De Opticien nr1-2021 Online

D e O p t i c i e n n r 1 2 0 2 1 11 eigen gemaakt. Het is leuk om te zien hoe hij ontwikkelingen in de markt herkent en goede ideeën aandraagt." PARTNERSHIP Niet alleen het team is een onderscheidende waarde van Eye Supply, ook het ‘partnership' dat het bedrijf met haar klanten aangaat is bijzonder. “We zijn distributeur voor de meeste van onze merken met eigen voorraad waarin we investeren. Voor de enkele merken waarvoor we agent zijn, doen we toch een groot deel van de after sales, om ook dit proces zo makkelijk mogelijk te laten verlopen voor de opticien. De verschillende merken die wij aanbieden zijn vernieuwend maar ook complementair door hun diversiteit in stijl en prijs. Veel opticiens werken met meerdere merken, waardoor wij in staat zijn om samen met de opticien echt wat te bereiken. Een goed en efficiënt voorraadbeheer is essentieel om succesvol te zijn.” Wat is jullie werkwijze? “Wij zijn een leverancier die werkt met korte lijnen op een persoonlijke manier. In Rotterdam hebben we een prachtig kantoor met een showroom, waar we de opticien en z’n team producttraining kunnen geven en indien gewenst in alle rust de collecties kunnen worden doorgenomen. We fungeren als klankbord en inspirator voor onze klanten en zijn een flexibele partner die mee kan denken.” Jullie hebben een prachtig portfolio aan merken van meerdere leveranciers, hoe is de relatie met hun en is deze veranderd door Covid? “De meeste partnerships die wij hebben met onze leveranciers, hebben we reeds lange tijd, zo zijn wij bijvoorbeeld al 9 jaar verantwoordelijk voor de distributie van Johann von Goisern. Het bieden van stabiliteit en continuïteit is erg belangrijk. Dit is zeker gebleken tijdens de pandemie. Onze leveranciers hebben laten zien hun zaken goed op orde te hebben, leveringen gingen door en ze hebben ons ‘gewoon’getrakteerd op prachtig nieuwe collecties. Iets wat niet ieder merk gelukt is” Wat hebben jullie gedaan toen het virus Nederland in de ban kreeg? “Toen Covid uitbrak hebben we veel contact gehouden met onze klanten en leveringen on hold gezet. Voordat we weer gingen leveren hebben we de klanten gecontacteerd hoe het met ze ging en overlegt of we de bestelling mochten versturen. Juist dat partnership is de basis tussen Eye Supply en de opticien. Veel opticiens hebben de pandemie als een goede ‘reset’ ervaren en zijn zich meer dan ooit gaan richten op merken welke geleverd worden door betrouwbare bedrijven waar een goede after sales wordt geboden. Ze hebben nog meer de focus gelegd op: Wat zijn onze goed verkopende merken, hoeveel brillen verkoop ik jaarlijks, welke marketingondersteuning krijgen we, denkt een leverancier met ons mee, et cetera.” Je kijkt dus niet te negatief naar 2020, je ziet nieuwe mogelijkheden voor de toekomst? "Klopt, afgelopen jaar is voor veel leveranciers en fabrikanten minder succesvol geweest, dit is op korte termijn natuurlijk niet leuk, maar ik denk dat juist voor de langere termijn er wel degelijk nieuwe kansen zijn ontstaan . Voor leveranciers die echte partnerships nastreven zal het als ze inventief zijn, gemakkelijker worden om die aan te gaan of te intensiveren.” TOEKOMST Mark ziet een aantal ontwikkelingen in de Optiek. “Het optieklandschap is de afgelopen jaren snel aan het veranderen. Mooie winkels worden regelmatig overgenomen door partijen die reeds meerdere zelfstandige winkels in hun bezit hebben. Het is een ontwikkeling die gaande is, voor leveranciers is het zaak om een juiste balans te vinden om ook met die winkels op een gezonde manier zaken te doen. Wij ervaren dat dat prima mogelijk is.” “Ik spreek best wel eens met opticiens die zich een beetje zorgen maken. De concurrentie is het laatste decennium flink toegenomen en de consument kritischer geworden, toch zie ik voor winkels die hun zaken goed op orde hebben op het gebied van oogzorg en klantbeleving, een goede toekomst. Deze winkels fungeren als lokale helden en kunnen de komende jaren juist nog meer het verschil gaan maken en groeien als ze de samenwerking opzoeken met de juiste leveranciers.” Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd gaat Eye Supply zich komend jaar richten op het verder uitbouwen van z’n bestaande partnerships en het aangaan van nieuwe. “Wij zijn hier erg actief in, we hebben de afgelopen maanden nog eens goed gekeken hoe we de samenwerking met de opticien nog efficiënter en succesvoller kunnen maken. Hier gaan we de komende tijd met de opticien over in gesprek, om ze nog actiever te kunnen ondersteunen.” Jullie zijn ook actief in België en Luxemburg met Johann von Goisern en Volte Face, daar is sinds begin dit jaar JF-Rey bijgekomen. “Klopt, we zijn daar al jaren actief en groeien er hard. Dat we daar nu verantwoordelijk zijn geworden voor JF-Rey maakt me trots en het zal ervoor zorgen dat we daar de komende jaren ook extra stappen gaan maken. Een mooie uitdaging, ik kijk ernaar uit om daarmee aan de slag te gaan.” Lees verder op pagina 12

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4