De Opticien nr1 2023

de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | J anuar i 2023 | 23 e j aargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50 COVERSTORY BELLINGER HOUSE VOORJAARSBEURZEN

Informeer naar jouw voordelen. Alles op maat, van gesprek tot de oplossing. NIEUW 2023 We ontvangen je graag op de Bold Optical Fair,29&30 januari 2023. Werkspoorkathedraal, Utrecht Noordmaninstruments.nl 0182 244 036

DE OPTICIEN NR 1 2023 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts ((hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Corien Stakenkamp (redacteur) c.stakenkamp@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Op het moment dat ik deze visie schrijf, staat het beursseizoen voor de deur en staan we op het punt te vetrekken naar opti in München. De optiekbranche komt in München als vanouds samen om nieuwe trends te spotten, innovaties te ontdekken en om met elkaar te netwerken. Ik zeg overigens wel 'als vanouds', maar dat is voor mij niet het geval. Dit wordt namelijk mijn eerste bezoek aan de opti. Wellicht dat het u al is opgevallen, maar onderaan deze visie staat een nieuwe naam. Ik ben sinds vier jaar werkzaam als ondersteunend redacteur voor vaktijdschrift De Opticien en vervul sinds kort de functie van hoofdredacteur. Ik kijk er enorm naar uit om u te inspireren met actuele en vooral inspirerende optiekverhalen en hoop u binnenkort te ontmoeten op de verschillende voorjaarsbeurzen! de opticien Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e opt i ek- en contac t l ensbranche | J anuar i 2023 | 23 e j aargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50 COVERSTORY BELLINGER HOUSE VOORJAARSBEURZEN COLOFON EN DE VISIE IK KIJK ER ENORM NAAR UIT OM U TE INSPIREREN MET ACTUELE EN VOORAL INSPIRERENDE OPTIEKVERHALEN EN HOOP U BINNENKORT TE ONTMOETEN OP DE VERSCHILLENDE VOORJAARSBEURZEN “ “ Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Opticien g.arts@gpmedia.nl Een optiekbeurs die ik wel eerder heb bezocht in de afgelopen jaren, is Bold Optical Fair. Dit jaar vindt de beurs plaats op 29 en 30 januari in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Ruim honderd leveranciers tonen hun nieuwste collecties en innovaties, waaronder het merk Einstoffen. Het Zwitserse merk werd in 2008 opgericht door drie vrienden en staat bekend om de hoge kwaliteit en de toegankelijke prijs in combinatie met de unieke designs en het gebruik van houten materialen. Wij gingen in gesprek met sales agent Guido Smit om het succes van het merk te achterhalen. Een ander bedrijf dat aanwezig is op Bold Optical Fair, is ID4Eyewear. Sinds 1 januari is het portfolio uitgebreid met het herenmerk Roy Robson. Door deze toevoeging biedt ID4Eyewear volgens eigenaar Roeland Hoogendijk voor ieder wat wils. Wij spraken hem over de toegevoegde waarde van de verschillende merken en over de persoonlijke service van het bedrijf, iets dat volgens Roeland essentieel is om een toegankelijke partner te zijn voor de zelfstandige opticien. Een bedrijf waarbij een persoonlijke service ook centraal staat, is Bellinger House. Marketing Manager Nadja Egebjerg Korsgaard en Export Manager Hans Lilleør vertellen ons alles over de Bellinger House Community. Door middel van deze community helpt Bellinger House mensen die geen toegang hebben tot oogzorg aan een bril, terwijl ze tegelijkertijd de opticien de mogelijkheid bieden om monturen in te ruilen die moeilijk te verkopen zijn. Bij uw eerste bestelling kunt u namelijk de monturen die niet worden verkocht doneren tegen een compensatie van dertig euro, op voorwaarde dat er een gelijk aantal nieuwe modellen wordt gekocht bij Bellinger House. Kortom, het bedrijf biedt u de mogelijkheid om impact te maken en verder te kijken dan uzelf of uw eigen bedrijf. Een mooi initiatief als u het mij vraagt. Het gaat om het ‘grotere’ geheel, om impact maken. Als u impact maakt op een ander, komt dat uw eigen onderneming ook ten goede, daar ben ik van overtuigd. Verder vindt u in deze uitgave een uitgebreid interview met twee oud-ondernemers over de overname door Oogwereld en gaan we op bezoek bij het vernieuwde pand van Dutz Eyewear, waar we met General Manager Stan Heuvink en oprichter en eigenaar Roland Vandermeulen in gesprek gaan over de ontwikkelingen bij het bedrijf. Daarnaast vindt u in deze editie een nieuwe rubriek van CooperVision, waarin ze hun visie over de groei van de contactlenscategorie kenbaar maken en opticiens inspireren om anders naar hun praktijk te kijken. Veel leesplezier!

DE OPTICIEN NR 1 2023 4 INHOUD P. 10 GROOT INTERVIEW Vorig jaar werd Stan Heuvink aangesteld als General Manager van Dutz Eyewear. Een bewuste keuze vanwege de groei die het bedrijf in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt én vanwege de keuze van Roland Vandermeulen, eigenaar en hét gezicht van Dutz Eyewear, om een stapje terug te doen. P. 16 COVERSTORY De coronacrisis is net achter de rug, er is oorlog uitgebroken in Europa, de inflatie is nog nooit zo hoog geweest en we kunnen niet meer om de klimaatcrisis heen. Kortom, er gebeurt op dit moment ontzettend veel in de wereld, wat ook gevolgen heeft voor de optiekbranche. In deze onzekere tijden is partnerschap van groot belang, iets wat ze bij Bellinger House als geen ander begrijpen. P. 28 ID4EYEWEAR Per 1 januari is het portfolio van ID4Eyewear uitgebreid met het herenmerk Roy Robson. “We misten nog een toegankelijk herenmerk binnen ons portfolio, dus we zijn ontzettend blij met de toevoeging van Roy Robson”, aldus Roeland Hoogendijk, eigenaar van ID4Eyewear. Tijdens Bold Optical Fair, die op 29 en 30 januari plaatsvindt, is de nieuwe collectie van het merk te bewonderen. P. 34 PORSCHE DESIGN Porsche Design gaat vol gas het nieuwe jaar in en brengt de samenwerking met Hollywoodster en autosportliefhebber Patrick Dempsey naar een nog hoger niveau. De redactie van vaktijdschrift De Opticien gaat in gesprek met Rick Hogendoorn, Sales Director Eyewear Benelux & UK, over de twee Limited Editions, die in samenwerking met Patrick Dempsey zijn ontwikkeld. 10 16 28 34

DE OPTICIEN NR 1 2023 5 P. 44 MAXMARA Op 12 december werd door Marcolin en Centrop een exclusief MaxMara event georganiseerd in het Conservatorium hotel in Amsterdam. Een prachtige locatie, waar dertig opticiens werden uitgenodigd om alles te weten te komen over het verhaal achter MaxMara en om de nieuwe collectie te komen bewonderen. P. 49 SERENGETI Bij Serengeti besteden ze bijzondere aandacht aan de materialen die ze gebruiken om de ogen te beschermen en de beste gezichtsscherpte te bieden. Van de beste en ultieme grondstoffen tot de nieuwste coatings, elke stap van de productie en elk onderdeel wordt nauwgezet gecontroleerd om de beste kwaliteit en bescherming te garanderen. P. 76 ZUIDWEG OOGCONTACT Diana Zuidweg kwam op jonge leeftijd in aanraking met het optiekvak via haar vader, die jarenlang als opticien heeft gewerkt. In 2004 nam ze Struijk Optiek in Papendrecht over en in de daaropvolgende jaren gaf ze steeds meer haar eigen draai aan de winkel. In 2020 werd de naam veranderd naar Zuidweg Oogcontact, een naam die precies aansluit op wat Diana wil uitstralen. P. 96 OPTIEK IN BEELD – CAMPS OPTIEK In 2006 werd Camps Optiek opgericht in Venray. In de daaropvolgende jaren werd er ook een vestiging in Boxmeer en Horst geopend. “Het was eigenlijk nooit mijn ambitie om ondernemer te worden, maar soms lopen dingen anders dan je op voorhand bedenkt”, aldus Edwin Lenssen, oprichter en eigenaar van Camps Optiek. Onlangs werd de zaak in Horst verbouwd. 44 49 76 96

