfect aan wat mijn wensen waren en wat bij de visie van de salon past. Kortom, we zaten echt op één lijn.” Dat Danny tevreden is over de samenwerking met Inline, is dus wel duidelijk. “Michel laat zijn klanten in hun waarde en luistert écht naar hun wensen en behoeften, hij denkt echt met je mee. Hij had verschillende concepten uitgedacht, liet 3D-tekeningen zien en besprak samen met mij de mogelijkheden. Vervolgens hebben we een definitief plan gemaakt en is de verbouwing van start gegaan.” Danny en zijn team zijn ontzettend blij met de nieuwe uitstraling, maar verbaasd over het resultaat is Danny niet. “Ik weet wat Michel in zijn mars heeft. Inline biedt voor iedere smaak én portemonnee wat wils, en door de ervaring van Michel en de interesse in zijn klanten voelt hij goed aan hoe hij voor jou een unieke salon kan creëren.” Ondanks de turbulente jaren, kijkt Danny met veel positiviteit naar de toekomst. “Ik sta in een prachtige salon met een geweldig team, dus daar ben ik ontzettend blij mee. Zonder hen had ik deze zaak niet kunnen realiseren. Ik ben van mening dat het vertrouwen in je team en de passie voor het vak de basis zijn voor een succesvolle zaak. Dat zit bij mij wel goed”, besluit Danny. Meer informatie: Inline B.V Tel. +31 (0)348-502244 | www.inline.nl

TONDEO.COM TRADITIE VAN MEESTERLIJK VAKMANSCHAP. ZENTAO CONBLADE DE NIEUWE GENERATIE Het lange dolkblad-snijblad werd door de meester-ambachtslieden van TONDEO gecombineerd met de exclusieve CONBLADE-technologie - een bewijs van het hoogste niveau van vakmanschap. Het resultaat: een extreem sterk en stabiel snijblad met buitengewoon slanke punt voor de meest nauwkeurige kniptechnieken en een zo geringe sluitkracht dat ze de hand tijdens het werk voortdurend ontlast. Ook verkrijgbaar als ZENTAO BLACK CONBLADE met elegante, zwarte en allergie-neutrale titanium-coating. Made in Solingen, Germany Top Stylistin Salon Martina Acht, Offenbach Ik snijd al vele jaren met een ZENTAO, maar nu is het snijvermogen en de exacte snede vele malen groter geworden. Ik ben opgewonden en erg blij! JOSEPHINE ACHT

DE KAPPER NR 5 2022 17 DUURZAAMHEID We horen je denken: voor iedere klant een nieuwe handdoek, is dat dan niet veel duurder? Volgens onafhankelijke berekeningen is werken met traditionele handdoeken niet alleen schadelijker voor het milieu, maar ook duurder. Het laten draaien van de wasmachine en droger kost veel energie en dus veel geld, helemaal in de tijd waarin we nu leven. Een Scrummi handdoek is al goedkoper dan alleen het wassen en drogen van de katoenen handdoeken. Bij de traditionele handdoeken komen daar ook nog eens de loonkosten bovenop voor het verzamelen en vouwen van de handdoeken. Daarnaast zijn de handdoeken, maar ook de wasmachines en drogers, op den duur aan vervangen toe, wat eveneens kosten met zich meebrengt. DUURZAAM Maar het besparen van kosten is niet de enige reden om voor Scrummi te kiezen. Duurzaamheid speelt namelijk ook een belangrijke factor. Een Scrummi handdoek is een biologisch afbreekbare wegwerphanddoek die bestaat uit 100% natuurlijke Europese houtvezels. Na het gebruik van de handdoek kan je deze weggooien bij het groen-/restafval en zal de handdoek binnen honderd dagen zijn omgezet in compost. Voor de productie wordt minder water en energie gebruikt dan bij andere handdoeken. Zo wordt er bij het produceren van een katoenen handdoek ongeveer 5 liter water gebruikt. Bij een Scrummi handdoek slechts 15 ml. Daarnaast wordt er bij het produceren van VERLAAG JE ENERGIEKOSTEN MET DE HANDDOEKEN VAN SCRUMMI HEBBEN DE HUIDIGE ENERGIETARIEVEN JOU OOK AAN HET DENKEN GEZET? DE TOENEMENDE PRIJZEN ZIJN FUNEST VOOR ONDERNEMERS, ZOALS SALONEIGENAREN. WE WILLEN DE KOSTEN ZO