Vaktijdschrift De Opticien nr.1 2018

C o l u m n Al heel lang worden er gegevens verzameld van mensen en bevolkingsgroe- pen. In eerste instantie gebeurde dit om bijvoorbeeld bepaalde demografische gegevens in kaart te brengen. Later ook werden er steeds meer sociale aspecten aan toegevoegd. In het begin werd ook niet heel erg gekeken naar privacy en dergelijke aangezien de gegevens die werden verzameld, zoals je geslacht en leeftijd niet echt privacy gevoelig konden worden genoemd. Met de komst van internet en snelle computers is het verzamelen van data een veel grotere situatie geworden. Laat staan met de komst van het zogenaamde IOT ( internet of things) waarbij het verzamelen van data het doel is. Data is big business geworden en ik vraag mij wel eens af of je dit normaal moet vinden. Er zijn bedrijven die goederen verkopen met als voornaamste doel, zo lijkt het althans , data te verzamelen wie wat koopt en waarom. Ook in onze branche kom je bedrijven tegen waar bij je je echt afkunt vragen waar het verdienmodel ligt. Ik heb bij een internet leverancier eens lenzen gekocht omdat die ook door ons in ons leveringsprogramma werden gevoerd. Dit bedrijf maakte op het pak- ketje wat ik bij hen bestelde een verlies van op zijn minst 9 euro. Kennelijk was het feit dat ik iets bij hen bestelde van 15 euro een verlies van 9 euro waard enkel om te weten wie ik was en waarom ik het bestelde. Ook bij sommige andere internet leveranciers kun je je afvragen waar het ver- dienmodel zit. Er wordt nog steeds aangenomen dat veel bedrijven verliezen van vele miljoenen maken en dat ze enkel nog bestaan omdat hun investeerder(s) er brood in zien er geld in te stoppen. Deze bedrijven zijn vooral ook bezig met het verzamelen van data van hun klanten zodat ze beter kunnen inspelen op de behoefte van de klant waardoor ze meer producten kunnen verkopen om nog meer data te verzamelen. De nieuwe Europese wet op de privacy lijkt iets meer bescherming te geven met betrekking tot de persoonlijke data die wordt afgegeven aan bijvoorbeeld webshops. Het neemt niet weg dat data het nieuwe goud lijkt waarbij bedrijven die deze data verzamelen vaak de data belangrijker lijken te vinden dan bijvoorbeeld het product dat ze willen leveren. Er wordt ook vaak een waarde aan bedrijven gehangen die veelal vele malen meer is dan de omzet laat staan de winst van dat bedrijf, als er al winst gemaakt wordt. Of de verzamelde data zoveel waard is zou je je kunnen afvragen. Veel bedrij- ven denken van wel gezien de investeringen in het verzamelen ervan. Ik ben van mening dat we wel eens zouden kunnen afstevenen op een volgende bubbel. Eigenlijk hoop ik het ook wel een beetje. Ik heb het gevoel dat de menselijke maat al lang niet meer geldt als je spreekt over het verzamelen van gegevens van alles en iedereen om daar dan conclusies uit te trekken. Ik hoop dat mijn persoonlijkheid en de dingen die ik doe en wil, niet alleen maar een verza- meling van deze gegevens is, iets wat de data verzamelaars maar al te graag geloven. Om een voorbeeld te geven, ik wordt nog wel eens graag verrast door een uitzending van radio of tv waar ik, als ik toevallig hoor en of zie waarover het gaat, in blijf hangen. Dit geeft ook vaak nieuwe inzichten en ideeën juist als je er niet naar op zoek bent. Ik heb dan ook geen abonnement op netflix of spotify om juist ook een andere dingen dan mijn gebaande paden te zien en horen. Ik kijk ook graag eens in winkels naar bijvoorbeeld kleding of schoenen en ben dan blij verrast door iets wat ik in eerste instantie nooit uit zou zoeken. Als ik alleen maar zaken te zien krijg of wellicht te horen die de data verzame- laars mij doen toe- komen enkel en alleen omdat mijn gegevens aangeven dat ik iets mooi of interessant vind krijg ik geen verrassing meer te verwerken. Ik zal er altijd ongeveer hetzelfde uitzien en mijn kledingstijl bijvoorbeeld zal nooit meer veranderen. Natuurlijk geeft dat een zekerheidsgevoel maar mijn stelling is dat mensen op een gegeven moment weer verrast willen worden. Zij willen weer dingen zien, voelen, ruiken, proeven en horen wat ze voorheen niet heb- ben ervaren en wat een complete verrassing voor hen is. Dit krijg je niet door een optelsom van data je keuze te laten bepalen maar door op onderzoek naar iets nieuws te gaan of op zijn minst iets tegen te komen wat je voorheen nog niet was tegen gekomen. Er zal, zo is mijn stelling, een periode komen dat innovatie betekent: iets doen met niet alleen gegevens die bekend zijn uit het verleden maar vanuit een nieuwe onbekende situatie . Dan zal ook de data bubbel, wel- licht voor een deel, knappen. Ik zie er naar uit want ik wordt nu wel een beetje afgestompt door de datastroom die ook mij bereikt. Ik wens u veel verrassingen. Data Erik Smidt ERIK SMIDT IS EIGENAAR VAN ERCON CONTACTLENZEN & CONSULTANCY. ERCON IS EEN LEVERANCIER VAN CONTACTLENZEN EN LEVERT AAN OPTICIENS, OOGARTS-PRAKTIJKEN EN AANPAS-INSTITUTEN. ERCON GAAT IN DE CONTACTLENSWERELD SAMENWERKINGEN AAN MET BEDRIJVEN DIE MODERNE EN INNOVATIEVE PRODUCTEN FABRICEREN. ZO WAREN ZIJ DE EERSTE DIE EEN ZACHTE LENS MET ABERRATIE BLOKKING LEVERDEN VOOR EEN VERHOOGD CONTRAST. DEZE INNOVATIEVE ROL LIGT ERIK WEL. ZO HEEFT HIJ NAAST EEN VOORLIEFDE VOOR HET VAK GROTE PASSIE VOOR ONDERNEMEN EN ZIET HIJ OVERAL KANSEN. DEZE KANSEN DEELT HIJ GRAAG MET U IN DEZE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN. D e O p t i c i e n n r 1 2 0 1 8 131

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4