De Kapper nr6-2022 Online

de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | D e c e m b e r 2 0 2 2 | 2 2 e j a a r g a n g n o . 6 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY ELLEURE: FASHIONABLE EN BETAALBAAR, VOOR DE KAPPER VAN DE TOEKOMST Duurzaamheid Special

www.diapason-onl ine. com scan me PERFECT VOLUME Perfect Volume Shampoo Perfect Volume Conditioner Perfect Volume Roots Spray PRO VITAMIN B

DE KAPPER NR 6 2022 3 Colofon en De Visie De Visie de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e k a p p e r s b r a n c h e | D e c e m b e r 2 0 2 2 | 2 2 e j a a r g a n g n o . 6 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY ELLEURE: FASHIONABLE EN BETAALBAAR, VOOR DE KAPPER VAN DE TOEKOMST Duurzaamheid Special Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Else Witten (redacteur) e.witten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl Het einde van dit jaar is alweer in zicht. Een jaar waarin veel is gebeurd, ook in de kappersbranche. Een veelbesproken onderwerp in het afgelopen jaar, was het personeelstekort. Dat er een kapperstekort is, komt onder andere doordat kappers kiezen voor een ander beroep. Waarom dat gebeurt, is lastig te zeggen. De hoge werkdruk en het salaris zijn vaak beweegredenen, maar meestal is het een combinatie van factoren die iemand doen besluiten om afscheid te nemen van het kappersvak. In de afgelopen maanden heb ik verschillende kappers gesproken over dit onderwerp, waaronder Natasja Keijzer. Volgens haar is het, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, van groot belang om aan je werknemers te laten zien dat je ze waardeert. Zij werkt in haar salon daarom met een bonussysteem, waarbij de werknemers provisie ontvangen op de omzet die wordt gehaald met de productverkoop. Natuurlijk hoort iedereen standaard een productadvies te geven om de salonverkoop te stimuleren, maar volgens Natasja is het wel zo eerlijk om het team ook te laten profiteren van de resultaten die zij behalen. Het houdt je medewerkers gemotiveerd en geeft ze het gevoel dat je het écht samen doet. Veel ondernemers zeggen dat ze de salon niet kunnen runnen zonder het team, maar het is beter om het ook te laten zien. Een bonussysteem draagt daar absoluut aan bij. De reden dat Natasja het bonussysteem heeft ingevoerd, heeft overigens niet alleen te maken met de saamhorigheid in het team, maar ook met de stijgende (energie)prijzen. Op het gebied van salonverkoop valt namelijk veel winst te behalen. Kappers zijn van nature bescheiden, zien zichzelf niet altijd als de professional, maar dat zijn ze wél. Huub en Sharon Eysink, eigenaren van Hair Plaza, delen de mening van Natasja. Tijdens ons gesprek met Huub en Sharon maakten ze met een voorbeeld duidelijk waarom productadvies van belang is: “Je gaat toch ook niet naar de dokter om zelf aan te geven welke medicijnen je nodig hebt?” Wat ze met deze uitspraak willen aantonen, is dat de consument ook naar de kapper toekomt voor advies, durf dat ook te geven. Nog even terugkomend op de stijgende (energie)prijzen, deze editie staat in het teken van duurzaamheid. Zo lees je onder meer in onze rubriek Ondernemen hoe saloneigenaren met de stijgende prijzen omgaan en gaan we in gesprek met Richard Bindels, eigenaar van Chapter Green, over het belang van duurzaamheid in de kappersbranche. Volgens Richard is er voornamelijk op het gebied van haarkleuringen nog veel te winnen met betrekking tot duurzaamheid. Hoe? Door meer bewustwording te creëren over de impact van chemische haarkleuringen en kappers te attenderen op de alternatieve mogelijkheden. Wist jij namelijk dat er meer dan twee miljoen liter chemische haarverf door het afvoerputje verdwijnt en in het riool terechtkomt? Ik niet, moet ik eerlijk bekennen, en ik denk stiekem dat ik niet de enige ben. Het heeft mij in ieder geval aan het denken gezet, en ik hoop dat ook jullie je gaan verdiepen in de alternatieven. Eén ding is zeker: de vraag vanuit de consument naar ‘groene’ kappers neemt steeds verder toe, daar moet je als ondernemer op inspelen. Veel leesplezier! JE GAAT TOCH OOK NIET NAAR DE DOKTER OM ZELF AAN TE GEVEN WELKE MEDICIJNEN JE NODIG HEBT? “ ”

DE KAPPER NR 6 2022 4 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW Op 18 september vond een event plaats voor de ‘duurzame’ kapper. Het event werd georganiseerd door Chapter Green, een groene beweging binnen de kappersbranche met een groeiende aanhang van ‘groene’ kappers en consumenten. Wij blikken met Richard Bindels, duurzaamheids-coach en eigenaar van Chapter Green, kort terug op het event en bespreken het belang van verduurzaming binnen de kappersbranche. P. 14 BEAUTY BY ECHIKA Beauty by Echika, een groothandel voor hairextensions, bestaat slechts vijf jaar, maar is niet meer weg te denken uit de kappersbranche. We gaan in gesprek met de eigenaren Echika Hagedoorn-Struik en Mark Hagedoorn over de succesfactoren van Beauty by Echika. P. 20 COVERSTORY Na een jarenlange zorgvuldige ontwikkeling werd het kappersmerk Elleure gelanceerd. Wat begon met een haarkleuringslijn, is inmiddels uitgeroeid tot een volledig vegan assortiment aan haarkleuringen, styling- en verzorgingsproducten. Het creatieve merk blijft zich continu ontwikkelen en wint steeds meer aan populariteit. P. 28 MOROCCANOIL Duurzame initiatieven worden belangrijker nu we geconfronteerd worden met de gevolgen van klimaatverandering. Ook bij Moroccanoil vinden er momenteel veel veranderingen plaats rondom bewust(er) produceren en duurzaamheid. 10 14 20 28

DE KAPPER NR 6 2022 5 P. 34 KEIJZERSKROON Natasja Keijzer was jarenlang eigenaresse van vier kapsalons in Zuidwest Nederland, genaamd De Haren van Keijzer. Het afgelopen jaar heeft ze van drie salons afscheid genomen en focust ze zich op één salon, de vestiging in Lepelstraat, waar het in 1999 allemaal begon. De salon heeft niet alleen een nieuwe naam, maar ook een volledige metamorfose gekregen, en het resultaat mag er zijn! P. 40 KEVIN MURPHY COLOR.ME GLOSS is de nieuwste lijn in de COLOR.ME-serie van KEVIN MURPHY, die speciaal is ontwikkeld als haarkleuring en verzorgende behandeling in één. Kortom, deze stralende, demi-permanente kleuring geeft meer dan alleen glans. Het haar wordt hersteld en gehydrateerd voor sterk en gezond haar dat na elke kleurbehandeling verbetert. P. 54 ARTISTIQUE NEDERLAND Op drie oktober presenteerde Artistique Nederland op het hoofdkantoor in Deventer de gloednieuwe lijn Arti Shades. “Wat onze shades uniek maakt? Ze zorgen voor een prachtige glans, natuurlijke schakeringen en sensationele kleurresultaten”, aldus Miranda te Plate, verantwoordelijk voor alle studiowerkzaamheden bij Artistique. P. 56 SALON X – VAN PELT KAPPERS Ruim tachtig jaar geleden werd Van Pelt Kappers opgericht in Dordrecht door meneer en mevrouw Van Pelt. Na enkele jaren werd het aantal filialen steeds verder uitgebreid. Ook vandaag de dag is Van Pelt Kappers nog steeds een familiebedrijf, aangezien de twee zonen van de oprichters inmiddels aan het roer staan. 34 40 54 56