LAAG MOGELIJK HOUDEN, MAAR HOE? VEEL SALONS KIEZEN VOOR DE ECO-VRIENDELIJKE WEGWERPHANDDOEKEN VAN SCRUMMI. een Scrummi handdoek slechts 10% van de energie gebruikt voor het wassen van een katoenen handdoek. Kortom, een enorm verschil. KWALITEIT EN HYGIËNE Vaak werkt men in de salon al jaren met katoenen handdoeken. Toch is de overstap naar Scrummi handdoeken relatief eenvoudig, wat te danken is aan de hoge kwaliteit van de handdoeken. Er is namelijk enorm veel geïnvesteerd in de kwaliteit, en dat uit zich in een zachte wafelstructuur die ervoor zorgt dat de handdoeken fijn en zacht aanvoelen. Wat verder een voordeel is, dat de kwaliteit van de handdoeken consequent is, aangezien je voor iedere klant een nieuwe handdoek pakt. Dit garandeert niet alleen een hoge kwaliteit van de handdoek, maar is ook veel hygiënischer. Wist je namelijk dat met het wassen op 60 graden niet alle bacteriën worden verwijderd? Meer informatie: Scrummi Tel. +31 (0)85 0160301 info@ecohanddoek.nl www.scrummi.nl

DE KAPPER NR 5 2022 18 ... BRANCHENIEUWS HAIBU ESSENTIALS Als kapper heb je vast een standaarduitrusting van verschillende producten, maar volgens Haibu wil iedereen de Haibu Essentials in huis halen. Haibu weet - als groothandel voor hair & beauty professionals - als geen ander wat een kapper nodig heeft en wat er dagelijks wordt verbruikt. Denk aan aluminiumfolie, verfkwasten et cetera. Hierdoor zijn de kappersbenodigdheden onder de naam Haibu Essentials ontstaan. Deze benodigdheden zijn perfect voor in iedere kapsalon en extreem voordelig. Niet alleen super handig, maar je bespaart ook nog eens op je inkopen. ZO BESPAAR JE TIJD EN GELD Bij Haibu geven ze je extra korting als je kiest voor pakketten en stapelkortingen. Dit geldt al vanaf twee stuks. Dus koop je groter in, dan bespaar je niet alleen geld, maar ook tijd! Je hebt nu (iets) meer op voorraad en hoeft dus minder vaak inkopen te doen. Daarnaast ontvang je ook minder facturen, wat tijd bespaart in de administratie. TIP: UITGESTELD BETALEN ALS PRO De drukke maanden komen eraan en dan is het fijn dat je het administratieve gedeelte iets kan uitstellen. Bij Haibu kun je met een PRO-account kiezen voor Afterpay Zakelijk, zodat je tot 49 dagen de tijd hebt om je rekening te voldoen. ZO WORD JE PRO Heb je nog geen account? Je maakt simpel en snel een PRO-account aan door je bedrijfsnaam in te voeren bij het aanmaken van een account of bij het plaatsen van een bestelling. Bekijk snel alle voordelen op haibu.nl/pro. Meer informatie: Haibu Tel. +31 (0)545 721091 | www.haibu.nl DRUKKE DAGEN VOOR DE DEUR? HAIBU GEEFT TIPS OM TIJD ÉN GELD TE BESPAREN HOE ZIT HET MET DE INKOPEN VAN JE VERBRUIKSPRODUCTEN? BEN JE BEZIG MET DE SCHERPSTE PRIJS, GA JE VOOR KWALITEIT? ELKE ONDERNEMER BEPAALT HIERIN ZIJN EIGEN BALANS EN DAAR HELPT HAIBU JOU GRAAG BIJ.

Dankzij dit boek is het niet langer nodig om dure dagcursussen te volgen. In dit boek worden alle aspecten van hairextensions haarfijn aan je uitgelegd door middel van duidelijke tekst en illustraties. Bestel het boek op onze website! • de voorgeschiedenis • • de productie van extensions en haarstukken • • Fairtrade hair • de plaatsing bij alle methodes • • kleurbepaling • fotografie • • tips & tricks • verzorging • • businesstips die je bedrijf helpen groeien • s n e a k p r e v i e w v a n d e i n h o u d : Pre-order het boek nu! WWW.BEAUTYBYECHIKA.NL Pre-order het boek nu! WWW.BEAUTYBYECHIKA.NL Dankzij dit boek is het niet langer nodig om dur dagcursusse t volgen. In dit boek worden alle aspecten van hairextensions haarfijn aan je uitgelegd door middel van duidelijke tekst en illustraties. Bestel het boek op onze website met de kortingscode DEKAPPER en ontvang 20% korting!

