Opticien nr 1 2015

B L A D W I J Z E R 3 Vakblad voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Tel.: 024-3246146 Fax: 024-3246144 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: De Mey Micheline Eekhoutdriesstraat 67 9041 OOSTAKKER (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Else Witten e.witten@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Accountmanager: Gerdo van de Peppel g.peppel@gpmedia.nl Tarieven op internet: www.gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrecht- banken en bij de Kamers van Koop- handel. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar in Nederland € 42,- Per jaar in Europa € 51,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: Studio Intensive Telefoon: (+31) (0)24 3246140 info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com Druk: Geers Offset (België) ISSN: 1872-9363 © Copyright 2015 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie micro- film of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst moge- lijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissin- gen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. de opticien C O L O F O N Inhoud De Opticien nr. 1, 2015 de opticien Interview p. 10 Op 1 januari 1990 werd de champagne niet alleen ontkurkt om het nieuwe jaar in te luiden, maar ook om de oprichting en de start te vieren van Osinga Brilmode. Nu, 25 jaar later, blikken we met eigenaar Mark Osinga terug op dit mooie jubileum. Een jubileumjaar dat eveneens in het teken staat van nieuwe ontwikkelingen en gebeurtenissen bij Osinga Brilmode. “We gaan er dit jaar met net zo veel energie en enthousiasme tegenaan als 25 jaar geleden. Er is veel gebeurd, maar ik heb nu het idee dat het tijd is om te oogsten. Mijn drie kinderen worden groter en gaan steeds meer hun eigen weg, waardoor de focus op Osinga Brilmode 100% is en we met merken als Helios-Look en INVU een nieuw avontuur aan gaan.” Special p. 19 Ook dit voorjaar maken we ons op voor Centrop Sales en Hall of Frames op 1 en 2 februari 2015. Beiden beurzen openen op zondag en maandag de deuren om half tien ’s ochtends. In deze uitgave besteden wij extra veel aandacht aan zowel Centrop Sales als Hall of Frames door ons alvast te oriënteren op de aanwezige exposanten, eyewearlabels en de nieuwste collecties. Zo vindt u naast het nodige collectienieuws ook de plattegronden van de beurzen. Voor de vierde keer vindt zowel Centrop Sales als Hall of Frames plaats in De Loods van Hart van Holland in Nijkerk in een geheel eigentijdse en inspirerende opzet. Eyecatcher p. 58 ZEISS presenteerde twee jaar geleden een compleet nieuw glasprogramma. Nu, in januari 2015, doet zij dit opnieuw met de presentatie van een compleet multifocaal brillenglazenassortiment dat inspeelt op de huidige trends en de daaruit voortvloei- ende kijkbehoeften van de consument. Met name de Digital Inside™-technology zorgt voor verbeterde prestaties in onze digitale wereld. Carl Zeiss Vision is hier- mee ’s werelds eerste bedrijf ter wereld dat inspeelt op deze nieuwe manier van kijken. Maar het innovatieve karakter komt ook tot uiting in de duidelijke uitleg en de opbouw van het glas-assortiment, zodat ook de consument goed begrijpt waarom gekozen wordt voor welk type multifocaal glas. Optiek in beeld p. 96 Schippers Optiek uit Beuningen heeft onlangs de gehele zaak verbouwd en voor- zien van een gloednieuw interieur. Sil en Han Schippers zien het resultaat als kers op de taart van het werk van het Schippers Optiek-team. Want de winkel kan dan nog zo mooi zijn, volgens Sil en Han komt de liefde voor het vak van binnenuit. Een duidelijke visie, passie en een scheut zuidelijke gezelligheid maken van Schippers Optiek een gerenommeerde optiekzaak waar de klant en oogzorg prioriteit hebben. Het compleet vernieuwde interieur heeft naar eigen zeggen nog meer ‘schwung’ aan de zaak gegeven dan het al had. Uiteraard zijn wij van de redactie zeer benieuwd en spraken met Sil en Han over het resultaat. DE VISIE Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen of we hebben de eerste internationale optiekbeurs al weer achter de rug. Zo reisden we begin januari af naar München om de Opti’15 te bezoeken. Deze beurs krijgt steeds meer een internationaal karakter en ook de nieuwe collecties lijken hierdoor steeds eerder in het jaar gepresenteerd te worden. Zo lanceerde onder andere WooDone het nieuwe MyWoodi: een nieuwe, kleurrijke, collectie houten brillen tegen een scherpe prijs. Daarnaast bracht ic! berlin een 3D collectie uit. De beurs verraste ons naast de nieuwigheden ook op organisatorisch vlak. Want organiseren dat kunnen onze oosterburen wel. Een prima verzorgde beurs dus en de ideale plek om vroeg in het jaar alweer op de hoogte te worden gebracht van de nieuwste ontwikkelingen. In Nederland staat de Centrop Sales en Hall of Frames weer voor de deur. In deze uitgave blikken wij uitgebreid vooruit op deze twee optiekdagen. Bovendien maak ik graag van deze gelegenheid gebruik u uit te nodigen om een drankje te komen doen aan onze bar. Vaktijdschrift De Opticien is al jaren sponsor van Hall of Frames en verwelkomt u graag. Tot ziens op Hall of Frames! Else Witten Hoofdredacteur De Opticien

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4