De Kapper nr6-2022 Online

DE KAPPER NR 6 2022 10 GROOT INTERVIEW DE DUURZAME REVOLUTIE IS VAN START GEGAAN OP 18 SEPTEMBER VOND EEN EVENT PLAATS VOOR DE ‘DUURZAME’ KAPPER. HET EVENT WERD GEORGANISEERD DOOR CHAPTER GREEN, EEN GROENE BEWEGING BINNEN DE KAPPERSBRANCHE MET EEN GROEIENDE AANHANG VAN ‘GROENE’ KAPPERS EN CONSUMENTEN. TIJDENS HET EVENT VOND ER EEN INTERESSANT TOEKOMSTDEBAT PLAATS, WAREN ER VERSCHILLENDE WORKSHOPS EN KON JE KENNISMAKEN MET DE ECO-GECERTIFICEERDE PRODUCTEN, PLANTENKLEURINGEN EN MINERALE KLEURINGEN VAN HET MERK RODOLPHE & CO. WIJ BLIKKEN MET RICHARD BINDELS, DUURZAAMHEIDS-COACH EN EIGENAAR VAN CHAPTER GREEN, KORT TERUG OP HET EVENT EN BESPREKEN HET BELANG VAN VERDUURZAMING BINNEN DE KAPPERSBRANCHE. GROENE KAPPER Een vraag die tijdens het event verschillende keren werd gesteld vanuit de kappers, luidde: ‘Wanneer ben je een ‘groene’ kapper?’ Volgens Richard is daar geen eenduidig antwoord op te geven. “Dat blijkt voor iedereen anders te zijn. De één vindt zichzelf een ‘groene’ kapper wanneer hij of zij zich bezighoudt met het scheiden van afval en het gebruik van zonnepanelen, terwijl de ander vindt dat ‘het product’ het belangrijkste aspect van duurzaamheid zou moeten zijn. Wanneer je over het product spreekt, komen we al snel tot de volgende conclusie: het ene product is het andere niet. Veel leveranciers hebben de kennis niet in huis en pretenderen dat ze ‘groen’ en duurzaam zijn, terwijl de producten vol zitten met chemische ingrediënten. Ze weten vaak niet beter. Ook zijn er merken die wel beter weten, maar niet kunnen. Dan spreken we over Green Washing. Green Washing betekent dat het merk zich mooier voordoet dan het werkelijk is, marketing speelt in dat geval een grotere rol dan de inhoud van het flesje. Maar laten we ervan uitgaan dat elk merk zich bezighoudt met het verduurzamen van het bedrijf, de producten en de processen.” Volgens Richard vindt de ultieme verandering en verbetering echter pas plaats wanneer je de focus legt op het product. Een onderwerp dat ook werd besproken tijdens het event. “Het product is hetgeen dat je de hele dag in handen hebt en op de hoofden van je consument aanbrengt. Alleen op basis van ingrediëntenkennis kan je vaststellen wanneer je product ‘groen’ is en wanneer niet. De ‘groene’ kappers op het event waren allen goed geïnformeerd over ingrediënten én over de certificeringen. Belangrijk om te weten is, wanneer de kapper zich uitgeeft als een ‘groene’ kapper, dat hij of zij direct een doelgroep aantrekt met duidelijke overtuigingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Ook de allergische klant die zelf veel kennis van zaken heeft, komt kijken. Wanneer je dan niet de specialisatie in huis hebt, sla je de plank mis. De klant zal je hier direct keihard op afrekenen.” BEWUSTHEID CREËREN BIJ DE KAPPER EN CONSUMENT Enige tijd geleden stond er een artikel in de krant Trouw1, genaamd ‘Waar is de groene kapper?’. Hierin werd kritiek geuit op de kappersmerken en de ANKO, omdat er teveel met chemie zou worden gewerkt. Op de vraag hoe Richard tegen die kritiek aankijkt, antwoordt hij: “Ik wil allesbehalve kritiek geven, maar ik wil wel kritisch zijn en vooral de kappers bewust maken van de risico’s, milieuimpact en de alternatieve mogelijkheden. Het zijn namelijk niet alleen de merken waar we naar mogen wijzen, het is een kwestie van vraag en aanbod. Veel consumenten zijn er nog niet klaar voor om afscheid te nemen van chemische haarkleuringen, de concessies zijn voor sommige consumenten te groot. Ook zijn consumenten onvoldoende geïnformeerd over de mogelijkheden. Wanneer de kapper beter geïnformeerd is over de verschillen, zouden zij de consumenten ook beter kunnen inlichten.” Andere mogelijkheden zijn er volgens Richard genoeg. Het is daarbij wel van belang dat je de producten op de juiste manier gebruikt. Richard legt uit: “Wanneer het haar met chemie gekleurd is, passen de ‘groene’ haarverzorgingsproducten daar vaak niet bij. Wat je met chemie beschadigt, kan je met natuur namelijk niet snel herstellen, dat heeft extra tijd nodig. Bij natuurlijke haarverzorgingsproducten hoort daarom ook een natuurlijke haarkleuring, dan pas zullen de producten hun kwaliteit laten zien. Er zijn geweldige innovatieve mogelijkheden die steeds meer onder de aandacht komen, met ook een grijsdekking, maar dan natuurlijker met behoud van natuurlijke schakeringen. Voornamelijk de gespecialiseerde en gecertificeerde merken, zoals Rodolphe & Co, hebben de juiste kennis en brengen veel ‘groene’ producten op de markt.” Richard Bindels

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4