DE KAPPER NR 5 2022 20 COVERSTORY BABYLISSPRO TIMMERT FLINK AAN DE WEG. WAT DE SLEUTEL TOT HET SUCCES IS? VOLGENS AUDREY GILSON, MARKETING MANAGER BENELUX, ZIJN DAT VERSCHILLENDE FACTOREN. HET TEAM VAN VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER REISDE AF NAAR BELGIË, WAAR WE ZELF ERVAARDEN WAT DE SUCCESFACTOREN VAN BABYLISSPRO ZIJN. “ONS R&D-CENTRUM ZORGT ERVOOR DAT WE KUNNEN BLIJVEN INNOVEREN”

DE KAPPER NR 5 2022 21 Bij binnenkomst worden we hartelijk ontvangen door Noemi Martin, Education Manager Benelux, en Audrey. Een warm gevoel dat binnen de gehele organisatie voelbaar is. BaBylissPRO is een groot merk, maar zo voelt het niet. De lijnen zijn kort, iedereen is betrokken bij het bedrijf en heeft hetzelfde doel: BaBylissPRO nóg succesvoller maken.” Maar hoe doe je dat, een merk nog succesvoller maken? Volgens Audrey is het van belang om altijd vooruit te blijven kijken en te durven innoveren. “We zijn nooit helemaal tevreden, want het kan altijd beter. Natuurlijk zijn we trots op wat we al hebben bereikt, maar we zijn nog niet waar we willen zijn. Ik ben van mening dat we alles in huis hebben om ons continu verder te ontwikkelen.” EIGEN R&D-CENTRUM BaBylissPRO heeft ook letterlijk alles in huis om zich te kunnen blijven ontwikkelen, aangezien er een Research & Development-centrum (R&Dcentrum) is gevestigd op de locatie in België. “Vanaf de eerste schets tot het uiteindelijke product, we ontwikkelen alles in eigen huis. Ons R&D-team bestaat uit zevenentwintig mensen, verspreid over verschillende afdelingen zoals de design-, engineer- en testafdeling”, aldus Audrey. FEEDBACK VAN AMBASSADEURS Maar alles begint natuurlijk met een idee. Noemi legt uit: “Die ideeën ontstaan vaak niet uit het niets, maar komen tot stand naar aanleiding van de feedback die we ontvangen van onze ambassadeurs. Zij werken dag in dag uit met de producten en weten als geen ander waar ze tegenaan lopen en wat ze missen. We gaan daarom regelmatig met hen in gesprek over hun ervaringen met de bestaande producten en de wensen met betrekking tot innovaties.” VAN DE TEKENTAFEL TOT DE TESTFASE Vervolgens worden de nieuwe ideeën vertaald naar de eerste schetsen, die worden ontworpen aan de tekentafel. “Aan de tekentafel worden verschillende schetsen gemaakt voor een nieuw product. Er passeren heel wat schetsen de revue voordat er een definitief concept staat, kan ik je vertellen”, glimlacht Frédéric Gilsoul, R&D Managing Director. “Nadat we op papier een concept hebben uitgedacht, wordt dit vertaald naar een 3D-programma, waar we qua design en kleur alles kunnen finetunen. Dat neemt ontzettend veel tijd in beslag, omdat het design en materiaalgebruik moet passen bij de uitstraling van BaBylissPRO, maar ook moet aansluiten op de wensen van de kappers. Een perfecte ergonomie staat daarbij bijvoorbeeld zeer hoog in het vaandel.” Het komt regelmatig voor dat er in een vervolgstap nog een nieuw idee ontstaat over het design, waarna er weer terug wordt gegaan naar de tekentafel. “Het is geen lineair, maar circulair proces. Het komt regelmatig voor dat we kleine details in het design aanpassen, dus je kunt wel raden dat het de nodige tijd in beslag neemt voordat het eerste prototype wordt geproduceerd”, aldus Frédéric. Frédéric vervolgt: “Wanneer het design van het product definitief bekend is, gaan de grafische designers aan de slag met de communicatie rondom het product, zoals de verpakkingen, de catalogus en campagnebeelden. Alles moet tot in de details kloppen, en daar horen ook de communicatie-uitingen omtrent het product bij. Een product kan nog zo mooi en goed zijn, maar als de campagnebeelden of verpakkingen daar niet