De Kapper nr 5-2024 Online

DE KAPPER NR 5 2024 9 INTERVIEW Salon de Spiegel was oorspronkelijk een gewone kapperszaak”, begint Wim. “Maar vijf jaar later heb ik besloten om het welzijnsgedeelte erbij te doen, en zo werd het Salon de Spiegel en Welzijn.” De naam is zorgvuldig gekozen, vertelt hij: “De spiegel staat symbool voor zowel de buitenkant als de ziel, de binnenkant van de mens.” Uiterlijk en innerlijk welzijn In de salon wordt niet alleen aan het uiterlijk gewerkt, maar ook aan het innerlijk welzijn. Vroeger bood Wim spirituele behandelingen aan, zoals reiki en healings. “Ik heb dat twintig jaar met veel liefde gedaan”, legt hij uit. “Maar vijf jaar geleden besloot ik om daar mee te stoppen en me volledig te richten op de kapsalon en het welzijnsgedeelte met behandelingen als make-up, nagels en epileren.” Hoewel hij de spirituele behandelingen heeft losgelaten, blijft spiritualiteit een belangrijke rol spelen in zijn dagelijks leven. “Elke dag begin ik met mediteren. Het helpt me om helder te blijven en open te staan voor mijn personeel en klanten”, zegt hij. “Als je goed in je vel zit, kun je beter presteren en ben je creatiever.” Samenwerking met Paul De dagelijkse operatie van de salon doet Wim niet alleen. Zijn partner, Paul, speelt een grote rol in het draaiend houden van de zaak. “Paul was militair, maar moest met zijn 56ste met militair pensioen”, vertelt Wim. “Sindsdien helpt hij me al zo’n twaalf jaar. Hij neemt de telefoon op, plant afspraken in, ontvangt de klanten en helpt met vele andere dingen.” Deze samenwerking heeft hun relatie verdiept, zowel privé als zakelijk. “Ik zou het niet meer alleen kunnen doen”, geeft Wim toe. “Paul neemt zoveel werk uit handen, waardoor ik me volledig kan focussen op wat ik het liefste doe: knippen en klanten adviseren bij kleuren en knippen van de haren. Dat is mijn creatieve uitlaatklep.” Kwaliteit en duurzaamheid Salon de Spiegel en Welzijn hecht veel waarde aan kwaliteit en duurzaamheid. “We werken nu veel met Davines, een natuurlijk merk”, legt Wim uit. “Ik merk dat steeds meer mensen op zoek zijn naar natuurlijke producten. Davines sluit daar perfect op aan.” Voor de wat meer creatievere kapsels heeft Wim een ander merk waar hij met plezier gebruik van maakt. “We gebruiken vaak producten van Fudge, vooral voor jongere klanten en mensen die extreme kapsels willen. Fudge is al sinds mijn tijd bij Bon Aparte, mijn eerste salon, een favoriet.” Naast Davines en Fudge blijft L'Oréal Professionnel een vaste waarde in de salon. “De INOA-lijn van L’Oreal Professionnel is ammoniakvrij, wat beter is voor het haar en de gezondheid. Dat soort innovaties in de kapperswereld vind ik geweldig.” VAN GEWONE KAPPERSZAAK NAAR ALLROUND SALON Wim Tap, eigenaar van Salon de Spiegel en Welzijn, heeft een bijzondere reis afgelegd in de haarverzorging en spiritualiteit. Wat begon als een normale kapperszaak, groeide uit tot een allround salon waar echte aandacht is voor de klant als geheel. In dit interview praten we met Wim over zijn liefde voor zowel de creatieve als de menselijke kant van het kappersvak. Op reis naar Indonesië Hoewel Wim zijn werk met passie doet, ziet hij de toekomst van de kappersbranche met gemengde gevoelens. “Ervaren kappers zijn lastig te vinden”, vertelt hij. “Jonge mensen willen het vak vaak snel leren, maar missen daardoor de aandacht voor detail. Toch vind ik het mooi om met jonge mensen te werken, omdat ze nog openstaan voor nieuwe ideeën.” Zelf is Wim inmiddels 58 jaar en denkt hij langzaam na over de toekomst. “Ik ben niet van plan om door te werken tot mijn 67ste, maar ik wil ook niet zomaar stoppen. Er zijn mensen geïnteresseerd om de salon over te nemen, en het lijkt me fijn om daarbij betrokken te blijven en mee te werken.” Ook buiten de salon heeft Wim dromen. “Paul en ik willen graag een keer naar Indonesië, naar Java, omdat Paul een Indische achtergrond heeft. We zijn er nog nooit geweest, maar het wordt wel eens tijd.” Meer informatie: Salon de Spiegel en Welzijn Tel: 024-3244970 www.salondespiegelenwelzijn.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4