DE OPTICIEN NR 1 2023 6 KORT NIEUWS Fred is in juni 1979 gestart bij Essilor Zevenaar. Van de productie van brillenglazen, waar hij leiding heeft gegeven aan verschillende afdelingen, naar Customer Service, Marketing, Sales en Management, alle afdelingen heeft hij doorlopen. Het overgrote deel van zijn carrière is hij verantwoordelijk geweest voor de optische instrumenten binnen Essilor en dat heeft hij altijd met veel passie en plezier gedaan. Hij had veel contact met zowel leveranciers als klanten en velen van u zullen hem dan ook regelmatig dan wel in de optiekzaak of op beurzen gesproken hebben. Voor Fred breekt een nieuwe tijd aan en Essilor wenst hem en zijn vrouw een heel goede tijd. “We bedanken hem voor zijn inzet en betrokkenheid, ook richting alle collega’s. Hij is daarin een stabiele factor bij ons op kantoor geweest”, aldus het team van Essilor en O'Max. Zijn taken worden waargenomen door Heinrich Smit, Directeur Instrumenten van Essilor en O’Max. Heinrich heeft zijn studies finance, marketing én optometrie afgerond in Zuid Afrika en is reeds acht jaar werkzaam bij Essilor. Na een aantal jaren daar gewerkt te hebben als Instruments Business Unit Manager, heeft hij gewerkt bij Essilor International in Frankrijk en is hij nauw betrokken geweest bij diverse innovaties op het gebied van refractie- en optometrie instrumenten. Fred van Leeuwen met pensioen FREDVANLEEUWEN, SALESMANAGERVANESSILOR ENO’MAX INSTRUMENTS, GAAT HET BEDRIJF MET INGANG VAN 31 DECEMBER VERLATEN EN GAAT MET EEN WELVERDIEND PENSIOEN. Neem voor meer informatie contact op via: info@omax.nl of instrumenten@essilor.nl Henk was één van de vertegenwoordigers voor de merken Serengeti en Prego en is altijd erg betrokken geweest bij zijn relaties en Bobo’s Eyewear. Tot eind januari 2023 is Henk nog actief als ambassadeur en is hij nog te bereiken voor zijn relaties. Het team van Bobo’s Eyewear wil Henk bedanken voor de inzet in de afgelopen 25 jaar en wenst hem een fantastisch pensioen toe! Meer informatie: Bobo’s Eyewear Tel. +31 (0)73 6901 777 www.bobos.nl HENK KOLHOFF VAN BOBO'S EYEWEAR MET PENSIOEN HENK KOLHOFF IS NA 25 JAAR TROUW IN DIENST BIJ BOBO’S EYEWEAR ONLANGS MET PENSIOEN GEGAAN.

DE OPTICIEN NR 1 2023 8 KORT NIEUWS De brillencollectie van het merk ROBERTO BACOLI is samengesteld uit metalen voorkanten, full-rand of semi-randloos, en fijn bewerkte veren in 3D. De tweekleurige monturen kenmerken zich door de heldere kleuren en zijn altijd trendy. Meer informatie: Jay Eyewear BV Tel. +31 (0)85 4871515 www.jayeyewear.nl NIEUW IN HET PORTFOLIO VAN JAY EYEWEAR: ROBERTO BACOLI JAY EYEWEAR STAAT BEKEND OM DE GOEDE SERVICE, KLANTVRIENDELIJKHEID ÉN KWALITEIT, MAAR ZEKER OOK OM HET UITGEBREIDE PORTFOLIO MET DESIGNMERKEN. NIEUW BINNEN HET PORTFOLIO VAN JAY EYEWEAR, IS ROBERTO BACOLI. LAMARCA EYEWEAR: KLEURRIJK, POËTISCH, SPANNEND EN STIJLVOL De productiefase is zeer complex. Dit zorgt ervoor dat de technische vaardigheden tot nieuwe grenzen worden verlegd en het moedigt het merk ook aan om de technieken van andere ambachtslieden, zoals goudsmeden, te omarmen. Hechtings- en thermovormprocessen worden gebruikt om kleur te transformeren en de diamantbekledingstechniek wordt toegepast om licht te brengen in de verschillende delen van het frame. Bij Lamarca Eyewear willen ze dat de drager plezier ervaart vanwege de natuurlijke pasvorm en de sterkte van het frame. Ze creëren vormen die je te allen tijde kunt dragen omdat ze origineel maar niet overdreven zijn. Meer informatie: Insighter Tel. +31 (0)180 820 833 | www.lamarcaeyewear.com KLEURRIJK, POËTISCH, SPANNEND, STIJLVOL EN ORIGINEEL, ZOMAAR VIJF WOORDEN DIE DE COLLECTIE VAN LAMARCA EYEWEAR SAMENVATTEN. MET UNIEKE KLEURCOMBINATIES WEET HET MERK DE VORM VAN HET MONTUUR TE VERSTERKEN. MAZZUCCHELLIACETAATPLATEN WORDEN GEBRUIKT ALS BASIS EN DEZE WORDEN AAN ELKAAR GEHECHT OM EEN PERSOONLIJK PALET TE CREËREN WAAROP EEN MONTUUR VORM KRIJGT.

Zwitserse brillenglazen. Zichtbaar toegevoegde waarde. Tot in het kleinste detail.

