De Opticien nr1 2023

DE OPTICIEN NR 1 2023 28 INTERVIEW HET BREDE PORTFOLIO VAN ID4EYEWEAR BIEDT VOOR IEDERE OPTIEKZAAK WAT WILS PER 1 JANUARI IS HET PORTFOLIO VAN ID4EYEWEAR UITGEBREID MET HET HERENMERK ROY ROBSON. “WE MISTEN NOG EEN TOEGANKELIJK HERENMERK BINNEN ONS PORTFOLIO, DUS WE ZIJN ONTZETTEND BLIJ MET DE TOEVOEGING VAN ROY ROBSON”, ALDUS ROELAND HOOGENDIJK, EIGENAAR VAN ID4EYEWEAR. TIJDENS BOLD OPTICAL FAIR, DIE OP 29 EN 30 JANUARI PLAATSVINDT, IS DE NIEUWE COLLECTIE VAN HET MERK TE BEWONDEREN OP DE STAND VAN ID4EYEWEAR, EVENALS DE MERKEN OVVO OPTICS EN VONBOGEN. Met deze drie merken biedt ID4Eyewear een brede range waarmee ze voor ieder wat wils bieden. “OVVO Optics is een high-end merk, terwijl VonBogen wat toegankelijker is. Echter is VonBogen wat meer op dames gericht, dus waren we op zoek naar een toegankelijk herenmerk. Zo zijn we uiteindelijk terechtgekomen bij Roy Robson.” ROY ROBSON De keuze voor het merk is echter niet over één nacht ijs gegaan. Roeland legt uit: “We kiezen heel bewust met welke merken we in zee gaan. Er zijn ontzettend veel leuke merken op de markt, maar het gaat niet alleen om de uitstraling. Zowel de kwaliteit als de service van het bedrijf is voor ons ontzettend belangrijk. Als je een mooi montuur in huis hebt, maar het niet op tijd geleverd kan worden, nabestelling niet mogelijk is of de garantie niet op orde is, dan is dat niet prettig werken. Bij ID4Eyewear staat persoonlijke service hoog in het vaandel, daarom is het van belang dat we ook met bedrijven werken die dezelfde visie delen. Bij Roy Robson was het gevoel direct goed. Het bedrijf is betrouwbaar, eerlijk en heeft het ambitieuze doel om kwaliteit in het werk op alle niveaus te waarborRoeland Hoogendijk gen.” Daarnaast sprak de collectie Roeland ook direct aan. “Roy Robson staat voor een authentieke stijl, wat je ook terugziet in de eyewear collectie. De monturen worden gemaakt van damaststaal, titanium, carbon en acetaat en worden gekenmerkt door een chic en verfijnd design. We kijken er enorm naar uit om de opticien kennis te laten maken met dit toegankelijke herenmerk.” OVVO OPTICS Ook de collectie van het Amerikaanse merk OVVO Optics is tijdens Bold Optical Fair te bewonderen. “Het merk staat bekend om zijn innovatieve en technische monturen, die worden gemaakt van een composiet van chirurgisch staal en titanium. De combinatie van deze materialen zorgt ervoor dat de monturen vederlicht, flexibel en tegelijkertijd extreem sterk zijn. De monturen worden in huis handgemaakt van de hoogste kwaliteit materialen en gepatenteerde technologieën en ondergaan 85 stappen van nauwgezet vakmanschap. Doordat de monturen in huis worden gemaakt, zijn de lijnen kort, waardoor er snel geschakeld kan worden. Dat werkt ontzettend prettig.” VONBOGEN VonBogen kenmerkt zich door een zeer uitgebreid en gevarieerd assortiment. “De collectie van VonBogen is heel divers en bestaat onder meer uit luxe metalen monturen, maar ook uit gelamineerd acetaat. Het merk is verrassend qua vorm én kleur, maar niet in extreme mate, waardoor het voor een brede doelgroep toegankelijk is. Je kunt er eigenlijk je hele winkel mee vullen”, glimlacht Roeland. “Omdat het merk wat opvallender is qua vorm en kleur, bieden we opticiens ook de mogelijkheid om bepaalde monturen om te ruilen indien deze niet worden verkocht. Zo beperken we het risico voor hen.” Naast de opvallende designs, staat VonBogen ook bekend om de hoge kwaliteit. Roeland legt uit: “VonBogen is de grootste reparateur van brillen in Europa van een groot aantal merken. Ze doen meer dan tienduizend reparaties per jaar. Kortom, ze weten hoe ze iets kunnen oplossen, dus er is nooit sprake van garantieproblemen.” UITGEBREIDE EN PERSOONLIJKE SERVICE Op de vraag of iedere opticien met de drie merken mag werken, antwoordt Roeland. “We willen met onze merken voor iedereen toegankelijk zijn, zelfs met het high-end merk OVVO Optics. We stellen geen eisen aan optiekzaken, in tegenstelling tot veel gerenommeerde merken. Dat is een bewuste keuze van hen, maar ook van ons. Wie zijn wij om te bepalen hoe een optiekzaak ingericht is of welke andere merken er worden gevoerd? Natuurlijk kunnen we wel helpen met marketingmateriaal om de juiste beleving rondom het merk in de optiekzaak te creëren, als de opticien dat wil uiteraard. Niets moet bij ons, alles mag. Zo werken we bijvoorbeeld ook bij geen enkel merk met verplichte afnames. De opticien bepaalt wat en welke hoeveelheid hij of zij inkoopt. Ik ben zelf jarenlang eigenaar geweest van verschillende optiekzaken en ook een groot deel van

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4