GA MET AWARD WINNER CALURA GLOSS VOOR EXTREME GLANS ZONDER LIFT! De baanbrekende technologie van Oligo Professionnel’s Calura Gloss collectie is de oplossing: het biedt alle voordelen van alkalische en zure haarkleuringen, zónder de nadelen ervan. Calura Gloss is PPD-, ammonia- en 100% alcoholvrij. Oligo Professionnel is verkrijgbaar bij Beautydistrict. Vraag een gratis sample-pakket aan bij Beautydistrict Sales Support via 085 - 4896333 of info@beautydistrict.nl. WWW.BEAUTYDISTRICT.NL BEAUTYDISTRICTLAB

DE KAPPER NR 6 2022 7 BRANCHENIEUWS KWALITEIT ZONDER CONCESSIES De producten van POP zijn door en door getest en doen waar ze voor bedoeld zijn. De producten zijn 100% vegan, vrij van parabenen en siliconen. De 64 kleuringen zijn PPD-vrij en bevatten zo min mogelijk ammonia en zijn daarmee ook geschikt voor de gevoelige hoofdhuid. De producten worden bewust in Nederland geproduceerd. Door deze Nederlandse gecontroleerde productie blijft POP zeer flexibel, is een constante kwaliteit gegarandeerd en kunnen ze snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. POP HAIR ACADEMY Vanuit de POP Hair Academy wordt er een uitgebreid en gevarieerd educatieprogramma aangeboden, zoals kleur- en kniptechnieken, barber- en productadviestrainingen. Daarbij staat het persoonlijke contact altijd centraal. Met een speciale toegangscode krijgen POP kappers toegang tot de online e-learning Academy. Deze staat vol met educatieve video’s, trainingsmaterialen en maandelijks een kant-en-klare social media kalender. Telefonisch zijn ze altijd bereikbaar voor technische (en andere) vragen. EXCLUSIVITEIT De producten en het educatieprogramma van POP zijn exclusief voor de kapper, wat betekent dat het niet online verkrijgbaar is tegen salonprijzen. POP is alleen voor professionals, zonder tussenkomst van tussenhandel en achter inlog te koop. Daarnaast denken ze bij POP met jou mee. Persoonlijk contact staat voorop en het leveren van maatwerk is mogelijk. Ook bepaal je zelf wat je wel of niet inkoopt, aangezien POP geen verplichte afnames, minimale afnames of contracten hanteert. DARE TO POP POP, PERFECT ON PEOPLE, IS EEN PROFESSIONEEL NEDERLANDS KAPPERSMERK DAT BETAALBARE PRODUCTEN BIEDT, EXCLUSIEF VOOR DE KAPPER. NAAST EEN COMPLEET MAAR COMPACT ASSORTIMENT BIEDEN ZE OOK UITGEBREIDE SALONONDERSTEUNING EN TRAININGSMOGELIJKHEDEN. IN DE MAANDEN JANUARI EN FEBRUARI KUN JIJ ALS PROFESSIONAL VOORDELIG OVERSTAPPEN NAAR POP. DARE TO POP WEKEN Dit is hét moment om te profiteren van de voordelen van de professionele, exclusieve en betaalbare producten van POP. In de maanden januari en februari biedt POP de mogelijkheid om met 30% korting over te stappen op de care, styling en/of kleurlijn. Ga naar www.sudac.nl, bestel het POP Colour of POP Care & Styling startpakket en gebruik code DARETOPOP bij het afrekenen van je winkelwagen. Bij een overstap naar POP ruilen ze bovendien je huidige voorraad om. Op die manier kunnen kappers met POP starten zonder een grote investering of startorder te hoeven doen. Heb je interesse in POP? Neem dan contact op via de mail (hallo@perfectonpeople.com) of bel met Marieke (tel. 06-82650702) voor jouw persoonlijke en extra voordelige overstapadvies. Meer informatie: Perfect on People Tel. +31 (0)545-721099 | www.perfectonpeople.com

NIEUWE LUXE OPBERGDOOS VAN GERECYCLED METAAL Met vervangbare, aanpasbare kleurenhoezen divapro.co.uk

DE KAPPER NR 6 2022 9 PRODUCTNIEUWS Volgens Depot moeten producten voor het haar en het lichaam niet alleen verzorgen en verfrissen, maar moeten ze ook lekker ruiken en passen bij het karakter van de goed verzorgde man. Kortom, het gaat bij Depot niet alleen om het bieden van een compleet assortiment, maar om een totaalbeleving. “Depot is elegant, sophisticated en vintage en focust zich op de man die verzorging belangrijk vindt én voor die barbier of herenkapper die op zoek is naar een “next level” mannenmerk om zich echt te willen onderscheiden”, aldus het team van Depot. ICONISCHE GEUR: FRESH BLACK PEPPER De iconische geur binnen het Depot-assortiment, is fresh black pepper. Deze frisse en stoere geur komt terug in verschillende producten en is daarmee een kenmerkende eigenschap van het merk. Als je deze unieke geur zelf wilt HET GEHEIM VAN DEPOT® IS DE ICONISCHE GEUR DEPOT BIEDT EEN COMPLEET ASSORTIMENT AAN VERZORGINGSPRODUCTEN, GEBASEERD OP DE ITALIAANSE GROOMING EN BARBER CULTUUR. MAAR MET EEN MODERNE, STIJLVOLLE TWIST. SPECIFIEKE PRODUCTEN VOOR HET HAAR, SCHEREN EN BAARD- EN SNORVERZORGING WORDEN AANGEVULD MET PRODUCTEN VOOR HET LICHAAM, EVENALS ACCESSOIRES EN HOME FRAGRANCES. DE PARFUMS EN HOME FRAGRANCES ZORGEN ERVOOR DAT DE ZINTUIGEN VAN DE KLANT WORDEN GEPRIKKELD ervaren, kun je kiezen voor bijvoorbeeld een scheerproduct, maar ook voor een huisgeur in de vorm van een kaars, spray of diffuser. AANKOOPINTENTIE VERGROTEN De parfums en home fragrances zorgen ervoor dat de zintuigen van de klant worden geprikkeld. De geurkaarsen kunnen in de salon bijvoorbeeld worden aangestoken, wat een bepaalde geurbeleving teweeg brengt. Dit heeft een positief effect op de aankoopintentie. Ben je nieuwsgierig naar de unieke geur van Depot, wil je kennismaken met het assortiment of wil je meer informatie ontvangen? Neem dan contact op met: z.one lab | Tel. +31 (0) 413 724934 info@depotmaletools.nl | Instagram: @depot_maletoolsnl www.zonelab.nl