op aansluiten, sla je de plank mis. Onze grafische designers hebben daarom nauw contact met de andere afdelingen om het totaalplaatje te laten kloppen.” Uiteraard wordt er ook veel tijd geïnvesteerd in de kwaliteit van het product, want dat is waar het uiteindelijk om draait. Frédéric: “Onze engineers bepalen onder meer welke motoren worden gebruikt en hoe deze in de tools worden verwerkt. Daarbij wordt met álles rekening gehouden. Zo moet een föhn bijvoorbeeld krachtig zijn, maar niet te zwaar. Daarnaast zijn een lange levensduur en gebruiksduur ook van groot belang bij al onze tools. De hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de tools is wat BaBylissPRO kenmerkt.” Zodra het eerste prototype wordt geproduceerd, begint de testfase. “De producten worden intern eerst getest op veiligheid, waar uiteraard strenge restricties voor gelden. De veiligheid van onze gebruikers staat voorop, dus daar wordt ontzettend veel in geïnvesteerd. We testen onze producten overigens niet alleen zelf, maar huren ook een externe consultant in die alles controleert volgens alle richtlijnen alvorens de producten definitief worden geproduceerd. De wetgeving verandert continu, waardoor we aan steeds strengere eisen moeten voldoen.” Christian Maes, consultant bij SGS, vertelt: “Vijfentwintig jaar geleden werd ik voor het eerst als consultant ingehuurd door BaBylissPRO. Toen deden we drie á vier keuringen per jaar, inmiddels zijn dat er meer dan tweehonderd. Dat zegt denk ik genoeg over hoe snel het bedrijf is gegroeid.” TRAININGSCENTRUM Nadat de producten intern zijn getest, gaat een selecte groep kappers aan de slag met het eerste prototype in het trainingscentrum, dat eveneens op deze locatie is gevestigd. “Dat is altijd een spannend moment voor ons”, vertelt Audrey. “De kappers zijn uiteindelijk degenen voor wie we de producten ontwikkelen en die ermee moeten werken. Zodra zij de producten uitvoerig hebben getest en hun feedback hebben gegeven, gaan we daarmee aan de slag en wordt het volgende prototype geproduceerd. We gaan net zo lang door totdat wij en de kappers 100% tevreden zijn. Als dat het geval is, dan gaat de productie van de tools van start.” Noemi vult aan: “In het trainingscentrum worden niet alleen nieuwe producten getest, maar er worden ook trainingen gegeven met de bestaande producten. Dat is niet alleen interessant voor de kappers, maar ook voor ons. De kappers blijven up-to-date van de laatste trends en technieken, en wij ontvangen feedback over onze producten. Kortom, een win-winsituatie.” Ook Hans Koopman, Algemeen Directeur Benelux, is ontzettend blij met het R&D- en trainingscentrum in België. “Het is uitzonderlijk voor een merk om een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum te hebben. Dat het centrum in de Benelux is gevestigd, biedt enorm veel voordelen.” LOPROFX Op het moment dat we in het trainingscentrum zijn, zien we de nieuwste productlijn van BaBylissPRO op de plank liggen: de LOPROFX-serie, die bestaat uit een tondeuse en trimmer. “Voor de ontwikkeling van deze tools, zijn alle productiestappen genomen die we vandaag hebben laten zien. Het gewicht, de balans en de ergonomie van de trimmer en tondeuse zijn nauwkeurig ontworpen, waardoor je er ontzettend soepel mee kunt werken. We zijn ontzettend trots op het resultaat en hebben al veel positieve reacties ontvangen”, aldus Audrey. Noemi vult aan: “De LOPROFX-serie is onlangs geïntroduceerd, maar de volgende innovaties staan alweer op de planning. En ik durf te zeggen: die zijn veelbelovend, dus houd BaBylissPRO zeker in de gaten!” Meer informatie: BaBylissPRO Tel. +31 (0)30 2219630 www.babylisspro.eu VANAF DE EERSTE SCHETS TOT HET UITEINDELIJKE PRODUCT, WE ONTWIKKELEN ALLES IN EIGEN HUIS “ ”