DE OPTICIEN NR 1 2023 10 GROOT INTERVIEW Stan is niet afkomstig uit de optiek, maar besloot toch om begin vorig jaar de overstap te maken naar Dutz Eyewear. “Ik heb negenentwintig jaar gewerkt bij HERE Technologies, waar ik verschillende functies heb vervuld in sales, productmanagement, operations en vervolgens doorgroeide naar verschillende leidinggevende rollen. Bij Dutz Eyewear waren ze op zoek naar managementkwaliteiten en zodoende heeft Roland mij benaderd.” Roland vult aan: “Ik heb Stan veertien jaar geleden leren kennen via mijn zoon, onze beide zoons zaten toen samen in een voetbalteam. Daardoor kende ik Stans carrière pad. Door zijn vele en sterke ervaringen, en vanwege zijn persoonlijkheid en onze goede klik, zag ik Stan als de juiste persoon om de rol van General Manager te vervullen binnen ons bedrijf.” De beslissing om een ‘nieuw gezicht’ te introduceren en zelf een stapje terug te doen, is uiteraard niet over één nacht ijs gegaan. Roland vertelt: “Zeventien jaar geleden heb ik Dutz Eyewear met ontzettend veel passie en motivatie opgericht. Door de jaren heen is het bedrijf steeds verder gegroeid, wat verschillende uitdagingen met zich heeft meegebracht. Uitdagingen die ik graag aanging en waar ik nieuwe energie uit haalde. NIEUW GEZICHT, VERNIEUWD PAND, DEZELFDE VISIE: BIJ DUTZ EYEWEAR STAAT LOYALITEIT VOOROP VORIG JAAR WERD STAN HEUVINK AANGESTELD ALS GENERAL MANAGER VAN DUTZ EYEWEAR. EEN BEWUSTE KEUZE VANWEGE DE GROEI DIE HET BEDRIJF IN DE AFGELOPEN JAREN HEEFT DOORGEMAAKT ÉN VANWEGE DE KEUZE VAN ROLAND VANDERMEULEN, EIGENAAR EN HÉT GEZICHT VAN DUTZ EYEWEAR, OM EEN STAPJE TERUG TE DOEN. “DIT IS HET JUISTE MOMENT OM WAT MEER NAAR DE ACHTERGROND TE TREDEN EN STAN JUIST OP DE VOORGROND TE ZETTEN. WE HEBBEN INMIDDELS RUIM EEN JAAR SAMENGEWERKT EN IK HEB ER ALLE VERTROUWEN IN DAT HIJ, MET DEZELFDE VISIE, HET SUCCES VERDER GAAT UITBOUWEN”, ALDUS ROLAND. In 2018 besloot ik om een gedeelte van mijn aandelen te verkopen aan twee aandeelhouders, op dat moment een goede stap voor de nodige verbreding van de basis. Ik vond nieuwe energie om verder te gaan, maar de coronacrisis heeft daar verandering in gebracht. Ik verloor de passie in mijn werk en daardoor ook de motivatie. Dan moet je eerlijk zijn naar jezelf, je werknemers en je klanten en een weloverwogen beslissing maken.” STRUCTUUR Een gedurfde beslissing zou je zeggen, maar voor Roland voelde dat niet zo. Ondanks dat hij jarenlang het gezicht van Dutz Eyewear is geweest, voelt het voor hem nu als een opluchting om de knoop te hebben doorgehakt. Dat komt voornamelijk doordat Roland ziet dat het goed gaat, ook zonder hem. Op de vraag of hij het niet lastig vindt om zijn bedrijf ‘los’ te laten, antwoordt Roland: “Stan past perfect binnen het bedrijf en voegt daarnaast veel toe. Ik ben een type dat afgaat op het onderbuikgevoel, Stan brengt juist meer structuur in een organisatie. Iets wat hard nodig was in een groeiend bedrijf. Ik ben juist blij dat het goed gaat en dat de veranderingen die hij doorvoert, zijn vruchten afwerpen.”

DE OPTICIEN NR 1 2023 11 De veranderingen die Stan heeft doorgevoerd, hebben voornamelijk te maken met de interne structuur. Stan legt uit: “Het is belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan, zeker als er veel ontwikkelingen plaatsvinden binnen een bedrijf. Voor iedereen moet het duidelijk zijn wat de missie en visie van een bedrijf zijn en hoe je die nastreeft, nu en in de toekomst. Korte lijnen, duidelijke en open communicatie zijn aspecten die van belang zijn om een goede basis te hebben staan.” Roland vervolgt: “Een goede basis, dát is de reden dat Dutz Eyewear succesvol is geworden en nog steeds is. Door de toenemende groei is het van belang om de stabiele basis niet uit het oog te verliezen, en dat is de reden dat Stan naar de voorgrond treedt. Hij heeft die capaciteiten.” Waar je regelmatig hoort dat twee kapiteins op één schip niet werkt, blijkt dat bij Dutz absoluut niet het geval. Roland: “We hebben inmiddels een jaar samengewerkt en dat gaat ontzettend goed. We kennen elkaars sterke en zwakke punten en vullen elkaar daardoor goed aan.” Ook Stan is erg enthousiast over de samenwerking. “Roland spreekt het vertrouwen in mij uit en geeft me de vrijheid om mijn ideeën tot uiting te brengen, dat waardeer ik enorm”, aldus Stan. LOYALITEIT IN PARTNERSCHAP Dat Stan veel vrijheid krijgt en veranderingen doorvoert, wil overigens niet zeggen dat de visie van Dutz Eyewear verandert. In tegendeel. “Bij Dutz Eyewear staat loyaliteit sinds de oprichting voorop. Onze partners staan aan de basis van ons succes, daar zijn we ons absoluut van bewust. Om die reden investeren we veel in persoonlijke service, nu en in de toekomst. Daarnaast staat Dutz Eyewear ook bekend om de toegankelijke en kleurrijke brillen tegen een aantrekkelijke prijs. De combinatie tussen een goed partnerschap en een mooie en kwaliteitsvolle collectie zorgt ervoor dat we jarenlange samenwerkingen hebben opgebouwd”, vertelt Roland. Op de vraag wat een partnerschap met Dutz Eyewear precies inhoudt, vertelt Roland: “Wij maken het de opticien makkelijker en leuker om te ondernemen. Hoe? Door naar ze te luisteren. Ik heb een half jaar voor een ander bedrijf als vertegenwoordiger gewerkt, waardoor ik bij een groot aantal optiekzaken op bezoek ben geweest. Daardoor weet ik waar ze tegenaan lopen. Al die facetten heb ik meegenomen bij de oprichting van Dutz Eyewear. Ons doel is om het de opticien gemakkelijk te maken. Dat doen we door bijvoorbeeld één prijs te hanteren, maar een ander belangrijk onderdeel is dat opticiens de mogelijkheid hebben om brillen te ruilen indien ze niet worden verkocht in de winkel. Het draait bij ons niet om het verkopen van brillen, het draait om samen succes bereiken. Dat is het mooiste wat er is.” Een ultiem voorbeeld van de persoonlijke service bij Dutz Eyewear, is de vliegreis van Roland naar Amerika in 2010. “Een distributeur in Amerika bestelde dertig monturen en niet veel later herhaalde hij de bestelling. Ik heb hem opgebeld en ben vervolgens het vliegtuig ingestapt richting Amerika, tijdens de WK-finale tussen Nederland en Spanje. Dat neem ik hem natuurlijk nog steeds kwalijk”, glimlacht Roland. “Inmiddels doen we al twaalf jaar zaken met deze partner. Dat laat zien wat je teweeg kan brengen door af en toe een stapje extra te zetten, dan doet een ander dat ook voor jou.” Stan vult aan: “Alles draait bij ons om vertrouwen. We willen onze partners laten weten dat ze ertoe toen.” VERBOUWING Dat de zaken goed gaan bij Dutz Eyewear, blijkt niet alleen uit het aantal groeiende partnerschappen, maar ook uit de verbouwing van het pand. “We groeiden op den duur uit ons jasje, dus zijn we kritisch naar de indeling van de ruimtes gaan kijken. Daarnaast was een nieuwe, frisse uitstraling ook niet ongewenst”, glimlacht Stan. “Beneden oogde de ruimte erg krap en was de indeling onlogisch. Boven zat het magazijn gevestigd, evenals een gedeelte van de kantoren. Doordat we de ruimte beneden hebben opengebroken ontstaat er veel meer ruimte. Beneden zit nu de designafdeling en kunnen ook nog werkplekken worden gecreëerd en boven hebben we nu het magazijn en de kantoorruimte gesplitst, waardoor er meer rust gecreëerd wordt. Het was een flinke klus, maar we zijn ontzettend blij met het resultaat!” En terecht, want het vernieuwde pand straalt gezelligheid en professionaliteit uit, maar bovenal is de Dutz-sfeer voelbaar. “In de toekomst hopen we hier ook klanten te verwelkomen om hen de beleving rondom Dutz Eyewear te laten zien en ervaren. Hoe we dat precies gaan vormgeven weten we nog niet precies, maar het staat wel al op de planning”, vertelt Stan. Op het moment dat we een bezoek aan Dutz Eyewear brengen is iedereen net gesetteld in het vernieuwde pand. Roland en Stan kijken allebei erg uit naar de nieuwe fase die aanbreekt. Roland: “Ik vind het mooi om te zien hoe dit project is verlopen en wat het resultaat is. We zitten sinds 2015 in de pand en hebben prachtige dingen gecreëerd en meegemaakt. Ik ben ontzettend trots op de historie van Dutz Eyewear, maar weet zeker dat Stan ook zijn eigen historie gaat maken, daar heb ik alle vertrouwen in.” Stan vult aan: “Er komen ontzettend veel leuke projecten aan. Zo gaan we ons onder meer focussen op de groei in Scandinavië en zullen we binnenkort een zonnebrillencollectie lanceren. Kortom, Dutz Eyewear blijft innoveren en ik kan niet wachten om het succes van dit bedrijf voort te zetten, samen met het team, de partners én met Roland. Hij blijft verantwoordelijk voor het financiële gedeelte en zal daarnaast op de achtergrond als adviseur fungeren.” Roland glimlacht: “Ik doe een stapje terug, maar zal inderdaad nog niet helemaal uit het bedrijf verdwijnen, daar vind ik het stiekem toch nog iets te leuk voor.” Meer informatie: Dutz Eyewear Tel. +31 (0)412 64 50 00 | www.dutzeyewear.com Fotografie: Vincent Nabbe

