De Opticien nr1 2019 online

D e O p t i c i e n n r 1 2 0 1 9 68 OSINGA BRILMODE GAAT MET INGANG VAN HET NIEUWE JAAR DE SAMENWERKINGMET OPTICIENS VERDER INTENSIVEREN. IN SAMENWERKING MET HUN MARKETINGBUREAU WORDT GEWERKT AAN EEN ‘MENUKAART’ MET VERSCHILLENDE MARKETING- EN COMMUNICATIEMIDDELEN. DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN SPRAK MET WILCO DE JONG, COMMERCIEEL DIRECTEUR VAN OSINGA BRILMODE, OVER DIT UNIEKE MARKETINGCONCEPT, DAT VEEL VOORDELEN BIEDT VOOR OPTICIENS. Wilco benadrukt dat Osinga Brilmode met de ‘Menukaart’ voldoet aan een groeiende vraag bij zelfstandige optiekzaken voor hulp bij hun marketingactiviteiten. “Veel opticiens geven bij mij aan het lastig te vinden om een marketingcampagne op te starten. Laatst erkende een opticien dat hij met zijn team om de tafel was gaan zitten voor een goede reclamecampagne maar drie koppen koffie later nog steeds niets op papier had staan. ‘Ik kan heel goed mooie brillen verkopen en klanten in de watten leggen. Maar een originele actie verzinnen? Nee.’ Dankzij onze ‘Menukaart’ is de opticien minder tijd kwijt met marketingactiviteiten, en profiteert-ie van alle middelen die wij aanreiken. De opticien gaat zich weer focussen op waar hij of zij goed in is: brillen verkopen”, verduidelijkt Wilco. De markt is enorm veranderd. De consument is toe aan storytelling. Hij of zij moet een gevoel krijgen bij een opticien en een merk. Daarnaast moeten wij als Osinga Brilmode ons nog meer profileren als partner van de optiekzaak. Want dat zijn we tenslotte al bijna dertig jaar.” IDEE De Osinga Marketing Menukaart is, zoals de naam al suggereert een échte menukaart met verschillende keuzes aan marketingtools en communicatiemiddelen.“Opticiensontvangenvanonseeneindejaarskorting. Die gaan we omzetten naar een marketingbijdrage, die ze als een soort van credits vanaf januari 2020 kunnen gebruiken voor de menukaart. Een korting is leuk, maar een opticien is vooral gebaat bij gerichte hulp bij de verkoop en een manier om onderscheidend te kunnen zijn van de concurrent”, vertelt Wilco. MENUKAART Omdat alles pas in 2020 voorhanden komt voor opticiens, wil Wilco nog niet teveel ingaan op de details en de prijzen die gekoppeld zijn aan de verschillende tools. “Maar voorbeelden kan ik uiteraard wél noemen”, lacht hij. “Neem een weggeefactie of een winactie.” Wilco wijst naar een foto op de menukaart. “Dit zijn bijvoorbeeld prachtige gadgets om weg te geven aan klanten tijdens een actieperiode. Deze zullen door ons bedrukt worden. Daarnaast komt er een hele campagne rondom een weggeef- of winactie, inclusief Facebook, displays, communicatiemiddelen en bijvoorbeeld een direct mailing. Zo’n actie, inclusief campagne en promotiemiddelen, vertegenwoordigt bijvoorbeeld een bedrag van 500 euro.” Osinga Brilmode GAAT OPTICIENS VERRASSEN MET UNIEK MARKETINGCONCEPT N i e u w M a r k e t i n g c o n c e p t

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4