DE KAPPER NR 6 2022 10 GROOT INTERVIEW DE DUURZAME REVOLUTIE IS VAN START GEGAAN OP 18 SEPTEMBER VOND EEN EVENT PLAATS VOOR DE ‘DUURZAME’ KAPPER. HET EVENT WERD GEORGANISEERD DOOR CHAPTER GREEN, EEN GROENE BEWEGING BINNEN DE KAPPERSBRANCHE MET EEN GROEIENDE AANHANG VAN ‘GROENE’ KAPPERS EN CONSUMENTEN. TIJDENS HET EVENT VOND ER EEN INTERESSANT TOEKOMSTDEBAT PLAATS, WAREN ER VERSCHILLENDE WORKSHOPS EN KON JE KENNISMAKEN MET DE ECO-GECERTIFICEERDE PRODUCTEN, PLANTENKLEURINGEN EN MINERALE KLEURINGEN VAN HET MERK RODOLPHE & CO. WIJ BLIKKEN MET RICHARD BINDELS, DUURZAAMHEIDS-COACH EN EIGENAAR VAN CHAPTER GREEN, KORT TERUG OP HET EVENT EN BESPREKEN HET BELANG VAN VERDUURZAMING BINNEN DE KAPPERSBRANCHE. GROENE KAPPER Een vraag die tijdens het event verschillende keren werd gesteld vanuit de kappers, luidde: ‘Wanneer ben je een ‘groene’ kapper?’ Volgens Richard is daar geen eenduidig antwoord op te geven. “Dat blijkt voor iedereen anders te zijn. De één vindt zichzelf een ‘groene’ kapper wanneer hij of zij zich bezighoudt met het scheiden van afval en het gebruik van zonnepanelen, terwijl de ander vindt dat ‘het product’ het belangrijkste aspect van duurzaamheid zou moeten zijn. Wanneer je over het product spreekt, komen we al snel tot de volgende conclusie: het ene product is het andere niet. Veel leveranciers hebben de kennis niet in huis en pretenderen dat ze ‘groen’ en duurzaam zijn, terwijl de producten vol zitten met chemische ingrediënten. Ze weten vaak niet beter. Ook zijn er merken die wel beter weten, maar niet kunnen. Dan spreken we over Green Washing. Green Washing betekent dat het merk zich mooier voordoet dan het werkelijk is, marketing speelt in dat geval een grotere rol dan de inhoud van het flesje. Maar laten we ervan uitgaan dat elk merk zich bezighoudt met het verduurzamen van het bedrijf, de producten en de processen.” Volgens Richard vindt de ultieme verandering en verbetering echter pas plaats wanneer je de focus legt op het product. Een onderwerp dat ook werd besproken tijdens het event. “Het product is hetgeen dat je de hele dag in handen hebt en op de hoofden van je consument aanbrengt. Alleen op basis van ingrediëntenkennis kan je vaststellen wanneer je product ‘groen’ is en wanneer niet. De ‘groene’ kappers op het event waren allen goed geïnformeerd over ingrediënten én over de certificeringen. Belangrijk om te weten is, wanneer de kapper zich uitgeeft als een ‘groene’ kapper, dat hij of zij direct een doelgroep aantrekt met duidelijke overtuigingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Ook de allergische klant die zelf veel kennis van zaken heeft, komt kijken. Wanneer je dan niet de specialisatie in huis hebt, sla je de plank mis. De klant zal je hier direct keihard op afrekenen.” BEWUSTHEID CREËREN BIJ DE KAPPER EN CONSUMENT Enige tijd geleden stond er een artikel in de krant Trouw1, genaamd ‘Waar is de groene kapper?’. Hierin werd kritiek geuit op de kappersmerken en de ANKO, omdat er teveel met chemie zou worden gewerkt. Op de vraag hoe Richard tegen die kritiek aankijkt, antwoordt hij: “Ik wil allesbehalve kritiek geven, maar ik wil wel kritisch zijn en vooral de kappers bewust maken van de risico’s, milieuimpact en de alternatieve mogelijkheden. Het zijn namelijk niet alleen de merken waar we naar mogen wijzen, het is een kwestie van vraag en aanbod. Veel consumenten zijn er nog niet klaar voor om afscheid te nemen van chemische haarkleuringen, de concessies zijn voor sommige consumenten te groot. Ook zijn consumenten onvoldoende geïnformeerd over de mogelijkheden. Wanneer de kapper beter geïnformeerd is over de verschillen, zouden zij de consumenten ook beter kunnen inlichten.” Andere mogelijkheden zijn er volgens Richard genoeg. Het is daarbij wel van belang dat je de producten op de juiste manier gebruikt. Richard legt uit: “Wanneer het haar met chemie gekleurd is, passen de ‘groene’ haarverzorgingsproducten daar vaak niet bij. Wat je met chemie beschadigt, kan je met natuur namelijk niet snel herstellen, dat heeft extra tijd nodig. Bij natuurlijke haarverzorgingsproducten hoort daarom ook een natuurlijke haarkleuring, dan pas zullen de producten hun kwaliteit laten zien. Er zijn geweldige innovatieve mogelijkheden die steeds meer onder de aandacht komen, met ook een grijsdekking, maar dan natuurlijker met behoud van natuurlijke schakeringen. Voornamelijk de gespecialiseerde en gecertificeerde merken, zoals Rodolphe & Co, hebben de juiste kennis en brengen veel ‘groene’ producten op de markt.” Richard Bindels

DE KAPPER NR 6 2022 11 Richard is van mening dat er in de branche dan ook meer bewustwording moet worden gecreëerd rondom chemische haarproducten en de alternatieven. “Naar mijn mening moeten kappers meer handvaten krijgen over de duurzame en gezondere mogelijkheden die er nu en voor de toekomst zijn. Dat betekent dat de toekomstige kapper beter en eerlijker geïnformeerd moet worden over alle risico’s van het vak, voor zowel zichzelf als voor de consument. De kapper werkt immers met chemie en is zich vaak onvoldoende bewust van de risico’s met betrekking tot de chemische haarkleuringen. Na de kappersopleiding zou de kapper alles behoren te weten over chemische haarkleuringen, natuurlijke plantenkleuring, semi-natuurlijke minerale kleuring en ingrediënten, zodat hij of zij zelf een bewuste keuze kan maken.” INNOVATIES In datzelfde artikel in Trouw wordt gesteld dat er nauwelijks innovaties plaatsvinden rondom duurzaamheid. Daar is Richard het absoluut niet mee eens. “Ik ervaar het juist anders, ik zie heel veel nieuwkomers, vooral kleine merken, die juist vooruitstrevend zijn en langzaam terrein winnen. Het zijn de nieuwe merken die met een echt ‘groen’ hart een product hebben ontwikkeld. Ze produceren producten om een echte verandering teweeg te brengen en zijn transparant over hun ingrediëntenlijsten. Achter deze kleine merken zitten vaak de deskundige mensen die uit gezondheids- en milieuoverwegingen een nieuw product op de markt brengen. Er wordt geproduceerd vanuit een ander uitgangspunt dan de merken die twintig á dertig jaar geleden met chemie gestart zijn en nu volledig moeten gaan omdenken. Nieuwe regelgevingen en maatschappelijke druk wordt uitgevoerd en dwingen deze merken anders te gaan denke. Dat is totaal anders dan vertrokken zijn vanuit een ‘groene’ overtuiging.” CONVENTIONELE CHEMISCHE HAARKLEURINGEN De meeste merken werken nog conventioneel, dus met de klassieke chemische haarkleuringen. “Zolang het kleurproces bestaat uit het openen van het haar (cuticula) met Ammonia of Mea en het verbreken van de verbindingen om bij de cortex te komen om vervolgens het natuurlijk pigment te kunnen oplichten, is er sprake van chemie. Maar laten we daar dan duidelijk en vooral eerlijk over zijn en de chemische haarkleuring niet als een ‘groene’ haarkleuring verkopen. 1 Het artikel in Trouw is te lezen via: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/ waar-bl i j f t-de-groene-kapper-omzet-en-winst-zi jn-de-hei l ige-graal -mens-en-mi l ieuondergeschikt~bd9b79da/ Over goed of fout wordt hier niet gesproken, maar het is zéker niet ‘groen’. Een duidelijke verbetering biedt het innoverende kleursysteem MINERAL Colors van het merk Rodolphe & Co, de ‘tussenstap’ van conventioneel kleuren naar plantaardig kleuren met minimale belastende chemische ingrediënten. Wil je de ultieme ‘groene’ stap nemen, dan kies je voor de INFUSED 100% plantenkleuring van Rodolphe & Co.” REVOLUTIE In de afgelopen jaren zijn de kapsalons door verschillende instanties onder de loep genomen wat betreft de impact die ze maken op het milieu. Wat de conclusie was? Dat er miljoenen haarkleurbehandelingen per jaar door het afvoerputje verdwijnen. Richard: “Gemiddeld wordt er ongeveer zestig gram haarverf aangebracht op de hoofden van de klanten van de kappers. Deze zestig gram verdwijnt na veertig minuten volledig in het afvoerputje. Wanneer je beseft dat meer dan vijf miljoen mensen in Nederland elke zes weken hun haar laten kleuren, dan hebben we het over meer dan twee miljoen liter chemische haarverf die in het riool wordt gedumpt. Dat betekent overigens niet dat we kappers direct weg moeten zetten als milieucriminelen, maar hen juist bewust moeten maken van de vervuiling en motiveren om te verduurzamen. Ik weet namelijk zeker dat kappers openstaan voor verduurzaming, maar daarbij is het wel van belang dat ze juist worden geïnformeerd over de mogelijkheden. Ook neemt de vraag vanuit de consument naar ‘groene’ kappers steeds verder toe, wat enorm veel kansen biedt voor onze sector. Kortom, de duurzame revolutie binnen de kappersbranche is van start gegaan!” Voor meer informatie over minerale kleuringen, plantaardige kleuringen en het nemen van duurzame stappen en enorme kostenbesparingen, kan je jazelf aanmelden via info@chapter.green of een kijkje nemen op de website van www.chapter.green.