DE OPTICIEN NR 1 2023 12 CONGRES INHOUDELIJKE EN PRAKTISCHE SESSIES De vakinhoudelijke sessies bestaan onder meer uit patient journeys, de OVN Retina Kennisquiz, indicaties voor een vitrectomie en lezingen over valkuilen bij optometrische onderzoeken. Tijdens de patient journeys gaan we het hebben over wat optometristen tegen kunnen komen, bijvoorbeeld bij een patiënt met droge ogen en met cataract. We bespreken welke stappen voor de juiste diagnostiek en het juiste beleid nodig zijn. Daarbij behandelen we ook casussen, met de gedachte dat optometristen meteen de volgende dag kunnen toepassen wat ze tijdens het congres hebben geleerd. Myopie staat overal hoog op de agenda, waardoor dit onderwerp op het OVN Congres niet mag ontbreken. Omdat er al veel over gezegd is en er in 2022 het International Myopia Conference in Rotterdam is geweest, heeft de OVN voor een vernieuwende insteek gekozen. Door de discussie aan te gaan met experts worden prikkelende onderwerpen besproken, zoals: zal één dioptrie remmen er voor zorgen dat er minder myope retinopathie zal voorkomen en wat zijn de gevolgen van het screenen op myopie op scholen? In deze paneldiscussie worden moeilijke en lastige vragen gesteld aan de betrokkenen aan tafel, zodat we met zijn allen nadenken waar we staan met myopie management. Dit is nog maar een kleine greep uit de 20 sessies die op het OVN Congres te volgen zijn. WORKSHOPS De aangeboden workshops zijn inhoudelijk en gaan over verschillende onderwerpen, namelijk over topografie, biometrie, binoculair zien en OCT. Zo zal docent van de Hogeschool Utrecht klinische optometrie Arjan Keuken optometristen wijzen op de voorwaarden die van belang zijn bij de aanschaf van een OCT en hoe ze OCT-beelden moeten interpreteren. Tijdens de workshop krijgen deelnemers bij de exposanten in de foyer uitleg over de verschillende apparaten en kunnen ze die uitproberen en vergelijken. ÉÉNDAAGS OPTOMETRIECONGRES, MET DERTIG UUR AAN LEZINGEN EN WORKSHOPS OP MAANDAG 13 MAART 2023 ORGANISEERT DE OVN EEN VERBINDEND EN LEERZAAM ÉÉNDAAGS OPTOMETRIECONGRES IN CONGRESCENTRUM 1931 TE DEN BOSCH. ER ZAL EEN DIVERSITEIT AAN PRAKTIJKGERICHTE LEZINGEN ENWORKSHOPS WORDEN AANGEBODEN WAARBIJ DE CENTRALE VRAAG ‘HOE POSITIONEERT OPTOMETRIE ZICH IN DE VERANDERENDE WERELD?’ BEANTWOORD ZAL WORDEN. ER ZULLEN VIJF PARALLELSESSIES ZIJN, ZODAT HET CONGRES VOOR IEDERE OPTOMETRIST INTERESSANT IS. EEN AANTAL LEZINGEN ZAL NA HET CONGRES DIGITAAL AAN DE DEELNEMERS, DIE TEVENS LID ZIJN VAN DE OVN, AANGEBODEN WORDEN WAARDOOR ER MAXIMAAL 22 KP PUNTEN TE BEHALEN ZIJN. AAN ALLE BEHOEFTEN WORDT ZO VOLDAAN: KENNISONTWIKKELING, HET BEHALEN VAN DE KP-PUNTEN, ALS OOK DE PERSOONLIJK ONTMOETING. IN FEITE BIEDT DE OVN ZO EEN DRIEDAAGS CONGRES AAN. OVN-AWARD Tijdens het congres zal ook de OVN-award uitgereikt worden, maar dan moet er wel iemand voorgedragen worden! In 2021 kreeg Rob Rosenbrand deze uitgereikt omdat hij een belangrijke rol gespeeld heeft in de contactlensontwikkeling en refractiechirurgie in Nederland. Wie moet deze keer de award krijgen? Welk OVN lid heeft zich buitengewoon ingezet voor de ontwikkeling of verdieping van het vak of onderwijsvernieuwing in de optometrie? Draag een kandidaat voor zodat je collega op het congres in het zonnetje gezet wordt! Stuur voor 15 februari 2023 een mail naar info@optometrie.nl. JUISTE OOGZORG OP DE JUISTE PLEK: ZORG IN DE OPTIEKONDERNEMING De OVN zet zich in om een sterke positie te krijgen voor de optometrist en met succes! De optometrist staat aan de vooravond om een positie in de eerstelijn in te nemen waarbij het consult via de zorgverzekering gedeclareerd kan worden. Om deze zorg te kunnen leveren moet zowel de optometrist als de ondernemer aan (kwaliteits)criteria voldoen zodat de cliënt en verwijzer vertrouwen heeft in de optometrist. In deze sessie wordt de ondernemer en/of optometrist meegenomen met wat verzekerde zorg inhoudt, waar het stopt voor de optometrist en de oogarts het overneemt, welke wet- en regelgeving er bij komt kijken en een best practice van een ondernemer die zorg en optiek succesvol heeft georganiseerd in zijn onderneming. Inschrijven kan via www.ovnacademie.nl/congres/

