Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)
de kapper
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
December 2016
|
14e jaargang no. 6
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
DIAPASON
BY LISAP MILANO
EVENT
EXPERTS IN BUSINESS
Preview
COSMOPROF
2017
Deze uitgave van De Kapper verschijnt net voor de belangrijke periode voorafgaand aan kerst en
oud&nieuw, bij uitstek een tijd waarin je als saloneigenaar of zelfstandige kapper een top-omzet kunt
draaien, van ‘af en toe’-klanten loyale klanten kunt maken en er ook volop mogelijkheden zijn om
nieuwe klanten binnen te halen. Per slot van rekening wil de gemiddelde consument in deze tijd van
het jaar graag wat meer betalen voor persoonlijke aandacht, een professioneel advies en een coupe
die is afgestemd op zijn of haar individuele smaak en wensen.
Het zal niet voor het eerst zijn dat ik een kapper spreek die de twee weken voorafgaand aan kerst
veel meer als een last beschouwt dan als een kans om zijn of haar business verder uit te bouwen. Op
een bepaalde manier is dat ook wel te begrijpen. Er komt nou eenmaal extra druk op je schouders te
liggen, er komt vanalles op je af en het tempo waarmee dit gebeurt is eenvoudigweg hoger dan in de
rest van het jaar. Tegelijkertijd weet iedereen natuurlijk dat de tweede helft van december geen handig
moment is om de schouders te laten hangen. Zorg dus voor zoveel mogelijk ruimte in je hoofd en in
je agenda om maximale aandacht aan de klant te kunnen geven wanneer de ‘pre-kerst’-hurricane in
volle hevigheid losbarst.
Het spreekt voor zich dat een goede voorbereiding het halve werk is. Nu is dus de perfecte tijd om
nog één keer alle checklists af te vinken. Is de voorraad op orde? Is de zaak goed schoon? Is dat losse
plintje vastgezet? Weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt? Is er een actie die beter is
dan die van je concurrent op de hoek (en waar niet alleen de klant beter van wordt maar de salon
evengoed)? Weten je medewerkers hoe deze actie in elkaar steekt en hoe ze deze aan de klant kun-
nen presenteren? Zijn de onderlinge verhoudingen in het team goed? Is alle informatie op de website
correct? Het zijn allemaal voorbeelden van zaken die je nu kunt (en moet) regelen zodat er geen kost-
bare minuten en energie verloren gaan op het moment dat het er echt op aan komt en het tijd is om
de machine op volle toeren te laten draaien.
Is de december-drukte eenmaal voorbij, neem dan eerst even de tijd om stil te staan bij de behaalde
resultaten en bedenk wat er een volgende keer beter zou kunnen voor je weer nieuwe plannen gaat
maken. Dat het nemen van initiatief het allerbelangrijkste onderdeel van ondernemerschap is, werd
op 8 november duidelijk onderstreept tijdens de tweede en volledig uitverkochte ‘Experts in Business’-
bijeenkomst (waarvan je verderop een verslag vindt). Vier (top)ondernemers spraken hier over hun
mislukte projecten uit het verleden, die hen uiteindelijk sterker maakten. De conclusie van die middag
was toch vooral dat succes niets anders is dan één keer vaker opstaan dan je gevallen bent en dat je
eenvoudigweg niet kunt falen zolang je
de juiste lessen uit je ervaringen trekt. Blijf
dus in beweging, verzin iets nieuws, doe
iets wat nog nooit iemand anders heeft
gedaan en daag jezelf uit om het beste uit
jezelf en je salon te halen.
Veel succes toegewenst met de decem-
ber-drukte en alvast een sprankelend
2017 toegewenst!
Hoofdredacteur De Kapper
j.kennis@gpmedia.nlJo s Ken n i s
C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
READY, SET, GO!
De Visie
D
e
K
a p p e r
n r
6 2 0 1 6
3