DE KAPPER NR 6 2022 12 KORT NIEUWS Al in de middeleeuwen was er een keurmerk voor producten uit Solingen. De Latijnse inscriptie “Me fecit Solingen” (Solingen schiep mij) werd destijds al in zwaarden en degens gegraveerd. Ze waren erg gewild en voor de strijders, die dergelijke wapens bij zich droegen, waren ze vaak een soort van “overlevingsverzekering”. Men kon vertrouwen op de kwaliteit uit Solingen wat betreft de scherpte en kwaliteit. En ook al trekt men tegenwoordig niet meer met zwaarden ten strijde, toch is de onderscheiding “Me fecit Solingen” nog altijd een kwaliteitsbelofte waarop tegenwoordig met name kappers vertrouwen. TONDEO laat dit keurmerk weer herleven in zijn unieke scharen. De onderneming produceert op de locatie Solingen en is altijd op zoek naar nieuwe innovaties. Zo is ook de THOR Damast bijvoorbeeld gemaakt met de CONBLADE-technologie, waardoor het snijvlak sensationeel zacht aanvoelt door een uitzonderlijke holle slijping van het extreem bolle schaarblad. De 7-inch schaar is gemaakt uit het uiterst pure, poedermetallurgisch gemaakte Damasceens staal (Damasteel), dat een unieke stevigheid en een uitstekende look garandeert. De THOR Damast draagt de gravure “Me fecit Solingen” terecht vol trots op het snijvlak. En daarmee is het plekje in de vitrine van het Deutschen Klingenmuseum Solingen in elk geval verdiend. SOMS ROLLEN DE GEBEURTENISSEN OVER ELKAAR HEEN. EN SOMS IS DAT OOK VOLLEDIG GERECHTVAARDIGD. ZOALS IN HET GEVAL VAN DE NIEUWSTE PREMIUM-SCHAAR VAN TONDEO UIT SOLINGEN EN DE BIJZONDERE EER DIE HEN TEN DEEL IS GEVALLEN. OFSCHOON DE SCHAAR HELEMAAL NIEUW IS OP DE MARKT, KRIJGT DE THOR DAMAST NU AL EEN PLEKJE IN HET DEUTSCHES KLINGENMUSEUM SOLINGEN. DE THOR DAMAST SCHAAR VAN TONDEO IN HET MUSEUM Meer informatie: TONDEO Solingen Tel. +49(0)21265860 www.tondeo.com In de winter heeft je huid meer verzorging nodig, waaronder je handen. Ze worden blootgesteld aan invloeden van warme en droge lucht en daarna aan koude, vochtige lucht met koele wind. Door droge lucht wordt er vocht uit de huid getrokken. Water en zeep verzachten de buitenste beschermlaag en beschadigen de beschermende zuurmantel van de huid. Kou zorgt ervoor dat de talgklieren in de huid minder olie produceren. Deze invloeden belasten de huid enorm, waardoor deze meer verzorging nodig heeft. INTENSIEVE ZORG Het resultaat van deze invloeden zijn broze en gebarsten handen die schilferen, jeuken en er gerimpeld uitzien. De huid op de handrug is dunner en heeft minder talgklieren, waardoor dit gebied bijzonder gevoelig is. Het doel van de handcrème is om het vocht in de huid te herstellen en de buitenste huidbarrière te versterken. De Hand & Nail Balm bevat jojoba- en moerasbloemolie, wat niet vet is en snel intrekt. Het is dermatologisch getest, licht geparfumeerd en zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen gemaakt. Meer informatie: Hans Conzen Kosmetik GmbH Tel. +49 (0)4101 37330 Tel. +31 (0)6 22490546 www.nl.glynt.com GLYNT PRESENTEERT SENSITIVE HAND & NAIL BALM MET DE SENSITIVE HAND & NAIL BALM GEEF JE JE HANDEN EEN EXTRA PORTIE VERZORGING, WAARDOOR JE IN DE WINTER OOK GOED VERZORGDE EN FLUWEELZACHTE HANDEN HEBT. DE HANDCRÈME ZORGT VOOR REINIGING, BESCHERMING EN VERZORGING.

COMFORTEL EUROPE STOCKIST SA LON FURN I TURE SHOWROOM ZUID-KAVELSEDIJK 3 3291 LX STRIJEN OPEN EVERY SUNDAY 12-17 WWW.GUYSARLEMIJN.COM INFO@GUYSARLEMIJN.COM PHONE +31 (0) 10 303 1600 WHATSAPP 31 (0) 6 57 83 86 88 BLAKE TEXTURED BLACK Salon Chair ARIA TAN Salon Chair with Matte Black Round Omega Base €479,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black Round Omega Base €455,- with Matte Black Round Omega Base €499,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black Round Omega Base €449,- with Matte Black Round Omega Base €385,- with Matte Black Round Omega Base €545,- JOEY Salon Chair ROSIE Salon Chair with Brushed Chrome Round Omega Base €475,- with White 5 Star Capital Base €435,- HARPER Salon Chair STOCKHOLM Salon Chair FRANKA Salon Chair CHLOE TAN Salon Chair DAWN Salon Chair with White 5 Star Capital Base €435,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- with Matte Black 5 Star Capital Base €409,- with White 5 Star Capital Base €459,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- with Matte Black Round Omega Base €469,- ROXANNE Salon Chair with Matte Black 5 Star Capital Base €429,- with Matte Black 5 Star Capital Base €415,- with Matte Black 5 Star Capital Base €349,- with Matte Black 5 Star Capital Base €499,- with Matte Black Round Omega Base €419,- with Matte Black 5 Star Capital Base €379,- CHLOE Salon Chair with Matte Black Round Omega Base €399,- with Matte Black 5 Star Capital Base €369,- ECO Salon Chair