DE OPTICIEN NR 1 2023 14 KORT NIEUWS De vormen, ontwerpen en kleuren zijn nauwgezet geselecteerd volgens de laatste trends, ook bij de eyewear collectie van het merk. Naleving van de kwaliteit is één van de belangrijkste pijlers van River Woods. Het merk maakt gebruik van de hoogst mogelijk normen bij de selectie van de materialen en productiemethoden. Op ieder detail wordt gelet en de afwerking is subliem. Meer informatie: Van Loon Oogmode Tel. +31 (0)6 55783944 info@vanloonoogmode.nl www.vanloonoogmode.nl RIVER WOODS: CASUAL CHIQUE BRILLEN VOOR IEDEREEN HET NOORDOOST-AMERIKAANSE MERK RIVER WOODS STAAT BEKEND OM DE SPORTSWEAR EN WEERSPIEGELT DE AMERIKAANSE LEVENSSTIJL. DIT IS OOK DUIDELIJK TERUG TE ZIEN IN DE BRILLENCOLLECTIE. CASUAL CHIQUE BRILLEN VOOR IEDEREEN, DÁT IS WAAR DE EYEWEAR COLLECTIE VAN RIVER WOODS VOOR STAAT. Gedurfd en toch discreet vanwege zijn filigrane en esthetische details, laat het Japanse ß-titanium zich van zijn beste kant zien in één van de nieuwe modellen van Lithe in de kleur zwart/rood. Voor wie graag onopvallend opvalt en een perfecte draagervaring wil, is dit model de perfecte metgezel. De nieuwste dubbele brugconstructie van een nieuw model in een blauw/zwarte kleurstelling voelt perfect aan, is veerkrachtig en hyperelastisch. Puristisch design in zijn puurste vorm, zo zou je dit nieuwe model kunnen omschrijven. Meer informatie: Berry van Wanrooij Tel. +31 (0)6 40632829 www.visibilia.com LITHE: PERFECT DRAAGCOMFORT EN GEDURFDE DETAILS HET MERK LITHE SPEELT IN OP DE VOORTDURENDE TREND BINNEN DE OPTIEK: LICHTHEID. EEN PERFECTE PASVORM, GEVOEL EN DRAAGCOMFORT STAAN VOOROP BIJ DE ONTWIKKELING VAN DE LITHE-MONTUREN, ZO OOK BIJ DE TWEE NIEUWE MODELLEN VAN HET MERK BINNEN DE ß-TITANIUM EYEWEAR COLLECTIE.

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM OPTIEK TWEYES // AALTER (BE)

DE OPTICIEN NR 1 2023 16 COVERSTORY “WIJ BEPERKEN JOUW VOORRAADRISICO, ZORGEN VOOR EEN UP-TO-DATE AANBOD ÉN MAKEN IMPACT” DE CORONACRISIS IS NET ACHTER DE RUG, ER IS OORLOG UITGEBROKEN IN EUROPA, DE INFLATIE IS NOG NOOIT ZO HOOG GEWEEST EN WE KUNNEN NIET MEER OM DE KLIMAATCRISIS HEEN. KORTOM, ER GEBEURT OP DIT MOMENT ONTZETTEND VEEL IN DE WERELD, WAT OOK GEVOLGEN HEEFT VOOR DE OPTIEKBRANCHE. IN DEZE ONZEKERE TIJDEN IS PARTNERSCHAP VAN GROOT BELANG, IETS WAT ZE BIJ BELLINGER HOUSE, WAAR DE MERKEN BELLINGER, ENTOURAGE OF 7 EN BLAC ONDER VALLEN, ALS GEEN ANDER BEGRIJPEN. ONDERDEEL VAN HET PARTNERSCHAP VAN BELLINGER HOUSE IS DE BELLINGER HOUSE COMMUNITY, IN SAMENWERKING MET ROTARY. DE REDACTIE VAN DE OPTICIEN GAAT IN GESPREK MET MARKETING MANAGER NADJA EGEBJERG KORSGAARD EN EXPORT MANAGER HANS LILLEØR OM TE BESPREKEN WAT DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN DEZE COMMUNITY IS VOOR DE ZELFSTANDIGE OPTICIEN.

DE OPTICIEN NR 1 2023 17 “We moeten allemaal dealen met deze situatie”, begint Hans zijn verhaal. “Het is alleen de vraag: hoe doe je dat? Bij Bellinger House zijn we van mening dat partnerschap, nu misschien wel meer dan ooit, ontzettend belangrijk is. Persoonlijk contact met onze partners is altijd onze focus geweest, en dat zal altijd onveranderd blijven. We willen het de opticien gemakkelijker maken, ook in deze moeilijke tijden.” Bellinger House heeft de Community opgericht om opticiens te ontzorgen en te ondersteunen. Op de vraag wat het programma precies inhoudt, antwoordt Nadja: “Nu de inflatie enorm hoog is en ook consumenten niet weten waar ze aan toe zijn, worden ze meer prijs-gefocust. Dat wil niet direct zeggen dat er minder geld wordt uitgegeven aan een bril, maar men is zich wel meer bewust van de aankoop die ze doen. Zo kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om de aankoop van een nieuwe bril langer uit te stellen dan voorheen. Dit kan gevolgen hebben voor de verkoop in de optiekwinkel. Het resultaat daarvan is dat ook opticiens meer behouden zijn met de inkoop van brillen. Logisch, want je wilt niet teveel risico nemen op dit moment. Echter zijn we bij Bellinger House van mening dat het regelmatig vernieuwen van de collectie ontzettend belangrijk is voor het succes van de winkel en daarnaast ook voor de motivatie van de ondernemer én het team. Een nieuwe collectie geeft nieuwe, positieve energie, en dat is wat het optiekvak zo leuk maakt, toch? Je wilt jezelf, je team en je klanten blijven verrassen en inspireren en nieuwe klanten aantrekken. Dat is precies wat Bellinger House Community mogelijk maakt.” ÉÉN-OP-ÉÉN UITWISSELING Bij het aangaan van een partnerschap met Bellinger House biedt het bedrijf de opticiens aan om deel uit te maken van een Community. “De Bellinger House Community, in samenwerking met Rotary, helpt mensen die een bril nodig hebben maar geen toegang hebben tot oogzorg, terwijl we tegelijkertijd de opticien helpen bij het ruilen van monturen die moeilijk te verkopen zijn. Deel uitmaken van de Community betekent dat je bij de eerste bestelling monturen kunt doneren die niet worden verkocht, op voorwaarde dat er een gelijk aantal nieuwe modellen wordt gekocht bij Bellinger House. Voor elk gedoneerd montuur krijgt de opticien dertig euro betaald”, aldus Hans. “Als extra voordeel van een samenwerking met Bellinger House bieden wij de opticien een één-op-één uitwisseling aan, waardoor je meer controle hebt over jouw voorraadniveau door een vast aantal monturen op voorraad te hebben, terwijl je geen voorraadrisico loopt. De opticien krijgt ook het voordeel van een altijd bijgewerkte facing (geen frames ouder dan 12 maanden).” Nadja vult aan: “Naast het feit dat je via deze één-op-één uitwisseling een betere controle hebt over je voorraad en het winkelaanbod up-to-date houdt, maak je ook sociaal-maatschappelijke impact. Met het doneren van een bril verleng je namelijk de levensduur van de bril én verander je iemands leven en visie op een positieve manier. Wij zijn van mening dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een positieve impact heeft op jezelf, je team en je klanten. Men verwacht simpelweg ook dat je daar steeds meer bewust mee bezig bent. Daarom moet je als ondernemer soms verder kijken dan jezelf of je eigen bedrijf. Het gaat om het ‘grotere’ geheel, om impact maken. Als je impact maakt op een ander, komt dat jouw eigen onderneming ook ten goede, daar ben ik van overtuigd.” REIS NAAR ZAMBIA Impact maken, dat is wat Bellinger House en Rotary in april dit jaar gaan doen, samen met een team van opticiens en optometristen. “In april reizen we af naar Zambia, om de bevolking die daar geen toegang tot heeft, te voorzien van de juiste oogzorg en een ongebruikt, gedoneerd montuur. We zijn ontzettend trots en dankbaar dat we deze reis kunnen maken, dankzij de samenwerkingen met de zelfstandige opticiens die frames gedoneerd hebben. We zijn nog op zoek naar opticiens en optometristen die samen met ons dit avontuur willen aangaan in Zambia, dus mocht je geïnteresseerd zijn, laat het ons dan weten!” Kortom, met Bellinger House Community laat het bedrijf zien een echt partnerschap aan te willen gaan. Hans hoopt met dit initiatief opticiens er bewust van te maken hoe waardevol een partnerschap met Bellinger House kan zijn. “Wij beperken jouw voorraadrisico, zorgen voor een up-to-date aanbod én maken impact, samen met jou”, vertelt Hans tot slot. Meer informatie: Bellinger House Marcel de Haas | Netherlands - Zuiden +31 6 5427 7647 mdh@bellingerhouse.com Jorden Brand | Netherlands - Noorden +31 6 2709 4100 jbr@bellingerhouse.com Chris Janssens | Vlaanderen en Brussel +32 477 993 390 cja@bellingerhouse.com

