De Kapper nr 6-2023 Online

DE KAPPER NR 6 2023 40 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. In deze editie luidt de stelling: Duurzame kapsalons zijn de nieuwe standaard geworden in de kappersbranche. Daniëlle Koningstein “DUURZAME KAPSALONS ZIJN DE NIEUWE NORM” Ik merk dat steeds meer collega's interesse tonen in gezonder en duurzamer werken, wat duidelijk te zien is aan de groei van klanten bij Chapter Green, de distributeur waar ik mijn producten inkoop en training geef over plantenkleuren. De 'groene' kant van het vak groeit aanzienlijk en we merken dat de vraag vanuit de consument ook blijft toenemen naar ‘groene’ salons. We krijgen constant nieuwe klanten in de salon, vaak met de vraag: "Waarom zijn er niet meer kappers die dit doen?" Met een bescheiden investering kun je al beginnen met de focus op gezonder en duurzamer werken. Ik ben van mening dat je na het volgen van een cursus jezelf geleidelijk vertrouwd moet maken met het kleuren met plantenkleur. Begin eerst bij klanten die je vertrouwt (en die jou vertrouwen) en met eenvoudige recepten. Je hoeft niet meteen alle kleuren in te kopen en alles wat je gewend bent overboord te gooien. Het is echter essentieel om duurzame verzorgingsproducten te gebruiken en te verkopen wanneer je met plantaardig kleuren begint. Je hoeft niet per se je hele salon in één keer volledig over te schakelen op alles wat plantaardig en duurzaam is, hoewel dat natuurlijk wel mag, haha. De overgang naar een gezondere en duurzamere manier van werken kan geleidelijk plaatsvinden, waardoor de kosten beheersbaar blijven. Daniëlle Koningstein heeft ruim tien jaar geleden haar duurzame salon FAIR4HAIR opgericht in Rotterdam. Een salon die is gespecialiseerd in natuurlijke haarkleuring, verzorging en make-up. ALS KAPPER HEB JE DE KANS OM EEN POSITIEVE BIJDRAGE TE LEVEREN AAN HET MILIEU EN DE GEZONDHEID VAN JEZELF EN JE KLANT Ik merk dat er onder kappers misinformatie circuleert over de gezondheid van plantaardige kleurproducten/henna. In het verleden ben ik een verhaal tegengekomen waarin werd beweerd dat henna niet gezond is, maar zelfs erg ongezond, vanwege onder andere de ijzeroxide die erin zit. Ik denk dat veel kappers, waaronder ikzelf vroeger op school, hebben geleerd dat dit waar is. Gelukkig zijn we nu vele jaren verder en hebben we toegang tot henna uit biologische teelt, met bekende herkomst, waarvan we zeker weten dat er alleen maar planten in zitten en niets anders. Ik vind het belangrijk dat deze misvatting wordt rechtgezet, want de vraag van klanten is er al. Alleen de kappers zijn nog niet allemaal overtuigd. Gelukkig zien we groei, maar we stuiten nog vaak op weerstand, waarschijnlijk door onwetendheid over producten en ingrediënten. Zolang kappers ziek blijven worden van dit werk, zoals ikzelf met problemen aan mijn luchtwegen, zullen er altijd kappers zijn die om die reden overstappen naar de duurzame natuurlijke variant van ons vak. Maar ik hoop dat deze beslissing ook voortkomt uit een dieper bewustzijn. Als kapper heb je de kans om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu en de gezondheid van jezelf en je klant. Ik wil kappers daarom uitnodigen om mijn salon te bezoeken tijdens onze ‘Inspiratiedagen’ (info@fair4hair.nl).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4