DE KAPPER NR 6 2022 14 INTERVIEW Echika heeft geen kappersachtergrond, maar weet alles over hairextensions. “Hoe dat komt? Omdat ik altijd al mooi, lang en dik haar wilde. Ik ben me op jonge leeftijd gaan verdiepen in hairextensions en vanuit die passie is Beauty by Echika ontstaan. Er waren destijds al behoorlijk veel hairextensions merken op de markt, maar ik was van mening dat er toch kansen lagen. Er was naar mijn idee namelijk nog geen hairextensions merk op de markt dat zowel kwalitatief hoogwaardig als betaalbaar was. Daar hebben wij verandering in gebracht”, aldus Echika. Mark vervolgt: “Je denkt waarschijnlijk: hoe is het mogelijk om een goede kwaliteit én een goede prijs te bieden? Het is echter makkelijker dan het lijkt. Wij kopen grote voorraden in en verlagen onze marge, waardoor we een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding kunnen bieden. Dat doen we omdat BEAUTY BY ECHIKA IS NIET MEER WEG TE DENKEN UIT DE KAPPERSBRANCHE BEAUTY BY ECHIKA, EEN GROOTHANDEL VOOR HAIREXTENSIONS, BESTAAT SLECHTS VIJF JAAR, MAAR IS NIET MEER WEG TE DENKEN UIT DE KAPPERSBRANCHE. WE GAAN IN GESPREK MET DE EIGENAREN ECHIKA HAGEDOORN-STRUIK EN MARK HAGEDOORN OVER DE SUCCESFACTOREN VAN BEAUTY BY ECHIKA. we ervoor willen zorgen dat iedereen kan genieten van een mooi, kwalitatief goed en prijsvriendelijk haarwerk. Als wij onze marge laag houden, kunnen kappers onze producten tegen aantrekkelijke prijzen inkopen, waardoor ze voor een brede doelgroep toegankelijk kunnen zijn, áls ze dat willen. De saloneigenaren bepalen namelijk zelf de prijzen in de salon, waardoor zij ook hun eigen marge bepalen.” BREED ASSORTIMENT Dat Beauty by Echika toegankelijk is voor iedereen, blijkt ook uit het uitgebreide assortiment. “Ons assortiment bestaat onder meer uit Flat Wefts, Hand-tied Wefts, Nano Wefts, Tape Extensions, Machine Wefts, Europese haren, haarwerken, verschillende benodigdheden en nog veel meer. Daarnaast kunnen kappers onze collectie ook volledig op maat laten maken door te kiezen uit vijftien verschillende structuren en vier kleuren in één baan of plukje, die beschikbaar zijn tot 80cm lengte. Verder heb je als kapper ook de mogelijkheid om ombre's te laten maken in verschillende verhoudingen. Zo kun je elke klant voorzien van de juiste kleur en structuur.” TEAMUITBREIDING Niet alleen het assortiment is in de afgelopen jaren gegroeid, ook het klantenbestand is enorm uitgebreid. Dit heeft vervolgens geresulteerd in uitbreiding van het team. “Mijn zusje, zwager en nog drie nieuwe medewerkers zijn onlangs tot het bedrijf toegetreden, dus inmiddels bestaat ons team uit zeven.” Mark vult aan: “We zijn ontzettend blij met de teamuitbreiding. Iedereen durft alles tegen elkaar te zeggen en wil het beste voor het bedrijf. Daarnaast hebben we allemaal hetzelfde doel: kappers en diens klanten voorzien van eerlijke en kwalitatieve producten tegen een eerlijke prijs.” EIGEN LEERBOEK Ondanks de teamuitbreiding, draaien Echika en Mark veel overuren. Toch heeft Echika in de afgelopen periode de tijd gevonden om naast haar werkzaamheden voor Beauty by Echika, een ander project aan te gaan. “Ik merkte dat er in de afgelopen jaren een negatieve sfeer is ontstaan rondom hairextensions. Dat komt naar mijn idee voornamelijk doordat steeds meer salons hairextensions zijn gaan toepassen, terwijl ze daar niet in zijn gespecialiseerd. Het toepassen van hairextensions is een vak apart, dat wordt nog wel eens onderschat. Je leert het toepassen van hairextensions niet binnen één dag of training. Het ontbreekt bij veel kappers, zowel ervaren als startende kappers, aan kennis en ervaring. Omdat ik daar verandering in wil brengen, heb ik een leerboek ontwikkeld.” Het leerboek geeft informatie over alles wat met hairextensions te maken heeft en is merkonafhankelijk. “Het boek bestaat uit alle methodes van het plaatsen en verzorgen van verschillende type hairextensions, maar ook over de voorgeschiedenis ervan, over de culturele achtergrond en over alle ontwikkelingen door de jaren heen.” Op de vraag voor wie het boek geschikt is, antwoordt Echika: “Het is voor iedere kapper van toegevoegde waarde. Voor de één is het bruikbaar als naslagwerk en de ander gebruikt

DE KAPPER NR 6 2022 15 het om inspiratie op te doen, om nieuwe technieken uit te proberen of als hulmiddel bij het verzorgen van educatietrainingen. Ook worden er businesstips gegeven voor saloneigenaren en ZZP’ers. Scholen hebben ook de mogelijkheid om het leerboek aan te schaffen voor hun leerlingen, zij zijn tenslotte de kappers van de toekomst.” WIJ KOPEN GROTE VOORRADEN IN EN VERLAGEN ONZE MARGE, WAARDOOR WE EEN UITSTEKENDE PRIJS-KWALITEITVERHOUDING KUNNEN BIEDEN TOEKOMSTPLANNEN Doordat het bedrijf enkel uit familieleden bestaat, vloeien privé en werk vrijwel volledig in elkaar over bij Echika en Mark. Dat wordt in de toekomst zelfs nóg meer. Echika legt uit: “We hebben een nieuw huis gekocht, waar we onze showroom, maar ook het kantoor en magazijn gaan vestigen. Op die manier zijn we minder tijd kwijt aan reizen en kunnen we onze tijd thuis en op het werk beter verdelen. Daarnaast groeiden we op de huidige locatie uit ons jasje, het nieuwe pand biedt veel meer mogelijkheden. Wie weet gaan we ooit onze eigen productie opstarten op de nieuwe locatie. We focussen ons sinds de oprichting op duurzaamheid en gezonde werkomstandigheden. Door de productie op den duur naar Nederland te halen, zetten we weer een stap in de goede richting. Daar zijn echter nog geen concrete plannen voor, eerst maar eens kijken hoe Beauty by Echika zich de komende tijd verder ontwikkelt!” Meer informatie: Beauty by Echika www.beautybyechika.nl

Care & Style Kleur, de professionele lijn voor een kleur die langer helder en intens blijft Smart en compleet Chroma Power: 100% natuurlijk, om de kleur langer helder en glanzend te houden V.E.G. Mix: een exclusieve mix van Vitality’s uit de natuur Omhullende en rijke parfumering Exclusieve ingrediënten en formules die de voorkeur geven aan het gebruik van biologisch afbreekbare, van de natuur afgeleide grondstoffen Milieubewust geselecteerde packaging Performante producten voor professionele resultaten vitalitys.it