DE OPTICIEN NR 1 2023 18 CONTACTLENZEN Bausch + Lomb introduceert daarom twee nieuwe MultiPacks. De ReNu® AdvancedMulti-Purpose Solutionmet drievoudig desinfectiesysteemen het extradesinfecterende1-stapconserveermiddelvrijeperoxidesysteem EasySept®. Deze zijn nu verkrijgbaar in een voordeelverpakking van 3 X 360 ml. Ter introductie geldt bij afname van 24 of 48 packs een speciale prijs voor deze MultiPacks. Daarnaast kunt u gebruik blijven maken van het vertrouwde Biotrue® MultiPack. Ook hier is tijdelijk een aanzienlijke korting op van toepassing. Deze introductieactie loopt tot en met 28 februari. UPGRADEN NAAR RENU® ADVANCED Dit is het ideale moment om uw huidige ReNu® gebruikers te upgraden naar de ReNu® Advanced. Voor mensen die ‘meer dan schoon’ willen de betrouwbare Multi-Purpose Solution. Met een drievoudig desinfectiesysteem BAUSCH + LOMB INTRODUCEERT MULTIPACKS VOOR OPTIMALE CONTACTLENSVERZORGING GOEDE VERZORGING VAN CONTACTLENZEN DRAAGT BIJ AAN EEN GOEDE HYGIËNE VAN DE OGEN EN DAARMEE AAN OPTIMAAL DRAAG- EN KIJKCOMFORT. DAAROM LEGT U BIJ HET AANPASSEN VAN NIEUWE LENZEN EN TIJDENS DE REGELMATIGE CONTROLES VEEL NADRUK OP HET JUISTE GEBRUIK VAN CONTACTLENSVLOEISTOFFEN VOOR DE CONTACTLENSVERZORGING. DAT VOORKOMT DROP-OUTS EN VERHOOGT DE KLANTTEVREDENHEID. HET IS DAN OOK BELANGRIJK DAT UW KLANTEN NIET ‘MISGRIJPEN’ EN ALTIJD OVER VOLDOENDE VOORRAAD VAN DE JUISTE CONTACTLENSVLOEISTOF BESCHIKKEN. MULTIPACKS ZIJN DAARVOOR DE IDEALE OPLOSSING. biedt ReNu® Advanced de best mogelijke desinfectie én de hele dag optimaal draag- en kijkcomfort. BESTEL SNEL Deze introductieactie loopt van 15 januari tot en met 28 februari 2023. Voor meer informatie en/of bestellingen kunt u contact opnemen met uw Territory Manager of met de afdeling Customer Service. Meer informatie: Customer Service Nederland: Tel. +31 20 203 50 20 | VCNDsupport@bausch.com Customer Service België: Tel. +31 3 280 82 20 visioncarebe@bausch.com

9 HAYWORTH SS538005 8 CREATOR CAPSULE 8 8 9 9 ECO-FRIENDLY ACETATE & PREMIUM METAL MINERAL LENS

I N M E M O R I A M Rein Dijkstra Onlangs ontvingen wij het droevige bericht dat Rein Dijkstra op 3 november 2022 plotseling is overleden. Rein was een bekend gezicht binnen de optiekbranche. Hij begon zijn optiekcarrière op achttienjarige leeftijd bij Melis Optiek in Veenendaal, waar hij ook de optiekopleiding heeft gevolgd. In de daaropvolgende jaren is Rein werkzaam geweest bij Becker Optiek in Groningen en in Assen. Vervolgens heeft hij als bedrijfsleider een optiekwinkel opgezet in Deventer. Op den duur maakte hij de overstap naar optiekbedrijf Trossel in Alphen aan den Rijn, wat later werd veranderd inGroeneveldOpticien. Hier bekleedde Rein de functie van opticien, contactlensspecialist, audicien en bedrijfsleider. In deze zaak heeft hij verschillende mensen opgeleid. In 1988 vond hij een nieuwe uitdaging in Sneek, waar hij als bedrijfsleider bij Brilservice van der Moot aan de slag ging. In 1995 nam hij het bedrijf over en tot eind 2020 heeft hij als franchisenemer voor Brilservice / EyeCare gewerkt. Rein was erg geliefd bij velen in de branche en zal ontzettend worden gemist. Ga nooit weg zonder te groeten, ga nooit heen zonder een zoen. Wie het noodlot zal ontmoeten, kan het morgen niet meer doen. Loop nooit weg zonder te praten, dat doet soms een hart zo pijn. Wat je ‘s morgens hebt verlaten, kan er ‘s avonds niet meer zijn. Toon Hermans

DE OPTICIEN NR 1 2023 21 COOPERVISION HEEFT DANKZIJ ONDERZOEK NAAR DE KLANTENREIS VAN DE CONTACTLENSDRAGER EN VEEL PRAKTIJKERVARING EEN DUIDELIJKE VISIE HOE DE CONTACTLENSCATEGORIE KAN GROEIEN. IN DEZE RUBRIEK ZAL HET PROFESSIONAL AFFAIRS TEAM STILSTAAN BIJ VERSCHILLENDE ASPECTEN BINNEN DE LENSPRAKTIJK EN DE LEZERS INSPIREREN OM ANDERS NAAR HUN PRAKTIJK TE KIJKEN. MOOIE VOORUITZICHTEN VOOR 2023! CooperVision COLUMN De contactlenzenmarkt kent een positief momentum. Het herstel na covid is snel gegaan, de contactlenzenmarkt in Europa groeit nu boven het niveau van 2019.¹ Contactlenzen blijven dan ook zeer belangrijk voor de groei van de optiekhandel. Jaarlijks wordt meer geld uitgegeven door dragers van contactlenzen dan door mensen die alleen een bril dragen.² Proactief praten over de mogelijkheden en de voordelen van contactlenzen levert nieuwe dragers op. De bewustwording hiervan bij onszelf maar idealiter bij het gehele team kan zorgen voor een nieuwe dynamiek binnen de zaak. Jonge dragers en presbyopen zijn belangrijke doelgroepen om de contactlenspraktijk te laten groeien. 58% van de lensdragers is jonger dan 25 jaar wanneer ze starten met het dragen van lenzen en 50% van de 40- tot 54-jarigen zou overwegen om multifocale lenzen te proberen.3 Leeftijd vormt overigens geen fysiologische barrière meer. Met de huidige generatie silicone hydrogel lenzen kunnen kinderen en tieners perfect lenzen dragen. Om de mogelijkheden en de voordelen van lenzen goed te kunnen uitleggen, is kennis van het portfolio noodzakelijk. Gezondheid, comfort en gemak staan hierbij voorop. Medewerkers op de werkvloer zijn zelf niet altijd opticien of optometrist, maar zijn vaak wel degenen die informatie verschaffen over lenzen. Ze spelen dus een cruciale rol bij de groei van de contactlenspraktijk. Vandaar sta ik graag nog even stil bij wat basisinformatie en mythes. Het aantal uren dat een potentiële drager denkt de lenzen te willen gaan dragen, is een makkelijk begin voor het informatiegesprek. Wil iemand een volledige dag lenzen gaan dragen, ook wanneer hij of zij deze gaat afwisselen met een bril, zijn silicone hydrogel lenzen aan te bevelen. Deze lenzen laten voldoende zuurstof door. In geval van hogere sterktes, torische of multifocale ontwerpen zijn lenzen vaak dikker, het is dan ook relevant om in functie van de draagtijd een bewuste keuze te maken tussen hydrogel materiaal of silicone hydrogel materiaal. Leg dit verschil ook uit aan de klant. Gezondheid op lange termijn is belangrijk, net zoals comfort en gemak. Vandaag de dag beschikken we over materialen die een draagtijd van veertien tot zestien uur per dag perfect mogelijk maken. Gezondheid op lange termijn betekent ook dat we geen veranderingen waarnemen in de cornea als gevolg van zuurstoftekort. Eventuele veranderingen zijn goed te monitoren met de topograaf. Een nieuwe klant die al zachte lenzen draagt, hoef je dus niet automatisch te vragen om later terug te komen met de bril op om een betrouwbare meting te kunnen uitvoeren. Met comfort en gemak in het achterhoofd kan je deze nieuwe klanten die vaak gehecht zijn aan hun lenzen meteen helpen, stuur ze niet weg. Geef indien nodig het advies om na één of twee weken terug op controle te komen wanneer er een vermoeden van hypoxie of corneale vervorming aanwezig is. Om tot de nulmeting (geen veranderingen meer te zien) te komen, kan je gedurende enkele weken meerdere metingen uitvoeren met de topograaf. Gedurende deze periode kan de klant gerust silicone hydrogel lenzen blijven dragen. Je zal eventuele refractieveranderingen ook beter begrijpen. Het begin van het nieuwe jaar is misschien een mooi moment om de customer journey binnen de praktijk onder de loep te nemen en te kijken hoe de topograaf een prominentere rol kan spelen bij het (her)aanmeten van zachte lenzen. Veel succes in 2023! Katherine Teblick Wil je reageren op deze column, stuur gerust een mail: kteblick@coopervision.nl Floortje Fischer de Brabander Ilona Bradwolff Katherine Teblick 1. CVI data on file, 2021, European market data 2. CVI data on file, 2021, Euromonitor, Europe 3. CVI data on file 2018. Vision Needs Monitor 2018, Kynetec, September 2018.

