De Kapper nr.6 2017

G r o o t i n t e r v i e w – F e r n a n d a S m i t s D e K a p p e r n r 6 2 0 1 7 10 IN 2008 WERD IN BRAZILIË HET MERK HONMA TOKYO OPGERICHT DOOR JORGE H. HONMA. NA EEN AANTAL SUCCESVOLLE PRODUCTEN, ZOALS PLASTICA CAPILAR, PITANGA EN ACAÍ, BEGON HET BEDRIJF IN 2010 MET DE EXPORT NAAR DE REST VAN ZUID-AMERIKA, EUROPA, AFRIKA EN HET MIDDEN-OOSTEN. IN 2014 WERD DE EVENEENS IN BRAZILIË GEBOREN FERNANDA SMITS GEVRAAGD OM DE IMPORT NAAR NEDERLAND WAAR TE NEMEN. VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER SPRAK MET HAAR OVER DE GESCHIEDENIS EN DE PRODUCTEN VAN HET MERK EN HET LAATSTE NIEUWS. Het kappersvak werd Fernanda Smits door haar moeder met de paplepel ingegoten: “Mijn moeder was kapster en vanaf mijn dertiende mocht ik ook gaan knippen. Zij heeft me daar altijd in gesteund omdat ze veel talent in mij zag. Op mijn zestiende heb ik mijn kappersdiploma gehaald en runde ik samen met mijn moeder onze kapsalon.” Toen Fernanda emigreerde naar Nederland, ging ze aan de slag in een salon in het centrum van Amsterdam. Over de verschillen tussen het kappersvak in Nederland en Brazilië zegt ze: “In Brazilië wilden mensen vaak zo stijl mogelijk haar, terwijl men in Nederland het haar juist zo vol mogelijk wil.” Overigens heeft ze in Amsterdam zeker niet alleen maar Nederlanders geknipt, geeft ze aan: “In de salon kwamen veel toeristen van over de hele wereld. Op de werkvloer hoorde je echt allerlei verschillende talen, dat was erg leuk om mee te maken.” BRAZILIAANSE INGREDIËNTEN EN JAPANSE TECHNOLOGIE HonmaTokyo PERFECTE COMBINATIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4