Vaktijdschrift De Opticien nr.1 2018

O p t i e k i n b e e l d Diederik is niet over één nacht ijs gegaan en heeft geen compromis- sen willen sluiten bij de realisatie van zijn nieuwe optiekzaak. “Ik had een duidelijk beeld voor ogen. Dat betrof niet alleen het uiterlijk van de zaak, maar ik vond het juist belangrijk om persoonlijke aandacht voor onze klanten centraal te stellen. Vanuit dit uitgangspunt is de zaak opgebouwd en ik kan je verklappen dat ik apetrots ben op het eindresultaat. We hebben ons dan ook altijd de vraag gesteld: ‘Hoe wil ik als consument graag behandeld worden?’ Daarvoor heb ik inspiratie gehaald uit de horeca, reizen, modewinkels et cetera. Veel branches lopen voorop wat betreft beleving en dus ligt de inspiratie letterlijk op straat. Het was een ontzettend leuk en leerzaam proces dat ik voor geen goud had willen missen.” WERKFLOW Op de vraag of Diederik kan vertellen hoe hij de klant centraal heeft gesteld, blijkt dat er veel veranderingen zijn doorgevoerd sinds de verbouwing: “We hebben bijvoorbeeld een gastvrouw aangenomen die elke klant welkom heet en voorziet van een kopje koffie. Dit geeft haar de gelegenheid iedere klant te scannen en te bepalen welke medewerker de klant het beste kan helpen. Ze is inmiddels echt de spil van de winkel geworden en we zouden niet meer zonder haar DIEDERIK VAN DER HEIJDEN HEEFT ONLANGS ZIJN ZAAK IN ROOSENDAAL EEN COMPLETE METAMORFOSE GEGEVEN EN IS DAARBIJ NIET ALLEEN LETTERLIJK DE LUCHT IN GEGAAN DOOR EEN EXTRA VERDIEPING OP HET BESTAANDE PAND TE BOUWEN, OOK IS AAN IEDER DETAIL GEDACHT OM DE CONSUMENT EEN BIJZONDERE WINKELBELEVING MEE TE GEVEN. DE REDACTIE VAN DE OPTICIEN IS BIJ BINNEN- KOMST DAN OOK DIRECT ONDER DE INDRUK VAN DE FIJNE EN GOEDE SFEER DIE ER HANGT IN ÉÉN VAN DE MODERN- STE EN MOOISTE OPTIEKZAKEN DIE NEDERLAND RIJK IS. kunnen. Tijdens het proces hebben we dan ook niet alleen naar de klant gekeken, maar ook naar de manier waarop we het onszelf zo comfortabel mogelijk konden maken in de werkflow. Zo kan iedereen zich op zijn eigen specialiteit richten en zijn of haar werk met passie uitvoeren.” “Om een ander voorbeeld te geven over het behouden van persoonlijk contact met de klant is het feit dat we printers in de hele winkel hebben geplaatst. Maar ook apparatuur om de brillen af te stellen. Op deze manier hoeft het personeel niet de hele tijd naar achteren te lopen, maar blijft hij in contact met de klant. Dit wordt als ontzettend prettig ervaren door onze medewerkers. Het scheelt niet alleen fysieke meters, maar de kwaliteit van de service schiet omhoog omdat je ontzettend efficiënt kan werken. Dit principe geldt ook voor de etuis. Deze bewaren wij niet achter, maar bij de brillen zelf in de winkel en zijn allemaal genummerd. De juiste etui bij de bril zoeken is nu een fluitje van een cent.” D e O p t i c i e n n r 1 2 0 1 8 134 UIT ROOSENDAAL Optiek vanWely

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4