DE OPTICIEN NR 1 2023 22 INTERVIEW - VERKOOP VAN JE BEDRIJF In 2021 besloot Akko zijn zaak, Vellinga Optiek in Leeuwarden, over te dragen aan Oogwereld en begin vorig jaar werd de winkel van Erik, Vos Vision Optiek, omgetoverd tot Oogwereld Vos Vision. Beide winkels zijn succesvolle optiekzaken, maar toch besloten Akko en Erik om hun optiekwinkel te verkopen. Wat voor de twee Noord-Nederlandse heren een belangrijke reden was om juist nu deze beslissing te nemen, is de onzekere tijd waarin we leven. “Natuurlijk speelt ook onze leeftijd mee en de behoefte om onze tijd anders in te delen en niet 24/7 ‘aan te staan’ voor de zaak. Er was echter ook een andere reden dat het plan van “HET IS PRETTIG OM ZEKERHEID TE HEBBEN, ZEKER IN DEZE TIJD” DAT OOGWERELD STEEDS MEER TERREIN WINT IN NEDERLAND EN INMIDDELS OOK IN BELGIË, IS DE AFGELOPEN PERIODE WEL GEBLEKEN. STEEDS MEER ONDERNEMERS KIEZEN ERVOOR OM ZICH AAN TE SLUITEN BIJ DEZE GROEP VAN ZELFSTANDIGE KWALITEITSOPTICIENS, IEDEREEN MET ZIJN EIGEN VERHAAL EN EIGEN BEWEEGREDENEN. ECHTER IS ER ÉÉN BELANGRIJKE REDEN DIE VRIJWEL IEDERE ONDERNEMER DEELT OM VOOR OOGWERELD TE KIEZEN: DAT DE IDENTITEIT VAN DE WINKEL BEHOUDEN BLIJFT. WANT DAT IS WAAR DE GROEP VOOR STAAT: LOKALE HELDEN ONTZORGEN EN ONDERSTEUNEN, ZONDER DAT DE IDENTITEIT VAN DE WINKEL VERLOREN GAAT. DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN GAAT IN GESPREK MET TWEE OUD-ONDERNEMERS, AKKO VELLINGA EN ERIK VOS, OVER HUN BEWEEGREDENEN OM ZICH BIJ OOGWERELD AAN TE SLUITEN. Oogwereld ons erg aansprak”, vertelt Erik. “Vanwege de hoge inflatie en de energiecrisis waarin we zitten, is het erg prettig om zekerheid te hebben en zelf niet meer volledig verantwoordelijk te zijn voor je winkel én je personeel. Natuurlijk was het spannend om de knoop door te hakken, maar dit voelde als het juiste moment.” Akko deelt deze mening: “Op mijn leeftijd ga je nadenken over de toekomst van je winkel. Ik wilde meer zekerheid, minder verantwoordelijkheid en daarnaast een betere balans tussen werk en privé. Na een aantal gesprekken met Oogwereld, wist ik dat dit de juiste beslissing zou zijn.” Akko Vellinga en Erik Vos

