De Kapper nr6-2022 Online

DE KAPPER NR 6 2022 49 YOËLLA DANKELMAN Wij zien dat vooral kleine bedrijven meer last hebben van de stijgende kosten, omdat het veel meer impact heeft op de totale omzet. Ik ga echter niet ontkennen dat ook wij, met drie salons en dertien medewerkers in dienst, de prijsverhogingen voelen. We hebben daarom de kosten onder de loep genomen en gekeken waarop we kunnen besparen zonder kwaliteit te verliezen of in te boeten op de service. Want als onze keuzes op een negatieve manier invloed hebben op de kwaliteit, service of sfeer in de salon, raken we klanten kwijt, dat weet ik zeker. De maatregelen die we hebben genomen, zijn onder meer het uitdoen van de sfeerverlichting in de nacht, de verwarming een uur voor sluitingstijd uitzetten, sensoren plaatsen zodat de verlichting automatisch uitgaat in de wc, kantine en verfkeuken en we hebben de cv-ketel optimaal ingesteld. Ook zijn we kritischer gaan kijken naar wat we nu echt nodig hebben of niet. Zo hebben we berekend hoeveel verf we gemiddeld weggooien na een kleurbehandeling, en ik kan je vertellen: dat is teveel. Niet alleen zonde voor je portemonnee, maar ook nog eens schadelijk voor het milieu. Ook hebben we kritisch gekeken naar waar kansen liggen met betrekking tot het verhogen van de omzet. Er was bijvoorbeeld meer mogelijk op het gebied van upselling, oftewel, het verkopen van een duurdere behandeling of het verkopen van producten. Het gaat daarbij om het juiste advies. Het is kapperseigen om naar de klant te luisteren, maar wij zijn de specialisten. Kortom, het is onze taak om klanten te adviseren om het beste uit een behandeling te halen. Daar is soms een extra behandeling of product voor nodig, en dat mag je best durven te adviseren. Ook plannen we voortaan beter vooruit, zodat we weten waar we in de salon aan toe zijn en hoeveel bezetting we nodig hebben. En tot slot hebben we ervoor gekozen om lokaal te adverteren. Ik hoor je denken: dat kost toch juist geld? Dat klopt, maar we hebben ervaren dat zich dat absoluut terugbetaalt. Durven te investeren is naar ons idee nog steeds van belang, ook in moeilijke tijden. Ik heb deze keuzes overigens niet alleen gemaakt, maar samen met mijn team. Ik kan iedereen adviseren om, indien je mensen in dienst hebt, je werknemers te betrekken bij alle processen en keuzes. Zij staan zelf ook dagelijks op de werkvloer, weten wat er speelt en bekijken bepaalde aspecten vanuit een andere hoek, die absoluut van toegevoegde waarde kan zijn. Een succesvol bedrijf bouw je samen met je team, daar ben ik van overtuigd. NATASJA KEIJZER Het allereerste wat ik kappers wil meegeven, is: durf je prijzen te verhogen. Ik hoor regelmatig dat kappers huiverig zijn om de prijzen te verhogen, in de angst om klanten te verliezen. In mijn ogen is het júist raar om niet met alle prijsstijgingen mee te gaan. Voor jou worden de kosten toch ook hoger? De energieprijzen stijgen, de lonen stijgen en de productprijzen stijgen. Als je de behandelprijzen gelijk houdt, ben je een dief van je eigen portemonnee. En met een prijsstijging bedoel ik niet de stijging die je jaarlijks doorvoert, de stijging moet meegaan met de inflatie. En als dat de reden is dat klanten weglopen, dan moet je eerst bij jezelf nagaan of er ook een andere reden kan zijn dat ze niet meer terugkeren, dat het bijvoorbeeld een opstapeling van factoren is. Ik geloof namelijk dat een klant wil betalen voor kwaliteit, service en beleving. Als één van die aspecten niet on point is en de verhouding tussen prijs, kwaliteit en beleving niet klopt, dan pas zal een klant de overstap naar een andere salon maken, waar de verhouding tussen die aspecten wél klopt. Daarnaast adviseer ik de ondernemers met personeelsleden om de doorverkoop in de salon te stimuleren, door middel van een bonussysteem. Als ondernemer profiteer je ervan wanneer de salonverkoop toeneemt, maar wat zijn de directe voordelen voor je werknemers? Wij werken met een bonussysteem waarbij de haarstylisten provisie krijgen op de producten die worden verkocht. Natuurlijk kun je denken: productadvies horen ze toch standaard te geven? Daar ben ik het mee eens, maar waarom zou ik alleen moeten profiteren van de doorverkoop, terwijl zij daar een groot aandeel in hebben? Bij ons werkt dit systeem ontzettend goed, het geeft een blijk van waardering aan je team. En dat is, vooral in deze tijd waarin de krapte op de markt enorm is, ontzettend belangrijk. Tot slot wil ik jullie meegeven dat je niet bang moet zijn om te investeren. Wij hebben onlangs geïnvesteerd in een verbouwing, inclusief verduurzaming. Dat was absoluut spannend, dat ga ik niet ontkennen, maar inmiddels kan ik met een gerust hart zeggen dat het zich dubbel en dwars terugbetaalt, aangezien het klantenbestand enorm aan het groeien is. Ook blijven we investeren in educatietrainingen. Als je stil blijft staan, dán verlies je wel klanten, zelfs als je de prijzen niet verhoogt. Kortom, durf te ondernemen. Natasja is eigenaresse van de Keijzerskroon in Lepelstraat en is Creative Director voor KIS Haircare. Daarnaast is ze werkzaam als freelancer over de hele wereld. Yoëlla is eigenaresse van BY YOEL, dat inmiddels uit drie vestigingen bestaat in Landsmeer, Abcoude en Woerden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4