De Kapper nr6-2024 Online

DE KAPPER NR 6 2024 44 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. Deze editie luidt de stelling: Een boetesysteem voor 'no shows' is de enige manier om dit groeiende probleem aan te pakken. Steeds vaker worden afspraken zonder enige kennisgeving afgezegd of simpelweg niet nagekomen door klanten. Dit levert niet alleen frustratie op, maar zorgt ook voor directe financiële schade. Een lege stoel betekent immers gemiste inkomsten, en dit kan op termijn de bedrijfsvoering negatief beïnvloeden. Om dit probleem aan te pakken, overwegen sommige salons een boetesysteem voor klanten die zonder afzegging niet komen opdagen. Maar is dit werkelijk de beste oplossing, of zijn er alternatieven die effectiever kunnen zijn? Wij vroegen verschillende ondernemers uit de branche om hun visie op deze kwestie. “EEN BOETESYSTEEM VOOR 'NO SHOWS' IS DE ENIGE MANIER OM DIT GROEIENDE PROBLEEM AAN TE PAKKEN” Anke Aalvanger Anke is eigenaresse van de Beautyfabriek in Doetinchem en Apeldoorn, een one stop beautyconcept voor haar en huid. www.debeautyfabriek.nl Een boetesysteem is naar mijn mening niet de beste oplossing voor no-shows. Het brengt vooral negatieve energie met zich mee. In mijn ervaring ziet bijna elke klant de reden waarom hij of zij niet kon komen als een uitzondering. We hebben lange tijd gewerkt met een systeem waarbij klanten binnen 24 uur na annulering een betaalverzoek van 50% kregen. Maar dat was tijdrovend, bracht veel irritatie mee, en uiteindelijk ben je alsnog achter de betaling aan het gaan terwijl de schade al is aangericht – die lege stoel is er immers al. Per 1 juli zijn we daarom overgestapt op een systeem waarbij klanten vooraf een aanbetaling van 30% doen via ons afsprakensysteem, en dat bevalt heel goed. Het was spannend om door te zetten, want in de kappersbranche hoor je dit nog niet veel. Maar het is echt een verademing: minder no-shows, geen negatieve gesprekken, en als iemand plotseling niet komt opdagen, is de aanbetaling al gedaan. Het mooie is dat de verantwoordelijkheid voor annuleren of verplaatsen nu bij de klant ligt. Als er buiten de 24 uur wordt geannuleerd, krijgt de klant automatisch zijn of haar aanbetaling terug via ons boekingssysteem. Dit werkt soepel en voorkomt discussie. Ik vind dat we hiermee ook een belangrijk signaal afgeven: we nemen onze tijd serieus, net als de bedrijfsvoering en de financiële gezondheid van ons bedrijf. Het blijft natuurlijk opvallend dat we het heel normaal vinden om bij een fysiotherapeut of tandarts binnen 24 uur annuleren = betalen te accepteren, terwijl dit in de kappersbranche – zelfs voor behandelingen die vaak een kwart werkdag van een medewerker in beslag nemen – altijd reden tot discussie lijkt te zijn. Kortom, ik kan dit systeem aan iedereen aanraden!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4