DE OPTICIEN NR 1 2023 23 IDENTITEIT BEHOUDEN Wat voor de twee ondernemers ook een belangrijke reden was om de zaak over te dragen aan Oogwereld, is dat de identiteit van de zaak zou worden behouden. Erik: “In 2007 hebben mijn vrouw en ik Vos Vision Optiek opgericht in Paterswolde. In de afgelopen vijftien jaar hebben we de zaak uitgebouwd tot een serieuze speler in de regio. Het liep en loopt uitstekend. We wilden dan ook dat er voor zowel ons personeel als onze klanten zo min mogelijk zou veranderen. Onze voorwaarden bij een overname waren daarom de voortzetting van de goede arbeidsvoorwaarden voor onze werknemers en voor onze klanten een continuering van de kwaliteit en service die ze van ons gewend waren. Oogwereld kon die voorwaarden inwilligen. Per 1 april 2022 is de zaak overgenomen, iets waar we enorm trots op zijn. Ik zie het namelijk als een groot compliment dat Oogwereld geïnteresseerd was in een overname van onze optiekzaak.” DE OVERNAME De overname verliep bij beide optiekzaken erg soepel, voornamelijk door de goede begeleiding vanuit Oogwereld. “De winkel is middels wat kleine aanpassingen omgebouwd met behoud van onze eigen identiteit en uitstraling. De gevoerde merken en leveranciers zijn op een paar aanpassingen na gelijk gebleven. Wij hebben nu zelfs een aantal mooie brillenmerken mogen verwelkomen binnen ons assortiment welke eerder niet bereikbaar waren. We mogen zelf grotendeels bepalen wat we inkopen, maar profiteren van de schaalvoordelen die Oogwereld ons kan bieden op basis van hun relaties binnen de optiekmarkt”, vertelt Erik. Akko voegt daaraan toe: “De aanpassingen die bij een overname worden doorgevoerd doen niets af aan de identiteit én zijn ook vaak een verbetering voor de zaak. Zo krijg je bijvoorbeeld veel meer ondersteuning op het gebied van communicatie en marketing en profiteer je van het netwerk van Oogwereld met betrekking tot het personeel. Zo komt er wel eens een collega uit een andere vestiging helpen. Dat is ontzettend leuk én leerzaam, het zorgt voor nieuwe, positieve energie in het team.” Uiteraard brengt een overname ook enige onrust teweeg op de werkvloer, zo ook bij Oogwereld Vos Vision. Erik legt uit: “Bij ons heeft de overname geresulteerd in twee mutaties qua personeel in verband met persoonlijke motieven. Natuurlijk is dat jammer, maar het zorgt ook voor nieuwe kansen. Zo hebben we Ferdinand, in samenspraak met Oogwereld, mogen verwelkomen als vestigingsmanager. Ik vond het erg prettig dat ik de mogelijkheid had om mijn wensen uit te spreken met betrekking tot de vestigingsmanager. Hij of zij is tenslotte degene die de zaak gaat runnen, iets wat ik tot nu toe altijd zelf heb gedaan, en waar ik nog jaren mee moet werken.” Waar er bij Oogwereld Vos Vision een nieuwe vestigingsmanager werd verwelkomt, was daar bij Oogwereld Vellinga geen sprake van. “Ik was van mening dat Rutger, één van onze medewerkers, de juiste kandidaat zou zijn om vestigingsmanager te worden. Oogwereld heeft hem die kans gegeven”, aldus Akko. WETEN WAAR JE AAN TOE BENT Op de vraag of de heren het moeilijk vonden om afstand te nemen van het ondernemerschap, antwoordt Akko: “Helemaal niet. Het was geen beslissing die binnen één dag werd genomen, ik was er al veel langer mee bezig. Ik heb de winkel jarenlang met ontzettend veel passie en energie gerund, maar op den duur zwakte dat af. Na de coronacrisis dacht ik: dit wil ik niet meer. Als ondernemer heb je veel verantwoordelijkheid en ik merkte dat ik die verantwoordelijkheid als een last ging ervaren. Daardoor voelde het voor mij als een opluchting om afstand te kunnen nemen van de eindverantwoordelijkheid. Daarnaast zie ik dat het nu beter gaat. Door mijn gebrek aan motivatie bleef de winkel stilstaan, maar dankzij Oogwereld is er weer een groei te zien, daar ben ik ontzettend blij mee. Wat ik fijn vind, is dat ik nog steeds onderdeel ben van die groei. Natuurlijk in mindere mate nu ik wat minder in de zaak werk, maar ik ben wel onderdeel van het team. Samen met Oogwereld groeien we verder, dat is mooi om te zien.” Akko werkt nog twee dagen in de winkel als optometrist en heeft zijn ideale balans tussen werk en privé inmiddels gevonden. Ook Erik heeft zijn weg gevonden in zijn nieuwe rol. Hij legt uit: “Samen met Oogwereld hebben we alles besproken met betrekking tot de overname, waardoor ik wist waar ik aan toe zou zijn en wat mijn nieuwe rol zou worden. Daar heb je zelf uiteraard inspraak in. In mijn geval zou ik minder gaan werken en ook geen manager meer zijn. In het begin is het wennen om iemand anders de winkel te zien runnen die voorheen van jou was, maar tegelijkertijd is dat ook ontzettend leerzaam. De nieuwe vestigingsmanager kan niet alleen mij, maar ook de rest van het team veel bijbrengen, en andersom. We leren van elkaar, wat uiteindelijk resulteert in een betere optiekzaak.” Kortom, Akko en Erik zijn erg tevreden over de manier waarop de overname is gegaan. Ze zouden andere ondernemers beslist aanraden om tijdig na te denken over de overdracht van de zaak. “Ook als je er nog niet aan toe bent, is het toch verstandig om na te denken over de toekomst van de zaak, zeker in de veranderende optiekmarkt. Want na de verkoop, blijf je vervolgens altijd nog een paar jaar bij betrokken bij de winkel. Voor iedere optiekzaak kan Oogwereld een passend proces aanbieden, in samenspraak met de ondernemer. De overdracht van een bedrijf is en blijft tenslotte maatwerk, dat begrijpen ze bij Oogwereld als geen ander”, vertelt Akko tot slot. Meer informatie: Oogwereld www.oogwereld.nl

williammorris.co.uk / info.nl@designeyeweargroup.com / +31 (0)79 59 38 770

DE OPTICIEN NR 1 2023 25 ONDERZOEK De prospectieve longitudinale studie van Sergio Díaz heeft tot doel de werkzaamheid te beoordelen bij het beheersen van de groei van bijziendheid bij kinderen van MYLO na één jaar gebruik. Om het doel te meten, analyseerden de onderzoekers: gezichtsscherpte (VA), subjectieve refractie, axiale lengte en cycloplegische autorefractie bij het eerste bezoek en na twaalf maanden. Er was een experimentele groep die MYLO droeg en een controlegroep die een bril droeg. RESULTATEN In de presentatie besprak Sergio Díaz de belangrijkste resultaten. “Wat belangrijk is om te benoemen, is dat alle deelnemers de studie na één jaar hebben voltooid. Dit is belangrijk omdat het betekent dat kinderen blij waren met beide correctiemethoden en ze met succes droegen. Een ander belangrijke constatering is dat er een statistisch significant verschil EDOF-technologie is eerder bestudeerd in termen van visuele prestaties en werkzaamheid bij het vertragen van bijziendheid. Ook zijn onlangs enkele gegevens over de visuele effecten van MYLO op korte termijn gepubliceerd. ONDERZOEK NAAR DE DOELTREFFENDHEID VAN MYLO BIJ HET BEHEERSEN VAN MYOPIEPROGRESSIE OP 28 NOVEMBER WERD EEN EXCLUSIEVE PRESENTATIE GEGEVEN OVER DE DOELTREFFENDHEID VAN MYLO. IN SAMENWERKING MET BHVI’S (BRIAN HOLDEN VISION INSTITUE) GEPATENTEERDE EDOF-TECHNOLOGIE EN DE INDIVIDUEEL GEMAAKTE LENS VAN MARK’ENNOVY, VERTRAAGT DEZE COMFORTABELE SILICONE HYDROGEL MAANDLENS DE MYOPIEPROGRESSIE. TIJDENS DE PRESENTATIE SPRAK SERGIO DÍAZ OD, MS OVER ZIJN PROEFSCHRIFT WAARIN HIJ EEN PROSPECTIEF EN LONGITUDINAAL ONDERZOEK UITVOERT DAT TOT DOEL HEEFT DE DOELTREFFENDHEID VAN MYLO IN HET VERTRAGEN VAN DE GROEI VAN MYOPIE NA ÉÉN JAAR GEBRUIK TE EVALUEREN. HET GEBRUIK VAN EDOF-CONTACTLENZEN BIJ BIJZIENDE KINDEREN VERMINDERDE DE PROGRESSIE VAN MYOPIE IN VERGELIJKING MET DE GROEP DIE EEN BRIL DROEG “ “ in de evolutie van bijziendheid tussen de experimentele groep en de controlegroep (respectievelijk 0,34D versus 0,57D, p<0,001) te zien was na een jaar. Dit zou vertaald kunnen worden als een werkzaamheid van gemiddeld 40% in termen van sferisch equivalent.” Tot slot was er ook minder axiale lengte groei in de contactlensgroep in vergelijking tot de controlegroep (respectievelijk 0,19 mm vs. 0,34 mm, p<0,001). Sergio Díaz legt uit: “Dit zou kunnen worden geïnterpreteerd als een werkzaamheid van gemiddeld 44% met betrekking tot de axiale lengte.” CONCLUSIE Wat op basis van Sergio Díaz geconcludeerd kan worden, is dat het gebruik van EDOF-contactlenzen bij bijziende kinderen de progressie van myopie verminderde in vergelijking met de groep die een bril droeg. Meer informatie: mark’ennovy Tel. +31 (0)800 023 2029 www.markennovy.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4