De Kapper nr 5 2023 Online

DE KAPPER NR 5 2023 42 INTERVIEW Knip en kleur by Nikki - Nikki de Wit Nikki is inmiddels al acht jaar actief in het kappersvak en runt sinds februari dit jaar haar eigen salon aan huis. “Toen ik het kappersvak inrolde, had ik niet verwacht dat ik ooit een eigen zaak zou runnen. Als klein meisje was het stiekem wel mijn droom om ooit een eigen salon te openen, maar niet alle dromen worden waargemaakt natuurlijk”, stelt Nikki. Toch is die droom een jaar geleden werkelijkheid geworden. KAPPERS ZIJN POSITIEF OVER ELLEURE: “LUXE, TOEGANKELIJK EN COMPLEET” Ruim drie jaar geleden werd het Nederlandse kappersmerk Elleure gelanceerd. Wat begon met een haarkleuringslijn, is inmiddels uitgeroeid tot een volledig vegan assortiment aan haarkleuringen, styling- en verzorgingsproducten. Het merk wint steeds meer aan populariteit binnen de branche, wat terug te zien is in het aantal salons dat volledig op Elleure draait. De redactie van vaktijdschrift De Kapper gaat in gesprek met drie haarstylisten over hun redenen om met het merk te starten én hun ervaringen. “In december is de verbouwing van de garage begonnen en in februari is de salon geopend. Op dit moment werk ik ook nog parttime in een kapsalon, maar mijn klantenbestand breidt zich zo snel uit, dat ik dat steeds meer aan het afbouwen ben.” De salon heeft een warme en gastvrije uitstraling, iets wat Nikki ook graag overbrengt naar haar klanten. “Voor mij staat persoonlijke aandacht op de eerste plaats en ik merk dat mijn klanten dat waarderen. In grotere salons wordt een klant vaak aan een leestafel gezet terwijl de kleur inwerkt, maar dat gebeurt hier niet. Ik bied een luisterend oor, maar ook gezelligheid, gedurende de hele behandeling. De tijd dat iemand hier in de salon is, staat alles in het teken van die persoon. Het is echt een verwenmomentje.” Bij de oprichting van de salon moest er natuurlijk ook een keuze worden gemaakt voor een merk. Nikki koos voor Elleure, onder andere vanwege het uitgebreide maar compacte kleurassortiment. "Mijn focus ligt voornamelijk op kleurbehandelingen, en dat is één van de redenen waarom ik voor Elleure heb gekozen. Ik wil de mogelijkheid hebben om alle denkbare kleuren te creëren, maar mijn salon is relatief klein. Elleure biedt een compact assortiment omdat alle kleuren onderling gemengd kunnen worden, dus ik heb niet veel producten op voorraad nodig om unieke kleuren te maken. Bovendien spreekt het creatieve aspect in het kappersvak me enorm aan, dat is de reden waarom ik kapper ben geworden. Ik wil creatief bezig zijn, mezelf uitdagen en mijn klanten ook inspireren. Ik wil voor iedereen iets persoonlijks kunnen creëren en dat kan met het kleurassortiment van Elleure. Je kunt het assortiment echt ‘eigen’ maken." Nikki heeft Elleure gekozen vanwege de kleuren, maar heeft ook het care- en style-assortiment in haar salon. "Ook deze twee lijnen zijn erg overzichtelijk, wat erg prettig is voor de doorverkoop. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, weet je ook niet wat je moet adviseren, dat is bij Elleure niet het geval. Daarnaast spelen de uitstraling en de prijs-kwaliteitverhouding uiteraard ook een belangrijke rol, evenals het feit dat het merk veganistisch is, iets wat veel klanten erg waarderen. Welk product ik het meest verkoop? De zilvershampoo, die is echt fantastisch. In tegenstelling tot zilvershampoos van veel andere merken, droogt deze niet uit, terwijl hij wel erg krachtig is." Om de producten helemaal ‘eigen’ te maken, heeft Nikki al verschillende trainingen vanuit Elleure bezocht. “Tijdens de trainingen doe je meer kennis en ervaring op omtrent de producten, maar het is ook enorm inspiratievol. Zeker als ZZP’er is het leuk om andere collega’s te spreken die met het merk werken en te zien hoe zij te werk gaan. Daar kun je ontzettend veel van leren.” Nikki de Wit TIJDENS DE TRAININGEN DOE JE MEER KENNIS EN ERVARING OP OMTRENT DE PRODUCTEN, MAAR HET IS OOK ENORM INSPIRATIEVOL

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4