100% MADE IN ITALY Special Promo Geldig tot 31.12.2022 Bezoek onze website ▶ NEW Madison CH/190-4/SN zwarte vierkanten voet en pomp met rem 1 3 2 4 5 OOK VERKRIJGBAAR MET WITTE WASBAK NEW Alle producten zijn leverbaar in een ruime keus skai kleuren zonder meerkosten! 1. Oxford MI/610 met voetsteun, LED verlichting €879 €699 2. Carnaby RD/310 met LED verlichting €2.129 €1.699 3. Rainbow RT/300 €749 €599 4. Elle RC/121 €379 €299 5. Soho (1 St) mat zwarte wasbak WU/750/M met electrisch verstelbare voetsteun €3.199 €2.559 WU/760/M €2.829 €2.259 €1.329 €1.059 lucarossinifurniture ALBA LR/C154/SN zwarte vierkanten voet en pomp met rem €545 ANDREA €1.749 LR/W081/B electrisch verstelbare voetsteun LR/W082/B €1.549 NEW Bezoek onze website ▼ salonambiencegroup info@salonambience.nl

DE KAPPER NR 5 2022 23 OMZETVERGELIJKING OMZETVERGELIJKING VAN DE KAPPERSBRANCHE DOOR DA VINCI SALONSOFTWARE ‘HOE GAAT HET BIJ ANDEREN?’ Hoe gaat het dan eigenlijk? Als ik kijk naar onze omzetmonitor mogen we nog steeds een plus noteren. Juli had een kleine plus van 1% en augustus zelfs een plus van 6%. Toch blijft het lastig vergelijken omdat veel salons ook prijsverhogingen hebben doorgevoerd. We hebben te maken met een nieuwe cao en natuurlijk nog de nasleep van de afgelopen jaren. Op het moment van schrijven ziet het ernaar uit dat september ook positief gaat eindigen. In de volgende editie weet ik het zeker. DENKEN VANUIT DE PORTEMONNEE VAN JE KLANT Ik was in de zomer op vakantie in Frankrijk. Op de camping wilde ik voor mijn zoontje van zes jaar een fiets huren. Dus ik liep met hem naar de fietsverhuur op de camping. Kom ik daar, zegt de man van dat bedrijf tegen mij dat ik na de middag terug moet komen om dan de fiets te huren (het was op dat moment 11:00 uur). Ik keek hem vol verbazing aan, ik snapte het niet. Die fietsen zie ik daar staan. Waarom zou het dan nu niet kunnen? Ik heb toch maar even doorgevraagd. Als ik nu die fiets wilde huren, zou ik €2,- duurder uit zijn dan in de middag. Ik ben op vakantie, wat kan mij die €2,- schelen?! En mijn zoontje wilde er NU graag op fietsen. Uiteindelijk kregen we die fiets wel mee. Wat had de meneer van de fietsverhuur moeten doen? Mij de keuze geven. Wil je het nu huren, dan kost het €2,- meer, of wil je het vanaf vanmiddag huren, dan kost het je minder. Hij dacht voor mij. En dat kan ik zelf wel. Als ondernemer zie je overal een leermoment in. Het leermoment in deze situatie? Nooit denken vanuit de portemonnee van een ander. Geef de keuze en laat je klant zelf nadenken. Het leuke is dat je als ondernemer wel invloed kan uitoefenen op de keuze van je klant. Hoe? Simpel: de behandeling die ik wil dat het meeste wordt afgerekend bovenaan zetten. Dus geen ‘Knippen’ bovenaan, maar ‘Wassen, Knippen’. Zowel voor het online boeken, zodat de klant die behandeling het snelst kiest, als in je salon, zodat je medewerkers die het snelst kiezen. In onze salon ga ik het testen. Doe je mee? Het is zo aangepast! Tenminste, als je met de software van Da Vinci werkt. LIDWIEN HEERSINK, ALGEMEEN DIRECTEUR DA VINCI SALONAUTOMATISERING ‘HOE GAAT HET EIGENLIJK BIJ ANDEREN?’ DIT IS OP HET MOMENT EEN VEELGESTELDE VRAAG BIJ DA VINCI SALONSOFTWARE AAN DE HELPDESK. ZEKER NA DE BIJZONDERE JAREN DIE WE ACHTER DE RUG HEBBEN. DA VINCI GEEFT DAAROM INZICHT IN HOE HET ERVOOR STAAT IN DE BRANCHE. DIT DOEN WE DOOR DE OMZET VAN BIJNA 1700 SALONS IEDERE MAAND ANONIEM TE VERGELIJKEN MET DEZELFDE MAAND EEN JAAR EERDER. BIJVOORBEELD: DE MAAND SEPTEMBER 2022 WORDT VERGELEKEN MET DE MAAND SEPTEMBER 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4