DE KAPPER NR 6 2022 17 EVENT DOMINIC VLEER PRESENTEERT ZIJN SHOW ‘OCEAN REALNESS’ Een combinatie van draagbare en avant-gardistische looks met variëteit in structuren en het gebruik van contrasterende kleuren vormden een geheel in deze inspirerende collectie. Dominic: “De dieptes van onze oceanen zijn nog onontdekt. Wonderbaarlijke organismen, diepe kleuren en uitzonderlijke vormen. Hoe zouden wij eruitzien als mensen in deze mysterieuze waterwereld? Wat zou er gebeuren als we langzaam veranderen in onderwaterwezens?” Dominic vertelt in zijn show het verhaal van de schoonheid die de natuur te bieden heeft. Hiermee laat hij zien dat de wereld om ons heen zoveel inspiratie kan bieden. Structuur, kleur en vorm zijn in de onderwaterwereld betoverend. De organische en fluïde vormen zijn een inspiratie geweest voor klassieke en moderne haarstylingtechnieken die in zijn show verwerkt zijn. Dominic vraagt de kijker om open te staan voor de schoonheid van de natuur. ONLANGS PRESENTEERDE DOMINIC VLEER, AMBASSADEUR VOOR L’ORÉAL PROFESSIONNEL BENELUX, ZIJN SHOW ‘OCEAN REALNESS’. GEÏNSPIREERD DOOR DE WONDEREN UIT DE ZEE, NAM HIJ HET PUBLIEK MEE NAAR DE DIEPE EN DONKERE PLEKKEN VAN DE OCEAAN. MEER DAN 750 GENODIGDE KAPPERS KONDEN ZIJN GEVARIEERDE SHOW IN DE MAASSILO IN ROTTERDAM AANSCHOUWEN. CREDITS Productie/concept: @Dominicvleer voor @lorealpro Haar: @dominicvleer Hair assistenten: @indra.rengers en @zoeoosterbaan Styling: @annetveerbeekstyling Make-up: @blshmakeup en @barbraoliemans Modellen: @modelsrockagency, @newgenerationmodelmanagement en @elite_amsterdam

DE KAPPER NR 6 2022 19 PRODUCTNIEUWS PERFECT VOLUME: DE COMPLEET NIEUWE VERZORGINGSLIJN VAN DCM Pro Vitamine B5 geeft een intense voeding aan het haar waardoor het een verzachtende en versterkende werking heeft. Het voorkomt het verzwakken van de stam en geeft kracht aan het haar. De tarwe-eiwitten hebben eiwitkanalen die vergelijkbaar zijn met die van natuurlijk haar. Ze verbeteren de hydratatie van het haar en de hoofdhuid aanzienlijk en verzorgen het haar waardoor het zacht en zijdeachtig wordt. DE PRODUCTEN DCM Perfect Volume lijn bestaat uit drie producten. De DCM Perfect Volume Shampoo is een shampoo die het haar hydrateert en meer body en volume geeft. De DCM Perfect Volume Conditioner ontwart het haar zonder het te verzwaren en zorgt voor de kracht en body in het haar. De DCM Perfect Volume Roots Spray is een speciale tonic voor futloos haar zonder body en structuur. Deze spray verhoogt het volume van het haar bij de wortels, waarbij de lengtes en punten soepel en zijdeachtig blijven. De Perfect Volume lijn is verkrijgbaar vanaf 1 januari 2023. Kijk voor meer informatie op www.diapason-online.com of bel naar +31 (0)475 – 342 903. PERFECT VOLUME IS EEN COMPLEET ASSORTIMENT NIEUWE VERZORGINGSPRODUCTEN DIE EEN BOOST GEVEN AAN HET VOLUME EN ZACHTHEID IN HET HAAR. DE PRODUCTEN ZIJN VERRIJKT MET PRO VITAMINE B5 EN TARWE-EIWITTEN EN LATEN HET HAAR ONMIDDELLIJK DIKKER AANVOELEN. DE PRODUCTEN CREËREN MEER VOLUME BIJ DE AANZET EN ZORGEN VOOR MEER SOEPELHEID IN DE LENGTES EN DE PUNTEN.

DE KAPPER NR 6 2022 20 VEGAN Wat het doel van Elleure was met de oprichting van het merk? Een duurzaam, creatief en stijlvol merk introduceren voor de kapper van de toekomst. Dat het merk vegan is, spreekt voor Annelien dan ook voor zich. “We zijn er voor de kapper van de toekomst, dus duurzaamheid is daar een belangrijk onderdeel van. Vegan is volgens ons geen trend meer, maar een vereiste. Onder meer omdat er steeds meer vraag naar is. Onze producten zijn daarom 100% vegan en dierproefvrij, bevatten de meest hoogwaardige ingrediënten en zijn vrij van sulfaten, parabenen en siliconen.” TOEGANKELIJK Als je de focus legt op de kapper van de toekomst, is de toegankelijkheid van het merk een essentieel onderdeel volgens Annelien. “Elleure heeft een high-end look & feel, maar is tegelijkertijd betaalbaar. Met Elleure hebben we bewezen dat een fashionable en stijlvol merk ook een aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding kan hebben. Ook hebben we bewust gekozen voor een compacte kleurlijn. We zagen namelijk dat hier behoefte aan is in de branche, omdat de kapper daardoor niet te veel hoeft te investeren. Kortom, Elleure is écht voor iedereen. Het maakt niet uit of je beginnend kapster bent, veel ervaring hebt, ZZP’er bent of een grote salon runt, iedereen kan en mag met Elleure werken.” COVERSTORY Elleure: fashionable en betaalbaar, voor de kapper van de toekomst NA EEN JARENLANGE ZORGVULDIGE ONTWIKKELING WERD HET KAPPERSMERK ELLEURE GELANCEERD. WAT BEGON MET EEN HAARKLEURINGSLIJN, IS INMIDDELS UITGEROEID TOT EEN VOLLEDIG VEGAN ASSORTIMENT AAN HAARKLEURINGEN, STYLING- EN VERZORGINGSPRODUCTEN. HET CREATIEVE MERK BLIJFT ZICH CONTINU ONTWIKKELEN EN WINT STEEDS MEER AAN POPULARITEIT. WAT DE SUCCESFACTOREN ZIJN VAN ELLEURE, BESPREKEN WE MET BRAND MANAGER ANNELIEN DIJKMAN. Annelien Dijkman, Brand Manager Elleure

DE KAPPER NR 6 2022 21 GEEN AFNAMEVERPLICHTING De belofte om voor iedereen toegankelijk te zijn, komt ook terug in de inkoopmogelijkheden. Annelien: “Het is bij ons niet verplicht om het volledige assortiment aan te schaffen, jij kiest zelf wat je wel of niet wilt inkopen. Jij weet ten slotte welke producten aansluiten op de behoeften van jou en je klanten. Via onze website en de accountmanager kun je producten bestellen, op het moment dat het jou uitkomt. Mocht je vragen hebben over de producten of wil je advies over wat het beste bij jouw salon past, dan staan we voor je klaar. Ook een videogesprek behoort tot de mogelijkheden in deze tijd.” INNOVATIES Elleure wil het assortiment zo compact mogelijk houden voor de kapper. Dat wil echter niet zeggen dat daardoor de creatieve vrijheid wordt beperkt, in tegendeel. “Alle kleuren zijn onderling te mengen, waardoor je de perfecte haarkleur kunt creëren die aansluit bij jouw klant”, zegt Annelien. “Om nog beter in te kunnen spelen op de wensen van de kapper, werken we er hard aan om volgend jaar een nieuwe lijn producten te lanceren.” TEST- EN STARTPAKKETTEN Elleure hanteert geen afnameverplichtingen, maar heeft wel aantrekkelijke test- en startpakketten ontwikkeld om je op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met Elleure. “Via www.elleure.nl/gratis-testpakket kun je gratis een testpakket aanvragen om de producten zelf te ervaren. Ook vind je op de website voordelige startpakketten, zodat je direct met Elleure aan de slag kunt gaan”, aldus Annelien. Meer informatie: Elleure Tel. +31 (0)33 2094709 www.elleure.nl

NIEUW! SENSATIONAL SHADES VAN ARTISTIQUE Artistique Nederland BV • Tel: 0570-629 121 • www.artistiquened.nl VOOR NA De Arti Shades van Artistique zorgen voor een prachtige glans, natuurlijke schakeringen en sensationele kleurresultaten. Ideaal voor alle trending technieken zoals babylights, color melting en balayage. De speciaal ontwikkelde Arti Shades Activators – Bowl en Bottle Activator – maken het gebruik bijzonder eenvoudig. De toevoeging van Rock Crystal resulteert in een ongeëvenaarde verzorging met maximale haarbescherming. In slechts 20 minuten zorgt Arti Shades voor een prachtig kleurresultaat met een ultieme glans. Arti Shades kan kleur toevoegen, verfrissen, tonen, corrigeren, verfijnen en nog veel meer. Ontdek hoe je Arti Shades kunt gebruiken voor bijna iedere kleur, klant en techniek en laat je creativiteit de vrije loop! • VEGAN FORMULE • VRIJ VAN AMMONIA, SILICONEN, PARABENEN EN PPD • VERKRIJGBAAR IN 18 TRENDY TINTEN • IN ROYALE VERPAKKINGEN VAN 100 ML.

DE KAPPER NR 6 2022 23 PRODUCTNIEUWS DIVA PRO STYLING INTRODUCEERT PROFESSIONELE STYLINGTOOLS VOOR ONDERWEG JETSET 3000 PRO De nieuwe JetSet 3000 Pro is met zijn inklapbare handgreep en een gewicht van slechts 312 gram de ideale reisgenoot. De föhn heeft een 1600 Watt DC-motor en een luchtstroom van 97 m³/h, waardoor het krachtig is voor zijn grootte. Wat verder kenmerkend is voor de föhn, is de kabel van 2 meter en de styling concentrator. MICRO DRYER 5000 PRO De onlangs gelanceerde Micro Dryer 5000 Pro heeft een 2000 Watt DC-motor en weegt slechts 407 gram. Met een luchtstroom van 130 m³/h en twee supersnelle en drogende mondstukken, heeft het alle kwaliteiten die je nodig hebt voor professionele styling. De Micro heeft een gebogen handvat voor comfortabele styling en wordt geleverd in twee prachtige kleuren: strak zwart en stijlvol roségoud. Met twee warmte- en snelheidsstanden, twee stijlmondstukken en een koude luchtstoot, zijn de stylingopties eindeloos. DIVA PRO STYLING KOMT MET DRIE MUST-HAVE FÖHNS DIE JE MAKKELIJK IN JE KOFFER KUNT MEENEMEN. REIZEN IS BIJNA WEER NORMAAL, WAARDOOR PROFESSIONALS NU GEMAKKELIJK INTERNATIONAAL WERKEN. ATMOS ATOM De Atmos Atom is door een gewicht van slechts 400 gram en een krachtige motor van 100.00 RPM de ultieme professionele föhn. Met zijn superslanke en compacte vorm, twee stijlmondstukken en een diffuser wordt het drogen van het haar echt eenvoudig. Daarnaast zijn er ook gekleurde verwisselbare sleeves verkrijgbaar voor deze föhn, zodat je op elk moment van stijl kunt veranderen. Met een digitaal gestuurde, borstelloze DC motor maakt de Atmos Atom ook gebruik van minder energie en kan tien keer langer meegaan. Door een ultrafijne tweetraps luchtfiltratie worden onzuiverheden onafhankelijk verwijderd, zodat je erop kunt vertrouwen dat de föhn efficiënt, waar ter wereld ook, zal presteren. Met deze geavanceerde föhns wil Diva Pro Styling compacte, eenvoudige, maar krachtige stylingtools bieden voor professionals over de hele wereld. Meer informatie: Diva Pro Styling helpdesk@saloneurope.com | www.divapro.co.uk

COLOUR WITH STRENGTH AND SHINE COLOR.ME GLOSS, de nieuwste lijn in de COLOR.ME-serie, is speciaal ontwikkeld als haarkleuring en een verzorgende treatment in één. Een stralende, demi-permanente kleuring die meer geeft dan alleen glans. Het haarwordt hersteld en gehydrateerd voor een krachtig resultaat dat na elke kleurbehandeling toeneemt. Een gevarieerde selectie aan kleuren en voor verschillende technieken toepasbaar voor een persoonlijk kleurresultaat.

DE KAPPER NR 6 2022 25 INTERVIEW In 2003 startte Fred met de verkoop van kappersscharen als vertegenwoordiger. Later heeft hij zelf webshops opgezet voor de verkoop van kappersscharen, namelijk: www.schaarkopen.nl en www.kappersscharen-service.nl. “Bij deze webshops kun je voor een eerlijke prijs scharen kopen van kobalt staal. Kobalt staal scharen, vaak omschreven als Japanse scharen, staan bekend om hun kwaliteit.” Volgens Fred gaat de verkoop van kappersscharen gepaard met een goede slijpservice. “De samenwerking met een klant stopt niet bij de verkoop van een schaar. Goed onderhoud is van essentieel belang om de schaar optimaal te kunnen laten knippen. Om die reden bieden we onze klanten ook een slijpservice aan.” Schaarslijpen.nl is een specialist in het slijpen elke kappersschaar, van standaard kappersscharen tot de meest geavanceerde Japanse kappersscharen. “Het slijpen van Japanse of Convex scharen is een discipline apart, dit moet per definitie door een specialist gedaan worden. Naast de buitenkant, moet ook de binnenzijde van de schaar behandeld worden. Het gaat hier echt om een ambacht, jouw schaar moet naast goed knippen ook kunnen snijden (slicen) door het haar”, vertelt Fred. HET SLIJPPROCES Op de vraag hoe het slijpproces in zijn werk gaat, antwoordt Fred: “Allereerst demonteren en reinigen we de schaar. Vervolgens bepalen we eerst wat nodig is, zodat er niet onnodig (te)veel van de schaar wordt afgeslepen. Daarna wordt de schaar machinaal geslepen, maar we maken ook gebruik van wet stenen, oftewel traditionele fijne stenen, die besprenkeld worden met water. Dit doen we om de schaar ultrascherp maken. Na het slijpen wordt de schaar gepolijst voor een glad en nog scherper resultaat. Vervolgens zetten we de schaar in elkaar en vindt het afstellen, richten en oliën plaats. Tot slot wordt de schaar getest, ook op echt haar, om er zeker van te zijn dat we ook écht de hoge kwaliteit bieden die we beloven.” SERVICE Schaarslijpen.nl garandeert een goed resultaat en geeft de klant daarom ook altijd slijpgarantie. “Wij geven kappers de garantie dat de schaar weer goed knipt. Zo niet, dan valt het onder de garantie. Je hoeft tot die tijd ook niet te betalen.” Wat ook tot de service van Schaarslijpen.nl behoort, is de gratis verzending en achteraf betalen. “Onze slijpenveloppe heeft een antwoordnummer. Hierdoor kun je jouw scharen afgeven bij een PostNLpunt. Voor retour zenden worden ook geen kosten berekend.” MAAK EEN AFSPRAAK OF STUUR JE SCHAAR GRATIS OP Zoals je wellicht hebt gezien, vind je in deze uitgave een slijpenveloppe van Schaarslijpen.nl. Deze kun je gebruiken om je schaar toe te sturen, maar het is ook mogelijk om een afspraak te maken om je schaar langs te brengen. “Als je langskomt op onze locatie in Zwijndrecht, gaan we vaak SCHAARSLIJPEN.NL HEEFT JARENLANGE ERVARING, IS BETROUWBAAR ÉN SERVICEGERICHT ALS HET OM SLIJPEN GAAT, ZIJN DE MENINGEN VERDEELD. EEN SLECHTE ERVARING IS VAAK EEN REDEN OM DIRECT VOOR EEN NIEUWE KAPPERSSCHAAR TE KIEZEN. IN DEZE DURE TIJD IS HET MISSCHIEN TOCH EEN OVERWEGING OM JE SCHAAR EEN TWEEDE, DERDE OF VIERDE LEVEN TE GEVEN. BIJ DE ERVAREN KAPPERSSCHARENSPECIALIST SCHAARSLIJPEN.NL BEN JE DAARVOOR AAN HET JUISTE ADRES. WE GAAN MET EIGENAAR FRED HENDERSON IN GESPREK OVER DE UITGEBREIDE SERVICE DIE SCHAARSLIJPEN.NL BIEDT. direct met de schaar aan de slag en ontvang je de schaar ook direct terug. Je kunt echter ook gebruik maken van de bijgevoegde slijpenveloppe of een enveloppe aanvragen via onze website (Je kunt de schaar ook zelf toesturen naar: Schaarslijpen, Antwoordnummer 316 3300VB, Dordrecht). Vergeet niet je eigen adresgegevens toe te voegen. Als je jouw e-mail bijvoegt, krijg je de factuur ook digitaal en een bericht van verzending.” NIEUWE KLANTEN ONTVANGEN 25% KORTING Bij Schaarslijpen.nl krijg je als nieuwe klant 25% korting over de gehele factuur. De prijs voor het slijpen van een kappersschaar, Japans of standaard, is momenteel € 18,75 (exclusief btw) per stuk. Meer informatie: Schaarslijpen.nl Tel. +31 (0)78-6311378 | info@schaarslijpen.nl Fred Henderson

moserpro.com 1400™ cordless The classic The original NOW CORDLESS! EEN COMPLEET PROGRAMMA VOOR UW STOEL, UW WASUNIT, UW SPIEGEL OF UW GEHELE SALON! LUCA ROSSINI NEDERLAND 0573 769081 - WWW.LUCA-ROSSINI.COM INFO@SALONAMBIENCE.NL - LUCAROSSINIFURNITURE Bezoek onze website ▼ LR/C154/SN zwarte vierkanten voet, pomp met rem €545 ANDREA New New AlleLucaRossini productenzijn leverbaar INEEN RUIMEKEUSSKAI KLEUREN ZONDER MEERKOSTEN! LR/W035/B RIVA+ €819 LR/W061/B met shiatsu massage en electrisch verstelbare voetsteun LR/W071/B met electrisch verstelbare voetsteun LUSSO €2.399 €1.999 LR/M110 €395 GIOVE -DeKapper-April-090322.indd 1 22/03/22 08:47

DE KAPPER NR 6 2022 27 BRANCHENIEUWS BESPAAR TIJD ÉN GELD Bij Haibu geven ze jou extra korting als je kiest voor pakketten en stapelkortingen. Dit geldt al vanaf twee stuks. Dus koop je groter in, dan bespaar je niet alleen geld, maar ook tijd. Je hebt zo (iets) meer op voorraad en hoeft dus minder vaak inkopen te doen. Perfect voor de drukke decembermaand. Daarnaast ontvang je minder facturen, dat scheelt weer tijd in de administratie. TIP: HAIBU ESSENTIALS Haibu weet als geen ander wat een kapper nodig heeft. Daarom bieden zij extreem voordelige kappersbenodigdheden aan onder de naam Haibu Essentials. Een breed assortiment aan verfkwasten, waterspuiten, haarborstels, verfbakjes en nog veel meer. Deze handige kappersbenodigdheden zijn perfect voor in iedere kapsalon en je bespaart ook nog eens op je inkopen. Sla Haibu Essentials voordelig, snel en gemakkelijk in zodat je helemaal voorbereid bent op de drukke decembermaand. SNEL EN VOORDELIG INSLAAN BIJ HAIR- EN BEAUTYGROOTHANDEL HAIBU DE FEESTDAGEN STAAN VOOR DE DEUR. HEB JIJ JE FAVORIETE PRODUCTEN AL INGESLAGEN VOOR IN DE SALON? HAIBU – GROOTHANDEL VOOR HAIR & BEAUTY PROFESSIONALS - GEEFT JE DÉ TIPS OM GOED VOORBEREID TE ZIJN OP DE DRUKKE PERIODE. PROFITEER ALS PRO-KLANT Bij Haibu begrijpen ze dat jij je als kapper graag bezighoudt met het kappersvak. Daarom zorgen zij ervoor dat jij je met één klik op de knop kunt aanmelden als PRO-klant. Je profiteert dan direct van verschillende PRO voordelen zoals exclusieve acties, gratis retourneren en factuurkorting. Zonder addertjes onder het gras en zonder ingewikkelde voorwaarden. Ook heb je als PRO-klant de mogelijkheid om te kiezen voor uitgesteld betalen. Met een PRO-account heb je tot 49 dagen om je rekening te voldoen met Riverty Zakelijk (voorheen Afterpay). Bekijk alle voordelen op haibu.nl/pro. Heb je nog geen PRO-account? Je maakt simpel en snel een account aan door je bedrijfsnaam in te voeren bij het aanmaken van een account of bij het plaatsen van een bestelling via www.haibu.nl.

DE KAPPER NR 6 2022 28 DUURZAAMHEID DUURZAAMHEID IN DE BEAUTY-INDUSTRIE: NIET GEMAKKELIJK, WÉL MOGELIJK BIJ MOROCCANOIL DUURZAME INITIATIEVEN WORDEN BELANGRIJKER NU WE GECONFRONTEERD WORDEN MET DE GEVOLGEN VAN KLIMAATVERANDERING. OOK BIJ MOROCCANOIL VINDEN ER MOMENTEEL VEEL VERANDERINGEN PLAATS RONDOM BEWUST(ER) PRODUCEREN EN DUURZAAMHEID. HET VERDUURZAMEN VAN MOROCCANOIL IS GERICHT OP DRIE BELANGRIJKE PIJLERS: HET VERBETEREN VAN DE VERPAKKINGEN, VERANTWOORDE PRODUCTIE EN ZINVOLLE SAMENWERKINGEN. DAARMEE ZIJN AL VEEL MOOIE RESULTATEN BEREIKT, DE CIJFERS LIEGEN NIET. Moroccanoil co-founder Carmen Tal legt uit: “Het lastige aan duurzaam produceren in de schoonheidsindustrie is dat - vergeleken met bijvoorbeeld kleding of elektronica - beautyproducten een relatief korte cyclus hebben. Onderaan de streep hopen we natuurlijk dat je je Moroccanoil producten met liefde en plezier gebruikt en ze dus helemaal opmaakt. Om deze reden hebben we in de afgelopen jaren goed gekeken naar onze productverpakkingen om te zorgen dat die zo min mogelijk impact hebben op het milieu.” Het merk is zorgvuldig aan het kijken naar het verbeteren van álle productverpakkingen. Een voorbeeld hiervan zijn de Color Depositing Maks tubes, die gemaakt zijn van 50% post-consumer gerecyclede materialen. In de eerste zes maanden na de lancering heeft het merk meer dan 2700 kilo aan nieuw plastic bespaard en daarmee haar CO2-voetafdruk verkleind met 35%.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4